• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان زنجان:

دست نابلدان باید از مناصب تخصصی صنعت کوتاه شود

  • کد خبر : 3454
  • 03 دی 1399 - 15:33
دست نابلدان باید از مناصب تخصصی صنعت کوتاه شود
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان زنجان گفت: با وجود اینکه زیرساخت‌های لازم را برای بهره‌برداری از طرح توسعه مجموعه فراهم کردیم و قوانین نیز مانعی در برابر آن نیست، نگاه غیرتخصصی و سلیقه‌ای متولیان امر، امکان هرگونه فعالیت توسعه‌ای را از این شرکت سلب کرده است.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان زنجان گفت: با وجود اینکه زیرساخت‌های لازم را برای بهره‌برداری از طرح توسعه مجموعه فراهم کردیم و قوانین نیز مانعی در برابر آن نیست، نگاه غیرتخصصی و سلیقه‌ای متولیان امر، امکان هرگونه فعالیت توسعه‌ای را از این شرکت سلب کرده است.

یدالله مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از ابتدای سال میلادی اغلب شرکت‌های بزرگ در دنیا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شدند و میزان خرید کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در دنیا به حداقل رسید و از طرفی، قیمت جهانی مس افت شدیدی را تجربه کرد که با فروکش کردن همه‌گیری این ویروس و همچنین کشف ویروس کرونا، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی تولید را از سرگرفتند و معمولا تقاضای بالایی برای مس ایجاد شد. یکی از دلایل اصلی حرکت قیمت مس در کانال هفت هزار دلار، افزایش میزان تقاضای جهانی برای فلز سرخ است.

وی افزود: میزان تقاضا از عوامل مهم و موثر در قیمت‌گذاری مس است و کانال قیمتی هفت تا هشت هزار دلار برای مس، حداقل نرخ ممکن محسوب می‌شود. اگر قیمت جهانی نفت نیز جهش یابد با رشد چند برابری نرخ مس روبه‌رو خواهیم شد و قیمت کمتر از کانال هفت هزار دلار برای این فلز استراتژیک به هیچ عنوان منطقی نیست. پیش‌بینی می‌شود با تغییر ریاست جمهوری کشور آمریکا، وضعیت صنعت مس بهتر از پیش شود و احتمال می‌رود با بهبود روابط بین دو کشور چین و آمریکا، قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه دهند.

قیمت مس، در مسیر صعود

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان زنجان تصریح کرد: به مدت چند ماه ویروس کرونا و تصمیم‌های سیاسی کشور آمریکا، از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت مس بود که در حال حاضر هر دو مورد در حال فروکش کردن هستند. پاندمی ویروس کرونا بر فعالیت‌های معادن دو کشور شیلی و پرو تاثیر منفی گذاشته و میزان تقاضا در دنیا به شدت کاهش یافته بود و در ادامه، شاهد افت چشمگیر قیمت جهانی مس بودیم که به مرور زمان با عادی شدن شرایط، معادن مهم مس فعالیت خود را از سر گرفتند و قیمت فلز سرخ دوباره روند صعودی را در پیش گرفت. از طرفی شرکت‌های مطرح دنیا از سال ۲۰۲۵ تا سال ۲۰۳۵ به سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی خواهند رفت؛ بنابراین تمرکز بر صنایع برق و الکترونیک افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: رشد صنایع برق و الکترونیک به طور طبیعی موجب افزایش میزان تقاضا برای مس می‌شود چراکه مس سومین فلز رسانا است که به دلیل قیمت مناسب آن نسبت به نقره و طلا، در صنعت برق بیشترین استفاده را دارد. به این ترتیب، با افزایش میزان تقاضای جهانی، قیمت مس نیز رشد خواهد داشت. در واقع، در بلندمدت کانال هفت هزار دلار برای معاملات مس توجیه ندارد و قطعا باید منتظر قیمت‌های فراتر از آن باشیم. لازم به ذکر بوده که قیمت داخلی مس نیز تا حدودی متاثر از قیمت جهانی است.

تقاضای داخلی برای شمش مس زیاد نیست

مرادی بیان کرد: در حال حاضر، صادرات شمش مس ممنوع است و این محصول به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع محسوب می‌شود. قیمت داخلی مس به صورت خالص پایین بوده و تقاضا در خارج از مرزها نسبت به بازار داخلی بیشتر است. با وجود ممنوعیت صادرات اما بخشی از شمش مس تولیدی توسط دلالان از مرز خارج می‌شوند. شمش مس در خارج از کشور حدود ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گران‌تر از بازار داخلی آن است. در حالی که نرخ‌های داخلی و خارجی شمش روی، تنها چهار هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تفاوت قیمت دارند.

وی در ادامه گفت: ما برای تولید مس، از ضایعات و خاک معدنی مس به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنیم. میزان تقاضای داخلی برای شمش مس اندک بوده و با ممنوعیت صادرات، میزان فروش کاهش یافته است.

این تولیدکننده اظهار کرد: باید این نکته را نیز یادآور شد که افزایش قیمت همیشه به نفع بازار نیست و فقط ثبات به سود بازار است. زمانی که قیمت به صورت هیجانی تغییر کند، در عرضه و تقاضای بازار اخلال ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، با افزایش نرخ‌ها، عرضه ماده اولیه در بازار با احتیاط صورت می‌گیرد و معاملات از حالت عادی خارج می‌شود. در شرایط موجود، بسیاری از واحدهای تولیدی کج‌دار و مریز فعالیت می‌کنند اما به هر حال، محصول را تولید و در بازار عرضه می‌کنند. در مجموع می‌توان دریافت که در بازار داخلی، عرضه محصول مشکلی ندارد اما به شدت با میزان اندک تقاضا مواجه هستیم و بازار به طور کامل اشباع شده است. متاسفانه دولت برای جلوگیری از بروز قیمت‌های هیجانی، سیاست انقباضی را در پیش گرفته که نتیجه معکوس داده و موجب به هم ریختگی بازار شده است اما پیش‌بینی می‌شود که این شرایط در بلندمدت مساعد شود و افزایش قیمت‌های جهانی به کمک قیمت‌گذاری داخلی بشتابد.

معضل همیشگی تامین ماده اولیه

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان زنجان توضیح داد: مس آندی تولید شده در این شرکت دارای عیار ۹۷ تا ۹۹٫۵ درصد است و عمدتا در ساخت مقاطع برنجی و مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران، مشتری اصلی محصولات شرکت آلیاژسازان زنجان است. در واقع، این شرکت شمش‌های تولیدی را خریداری کرده و بعد از ذوب تحت عملیات الکترولیز قرار می‌دهد و در نهایت کاتد مس تولید می‌کند و در اختیار مشتریان داخلی و خارجی قرار می‌دهد. عمده مصرف کاتد مس نیز در صنایع سیم و کابل است. ما در حال حاضر و با شرایط موجود، با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم. قابل ذکر است که عمده معضل ما به عنوان یک تولیدکننده مس، کمبود خاک معدنی با وجود معادن غنی مس در کشور بوده که بیانگر عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش معدن است.

وی ادامه داد: علاوه بر معضل تامین ماده اولیه، ما با کمبود جدی نقدینگی نیز مواجه هستیم اما در مجموع سعی کرده‌ایم مشکلات موجود به فعالیت تولیدی شرکت آسیبی وارد نکند. نرخ ارز و قیمت مس در بورس لندن، دو مولفه تاثیرگذار بر قیمت داخلی مس هستند و با نوسان هر یک، شاهد افت و خیز قیمت‌ها در بورس کالا و بازار خواهیم بود و تا زمانی که ثبات به بازار برنگردد، همچنان عرضه و تقاضا به تعادل نخواهد رسید و معاملات نیز از شفافیت لازم برخوردار نخواهد بود. این در حالی است که پیشبینی می‌شود در آینده قیمت این فلز استراتژیک، به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

سدسازی در برابر توسعه

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان زنجان اذعان کرد: ازجمله فلزاتی که در کارخانه با آن‌ها سر و کار داریم می‌توان به مس، روی، سرب، طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم اشاره کرد. این هفت فلز در واقع در خاک ورودی به کارخانه وجود دارند. این خاک به روش پیرومتالورژی وارد کوره ذوب می‌شود و فلزات سرب، طلا، نقره، پلاتین و پالادیم به صورت یک فلز ترکیبی جدا و وارد مرحله تصفیه می‌شود. بعد از آن، فلزات گران‌بها با روش خاصی از یکدیگر جدا می‌شوند و در نهایت، سرب به صورت خالص باقی می‌ماند. از مس که ابتدا جداسازی شده جهت تولید بلیستر استفاده می‌کنیم و روی نیز توسط فیلترهای کارگاه جمع‌آوری شده و بعد از بسته‌بندی به صنایع کاشی و سرامیک‌سازی تحویل داده می‌شود. شمش مس بلیستر با عیار بالای ۹۷ درصد نیز در اختیار شرکت مس قرار می‌گیرد و عیارهای کمتر آن به تولیدکنندگان صنایع دستی و ظروف مسی عرضه می‌شود.

وی در رابطه با چشم‌انداز آینده مجموعه، اذعان کرد: ما به شدت پیگیر برنامه‌هایی همچون افزایش میزان ظرفیت و گسترش خطوط تولید هستیم اما به دلیل عدم همکاری نهادهای دولتی، برنامه‌های تنظیم شده به درستی و در زمان مقرر پیش نمی‌رود و بزرگ‌ترین ترمز صنعت در کشور، کارشناسان غیرمتخصص هستند که پست‌های کلیدی سازمان‌های را در اختیار گرفته‌اند. قصد داریم ظرفیت تولید مجموعه را به سه برابر میزان فعلی افزایش دهیم و در جهت تحقق این برنامه، فضا و ماشین‌آلات خط تولید را نیز فراهم کرده‌ایم اما در مرحله اخذ مجوزهای لازم، درجا می‌زنیم و بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای همچنان شاهد مخالفت‌های مسئولین هستیم.

مرادی گفت: اغلب مواد اولیه مصرفی ما از منابع داخلی تامین می‌شود و عمده آن نیز ضایعات مسی است در نتیجه یک واحد تولیدی همچون آلیاژسازان زنجان به راحتی قابلیت توسعه و تولید محصول با ارزش افزوده بالا را دارد زیرا قادر به تبدیل یک ماده بی‌ارزش مانند ضایعات به محصولات ارزشمند است و وابستگی به واردات ندارد اما افسوس که همیشه قوانین خلق‌الساعه و نبود نگاه تخصصی در سازمان‌ها،دست و پای تولید را بسته است و مانع توسعه می‌شود. شرکت ما قصد دارد در فاز توسعه خود، کاتد ۹۹٫۹ درصد تولید کند که همچنان مسیر رسیدن به این مهم، هموار نشده است.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای مجموعه، احداث واحد فرآوری اکسیدی به همراه بهره‌گیری از سیستم فیلتراسیون است که بر اساس قانون مدیریت پسماند و اصل پنجم قانون اساسی کشور هیچ منعی برای اجرای آن وجود ندارد و برای ساخت این واحد قانون ماده ۱۶ قانون هوای پاک کشور نیز مجوزهای لازم را صادر کرده اما برخی سلایق شخصی مدیران استانی مانع از ادامه کار شده است. در واقع، با وجود اینکه بسیاری از قوانین تصویب شده، حامی تولید است اما متولیان امر با رویکرد غیرتخصصی خود به سدسازی در برابر توسعه مشغول هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3454

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت