• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت قم آلیاژ عنوان کرد:

دست و پای بسته تولید با کمبود سرمایه در گردش

  • کد خبر : 12249
  • 19 بهمن 1401 - 7:01
دست و پای بسته تولید با کمبود سرمایه در گردش
مدیرعامل شرکت قم آلیاژ، تولیدکننده شمش سرب آلیاژی و خالص گفت: کمبود سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی باعث شده است حتی با وجود ظرفیت‌های خوبی که در کشور در تمام صنایع ایجاد شده و همچنین بومی‌سازی دانش فنی و ماشین‌آلات، نتوانیم با 100 درصد توان خود در راستای پیشرفت کشور گام برداریم.

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ، تولیدکننده شمش سرب آلیاژی و خالص گفت: کمبود سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی باعث شده است حتی با وجود ظرفیت‌های خوبی که در کشور در تمام صنایع ایجاد شده و همچنین بومی‌سازی دانش فنی و ماشین‌آلات، نتوانیم با ۱۰۰ درصد توان خود در راستای پیشرفت کشور گام برداریم.

آریا صادق نیت حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ با تولید شمش خالص و آلیاژی سرب برای صنایعی همچون کابل‌سازی، باتری‌سازی و قطعه‌سازی آغاز کرد. علاوه‌براین شمش‌ زاماک برای قطعه‌سازی و همچنین ساخت یراق‌آلات، شمش آلومینیوم برای تولیدکنندگان قطعات خودرو و لوازم خانگی و مفتول آلومینیومی برای تولید سیم و کابل در این مجموعه تولید می‌شود.

وی با بیان اصلی‌ترین مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن‌ها دست به گریبان هستند، مطرح کرد: کمبود سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی اولین مشکلی که است که در مسیر تولید مقابل صنعتگران قرار دارد؛ این مشکل سبب شده تا تولیدکنندگان، توانایی تولید با تمام ظرفیت را نداشته باشند. محدودیت در تامین انرژی، قطعی برق در تابستان و محدودیت در تامین گاز واحد‌های صنعتی سبب شده تا هزینه‌های واحد‌های تولیدی به دلیل بهروه‌وری پایین ناشی از توقف خط تولید، افزایش پیدا کند. در صورتی که با توجه به ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار، شرکت‌های بزرگ تامین‌کننده انرژی، موظف هستند تا تامین انرژی واحد‌های صنعتی را در اولویت قرار دهند اما اگر زمانی به فراخور شرایط مجبور به قطع کوتاه‌مدت انرژی شوند، نباید واحد‌های صنعتی، اولین گزینه باشند. اگر این اتفاق افتاد باید دولت هزینه‌ها و خسارات واردشده به صنایع را متقبل شود؛ علی‌رغم اینکه شاهد آن هستیم واحد‌های صنعتی اولین واحد‌هایی هستند که با محدودیت در تامین انرژی مواجه می‌شوند و هیچ جبران خسارتی از سوی نهاد‌های مربوطه هم انجام نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ در همین راستا ادامه داد: سیستم‌های بانکی کشور سیاست انقباضی در پیش گرفته‌اند و در سالی که نرخ تورم بالای ۵۰ درصد است، به جای اینکه میزان تسهیلات را به تناسب روند صعودی هزینه‌ها افزایش دهند و نیاز صنعت را برطرف کنند، میزان تسهیلات را کاهش داده و میزان سود بازگشت سرمایه را از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش داده‌اند. عدم پرداخت به موقع مطالبات صنایع از سوی مشتریان دولتی هم باعث به چالش کشیده شدن واحد‌ها صنعتی شده است. همچنین عدم تعامل با سایر کشور‌ها و تصمیمات غیرکارشناسی، ضربه‌های جبران‌ناپذیری را بر بدنه صنعت کشور فرود آورده است. تولید و سرمایه‌گذاری باید در فضایی با ثبات صورت گیرد، وضع قوانین برای تولیدکنندگان دست‌و‌پاگیر نیست اما تصمیمات خلق‌الساعه، ابلاغ بخشنامه‌های متعدد، برداشت‌های متفاوت و عمل نکردن به آن‌ها سبب بر هم خوردن آرامش تولید و تولیدکنندگان می‌شود و آن‌ها را به دردسر می‌اندازد. اثرات این عدم ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، باعث کاهش میزان سرمایه‌گذاری جدید می‌شود.

صادق نیت حقیقی در خصوص عامل کمبود نیروی انسانی در اکثر صنایع، تصریح کرد: این کمبود نیروی انسانی، ناشی از عدم ثبات اقتصادی در کشور است. متاسفانه درآمد‌ها اتفاقی ناشی از خریدوفروش طلا، ارز و یا سرمایه‌گذاری در بورس سبب شده تا نیروی کار جوان و بدون تجربه تمایلی به کار نداشته باشد؛ در صورتی که در کشور زمینه اشتغال برای این افراد فراهم است.

شریان‌ تولید مسدود شده است

وی با بیان راهکار خروج بازار از حالت رکود، اظهار کرد: در حال حاضر، بازار به گردش مالی و سرمایه برای خروج از این وضعیت نیاز دارد اما این گردش مالی به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی مشتریان دولتی متوقف شده است. در صورتی که ظرفیت واحد‌های تولیدی برای تولید محصولات و تامین نیاز داخلی به حد کافی بوده و تقاضا برای محصولات هم وجود دارد اما واحد‌های تولیدی به سبب مشکلاتی که وجود دارد نمی‌توانند با تمام توان تولید داشته باشند. شبکه برق کشور احتیاج به نوسازی و گسترش دارد و اگر این اقدامات انجام گیرد، هدررفت انرژی که به سبب به‌روز نبودن و مستهلک بودن شبکه برق اتفاق می‌افتد، بسیار کاهش پیدا می‌کند اما در حال حاضر به دلیل عدم به‌روز‌رسانی شبکه برق، هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شویم و واحد‌های صنعتی هم با قطعی برق مواجه می‌شوند. اگر این جریان مدیریت شود، به سبب به‌روز کردن شبکه برق، نیاز به استفاده از محصولات جدید به وجود می‌آید و همچنین می‌توان از فلز به‌کار رفته در کابل‌های قدیمی استفاده کرد و مقداری از سرمایه مورد نیاز را تامین کرد. اگر تولیدکنندگان جدیدی قصد ورود به صنعت در هر زمینه‌ای را دارند، پیشنهاد می‌‍‌شود که در عرصه‌هایی که ظرفیت‌های اضافه وجود دارد، دچار رقابت‌های منفی نشوند و در زمینه‌هایی که ظرفیت به اندازه کافی وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند با تکنولوژی به‌روز و بهره‌وری بالاتر در آن صنعت به رقابت بپردازند، وارد شوند.

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کاهش قیمت سرب در بورس فلزات لندن در چند روز اخیر چه تاثیراتی بر بازار مصرف داشته است؟ ابراز کرد: به طور کلی بازار مصرف کامودیتی‌ها در داخل به دو عامل بهای دلار و قیمت پایه جهانی وابسته است. کاهش قیمت سرب در چند روز اخیر ناشی از افزایش نرخ بهره دلار بود. با تقویت دلار، قیمت کامودیتی‌ها در بازار تحت فشار قرار می‌گیرد؛ این کاهش قیمت در بورس فلزات لندن تاثیر مستقیمی بر بازار‌ داخلی دارد.

گنجینه پنهان

صادق نیت حقیقی به جایگاه ایران در منطقه در مقایسه با کشور‌های همسایه اشاره و اضافه کرد: ایران در رابطه با منابع معدنی روی، سرب و مس در دنیا حرفی برای گفتن دارد اما در رابطه با صنعت آلومینیوم، کمتر از ۲۰ درصد نیاز معدنی این صنعت در داخل تامین می‌شود. در زمینه تولید، در منطقه بی‌رقیب بوده و بیشتر از نیاز داخلی تولید داریم؛ همچنین شمش سرب و روی تولید شده در داخل اکثرا به کشور‌های ترکیه، عمان و هند صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی در کشور موضوعی حائز اهمیت است، گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم در کشور بسیاری از ماشین‌آلات و قطعات مورد استفاده در صنعت را بومی‌سازی کنیم؛ البته باید در زمینه‌هایی که دانش و توانایی تولید ماشین‌آلات و قطعات با کیفیت بالاتر و قیمت تمام‌شده پایین‌تر نسبت به سایر کشور‌ها را داریم، ورود کنیم. امکان اینکه تمام ماشین‌آلات و قطعات در کشور به طور کامل بومی‌سازی شوند، وجود ندارد و منطقی نیست که یک کشور بتواند تمام نیاز‌های خود را رفع کند و در تمام زمینه‌ها بهترین باشد. بنابراین باید در زمینه‌هایی که مزیت رقابتی داشته و می‌توانیم از رقبا پیشی بگیریم، عرض‌اندام کنیم؛ اساس واردات و صادرات نیز بر پایه همین مزیت‌هایی که کشور‌ها نسبت به هم دارند به وجود آمده است.

تفکری اشتباه  

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ در رابطه با تفکری که نسبت به آلاینده بودن صنعت سرب شکل گرفته است، تاکید کرد: تمام صنایع به نوبه خود آلاینده بوده و هیچ صنعتی از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال بیمارستان که مرکز بهداشت است، عفونی‌ترین و آلاینده‌ترین زباله‌ها را تولید می‌کند و یا صنایع غذایی که بهداشتی‌ترین کالا‌ها را برای مصرف‌کنندگان تولید می‌کنند، می‌تواند آلاینده‌ترین زباله‌های عفونی را تولید کنند. تفکری که در جامعه شکل گرفته و اینکه افراد به صنعت سرب به عنوان یک صنعت آلاینده نگاه می‌کنند، سرمنشایی جز عدم آگاهی نسبت به آن ندارد. اگر تمام موارد ایمنی رعایت شود و میزان آلاینده‌ها کنترل و کاهش پیدا کند، امکان فعالیت در این عرصه وجود دارد.

صادق نیت حقیقی در پایان با اشاره به آینده صنعت سرب و روی، خاطرنشان کرد: بیشینه این صنعت در کشور بسیار طولانی بوده و ظرفیت‌های خوبی در صنعت سرب و روی، کشور ایجاد شده است. دانش فنی، تجهیزات، و متخصصان داخلی خوبی در این زمینه به‌کار گرفته شده‌‍اند که می‌توانیم آینده روشنی را برای این صنعت متصور شویم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12249

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.