• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

حکم‌فرمایی رکود بر بازارهای جهانی مس

  • کد خبر : 30869
  • 18 مهر 1402 - 16:08
حکم‌فرمایی رکود بر بازارهای جهانی مس
بازارهای فیزیکی مس در اروپا و ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به سه‌شنبه سوم اکتبر 2023، روزهای بسیار آرامی را پشت سر گذاشته و عوامل بازدارنده رشد اقتصادی در سطح کلان، بر حجم تقاضا برای فلز مس در این مناطق تاثیر منفی گذاشتند.

بازارهای فیزیکی مس در اروپا و ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳، روزهای بسیار آرامی را پشت سر گذاشته و عوامل بازدارنده رشد اقتصادی در سطح کلان، بر حجم تقاضا برای فلز مس در این مناطق تاثیر منفی گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، اغلب مشارکت‌کنندگان بازار در اروپا تمرکز خود را بر گردهمایی سالانه تولیدکنند‌گان فلزات به میزبانی بورس فلزات لندن و با عنوان «LME Week» قرارداده‌اند. انتظار می‌رود در این گردهمایی موضوعاتی همچون وضعیت آینده ثبت قراردادهای بلندمدت مس و فعالیت‌های بازار فیزیکی در اروپا مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

در رابطه با بازار مس ایالات متحده آمریکا، باید به این موضوع اشاره کرد که پریمیوم این فلز در این کشور، روند نزولی به خود گرفته؛ چراکه حجم محموله‌های ارسالی با کاهش مواجه شده است. همچنین بازار مس در کشورهای آسیایی، در وضعیت رکود قرار دارد و در حال حاضر مصرف‌کنندگان این فلز در چین، بزرگ‌ترین غایبان در این بازار به دلیل تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین در ماه اکتبر ۲۰۲۳ هستند.

وصعیت بازار مس در اروپا

بازار مس اروپا در هفته منتهی به سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳، روزهای بسیار آرامی را پشت سر گذاشت و مشارکت‌کنندگان بازار اعلام کردند که حجم تقاضای مس در این بازار و حجم نقدینگی آن کاهش یافته است.

یکی از معامله‌گران این بازار به موسسه «Fastmarkets» گفت: بازار فلز مس در هفته مذکور نسبت به هفته‌های پیشین، رکود بیشتری را تجربه کرد.

برخی از منابع از امیدواری خود نسبت به افزایش حجم تقاضا برای فلز مس پس از پشت سر گذاشتن فصل تابستان و رکود نسبی حکم‌فرما بر این بازار خبر دادند اما این پیش‌بینی هنوز محقق نشده است.

این منابع خاطرنشان کردند که حجم تقاضا برای مس، روند کاهشی به خود گرفته است و معاملات تنها به اندازه تامین حجم مورد نیاز انجام می‌شوند که این موضوع، سبب کاهش حجم نقدینگی در بازار این فلز شده است.

برخی از مصرف‌کنندگان بر این موضوع در گفت‌وگوهای خود با موسسه «Fastmarkets» اشاره کردند و برخی از معامله‌گران بازار نیز اظهار داشتند که بازار این فلز، در آستانه رسیدن به وضعیت رکود مطلق قرار دارد.

یکی دیگر از معامله‌گران فلز مس در بازار با تکرار این مسئله، به روند نزولی این بازار مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میزان پریمیوم‌های تعیین شده برای این فلز با توجه به وضعیت موجود ثابت است.

ارزیابی دو هفته‌ای موسسه «Fastmarkets» از کاتد پریمیوم مس با گرید (A)، با شرط تحویل به بنادر آلمان، رقم ۱۸۰ تا ۲۰۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پریمیوم ثبت شده در روز ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ تغییر چندانی را تجربه نکرد.

همچنین ارزیابی دو هفته‌ای این موسسه برای پریمیوم کاتد مس با گرید (A)، با شرط تحویل در بندر روتردام هلند و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، رقم ۱۱۰ تا ۱۳۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پریمیوم ثبت شده در روز ۱۱ جولای ۲۰۲۳، تغییری را به ثبت نرساند.

به علاوه ارزیابی دو هفته‌ای این موسسه برای پریمیوم کاتد مس با گرید (A)، با شرط تحویل در بندر «Leghorn» ایتالیا، رقم ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پریمیوم ثبت شده در تاریخ ۱۶ می ۲۰۲۳ تغییری نداشت.

روند نزولی بازار مس اروپا قبل از گردهمایی«LME Week»

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که با نزدیک شدن به گردهمایی «LME Week»، به این دلیل که هم‌اکنون بازار فیزیکی روند نزولی به خود گرفته است، تمرکز مذاکرات بر ثبت قراردادهای بلندمدت خواهد بود.

وضعیت بازار فلز مس در ایالات متحده آمریکا

پریمیوم مس در بازار آمریکا با کاهش ۱۵٫۳۸ درصدی نسبت به کمترین رقم پیشنهادی در هفته منتهی به سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳، روند نزولی به خود گرفت.

با این حال، برخی مصرف‌کنندگان عنوان کردند که از ماه ژوئن ۲۰۲۳ تاکنون، پریمیوم مس در بازار آمریکا تغییری نکرده و وضعیت بازار فیزیکی تاثیری بر آن نداشته است.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم کاتد مس گرید یک، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده با پرداخت تعرفه گمرکی را هفت تا ۹٫۵ سنت در هر پوند تعیین کرد که نسبت به پریمیوم ۹ تا ۱۰٫۵ سنت در هر پوند در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ کاهش داشت. این پریمیوم از روز ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲ تغییری را تجربه نکرده بود.

کاهش پریمیوم مس ایالات متحده آمریکا قبل از گردهمایی«LME Week»

پریمیوم مس در بازار آمریکا در روز ۲۳ می سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰ تا ۱۲ سنت در هر پوند تعیین شد. به گفته برخی منابع، کاهش حجم تقاضا برای فلز مس از سوی چین، بیشترین تاثیر را بر حجم تقاضای این فلز در آینده گذاشته و موجب کاهش پریمیوم برای آن در بازار ایالات متحده آمریکا شده است.

یکی از معامله‌گران مس مستقر در ایالات متحده آمریکا مطرح کرد: چین، بیشترین مقدار تولید مس چهان را در اختیار دارد و روند نزولی تقاضا برای خرید آن در این کشور، موجب کاهش پریمیوم این فلز در سطح جهان شده است.

بعضا گزارش‌هایی از پیشنهاد پریمیوم کمتر از ارقام فعلی علی‌رغم ادامه روند نزولی در بازار مس به موسسه «Fastmarkets» ارائه شده است. ارقام پیشنهادی، در حدود ۶ سنت در هر پوند از سوی برخی فروشندگان گزارش شده است؛ در حالی که برخی از معامله‌گران مس را با پریمیوم ۶٫۵ سنت در هر پوند یا کمتر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

یک معامله‌گر مستقر در آمریکا اظهار داشت: کسانی که قصد فروش محموله‌های مس خود را دارند، باید حدود چهار سنت در هر پوند کمتر از میزان پریمیوم تعیین شده در بازار آن را عرضه کنند. یکی دیگر از معامله‌گران مستقر در آمریکا نیز پریمیوم ۸٫۵ سنت در هر پوند را نامتعارف خواند.

از سوی دیگر، یکی از مصرف‌کنندگان تصریح کرد: پریمیوم‌های تعیین شده در بازار از میزان فعلی آن بیشتر است و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این فلز در بلندمدت روند صعودی به خود بگیرد.

وی افزود: این شرایط در حالی به وجود آمده که در حال حاضر حجم ذخایر انبار مس به کمترین میزان خود رسیده است.

این مصرف‌کننده خاطرنشان کرد: حجم خرید مس در بازار فیزیکی نیز در بحبوحه اعتصاب فزاینده اتحادیه کارگران خودروسازان آمریکا (UAW) و گردهمایی سالانه تولیدکنند‌گان فلزات به میزبانی بورس فلزات لندن و با عنوان «LME Week» کاهش یافته است.

گفتنی است حدود ۲۵ هزار نفر از ۱۴۵ هزار عضو اتحادیه کارگران خودروسازان آمریکا (UAW) اکنون در اعتصاب هستند. به علاوه حدود هفت هزار عضو دیگر از این اتحادیه در روز ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ به اعتصاباتی که از روز ۱۵ سپتامبر سال جاری آغاز شده بود، پیوستند.

وضعیت فلز مس در بازارهای آسیا

با توجه به تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین در ماه اکتبر و کاهش حجم نقدینگی در بازار مس تصفیه شده بازار کشورهای جنوب شرقی آسیا، پریمیوم‌ها در این منطقه در هفته منتهی به سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماندند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای پریمیوم مبنای کاتد مس با گرید (A)، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بندر شانگهای چین، رقم ۵۲ تا ۶۸ دلار در هر تن را نشان داد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در روز ۲۷ سپتامبر سال جاری تغییری را به ثبت نرساند اما نسبت به پریمیوم ۵۰ تا ۶۸ دلار در هر تن ثبت شده در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳، روند کاهشی را تجربه کرد.

همچنین ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای پریمیوم مس با گرید (A)، با شرط تحویل در بندر شانگهای چین، رقم ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پریمیوم ثبت شده در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ بدون تغییر بود.

همچنین ارزیابی هفتگی این موسسه برای پریمیوم مس معادل، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بندر شانگهای چین با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، رقم ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پریمیوم ۲۰ تا ۲۵ دلار در هر تن تعیین شده در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ افزایش داشت.

در پایان ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای پریمیوم مبنای کاتد مس با گرید (A)، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر کشورهای جنوب شرقی آسیا، رقم ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه سوم اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پریمیوم ثبت شده در روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ تغییری نداشت.

روند ثابت بازار مس در آسیا قبل از گردهمایی «LME Week»

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30869

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.