• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

حمایت کشورهای اروپایی از تولیدکنندگان آند سیلیسیومی

  • کد خبر : 41051
  • 08 اسفند 1402 - 14:51
حمایت کشورهای اروپایی از تولیدکنندگان آند سیلیسیومی
برخی از کارشناسان به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که ارائه مشوق‌های مالی برای شرکت‌هایی که در اروپا آندهای سیلیسیومی تولید می‌کنند، منجر به ارتقای این بخش خواهد شد.

برخی از کارشناسان به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که ارائه مشوق‌های مالی برای شرکت‌هایی که در اروپا آندهای سیلیسیومی تولید می‌کنند، منجر به ارتقای این بخش خواهد شد. با این حال، تمرکز بر ایجاد نوآوری و نه مقیاس ظرفیت تولید، ریسک عقب افتادن واحدهای تولیدکننده آندهای سیلیسیومی در اروپا در رقابت با دیگر تولیدکنندگان در آمریکای شمالی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در چند سال اخیر تمرکز صنعت باتری بر استفاده از مواد آند مبتنی بر سیلیسیوم به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است زیرا تقاضا برای مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در باتری و نیاز به ایجاد نوآوری در فناوری به‌کاررفته در آن‌ها برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان و رشد استفاده از خودروهای الکتریکی (EVs) به طور قابل‌توجهی روند صعودی به خود گرفته است.

یکی از دلایل محبوبیت استفاده از آند سیلیسیومی این است که افزودن سیلیسیوم به آند باتری‌های لیتیوم‌یونی، چگالی انرژی را افزایش می‌دهد. حساسیت سیلیسیوم به استهلاک در طول چرخه شارژ و تخلیه شارژ باتری باعث شده است که از این عنصر شیمیایی تنها به عنوان مکمل به آندهای گرافیت استفاده شود.

پیشرفت علمی اخیر به دست آمده، در تسریع توسعه بخش آند سیلیسیومی در سراسر جهان از جمله آمریکای شمالی و اروپا تاثیر بسزایی داشته است. لازم به ذکر است که آمریکای شمالی و اروپا، هر دو از نظر تولید مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری و افزایش تولید آند سیلیسیومی، قافیه را به چین واگذار کرده‌اند.

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بین جهان غرب هم‌سو با ایالات متحده آمریکا و چین، باعث شده است کشورهای غربی به منظور تامین مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری که در حال حاضر چین بر آن تسلط دارد، به خود تکیه کنند.

حمایت از تولید آند سیلیسیومی

شرکت‌های «Amprius»، «Group 14 Technologies» و «Sila Nanotechnologies» در آمریکا اعلام کردند که برای سرمایه‌گذاری در تولید و ایجاد نوآوری در تولید آند مبتنی بر سیلیسیوم، مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار کمک ‌هزینه اعتباری از وزارت انرژی این کشور دریافت خواهند کرد.

ارائه چنین حمایت‌هایی تحت قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA) به تولیدکنندگان آند گرافیت یک مزیت محسوب می‌شود. در همین حال، بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) به توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان باتری‌‌های فناورمحور در این قاره، وام مبتنی بر سرمایه‌گذاری ارائه کرده است.

از میان شرکت‌هایی که از بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) وام دریافت کرده‌اند، می‌توان به وام ۲۰ میلیون یورویی (۲۱٫۴ میلیون دلاری) شعبه شرکت آمریکایی «GDI» مستقر در هلند اشاره کرد. این شرکت قصد دارد آند سیلیسیومی را در مقیاس صنعتی در آلمان تولید کند.

در همین راستا، شرکت هلندی «LeydenJar» در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود برای ساخت تاسیسات تولید فویل آند ۶۰ میلیون یورویی ۱۰۰ مگاوات بر ساعتی بر پایه سیلیسیوم خود، حدود ۳۰ میلیون یورو وام از بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) دریافت کرده است.

یکی دیگر از توسعه‌دهندگان آند که بودجه اتحادیه اروپا را دریافت خواهد کرد، شرکت «E-Magy» به عنوان یک توسعه‌دهنده مواد آند مبتنی بر سیلیسیوم متخلخل نانو مستقر در هلند است.

یکی از سخنگویان شرکت «E-Magy» به موسسه «Fastmarkets» گفت: این شرکت برای تعدادی از طرح‌های توسعه و تحقیقاتی خود از طریق دفتر «EIT Raw Materials» وابسته به بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) و صندوق رشد ملی هلند «Dutch National Growth Fund» بودجه دریافت کرده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مزایای موقعیت مکانی شرکت «E-Magy»، به نزدیکی آن به تولیدکنندگان فلز سیلیسیوم متالورژیکی اشاره کرد و گفت: چنین دسترسی مناسبی، امکان بهبود وضعیت لجستیک و ایجاد همکاری‌های فنی در سطح بومی را فراهم می‌کند.

شرکت «E-Magy» به دلیل استفاده از سیلیسیوم با درجه متالورژیک در مقابل پروژه‌هایی که از مواد واسطه دیگر که از قضا در اروپا کمتر تولید می‌شوند، برتری نسبی خواهد داشت.

اگرچه اروپا بخشی از سیلیسیوم مورد نیاز خود را از چین وارد می‌کند اما تعداد تولیدکنندگان سیلیسیوم در کشورهای قاره سبز قابل‌توجه است. با این وجود، تعداد کمی از این تولیدکنندگان، سیلیسیوم مورد نیاز شرکت‌های تولیدکننده آند در اروپا را تامین می‌کنند.

سخنگوی شرکت «E-Magy» در پاسخ به این سوال که حمایت اروپا از ایجاد نوآوری در بخش آند سیلیکون چه معنایی می‌تواند داشته باشد، به چشم‌انداز مثبت و گسترش جغرافیایی پس از توسعه فناوری جدید در این صنعت اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: ارائه قوانینی مشابه در توسعه فناوری‌های جدید، منجر به رشد بخش آند سیلیسیومی در اروپا خواهد شد و در صورتی که شرکت‌های فعال در این بخش تصمیم به افزایش ظرفیت تولید بگیرند، چنین اقدامی می‌تواند در راستای توسعه صنعت مذکور در سراسر جهان انجام شود.

وینسنت پلاوینیج، مدیر اجرایی شرکت «OneD Battery Sciences» به عنوان توسعه‌دهنده آند سیلیسیوم گرافیت مستقر در آمریکای شمالی، در مصاحبه با موسسه «Fastmarkets» در روز پنج‌شنبه ۱۵ فوریه ۲۰۲۴ ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد نوآوری در اروپا برای رقابت با چین، مطرح کرد: در نظر داریم کسب‌وکار خود را به اروپا گسترش دهیم.

وی اظهار داشت: اروپا از لحاظ تعداد نیروی کار توانایی رقابت با چین را ندارد؛ بنابراین حرکت در مسیر ایجاد نوآوری به منظور کاهش هزینه‌ها و راه‌اندازی و تقویت یک زنجیره تامین باتری پایدار در اروپا که امکان تولید خودروهای الکتریکی مقرون‌به‌صرفه را فراهم کند، اقدامی ارزشمند به شمار می‌رود.

جا ماندن اروپا از رقابت با آمریکا در بخش آند سیلیسیوم

علی‌رغم چشم‌انداز مثبت شرکت «E-Magy»، مقیاس و نوع مشوق‌ها و حمایت‌های ارائه شده در اروپا در بخش آند سیلیسیوم در مقایسه با حمایت‌های ارائه شده در آمریکای شمالی به ویژه ارائه قانون کاهش تورم آمریکا، محدودتر و ضعیف‌تر بوده است.

در همین راستا، شرکت «Ferroglobe» هشدار داد که چنین ضعفی منجر به جا ماندن اروپا از رقابت با آمریکا در بخش آند سیلیسیوم و تاخیر در اجرای برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بخش مذکور در قاره سبز خواهد شد.

شرکت مذکور در ادامه اعلام کرد که مشوق‌های ارائه شده در قاره اروپا به جای افزایش ظرفیت تولید، بر ایجاد نوآوری تمرکز دارند. از سوی دیگر، تمرکز قانون کاهش تورم آمریکا بر روی افزایش ظرفیت تولید است. چنین هدف‌گذاری در برخی تجارت‌های نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده همچون بخش مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری، کاملا امری ضروری به نظر می‌رسد.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، مشوق‌های ارائه شده تحت قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) در بخش افزایش ظرفیت باتری لیتیوم‌یونی در ایالات متحده آمریکا سبب شده است که تولیدکنندگان مواد اولیه باتری در اروپا به سمت این کشور جهت گسترش فعالیت خود جذب شوند.

سخنگوی شرکت «Ferroglobe» در ادامه تصریح کرد: مسئله ایجاد امنیت در زنجیره‌های تامین ارزش باتری در کوتاه‌مدت در قانون قانون کاهش تورم آمریکا بسیار مهم بر شمرده شده است.

وی در ادامه مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» خاطرنشان کرد: شرکت «Ferroglobe» قصد دارد تولید سیلیسیوم خود را به منظور تامین حجم تقاضای آند افزایش دهد.

در واقع هدف اصلی افزایش تامین مواد اولیه سیلیسیومی با خلوص بالا برای تولیدکنندگان کامپوزیت‌های آند سیلیسیوم کربن و تولیدکنندگان آند سیلیسیومی است. به علاوه، حجم تقاضا برای مواد آند سیلیکون در اروپا و آمریکای شمالی به ویژه ایالات متحده آمریکا به لطف قانون کاهش تورم افزایش یافته است.

عملکرد ضعیف اروپا در تولید سلول‌های خورشیدی

لازم به ذکر است که بخش تولید سلول‌های خورشیدی مبتنی بر سیلیسیوم در قاره اروپا نسبت به بخش مذکور در آمریکا عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش خود در ارتباط با انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳، عدم برنامه‌ریزی مناسب در تولید سلول‌های خورشیدی در اروپا را به عنوان ضعف عملکردی این قاره در مقایسه با چین، ایالات متحده آمریکا و هند عنوان کرد. چنین مسئله‌ای باعث شده است که اروپا در زمینه رقابت در تولید سلول‌های خورشیدی نسبت به دیگر مناطق جهان، عمکلرد ضعیف‌تری داشته باشد.

عدم حمایت ناکافی از تولیدکنندگان سلول‌های خورشیدی در اروپا و فقدان سیاست‌گذاری‌های ارائه شده در سمت تقاضا به منظور عرضه محصولات تولید شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، باعث شده است راه‌اندازی پروژه‌های تولیدی سلول‌های خورشیدی در این قاره با محدودیت همراه شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41051

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.