• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان:

در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد!

  • کد خبر : 39693
  • 17 بهمن 1402 - 10:48
در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد!
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت: تا زمانی که مشتریان بر این باور باشند که محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و تولیدکنندگان داخلی خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه نمی‌دهند، صنایع کشور در مسیر رشد و توسعه حرکت نخواهند کرد. به همین دلیل تولیدکنندگان باید در راستای تغییر این عقیده و توسعه فعالیت‌ واحدهای تولیدی، تمام تلاش خود را برای جلب نظر مشتریان به کار بگیرند.

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت: تا زمانی که مشتریان بر این باور باشند که محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و تولیدکنندگان داخلی خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه نمی‌دهند، صنایع کشور در مسیر رشد و توسعه حرکت نخواهند کرد. به همین دلیل تولیدکنندگان باید در راستای تغییر این عقیده و توسعه فعالیت‌ واحدهای تولیدی، تمام تلاش خود را برای جلب نظر مشتریان به کار بگیرند.

مجید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص قدرت رقابت‌پذیری شرکت دانش پرتو نقش جهان در بازار، بیان کرد: با توجه به اینکه رقیبان اصلی این مجموعه عمدتا تولیدکنندگان خارجی هستند و کیفیت محصولات تولیدی شرکت دانش پرتو نقش جهان با محصولات خارجی مقایسه می‌شود، این شرکت عملا با رقابت خاصی با تولیدکنندگان داخلی مواجه نیست؛ ضمن اینکه در دسترس بودن محصولات، ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان، گارانتی تضمین کیفیت محصولات و پاسخگویی به پرسش‌های مصرف‌کنندگان نیز از مزیت‌های شرکت دانش پرتو نقش جهان به شمار می‌آیند که باعث شده‌‌اند مشتریان در وهله نخست برای رفع نیازهای خود به این مجموعه مراجعه کنند. علاوه‌براین موارد، تولید محصولات با قیمت پایین‌تر نسبت به انواع مشابه خارجی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و تامین مواد اولیه از منابع داخلی که سبب رشد صنایع کشور و اشتغال‌زایی نیز می‌شود، از دیگر مزایای شرکت دانش پرتو نقش جهان هستند که باید به آن‌ها اشاره کرد. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که این مجموعه به دلیل تولید محصولات باکیفیت و عدم وجود رقیبان قدرتمند در کشور، با چالش خاصی در مسیر فعالیت خود مواجه نیست؛ البته در برخی مواقع متقاعدسازی مشتریان به منظور استفاده از محصولات ایرانی که از نظر کمی و کیفی قابل رقابت با محصولات خارجی هستند، روند بسیار دشواری است و یکی از چالش‌های تولیدکنندگان کشور محسوب می‌شود. یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن این چالش شده است، تفکر غلط افراد مبنی بر کیفیت بالای محصولات خارجی است؛ همین مسئله نشان‌ می‌دهد که در زمینه استفاده از کالای ایرانی، گام‌های بزرگی برداشته نشده است.

وی در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان کشور با توجه به لزوم نهادینه کردن فرهنگ استفاده از محصولات باکیفیت داخلی به جای نوع مشابه خارجی، تمام تلاش خود را برای تحقق این امر به‌ کار گرفته‌اند. خوشبختانه کارشناسان واحد «R&D» شرکت دانش پرتو نقش جهان نیز موفق شده‌‌اند تا با اتخاذ راهبردهای کاربردی، اقدامات موثری را در این خصوص انجام دهند؛ به طوری که این واحد با ارائه محصولات به مشتریان باعث شده است که آن‌ها از کیفیت بالای محصول تولیدی این مجموعه اطمینان حاصل کنند و نظر مثبتی نسبت به شرکت دانش پرتو نقش جهان داشته باشند. به همین دلیل، توجه به کیفیت و تولید محصولات مرغوب یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند سبب سرعت بخشیدن به این فرایند شود و افزایش استقبال مشتریان را از محصولات ایرانی به دنبال داشته باشد. البته برخلاف اهمیت بالای این موضوع، برخی از صنایع کشور توجهی به کیفیت و ارائه گارانتی تضمین کیفیت ندارند؛ در نتیجه مصرف‌کنندگان در صورت معیوب شدن محصولات از خدمات پس از فروش بهره‌مند نمی‌شوند و یا این خدمات بعد از مدت طولانی و با صرف‌ هزینه‌های هنگفت به آن‌ها ارائه می‌شود. این مسئله می‌تواند تاثیری منفی بر جریان حمایت از ساخت داخل داشته باشد و مسیر را برای سایر تولیدکنندگان ناهموار کند؛ در حالی که ایران از مواهب طبیعی زیادی برخوردار است و جوانان نخبه این مرزوبوم توانایی انجام اقدامات بزرگی را دارند که به بهترین شکل ممکن باید از این امتیازات استفاده کرد.

مزایای متنوع‌سازی سبد محصولات

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان با اشاره به استراتژی‌های این مجموعه در راستای متنوع‌سازی سبد محصولات، عنوان کرد: توسعه سبد محصولات همواره سرلوحه اقدامات واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش پرتو نقش جهان بوده است؛ به طوری که یکی از اقدامات کارشناسان این واحد در کنار تولید محصولات جدید برای متنوع‌سازی سبد محصولات، رصد مداوم بازارهای خارجی به منظور به‌روزرسانی طراحی قطعات تولیدی و بهبود مستمر کیفیت آن‌ها است؛ یکی از مزایای این موضوع، پویایی واحد تحقیق و توسعه و واحد فنی و مهندسی معکوس شرکت دانش پرتو نقش جهان است.

رحیمی در خصوص جایگاه بومی‌سازی در شرکت دانش پرتو نقش جهان، اظهار داشت: مقوله بومی‌سازی همواره در این مجموعه در اولویت قرار دارد و ما به دنبال بهینه‌سازی و ارتقای کارایی قطعات مصرفی در صنایع هستیم؛ چراکه بهبود و بهینه‌سازی قطعات و بهره‌مندی و استفاده از قطعاتی که طول عمر مفید بالایی دارند، حق مسلم مشتریان است. ضمن اینکه رضایت مشتریان یکی از مولفه‌های اصلی موفقیت در حوزه تولید به شمار می‌آید و ما در شرکت دانش پرتو نقش جهان توجه ویژه‌ای به این مسئله داریم. گفتنی است که یکی از محصولات تولیدی این مجموعه خنک‌کننده‌های مسی به وسیله آب است که در معرض حرارت بالایی قرار دارند؛ به همین دلیل برای اینکه فرایند ذوب و تولید محصولات فولادی به درستی انجام شود، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. در کنار کیفیت، تولید قطعات با قیمت رقابتی از طریق کاهش هزینه‌های جانبی و بهای تمام شده محصولات نهایی نیز در دستور کار شرکت دانش پرتو نقش جهان قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه موانعی در مسیر توسعه سبد محصولات و فعالیت‌های واحد «R&D» در شرکت‌ها وجود دارد، ابراز کرد: عدم ثبت دقیق عملکرد محصولات در زمان بهره‌برداری از سوی مشتریان، یکی از چالش‌های واحد «R&D» محسوب می‌شود و کارشناسان مجموعه باید به صورت حضوری برای ارزیابی و بررسی عملکردها به واحدهای تولیدی مراجعه کنند؛ متاسفانه این مسئله کند شدن فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای واحد «R&D» را به همراه دارد. البته این موضوع در خصوص تمام مشتریان صدق نمی‌کند و برخی از مصرف‌کنندگان همکاری خوبی با سازندگان داخلی دارند؛ به طوری که با ثبت دقیق پارامترهای تاثیر‌گذار، سعی می‌کنند تا موجب ارتقای بیش از پیش کیفیت محصولات ایرانی شوند.

اعتماد، قطعه اصلی پازل رشد

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در رابطه با دلایلی که می‌تواند سبب زمان‌بر شدن و یا مانع از ادامه فرایند بومی‌سازی قطعات در کشور شود، توضیح داد: متاسفانه علی‌رغم نیاز شدید صنایع به قطعات خاصی که سازندگان داخلی توانایی تولید آن را دارند، برخی از مصرف‌کنندگان اعلام می‌کنند که امکان تولید این قطعات در کشور وجود ندارد و یا تولید آن‌ها دارای صرفه اقتصادی نیست؛ این اقدام مصرف‌کنندگان باعث می‌شود که فعالیت سازندگان ایرانی دچار اخلال شود. البته در حال حاضر به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه کشور، بستری برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها آماده شده که به نفع تولیدکنندگان داخلی است زیرا آن‌ها امکان به نمایش‌ گذاشتن قابلیت‌های فراوان خود و تولید محصولات متنوع را دارند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که علاوه بر فرهنگ‌سازی چه الزامات دیگری باید برای تولیدکنندگان کشور در راستای تسهیل فرایند متنوع‌سازی سبد محصولات فراهم شود، گفت: پیش‌تر مطرح شد که ارائه گارانتی تضمین کیفیت محصولات، یکی از مولفه مهم برای جلب اعتماد مشتریان است؛ به همین دلیل ارائه خدمات پس از فروش در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط شرکت‌های بزرگ و متولیان بومی‌سازی در کشور که الگویی برای صنایع کوچک‌مقیاس هستند، بسیار ضروری است. این صنایع با عمل به تعهدات خود نشان می‌دهند که سازندگان داخلی توجه ویژه‌ای به مصرف‌کنندگان و تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر نسبت به نوع مشابه خارجی دارند.

وی با اشاره به نقش دولت در تسهیل فرایندها و حمایت از صنایع داخلی، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با انتخاب مدیران شایسته و نخبه، استعداد و توانایی آن‌ها را برای رشد صنایع داخلی به ‌کار بگیرد؛ موضوعی که مقام معظم رهبری نیز تاکید زیادی بر آن دارند و استفاده از دانش نخبگان را ضروری قلمداد می‌کنند زیرا با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، قدرت ایران در عرصه‌های مختلف افزایش می‌یابد. علاوه‌براین، نظارت بر تولید محصولات باکیفیت نیز باید با شدت بیشتری نسبت به گذشته صورت گیرد تا سطح کیفی محصولات ایرانی همواره ارتقا یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39693

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.