• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
معاون توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ «ومعادن» بیان کرد:

حرکت «ومعادن» بر پایه توسعه هوشمند زنجیره فولاد/ پیشگامی «ومعادن» در اکتشاف ذخایر استان‌های مرزی

  • کد خبر : 40612
  • 01 اسفند 1402 - 11:23
حرکت «ومعادن» بر پایه توسعه هوشمند زنجیره فولاد/ پیشگامی «ومعادن» در اکتشاف ذخایر استان‌های مرزی
معاون توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ «ومعادن» ضمن ابراز نگرانی از توسعه غیرهوشمند زنجیره فولاد کشور و ضرورت ایجاد یک هم‌اندیشی جامع با حضور بخش‌های دولتی و خصوصی، گفت: توسعه غیرهوشمند و نامتوازن زنجیره فولاد، از هم‌اکنون نگرانی‌هایی را برای آینده شرکت‌های بزرگ فولادی به ویژه در زمینه تامین خوراک و تامین پایدار حامل‌های انرژی ایجاد کرده است.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ «ومعادن» ضمن ابراز نگرانی از توسعه غیرهوشمند زنجیره فولاد کشور و ضرورت ایجاد یک هم‌اندیشی جامع با حضور بخش‌های دولتی و خصوصی، گفت: توسعه غیرهوشمند و نامتوازن زنجیره فولاد، از هم‌اکنون نگرانی‌هایی را برای آینده شرکت‌های بزرگ فولادی به ویژه در زمینه تامین خوراک و تامین پایدار حامل‌های انرژی ایجاد کرده است.

امین صفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ را هدف‌گذاری کرده‌ایم اما در کمال تعجب، تا به امروز بالغ بر ۱۰۱ میلیون تن طرح آهن اسفنجی اجرا شده و یا در حال اجرا داریم و این میزان تا ۱۴۵ میلیون تن نیز تعریف شده است! در حالی که تولید ۱۰۰ میلیون تن آهن اسفنجی، نیازمند حدود ۱۵۰ میلیون تن گندله است و تولید این میزان گندله، به حدود ۳۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز دارد. تولید سنگ‌آهن کشور در شرایط کنونی، به حدود ۹۰ میلیون تن رسیده و در واقع با یک کمبود سالیانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون تنی سنگ‌آهن مواجه خواهیم شد. بر همین اساس، توسعه هوشمند باید بیش از پیش در دستور کار حاکمیت قرار بگیرد تا علاوه بر توسعه متوازن و هوشمند در زنجیره فولاد کشور، شاهد تولید محصولات با ارزش افزوده بالای فولادی جهت عرضه در بازارهای داخلی و صادراتی در آینده باشیم.

وی افزود: از این رو نیاز است فضای کسب‌وکار در حوزه صنعت فولاد به نحوی تنظیم شود که جهت‌دهی سرمایه به سمت رفع خلا‌های موجود و نیز ارزش افزوده در پایین‌دست باشد. بر این اساس در هلدینگ «و معادن» سعی بر این است جهت‌دهی درون‌گروهی و توسعه‌های در حال انجام، تاحد ممکن هوشمند و متوازن باشد.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ «ومعادن» ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه هوشمند زنجیره فولاد از بالادست تا پایین‌دست را در دستور کار خود قرار داده است؛ به نحوی که با اجرای ۱۳۵ هزار متر حفاری اکتشافی طی دو سال گذشته، موفق به کشف حدود ۲۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن شده و بر این اساس احداث کارخانه‌های مختلف تولیدی همچون دو کارخانه کنسانتره‌سازی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در معادن شهرک و گلالی هر یک با ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن، کارخانه گندله‌سازی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با ظرفیت تولید یک میلیون تن، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱٫۶ میلیون تن در منطقه بیجار و احداث کارخانه ذوب و فولادسازی با ظرفیت یک میلیون تن در قروه توسط شرکت صنایع فولاد کردستان و احداث کارخانه‌‌هایی نظیر تولید آهن‌اسفنجی شرکت فولاد اقلید پارس و شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل، هر یک با ظرفیت‌های تولید ۱٫۲ و ۱٫۱ میلیون تن را در دست اقدام دارد.

صفری در خصوص اهم اقدامات شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در بخش معدن طی سال ۱۴۰۲، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در سال جاری بر روی آن تمرکز کردیم، اکتشافات بوده است؛ به نحوی که تکمیل اکتشاف در محدوده های جدید و بکر معدنی که از سال ۱۴۰۱ و همچنین ماه‌های ابتدایی امسال فعالیت خود را در آنجا آغاز کرده بودیم «Green Field»، با سرعت قابل‌توجهی پیگیری شد. خوشبختانه با رفع پاره‌ای از معضلات مانند معارضان محلی در برخی محدوده های اکتشافی در استان‌های‌ سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، هم‌اکنون ژئوفیزیک آن‌ها پایان یافته و به نتایج قابل‌توجهی در این زمینه دست یافته‌ایم. پیش‌بینی ما بر این است که در سال ۱۴۰۳، اخبار مسرت‌بخشی از کشف ذخایر جدید به ویژه در حوزه فلزات غیرآهنی شامل مس و طلا را به سمع و نظر سهام‌داران محترم «ومعادن» برسانیم.

اجرای ۱۳۵ هزار متر حفاری اکتشافی در معادن صبانور

وی با اشاره به اقدامات اکتشافی در مجاورت معادن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «Brown Field»، عنوان کرد:  سال ۱۴۰۰ با ورود معاونت معدنی هلدینگ به حوزه اکتشافات شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، اقدام به تدوین طرح جامع اکتشافات معدنی در غرب کشور و صبانور (چهار محدوده گلالی، باباعلی، شهرک و صاحب سقز) کردیم؛ به نحوی که در سال گذشته، ۶۰ هزار و ۳۵۰ متر حفاری اکتشافی در این محدوده‌ها انجام شد و در ادامه از ابتدای فروردین ماه تا پایان دی ماه امسال نیز بالغ بر ۷۵ هزار متر حفاری اکتشافی در محدوده‌های معدنی صبانور صورت پذیرفت. نتیجه این اقدامات، اجرای ۱۳۵ هزار متر حفاری اکتشافی طی دو سال گذشته و کشف حدود ۲۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در معادن صبانور تا به امروز بوده است.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ «ومعادن» با تاکید بر اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، شرکت‌های بزرگ فولادی کشور با کمبود خوراک (سنگ‌آهن) در آینده مواجه خواهند شد، افزود: بدون شک کشف حدود ۲۰۰ میلیون تن ذخایر جدید سنگ‌آهن در معادن صبانور، اقدامی ارزشمند و ستودنی از سوی هلدینگ «ومعادن» بوده که زمینه‌ احداث کارخانجات جدید تولید کنسانتره سنگ‌آهن همچون دو کارخانه کنسانتره‌سازی در معادن شهرک و گلالی، هر یک با ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن را فراهم کرده است. علاوه‌براین، اقدامات خوبی در معدن مس طلای جانجا با راهبری «ومعادن» توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا در سال جاری انجام شد؛ به نحوی که تا به امروز بالغ بر ۳۰ هزار متر حفاری،‌ عمدتا به منظور تدقیق ذخیره و نیز جانمایی تاسیسات زیربنایی صورت گرفته و در ادامه قرارداد ۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی تکمیلی منعقد شده است. هم‌اکنون با توجه به اتمام فاز مهندسی پروژه احداث کارخانه تغلیظ با ظرفیت تولید ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس، مراحل انتخاب پیمانکار (EPC) در حال اجراست و تا پایان امسال مشخص اعلام خواهد شد.

صفری در ادامه به اقدامات «ومعادن» در حوزه شناسایی و کشف ذخایر فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: هلدینگ طی سال جاری، به حوزه اکتشافات ذخایر فراسرزمینی در کشورهای حوزه «CIS» مانند قزاقزستان و ارمنستان و قاره آفریقا مانند سنگال ورود پیدا کرد و با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده، بازدیدهایی نیز از این معادن صورت پذیرفت اما به دو دلیل عیار پایین ماده معدنی و بروکراسی‌های اداری موجود در حوزه تجارت خارجی، هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است. با توجه به اینکه بحران کمبود خوراک گریبان‌گیر شرکت‌های فولادی در آینده خواهد شد و واردات مواد اولیه از سایر کشورها امری کاملا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، پیگیری‌های لازم تا حصول نتیجه نهایی در این زمینه را انجام خواهیم داد.

عدم استفاده از ظرفیت‌های قانونی در حوزه اکتشافات

وی در ارتباط با چالش‌های موجود در حوزه اکتشافات، اظهار داشت: وضع مقررات غیرکارشناسانه از سوی دولت و مراجع ذی‌ربط، از یک سو ریسک سرمایه‌گذاری در اکتشاف را افزایش و از سوی دیگر احتمال برگشت سرمایه را کاهش داده است. باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات، با ریسک‌ها و هزینه‌های فراوانی همراه است؛ به نحوی که ممنوعیت اجرای عملیات اکتشافی در پهنه‌های معدنی پرپتانسیل کشور که عموما در اختیار سازمان‌های دولتی اعم از ایمیدرو، زمین‌شناسی، انرژی اتمی و محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارد و همچنین مقررات موجود در اجرای عملیات اکتشاف در سایر پهنه‌های معدنی که از طریق برگزاری مزایده عمومی به افراد ذی‌صلاح واگذار می‌شود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه را کاهش داده است. در حالی که طبق تبصره ۲ ماده پنج قانون معادن کشور، سازمان های دولتی صرفا در صورت نبود متقاضی از بخش غیر دولتی می‌توانند نسبت به اکتشاف راسا اقدام کرده و بر همین اساس دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مکلف است تنها نسبت به مالکیت پهنه‌های معدنی که هیچ متقاضی حقیقی و حقوقی برای اجرای عملیات اکتشاف در آن‌ها وجود ندارد، اقدام کند. با این وجود، عدم استفاده از ظرفیت‌های قانونی و فراهم نکردن شرایط لازم از سوی دولت برای ورود سرمایه‌گذاران مختلف به حوزه اکتشافات، اجرای مهم‌ترین اصل در بخش معدن کشور را با چالش مواجه کرده است.

به گفته معاون توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ «ومعادن»، دانش فنی و همچنین تجهیزات لازم جهت توسعه اکتشافات در داخل کشور فراهم است و برخی شرکت‌های معدنی، از آمادگی لازم برای واردات تکنولوژی و تجهیزات به‌روز اکتشافی برخوردارند. طی ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر، پیشرفت قابل‌توجهی در آموزش نیروی انسانی متخصص برای استفاده از روش‌های مختلف اکتشافات اعم از ژئوفیزیک زمینی، هوایی و پهباد حاصل شده و به‌کارگیری سایر روش‌ها مانند مگنتومتری «Magnetometry» و «IP-RS»و «TM»و… نیز در دستور کار قرار گرفته است. به علاوه، در زمینه اجرای حفاری‌های عمیق و نیمه‌عمیق نیز با پیشرفت مناسبی در به‌کارگیری حفارهای آموزش دیده و همچنین دستگاه‌های جدید حفاری مواجه بوده‌ایم. بنابراین چالش قالب در حوزه اکتشافات کشور، وضع مقررات نابجا و عدم واگذاری محدوده‌های معدنی است و در زمینه دانش فنی و تجهیزات اکتشافی، با معضل بحرانی مواجه نیستیم؛ ضمن اینکه لزوم ارتقای دانش امری همیشگی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40612
  • نویسنده : محمدرضا طارمی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.