• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
پس از انتخابات پاناما مشخص خواهد شد؛

فعالیت شرکت «First Quantum» در معادن پاناما در هاله‌ای از ابهام

  • کد خبر : 43282
  • 02 اردیبهشت 1403 - 13:16
فعالیت شرکت «First Quantum» در معادن پاناما در هاله‌ای از ابهام
احتمال تمدید مجوز فعالیت شرکت «First Quantum» در معدن «Cobre Panama» پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور پاناما در ماه می سال 2024 ضعیف خواهد بود.

احتمال تمدید مجوز فعالیت شرکت «First Quantum» در معدن «Cobre Panama» پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور پاناما در ماه می سال ۲۰۲۴ ضعیف خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، آغاز اعتراضات مردمی در پاناما که خواستار تضمین‌های زیست‌محیطی بیشتر و شفافیت در مذاکرات دولت این کشور با شرکت «First Quantum» بودند، مقامات پاناما را مجبور کرد نه تنها با صدور حکمی از سوی دیوان عالی، از فعالیت این شرکت در بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن مس جهان ممانعت به عمل آورد بلکه باعث شد صدور مجوزها برای آغاز فعالیت دیگر شرکت‌ها در استخراج فلزات از معادن جدید در سال ۲۰۲۳ به طور موقت متوقف شود.

در همین راستا، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بخش فلزات قصد دارند با تحت نظر گرفتن نتیجه انتخابات آتی در کشور پاناما و انتخاب شدن رئیس جمهور جدید، احتمال تغییر یا عدم تغییر وضعیت فعلی در فعالیت معادن این کشور را از نزدیک دنبال کنند.

لازم به ذکر است هشت نامزد در انتخابات ریاست جمهوری پاناما که در روز هشتم ماه می ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند و با توجه به بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد رقابت بسیار نزدیکی میان این کاندیداها برقرار باشد.

از میان پنج نامزد پیشتاز، سه نفر از آن‌ها متعهد شده‌اند که با نظر دولت فعلی مبنی بر توقف فعالیت شرکت «First Quantum» در معدن «Cobre Panama» موافق هستند. یکی دیگر از نامزدها متعهد شده است که حل این مسئله را به همه‌پرسی خواهد گذاشت. دیگر کاندیداها هنوز به طور رسمی نظر خود را در این خصوص اعلام نکرده‌اند.

گفتنی است شرکت «First Quantum» پس از لغو قرارداد در معدن «Cobre Panama»، تقریبا نیمی از ارزش بازار خود را از دست داد. آژانس رتبه‌بندی جهانی «Fitch» در ماه مارس سال ۲۰۲۴، با استناد به چالش‌های مالی و حاکمیتی ناشی از بسته شدن معدن مذکور، ارزش اوراق قرضه دولت پاناما را به اوراق قرضه با ارزش ریسک بالا کاهش داد.

سخنگوی شرکت «First Quantum» در پاسخ به سوالی در خصوص انتظارات این شرکت از رئیس جمهور جدید در رابطه با فعالیت در معدن «Cobre Panama»، اعلام کرد که این شرکت مشتاقانه در انتظار اجرای دموکراسی از سوی رئیس جمهور منتخب پاناما و ارائه یک روش منصفانه، شفاف و مسالمت‌آمیز در رابطه با حل مسئله ایجاد شده است.

خبرگزاری رویترز با رهبران پنج گروه مختلف و معترض به ادامه فعالیت شرکت «First Quantum» در معدن مذکور گفت‌وگو کرد. سه تن از آن‌ها از جمله سندیکای اصلی کارگران پاناما به نام «SUNTRACS» عنوان کردند که تحت هیچ شرایطی به مقامات جدید دولت پاناما اجازه تمدید صدور مجوز فعالیت شرکت «First Quantum» را نخواهند داد.

سائول مندز، رئیس سندیکای «SUNTRACS» در همین راستا بیان کرد: مردم قبلا با حضور خود در خیابان‌ها نشان دادند که خواهان استخراج فلز از معادن پاناما نیستند.

دو گروه مخالف دیگر مطرح کردند که از برگزاری همه‌پرسی در این رابطه حمایت خواهند کرد و پیش‌بینی می‌کنند که نتیجه آن، ممانعت از استخراج فلزات از معادن پاناما خواهد بود. طبق نتیجه نظرسنجی منتشر شده در ماه فوریه ۲۰۲۴ در روزنامه محلی «La Prensa»، حدود ۹۰ درصد ازشهروندان پانامایی مخالف استخراج فلزات از معادن این کشور هستند.

هر پنج گروه معترض بی‌اعتمادی خود را به نامزدهای ریاست‌جمهوری، حتی آن دسته که صریحا با استخراج فلزات از معادن مخالف هستند، ابراز کردند و افزودند که سیاست‌مداران تمایلی به عمل به وعده‌های خود ندارند.

سابینو آیارزا، نماینده انجمن ماهی‌گیران که با مسدود کردن بندر اصلی شرکت «First Quantum» در پاناما، روند صادرات این شرکت را متوقف کرد، گفت: اگر رئیس‌جمهور آتی پاناما مجددا تصمیم به صدور مجوز برای فعالیت در معادن این کشور بدون موافقت مراجع مربوطه بگیرد، معترضان دوباره به خیابان‌ها برخواهند گشت.

در همین رابطه، خبرگزاری رویترز با ۶ کارشناس حقوقی در خصوص وضعیت فعلی معادن پاناما گفت‌وگو کرد. آن‌ها مطرح کردند: با وجود اینکه قوانین محلی از لحاظ فنی امکان تغییر چشم‌انداز حضور شرکت «First Quantum» در معدن مذکور را در عرض چند ماه دارند اما با این حال برگزاری رفراندوم یا استفاده از سازوکارهایی مشابه به منظور کسب اطمینان از حمایت عموم مردم، تنها راه برای دستیابی به این هدف از نظر سیاسی خواهد بود.

شرکت «First Quantum» در ماه فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که مشکل ایجاد شده را از مجامع قانونی بین‌المللی جهت احیای حقوق پایمال شده خود دنبال خواهد کرد.

در همین راستا این شرکت دو پرونده قضایی، یکی مطابق با توافقنامه تجارت آزاد کانادا و پاناما و دیگری مربوط به بند توافق شده در قرارداد فیمابین در خصوص مراجعه به مراجع ذی‌ربط در صورت بروز اختلاف را به جریان انداخته است.

معاون وزیر دارایی پاناما چند روز پس از اعلام این خبر، مطرح کرد که این کشور آماده دفاع از منافع خود در دادگاه در رابطه با پرونده شرکت «First Quantum» خواهد بود. همچنین دولت پاناما به دادگاه ثابت خواهد کرد که به سرمایه‌گذاری خارجی احترام می‌گذارد.

رنزو مرینو از آژانس «Moody» در همین خصوص اظهار داشت: اقتصاد پاناما قبل از شروع استخراج مس از معدن «Cobre Panama» وضعیت بسیار مناسب‌تری داشت.

وی خاطرنشان کرد: پاناما هنوز فرصت و پتانسیل لازم برای بازیابی وضعیت اقتصادی خود را دارد و اگر نگرانی سرمایه‌گذاران فعال به سایر بخش‌های معدنی در پاناما سرایت کند، دولت این کشور مجبور به پرداخت غرامت در دادگاه خواهد شد که چنین اتفاقی ممکن است بهبود سرعت بازیابی اقتصادی پاناما را با کندی مواجه کند.

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص معادن پاناما

مقوله معدن، جزو مسائل اصلی مطرح شده در مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری پاناما نبوده است. در میان پنج نامزد پیشتاز، خوزه رائول مولینو که در آخرین نظرسنجی‌ها از دیگر کاندایداها جلوتر است، در برنامه دولت خود به مسئله معدن اشاره‌ای نکرده و در هیچ مناظره ریاست جمهوری حضور نیافته است.

مارتین توریخوس، رئیس‌جمهور و نامزد سابق انتخابات پاناما که در بسیاری از نظرسنجی‌ها جزو سه نامزد برتر بوده است، در برنامه دولت خود به موضوع استخراج از معادن این کشور تا به امروز هیچ اشاره‌ای نکرده است.

با این وجود، وی در یکی از کمپین‌های انتخاباتی خود به خبرگزاری رویترز گفت: توقف فعالیت در معدن «Cobre Panama»، تصمیمی است که مردم پاناما پیش‌تر آن را اعلام کرده‌اند و دولت وی دنباله رو همین تصمیم خواهد بود.

رومولو روکس، دیگر نامزد انتخاباتی در برنامه دولت خود متعهد شد که همچنان به توقف در فعالیت معدن «Cobre Panama» ادامه خواهد داد. با این حال، مطلبی در مورد آینده معدن نامبرده ذکر نکرد.

خوزه بلاندون، در مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز مطرح کرد: دولت وی هیچ برنامه‌ای برای لغو ممنوعیت صادر شده در استخراج معدن «Cobre Panama» ندارد.

در همین رابطه خوزه گابریل کاریزو، نامزد ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور فعلی، خواستار برگزاری همه‌پرسی میان مردم پاناما برای تصمیم‌گیری در خصوص آینده معدن «Cobre Panama» شد.

صدور ممنوعیت استخراج از معدن «Cobre Panama» از سوی دادگاه عالی پاناما برای اعطای امتیاز جدید استخراج فلزات، موجب افزایش قیمت مس به دلیل نگرانی از ایجاد اخلال در عرضه این فلز شد. بر همین مبنا، هرگونه تغییر در این تصمیم‌گیری ممکن است موجب دگرگونی مجدد وضعیت بازار مس در جهان شود.

ریکاردو لومبانا، کاندیدای انتخاباتی ریاست جمهوری پاناما که در آخرین نظرسنجی‌ها جایگاه وی بین رتبه‌های دوم و چهارم در نوسان بود، پیشنهاد تغییر قانون اساسی به منظور ممنوعیت کامل استخراج از معادن را در برنامه‌های دولتی خود ارائه کرد.

به گفته وی، هیچ قانونی بالاتر از مفاد قانون اساسی و اراده حاکمیتی نیست. مردم پاناما می‌دانند که صدور مجدد امتیاز استخراج از معدن «Cobre Panama» غیرقانونی است و به همین دلیل روند توقف فعالیت در این معدن باید همچنان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43282

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.