• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سبز گیلان:

دست واسطه‌ها از بازار را کوتاه کنید

  • کد خبر : 23536
  • 26 تیر 1402 - 16:15
دست واسطه‌ها از بازار را کوتاه کنید
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سبز گیلان، تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی گفت: بازار لوله و پروفیل طی چهار ماه‌ اخیر در رکود کامل به‌سر می‌برد؛ این شرایط در سال گذشته نیز وجود داشت و تنها در یک برهه زمانی سه ماهه توانستیم محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برسانیم.

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سبز گیلان، تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی گفت: بازار لوله و پروفیل طی چهار ماه‌ اخیر در رکود کامل به‌سر می‌برد؛ این شرایط در سال گذشته نیز وجود داشت و تنها در یک برهه زمانی سه ماهه توانستیم محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برسانیم. واقعیت امر این است که بازار محصولات فولادی به دست عده‌ای خاص افتاده و در این بین، زمینه جولان بیش از پیش واسطه‌ها فراهم شده است.

سید سعید کرامت مقتدر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: لوله و پروفیل قوطی‌ از ابعاد ۲۰×۲۰ تا ۹۰×۹۰ در شرکت مجتمع فولاد سبز گیلان تولید می‌شود. عمده کاربرد این محصول در صنعت ساختمان‌سازی است و ما این محصول را در استان‌های گیلان، مازندران، تهران، آذربایجان شرقی و غربی به فروش می‌رسانیم. ضمن اینکه حدود دو سال قبل، تولیدات خود را به کشور عراق صادر می‌کردیم اما به دلیل قوانین دست‌وپاگیر صادراتی که رفع تعهد ارزی یکی از آن‌هاست، فعلا در این حوزه فعالیت نداریم. ما به این مسئله معترض هستیم که چرا تولیدکننده باید ماده اولیه مورد نیاز خود را با نرخ ارز آزاد، تامین و در ادامه ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کند؟ اختلاف قیمت نرخ ارز آزاد و نیمایی به قدری است که سود چندانی عاید صادرکنندگان نمی‌شود و عجیب‌تر اینکه در صورت عدم رفع تعهد ارزی، صادرکنندگان جریمه هم خواهند شد!

وی در ارتباط با تامین مواد اولیه، عنوان کرد: ورق سیاه مورد نیاز خود را از شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد گیلان خریداری می‌کنیم؛ اگرچه ورق با کیفیت عالی در بورس کالای ایران عرضه می‌شود اما به دلیل برخی مشکلات که در زمینه تامین مواد اولیه از این تالار صنعتی وجود دارد، خرید ورق از بازار آزاد را ترجیح می‌دهیم. در حال حاضر قیمت ورق سیاه در بازار آزاد به حدود ۳۱ هزار تا ۳۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده و تفاوت چندانی با قیمت آن در بورس ندارد.

کاهش قیمت ورق سیاه طی چهار ماه اخیر

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سبز گیلان در خصوص چالش‌های بخش تولید، مطرح کرد: نوسان قیمت مواد اولیه، مهم‌ترین معضلی است که در حال حاضر با آن مواجهیم. قیمت ورق سیاه در روزهای پایانی سال گذشته که نرخ ارز به یک‌باره رشد چشمگیری پیدا کرد، به حدود ۳۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و حالا قیمت همین محصول به حدود ۳۲ هزار تومان رسیده است. یعنی اگر یک تولیدکننده لوله و پروفیل ماده اولیه مورد نیاز خود را در آن زمان خریداری کرده باشد، در حال حاضر با ضرر حدود پنج هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم ورق مواجه شده است. از طرفی، سایر هزینه‌های تولید هم به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی افزایش یافته و ادامه فعالیت در واحدهای صنعتی را دشوار ساخته است.

کرامت مقتدر در ادامه به قطعی برق واحدهای صنعتی طی هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مجتمع فولاد سبز گیلان در شهرک صنعتی تالش احداث شده و برق کارخانه طبق زمان‌بندی اعلام شده، یک روز در هفته قطع می‌شود. با توجه به اینکه گاز، نقش چندانی در فرایند تولید لوله و پروفیل ندارد و عمده انرژی مصرفی در مجموعه برق است، بنابراین قطعی برق باعث شده تا به ناچار یک روز کامل کاری در هفته را تعطیل اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه از جوشکاری القایی در خط تولید خود استفاده می‌کنیم، مطرح کرد: دستگاه‌های جوش القایی مورد استفاده در مجموعه، ساخت داخل بوده که با کیفیت مطلوبی توسط شرکت‌های ایرانی تولید شده‌اند. باید توجه داشت که استفاده از دستگاه‌های جوش، نیازمند تجربه کافی است و به همین علت تلاش کرده‌ایم جوشکاران باتجربه و کاربلد را در این زمینه به‌کار بگیریم. در حال حاضر حدود ۶۰ نفر در مجتمع فولاد سبز گیلان مشغول فعالیت هستند و امیدواریم بتوانیم با افزایش ظرفیت تولید، افراد بیشتری را در مجموعه استخدام کنیم. البته در این میان نباید از این مسئله غافل شد که متاسفانه تمایل افراد جهت فعالیت در کارخانه‌های صنعتی کاهش یافته است و اکثرا به دنبال مشاغل آسان و در عین حال پردرآمد هستند.

بازار لوله و پروفیل فولادی در رکود مطلق

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سبز گیلان در ارتباط با وضعیت بازار لوله و پروفیل فولادی، گفت: زمانی که قیمت مواد اولیه و همچنین نرخ ارز دائما در حال نوسان است، نمی‌توان انتظار رونق خرید و فروش انواع محصولات فولادی به ویژه لوله و پروفیل را داشت. در حال حاضر بازار در رکود کامل به‌سر می‌برد؛ مشابه همین شرایط در سال گذشته نیز وجود داشت و تنها حدود سه ماه از سال ۱۴۰۱، شاهد رونق خرید و فروش لوله و پروفیل در سطح بازار بودیم. متاسفانه باید این واقعیت را بپذیریم که بازار مصرف به دست عده‌ای خاص افتاده و زمینه جولان واسطه‌ها نیز بیش از پیش فراهم شده است. بنابراین اگر دست این افراد از بازار کوتاه شود، شرایط موجود بسیار بهتر خواهد شد که امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد.

کرامت مقتدر با اشاره به اینکه لوله و پروفیل تولیدشده در داخل کشور از کیفیت مناسبی برخوردار است، گفت: در واقع نمی‌توانیم بگوییم که این محصول با کیفت بیشتری توسط تولیدکنندگان خارجی تولید می‌شود و شاید حداکثر اختلاف ۵ تا ۱۰ درصدی در مقایسه کیفیت آن‌ها وجود داشته باشد. لوله و پروفیل به میزان کافی در کشور تولید شده و جوابگوی نیاز ۱۰۰ درصدی مصرف‌کنندگان داخلی است. بنابراین باید یک برنامه‌ریزی مشخص برای عرضه این محصول در بازارهای منطقه‌ای همچون عراق، افغانستان و … داشته باشیم تا علاوه بر ارزآوری، بتوانیم سایر بازارهای صادراتی را نیز در دست بگیریم.

وی در خصوص چشم‌انداز صنعت لوله و پروفیل فولادی، خاطرنشان کرد: شرایط آتی نه تنها صنعت لوله و پروفیل بلکه تمامی صنایع به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد؛ یعنی اگر ما به دنبال رشد و توسعه تولید هستیم، باید موانع موجود در این مسیر را رفع و زمینه رونق و پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم کنیم. اخذ انواع مالیات از تولیدکنندگان، یکی از همین موانع است؛ متاسفانه همکاری مشخصی با واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس در این زمینه نمی‌شود و افراد باید بخش عمده‌ای از درآمد خود را به پرداخت انواع مالیات اختصاص دهند. ضمن اینکه امیدواریم نرخ ارز به یک ثبات نسبی برسد تا تولیدکنندگان بتوانند حداقل یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای تولید خود داشته باشند.

این تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی در پایان یادآور شد: در حال حاضر با توجه به نوسان دائمی قیمت‌ها نمی‌توان میزان سرمایه‌گذاری مشخصی برای راه‌اندازی یک خط تولید لوله و پروفیل برآورد کرد و پیشنهاد ما این است که افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها به غیر از تولید باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=23536

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.