• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
تا سال 2040،

دورنمای تقاضای جهان برای «LNG» چگونه خواهد بود؟

  • کد خبر : 41743
  • 20 اسفند 1402 - 13:39
دورنمای تقاضای جهان برای «LNG» چگونه خواهد بود؟
شرکت «Shell plc» در گزارش سالانه خود که اخیرا منتشر شد، اعلام کرد که حجم تقاضای جهانی برای گاز طبیعی مایع (LNG) تا سال 2040، بیش از 50 درصد افزایش می‌یابد زیرا چین و کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا قصد دارند در راستای رشد اقتصادی خود، استفاده از این سوخت را افزایش دهند.

شرکت «Shell plc» در گزارش سالانه خود که اخیرا منتشر شد، اعلام کرد که حجم تقاضای جهانی برای گاز طبیعی مایع (LNG) تا سال ۲۰۴۰، بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد زیرا چین و کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا قصد دارند در راستای رشد اقتصادی خود، استفاده از این سوخت را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «Shell plc» به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فعال در تجارت گاز طبیعی مایع در جهان، در گزارش چشم‌انداز خود اعلام کرد که حجم تجارت جهانی این سوخت با ۱٫۸ درصد افزایش، به ۴۰۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید.

شرکت مذکور در ادامه گزارش خود تاکید کرد که افزایش قیمت‌ها و نوسانات آن رشد اقتصادی را محدود کرده است و به دلیل کاهش عرضه گاز از روسیه به اروپا پس از آغاز جنگ اوکراین، بازار همچنان از لحاظ ساختاری با محدودیت در دسترسی مواجه است.

در گزارش ذکر شده، شرکت «Shell plc» به افزایش حجم تقاضا برای گاز طبیعی در برخی از مناطق به ویژه اروپا، ژاپن و استرالیا در دهه ۲۰۱۰ اشاره کرد و در آن به ادامه روند صعودی حجم تقاضای مذکور در سطح جهانی تاکید شد. بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام شده، انتظار می‌رود حجم تقاضا برای استفاده از گاز طبیعی مایع در سال ۲۰۴۰، به حدود سالانه ۶۲۵ تا ۶۸۵ میلیون تن برسد.

پیش‌بینی‌های انجام شده برای افزایش تقاضای جهانی گاز طبیعی مایع، رقم ۷۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۴۰ اعلام شده است که اندکی کاهش را نسبت به برآورد شرکت «Shell plc» ارائه شده در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که چین در سال ۲۰۲۳، جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده گاز طبیعی مایع در جهان از ژاپن بازپس گرفت. از همین رو، به نظر می‌رسد که حجم تقاضای جهانی برای سوخت مذکور در جهان به روند جهشی خود ادامه دهد.

استیو هیل، معاون اجرایی شرکت «Shell plc» اظهار داشت: با توجه به تصمیم چین به گذار از مصرف زغال‌سنگ به گاز طبیعی مایع در سال‌های آینده در صنایع تولیدی با هدف کاهش میزان انتشار کربن، کشور مذکور بیشترین حجم تقاضا برای این سوخت در جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش فولاد مبتنی بر استفاده از سوخت زغال‌سنگ چین، در مجموع بیشتر از مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت مذکور در بریتانیا، آلمان و ترکیه است، جایگزینی گاز طبیعی مایع نقش اساسی در مقابله با یکی از بزرگ‌ترین منابع انتشار کربن و آلودگی هوای محلی در جهان خواهد داشت.

افزایش حجم تقاضا برای گاز طبیعی مایع در چین

طبق پیش‌بینی‌های شرکت‌های «ICIS» و «Rystad Energy»، انتظار می‌رود حجم واردات گاز طبیعی مایع به چین از حدود ۷۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد و از رکورد ۷۸٫۷۹ میلیون تن ثبت شده در سال ۲۰۲۱ فراتر رود.

کاهش میزان تولید گاز داخلی در بخش‌هایی از کشورهای جنوب آسیا و آسیای جنوب شرقی می‌تواند باعث افزایش حجم تقاضا برای گاز طبیعی مایع در ۱۰ سال آینده شود زیرا اقتصاد این کشورها به سوخت مذکور برای استفاده در نیروگاه‌های برق یا صنایع گازسوز نیازمند است.

در ادامه گزارش، شرکت «Shell plc» به تعادل بین افزایش حجم تقاضا و عرضه جدید پیش‌بینی شده اشاره کرد اما تاکید اصلی شرکت مذکور، بر مسئله سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در زیرساخت‌های واردات گاز مورد نیاز بوده است.

طبق این گزارش، حجم تقاضای پنهان برای گاز طبیعی مایع به ویژه در قاره آسیا، نیازمند حجم عرضه جدید آن در بازار خواهد بود که انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۵ به بعد عرضه آن صورت پذیرد.

در همین راستا، حجم عرضه‌ گاز در سال ۲۰۲۳ با افزایش همراه شد زیرا با بازیابی بازار جهانی این سوخت پس از اختلال ایجاد شده مرتبط با شروع جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، قیمت‌ها روندی نزولی به خود گرفتند.

بر همین اساس، قیمت‌ گاز طبیعی مایع در بازار فیزیکی در سال ۲۰۲۳، به‌ طور متوسط حدود ۱۸ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) ارزیابی شد که نسبت به قیمت ۷۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) در سال ۲۰۲۲ کاهش را تجربه کرد.

با ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در سال ۲۰۲۴، نرخ گاز طبیعی مایع به کمتر از ۱۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا رسید و تمایل خریداران از چین تا بنگلادش برای تامین گاز خود از منابع عرضه‌ جدید نظیر قطر و ایالات متحده آمریکا افزایش یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41743

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.