• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

خوش‌بینی شرکت‌های معدنی به انتخاب رئیس‌ جمهور جدید آرژانتین

  • کد خبر : 35712
  • 19 آذر 1402 - 5:04
خوش‌بینی شرکت‌های معدنی به انتخاب رئیس‌ جمهور جدید آرژانتین
بر اساس گزارش موسسه «Fastmarkets»، پس از انتخاب خاویر میلئی به عنوان رئیس‌ جمهور جدید آرژانتین در روز یکشنبه ۱۹ نوامبر 2023، خوش‌بینی محتاطانه‌ای در بخش معدن ایجاد شده است.

بر اساس گزارش موسسه «Fastmarkets»، پس از انتخاب خاویر میلئی به عنوان رئیس‌ جمهور جدید آرژانتین در روز یکشنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳، خوش‌بینی محتاطانه‌ای در بخش معدن ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، خاویر میلئی در انتخابات در حالی به عنوان رئیس‌ جمهور آرژانتین انتخاب شده که اقتصاد این کشور با وضعیت بسیار نامناسبی مواجه است. بر اساس ارزیابی تحلیلگران بانک تجاری و موسسه مالی جی‌پی مورگان چیس، نرخ تورم در این کشور نزدیک به ۱۴۳ درصد رسیده و ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۱۰ درصد برسد.

بر همین اساس سیاست‌گذاری‌های قابل‌توجهی به منظور کنترل‌ قیمت ارز در راستای حفظ ارزش پول ملی آرژانتین (پزو) و همچنین افزایش نرخ بهره که در بحبوحه فعالیت‌های اقتصادی ضعیف تعیین شده، از سوی دولت این کشور ارائه شده است.

سیاست‌گذاری‌های ارائه شده در آرژانتین به منظور کنترل‌ قیمت ارز بر کسب‌وکارها در سراسر آرژانتین، به ویژه در بخش کالاها تاثیرگذار بوده است.

شرکت «Aluar» به عنوان تولیدکننده آلومینیوم در آرژانتین، در گزارش درآمد اخیر خود نگرانی‌هایی را در مورد تداوم کسب‌وکار این شرکت در نتیجه ارائه سیاست‌گذاری‌ کنترل‌ قیمت ارز ابراز کرد.

خاویر میلئی در رابطه با کاهش مشکلات در بخش اقتصادی آرژانتین، پیشنهاد حل مشکل این کشور به صورت ریشه‌ای و بنیادی را ارائه کرده است. یکی از پیشنهادات وی، شامل انحلال بانک مرکزی آرژانتین و پذیرش دلار آمریکا به عنوان واحد پول رسمی این کشور در کنار ترویج تجارت آزاد در آرژانتین است.

در نتیجه بی‌ثباتی اقتصادی در آرژانتین و پیشنهاد ترویج تجارت آزاد از سوی رئیس‌ جمهور جدید این کشور، مشارکت‌کنندگان در بخش معدن ضمن استقبال از انتخاب شدن خاویر میلئی، ابراز امیدواری کردند که انتخاب وی به عنوان رئیس‌ جمهور جدید آرژانتین بتواند تاثیر بسیار مثبتی در بخش معدن داشته باشد.

سائول فیلبوگن، یکی از مشاوران فعال در شرکت «Manoff & Feilbogen» در همین رابطه بیان کرد: دیدگاه‌ها و پیشنهادات رئیس‌ جمهور منتخب آرژانتین ضمن ایجاد پویایی در بخش معدن این کشور، باعث از میان برداشته شدن محدودیت‌های موجود در کل اقتصاد آرژانتین از جمله موانع و محدودیت‌های بخش معدن خواهد شد.

وی افزود: دولت منتخب خاویر میلئی می‌تواند در زمینه‌هایی مانند رفع موانع تاخیر در واردات محصولات و ماشین‌آلات و پرداخت بدهی‌های خارجی، نقش بسزایی ایفا کند.

مشاور فعال در شرکت «Manoff & Feilbogen» عنوان کرد: با این حال، ممکن است این تغییرات مدتی طول بکشد زیرا آرژانتین ابتدا باید ذخایر ارزی خود را در بانک مرکزی بازیابی کند تا تغییراتی در بازار ارز ایجاد شود.

به گفته فیلبوگن، یکی از چالش‌های آرژانتین در سال‌های اخیر، عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در بازارهای این کشور در پی بحران اقتصادی بوده است، با این حال، برخی از فعالان صنعتی معتقدند که انتخاب شدن خاویر میلئی به عنوان رئیس‌جمهور می‌تواند به معکوس کردن این امر کمک کند.

یکی از منابع آگاه به وضعیت اقتصاد آرژانتین تاکید کرد که این کشور، به مقصد سرمایه‌گذاری خارجی جذاب‌تری تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: این واقعیت که سیاست‌گذاری‌های اعمال محدودیت‌های کنترل قیمت ارز در طول زمان به تدریج کنار گذاشته خواهد شد، به این معنی است که بزرگ‌ترین مانع سرمایه‌گذاری در آرژانتین از میان خواهد رفت و یا حداقل از تاثیر آن بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اقتصاد آرژانتین کاسته خواهد شد.

دانکن هابز، مدیر بخش تحقیقات شرکت «Concord Advisory Group» خاطرنشان کرد: ارائه سیاست‌گذاری‌های بیشتر از سوی خاویر میلئی هم‌راستا با اهداف بخش معدن می‌تواند موجب افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش شود.

وی تاکید کرد: در این مسیر تنها ارائه سیاست‌گذاری‌ها اهمیت ندارد بلکه اطمینان داشتن به اجرای آن‌ها و تاثیر مثبت آن بر ثبات اقتصادی نیز مهم تلقی می‌شود.

برخی از منابع به رابطه معکوس میان دیدگاه‌های خاویر میلئی هم‌راستا با بخش معدن و مقیاس گسترده مشکلات اقتصادی که آرژانتین با آن مواجه است و مفهوم عملی این دیدگاه‌ها در بخش معدن آرژانتین اشاره کردند.

این منابع اظهار داشتند که اگر پارلمان این کشور نیز دیدگاه‌هایی مشابه با خاویر میلئی داشته باشد، این هم‌راستایی به نفع تمامی صنایع آرژانتین خواهد بود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر آرژانتین، چهارمین تولیدکننده بزرگ لیتیوم جهان پس از شیلی، استرالیا و چین است و یک سوم از منطقه غنی از لیتیوم «lithium triangle» واقع در قاره آمریکای لاتین در این کشور قرار دارد.

طبق تحقیقات موسسه «Fastmarkets»، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳، حدود ۵۳ هزار تن کربنات لیتیوم معادل (LCE) در آرژانتین تولید شود و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۳۰، به ۳۴۳ هزار تن کربنات لیتیوم معادل برسد؛ همچنین آرژانتین دارای ذخایر قابل‌توجه و تا حد زیادی استخراج نشده فلز مس است که یک فلز مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود.

احتیاط صنایع در رابطه با رئیس‌ جمهور جدید آرژانتین

اگرچه در آرژانتین خوش‌بینی‌های آشکاری در رابطه با انتخاب خاویر میلئی به عنوان رئیس‌جمهور وجود دارد اما برخی بر این باورند که ارائه برنامه‌های بنیادی برای اقتصاد این کشور حداقل در کوتاه‌‌مدت، می‌تواند منجر به نوسانات بیشتری در اقتصاد آرژانتین شود.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد شخصیت مایلی وجود دارد. برخی منابع اظهارات وی را غیرقابل اجرا، غیرمولد و تنش‌زا در بحث اقتصاد تلقی می‌کنند.

یکی از فعالان بخش معدن در این رابطه بیان کرد: اظهارات میلئی در ظاهر مناسب به نظر می‌رسد اما پتانسیل تنش‌زایی بالایی در آن وجود دارد. این فعالان بخش معدن ابراز امیدواری کردند که اظهارات میلئی در زمان انتخابات، با اظهارات وی در زمان آغاز ریاست جمهوری یکی باشد.

به گفته وی، اظهاراتی مانند قطع روابط با چین، منحل کردن بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن انتقادات احتمالی و سیاست‌های موجود بسیار خطرناک به نظر می‌رسند.

برخی از منابع فعال در بخش معدن، ضمن تاکید بر سطح چالش‌های پیش روی اقتصاد آرژانتین، اظهار داشتند که یک رئیس‌ جمهور ممکن است نتواند تاثیر عمیقی که مردم آن کشور از وی انتظار دارند، به‌ ویژه از نظر توسعه منابع را داشته باشد.

این منبع با اشاره به لازمه وجود تعهدات بلندمدت در پروژه‌های معدنی، خاطرنشان کرد: آغاز فرایند تولید در معادن مس و لیتیوم اغلب بیش از یک دهه به طول می‌انجامد و از آنجایی که دوره ریاست جمهوری در آرژانتین چهار ساله است، به همین دلیل بهره‌برداری از یک پروژه معدنی ممکن است تغییر چند رئیس جمهور را تجربه کند.

به گفته این منبع، حجم مشکلات اقتصاد آرژانتین بسیار بالاست و حل تمام این مشکلات در یک دوره ریاست جمهوری در این کشور امکان‌پذیر نیست.

اهمیت دولت‌های استانی در آرژانتین

یکی از جنبه‌های مهم دیگری که فعالان بازار بر اهمیت آن تاکید کردند، نقش دولت‌های استانی آرژانتین در بخش معدن این کشور است.

بر این اساس، دولت‌های استانی در آرژانتین مالک تمام منابع معدنی هستند؛ به این معنا که تمام مراحل برای اعطای حق استخراج و بهره‌برداری یا ارائه مجوز برای این کار در معادن، تایید گزارش‌های زیست‌محیطی و صدور مجوز برای آغاز مراحل مختلف در یک پروژه معدنی، تحت نظارت سازمان محلی وابسته به دولت‌های استانی است.

از استان‌های مهم در پروژه‌های معدنی لیتیوم آرژانتین، می‌توان به استان‌های هوخوی، سالتا و کاتامارکا اشاره کرد؛ این در حالی است که استان مهم برای پروژه‌های معدنی مس، استان سان خوان در این کشور است.

به گفته هابز بین، در سیاست‌های دولت مرکزی و استانی در بخش معدن تفاوت‌هایی وجود دارد. در همین راستا، تغییر قابل‌توجهی در انتخابات دولت مرکزی در آرژانتین رخ داد اما در سطح محلی در سه استان اصلی تولیدکننده لیتیوم، همه احزاب فعلی جایگاه خود را حفظ کردند.

برخی فعالان بازار این رویداد را عاملی در جهت ثبات رویکردهای دولت‌ جدید این کشور عنوان کردند. یکی از منابع مطرح کرد: در سطوح استانی انتظار می‌رود تغییرات خاصی رخ ندهد که یک نکته مثبت تلقی خواهد شد.

این منبع در ادامه افزود: سه استان دارای منابع لیتیوم در آرژانتین در پیشبرد و تسهیل توسعه پروژه‌های معدنی بسیار فعال بوده‌اند و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند.

سائول فیلبوگن در این رابطه خاطرنشان کرد: در این سه استان، اعتلافی به نام اعتلاف لیتیوم تشکیل شده است که در آن تلاش شده مقرراتی تعیین شود و اعضای آن از تخطی قوانین وضع شده یا رقابت ناعادلانه اجتناب کنند؛ این بدان معناست که پس از استقرار دولت جدید به ریاست جمهوری خاویر میلئی، وضعیت در سطح استانی به شکل گذشته باقی خواهد ماند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35712

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.