• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

خطر اعتصاب اتحادیه کارگران خودرو آمریکا در کمین صنعت فولاد

  • کد خبر : 29536
  • 04 مهر 1402 - 11:23
خطر اعتصاب اتحادیه کارگران خودرو آمریکا در کمین صنعت فولاد
اتحادیه کارگران خودرو در آمریکا (UAW) درست بعد از نیمه‌شب جمعه 15 سپتامبر 2023، در سه کارخانه مونتاژ سه خودروساز بزرگ شرکت استلانتیس، فورد و جنرال موتورز اعتصاب کردند.

اتحادیه کارگران خودرو در آمریکا (UAW) درست بعد از نیمه‌شب جمعه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳، در سه کارخانه مونتاژ سه خودروساز بزرگ شرکت استلانتیس، فورد و جنرال موتورز اعتصاب کردند. حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ کارگر تهدید کردند که اعتصاب را به دیگر کارخانه‌های این شرکت‌ها گسترش خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، کارگران در کارخانه شرکت فورد مستقر در شهر واین ایالت میشیگان، کارخانه شرکت جنرال موتورز مستقر در شهر وینتزویل ایالت میسوری و کارخانه شرکت استلانتیس مستقر در شهر تولیدو ایالت اوهایو آمریکا، سه کارخانه‌ای بودند که وارد اعتصاب شدند. لازم به ذکر است که موعد قرارداد کارگران این اتحادیه با هر خودروساز در ساعت ۲۳:۵۹ روز پنجشنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید.

به گفته آرتور ویتون، مدیر مطالعات نیروی کار در دانشکده روابط صنعتی و کار دانشگاه کورنل در شهر بوفالو، هرچه زودتر مشکلات مربوط به اعتصابات حل شود، صنایع خودرو، فولاد و اقتصاد آمریکا آسیب کمتری خواهند دید.

وی عنوان کرد: در صورتی که این اعتصابات به سرعت به اتمام نرسد، این مسئله تاثیر قابل‌توجهی بر صنعت فولاد خواهد گذاشت و اگر واحدهای پرس‌کاری ورشکسته شوند، تاثیر بسیار زیاد آن بر صنعت خودرو آمریکا نمایان خواهد شد. بر همین اساس کارخانه‌های فولادسازی نیز نمی‌توانند کویل نوردهای فولادی تولید شده را به این واحدها تحویل دهند.

یکی از فعالان صنعت فولاد در همین رابطه مطرح کرد: اگر این اعتصاب بیش از دو هفته زمان ببرد، همه فعالان صنعت فولاد تحت تاثیر این مسئله قرار خواهند گرفت. راهبرد این اتحادیه، تحمیل حداکثر فشار به خودروسازان با کمترین خسارت به کارگران است.

برخی از ناظران صنعت فولاد بر این باورند که نگرانی‌های ایجاد شده در رابطه با اعتصاب این صنف ممکن است بیش از حد بزرگ‌نمایی در آن صورت گیرد. یکی از معامله‌گران مناطق سواحل جنوبی آمریکا اظهار داشت: این اعتصابات از قبل بر قیمت کویل نورد گرم تاثیر گذاشته است.

یکی از توزیع‌کنندگان فولاد مطرح کرد: قیمت کویل نورد گرم هفته‌ها بود که انتظار می‌رفت کاهش یابد. قیمت این محصول ممکن است افت بیشتری پیدا کند که البته این موضوع به مدت اعتصابات بستگی خواهد داشت.

به گفته این توزیع‌کننده فولاد، به محض پایان یافتن این اعتصاب‌ها، قیمت‌ها فورا روند افزایشی به خود خواهد گرفت و برای مثال، قیمت یک واحد کویل نورد گرم به ۸۰۰ دلار در هر تن کوچک خواهد رسید.

از دیدگاه این توزیع‌کننده، شرکت‌های خودروسازی فورد، جنرال موتورز و استلانتیس، نماینده کل صنعت خودروی آمریکا نیستند و مصرف‌کنندگان می‌توانند از هر شرکتی خودرو بخرند، بنابراین تاثیر این اعتصابات بر صنعت فولاد چندان مخرب نخواهد بود.

یکی از فعالان صنعت فولاد از شاون فاین، رئیس بخش بین‌المللی اتحادیه کارگران خودرو به دلیل رویکرد اتخاذ شده‌ در راه‌اندازی اعتصابات تمجید به عمل آورد. این منبع در پیامی به فعالان صنعت تجارت خودرو اعلام کرد که شاون فاین، تفکری استراتژیک‌محور مانند خودروسازان دارد.

مدیر مطالعات نیروی کار در دانشکده روابط صنعتی و کار دانشگاه کورنل ادامه داد: استراتژی این اتحادیه برای مخفی نگه داشتن مکان اعتصابات، موجب سردرگمی خودروسازان شده است.

ویتون تصریح کرد: به‌کارگیری این استراتژی، موجب ایجاد یک هرج و مرج و اختلال در سیستم و زنجیره تامین خودرو که متکی بر رویکرد تحویل به موقع است، می‌شود.

وی تاکید کرد: سازماندهی اعتصابات تنها در چند کارخانه برای صندوق اعتصاب اتحادیه کارگران خودرو آمریکا نیز هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

ماریک مسترز، استاد مدیریت در دانشکده بازرگانی ایلیچ در دانشگاه ایالتی واین در شهر دیترویت، معتقد است که  استراتژی این اتحادیه برای تقویت قدرت چانه‌زنی آن به‌کار برده شده است.

به گفته وی، این موضوع نشان‌دهنده تعهد این اتحادیه به کارگران برای تحمیل فشار حداکثری به منظور پذیرش پیشنهادات کارگران از سوی خودروسازان است.

مسترز به خودروسازان گفت: اگر در آینده نزدیک پیشنهادی به این اتحادیه ارائه نشود، شاهد تشدید اعتصابات خواهند بود. همچنین در صورت لزوم بر تعداد کارگران این اعتصابات افزوده خواهد شد تا زمانی که تمامی ۱۴۵ هزار کارگر این سه شرکت به اعتصابات فراخوانده شوند.

استاد مدیریت در دانشکده بازرگانی ایلیچ در دانشگاه ایالتی واین خاطرنشان کرد: با وجود پیشرفت جزئی در مذاکرات، شکاف بین خواسته‌های طرفین همچنان گسترده به نظر می‌رسد. آنچه واضح است، اینکه طرفین باید دیدگاه‌های خود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند و باید دید که این اتحادیه برای رسیدن به توافق تا کجا پیش خواهد رفت.

گفتنی است در ابتدا این اتحادیه به دنبال افزایش ۴۶ درصدی دستمزدها بود تا بتواند با غرامتی که مدیران اجرایی خودروسازان در زمان پایان یافتن موعد آخرین قرارداد به دست آورده بودند را جبران کند.

پس از اینکه پیشنهادات اولیه خودروسازان توسط این اتحادیه رد شد، خودروسازان در نهایت پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارکنان را مطرح کردند. در مقابل، این اتحادیه پیشنهاد افزایش ۳۶ درصدی دستمزدها را ارائه داد. همچنین در مورد تقاضای اتحادیه مبنی بر کنار گذاشتن سیستم دستمزد پلکانی پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

این اتحادیه همچنین به دنبال کاهش مدت زمان دریافت حقوق کمتر از هشت سال به ۹۰ روز بود. در مقابل خودروسازان پیشنهاد چهار سال را برای این موضوع مطرح کردند.

مسترز مطرح کرد: عواملی وجود دارد که می‌تواند در راستای دستیابی به توافق موثر واقع شوند؛ بدون شک شرکت‌های خودروسازی مایل به افزایش قابل‌توجه پرداخت غرامت به کارگران از جمله دستمزد پایه، پرداخت‌های یک‌جا و حمایتی ناشی از افزایش تورم هستند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها در ارائه سهم بیشتر در قالب سود سهام و افزایش پاداش پایان سال به کارگران انعطاف‌پذیری بالایی دارند.

به گفته استاد مدیریت در دانشکده بازرگانی ایلیچ در دانشگاه ایالتی واین، در صورت ادامه اعتصابات، اتحادیه کارگران خودرو و خودروسازان با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو خواهند شد.

مسترز بیان کرد: ادامه اعتصابات بیش از چند هفته، احتمالا منجر به دخالت دولت آمریکا در راستای حل و فصل اختلاف طرفین خواهد شد؛ چراکه خودروسازان و اتحادیه کارگران خودرو بیشتر از قبل به دولت متکی هستند.

شرکت‌های خودروسازی به دولت این کشور برای گذار به فرایند الکتریکی‌سازی در تولید نیازمند هستند. اتحادیه کارگران خودرو آمریکا نیز به دنبال اطمینان حاصل کردن از حمایت دولت از گذار به فرایند الکتریکی‌سازی و بهره بردن کارگران از مزایای آن است.

وی در پایان یادآور شد: ممکن است طرفین آماده میانجی‌گری دولت برای رسیدن به توافق و حل اختلافات میان خود باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29536

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.