• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
با حضور وزیر صمت،

دو پروژه در گروه فولاد مباركه افتتاح و كلنگ‌زنی شد

  • کد خبر : 34077
  • 28 آبان 1402 - 7:09
دو پروژه در گروه فولاد مباركه افتتاح و كلنگ‌زنی شد
روز پنج‌شنبه 25 آبان ماه 1402، وزیر صمت که به همراه رئیس‌ جمهور به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود، با حضور در شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه، خط نورد سرد فولاد زرین شهرکرد را افتتاح و پس‌ از آن پروژه احداث خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری را کلنگ‌زنی کرد.
روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲، وزیر صمت که به همراه رئیس‌ جمهور به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود، با حضور در شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه، خط نورد سرد فولاد زرین شهرکرد را افتتاح و پس‌ از آن پروژه احداث خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری را کلنگ‌زنی کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آتیه فولاد نقش‌جهان و گروه فولاد مبارکه است، صبح روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۲ با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، فضل‌الله رحمتی، مدیرکل سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری و جمع دیگری از مسئولان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در جریان افتتاح خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد، بیان کرد: این خط نورد سرد، ارزش‌ افزوده در صنعت فولاد را بیشتر کرده است.

وی افزود: خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد، سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی است و کشور را از خام‌فروشی دور می‌کند و امیدواریم این زنجیره تداوم داشته باشد.

وزیر صمت تصریح کرد: فولاد، یکی از اساسی‌ترین کالاهای توسعه صنعتی بوده و در کشور ما سرمایه‌گذاری خوبی بر روی این صنعت انجام شده است.

علی‌آبادی با بیان اینکه نیاز به تولیدات شرکت‌های فولادی در برخی از صنایع پایین‌دستی تامین‌ شده اما همچنان این صنایع نیازمند فولادهایی هستند که در داخل کشور تولید نمی‌شود، تاکید کرد: باید توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، توسعه صنایع هایتک و صنایع الکترونیکی در دستور کار قرار گیرد.

وی در آیین کلنگ‌زنی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، گفت: اگر طرح‌های اقتصادی با ارزش‌افزوده مناسب وجود دارد، نباید در اجرای آن‌ها درنگ کرد. با توجه به نیاز کشور و نقش شرکت ورق خودرو در تامین ورق‌های گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی، کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری باید ۲۴ ساعته کار کند و مواد اولیه مورد نیاز آن به‌ ویژه ورق فول‌هارد به‌ صورت تضمینی تامین شود.

وزیر صمت با اشاره به نیاز ۹ میلیون تنی کشور به ورق‌های فولادی، اظهار داشت: در مدیریت زنجیره فولاد باید هم‌زمان با تامین منافع بنگاه‌های تولیدی، بازار نیز کنترل شود. فولاد مبارکه، یک شرکت مادر است که عملکرد آن به‌ صورت مستقیم بر صنایع پایین‌دستی تاثیر می‌گذارد. امروز ظرفیت تولید عملیاتی ورق‌های فولادی در کشور ۷٫۵ میلیون تن است که با در نظر گرفتن نیاز ۹ میلیون تنی کشور، ۱٫۵ میلیون تن ناترازی در این حوزه وجود دارد.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: این ناترازی باید از طریق افزایش ظرفیت تولید، استفاده از ظرفیت‌های موجود بلااستفاده، سرمایه‌گذاری جدید و یا واردات در کوتاه‌مدت برای تامین نیاز صنایع پایین‌دستی رفع شود. واردات، بخشی از زنجیره تامین صنایع پایین‌دستی است. فولاد مبارکه نیز باید واردات و صادرات را در برنامه داشته باشد اما برای افزایش تولید برنامه‌ریزی کند.

وی تصریح کرد: با توجه به نیازهای آتی کشور به ورق‌های فولادی، باید طرح‌های مطمئنی برای تامین ورق در سطح کشور و منطقه داشته باشیم. به‌ بیان‌ دیگر، هیچ‌گونه نگرانی نباید برای صنایع پایین‌دستی به‌ ویژه صنعت خودروسازی و لوازم‌ خانگی از این منظر وجود داشته باشد. در این راستا، هرگونه تقاضای فولاد مبارکه برای جبران واردات و تداوم فعالیت کارخانه‌ها توسط وزارت صمت تامین خواهد شد و تخصیص ارز و صدور مجوزهای وارداتی لازم نیز باید افزایش یابد.

دو قول وزیر صمت برای تقویت فعالیت‌های فولاد مبارکه

وزیر صمت بیان کرد: برای حل مشکل تامین ارز و تامین خوراک شرکت‌های توسعه زنجیره ارزش فولاد مبارکه، تعهداتی را به مدیرعامل این شرکت داده‌ایم.

به گفته علی‌آبادی، تلاش این وزارتخانه بر آن است که واحدهای زیرمجموعه فولاد مبارکه را بدون خوراک نگذارد. این امر به‌ ویژه در خصوص شرکت‌های ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، فولاد تاراز و شرکت فولاد نورد سرد زرین شهرکرد پیگیری ویژه خواهد شد.

 وی در خصوص تامین ارز فولاد مبارکه برای واردات محصولات مورد نیاز، تصریح کرد: ما تعهد کردیم در تامین ارز مورد نیاز فولاد مبارکه برای واردات، از محل صادرات خود این گروه همکاری لازم را داشته باشیم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: با اقدامات در دستور کار و حمایت‌های تعهد شده برای فولاد مبارکه، تامین ورق مورد نیاز برای صنعت خودروسازی و لوازم‌ خانگی تضمین شده است.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با بیان اینکه در این دوره از فعالیت فولاد مبارکه، توسعه‌های خوبی را در مناطقی که کمتر به آن‌ها توجه شده است، در دستور کار قرار داده‌ایم، عنوان کرد: این توسعه‌ها در استان‌های هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و کردستان برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه بنگاهی ملی است که انتظار می‌رود متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کند، ادامه داد: این سرمایه‌گذاری سودده و ارزش‌آفرین برای سهام‌داران و اشتغال‌آفرین برای منطقه است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به بهره‌برداری از خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد، اظهار داشت: این طرح ۲۰۰ هزار تنی و تامین‌کننده نیاز فولاد تاراز است و ظرف چند ماه آینده، خط دوم ۲۵۰ هزار تنی و اسیدشویی ۵۰۰ هزار تنی را در مدار خواهیم داشت.

طیب‌نیا در خصوص کلنگ‌زنی خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: این پروژه برای توسعه خط ورق خودرویی بهره‌برداری خواهد شد. شرکت ورق خودرو، در حقیقت تنها تامین‌کننده ورق‌های خوردویی کشور است اما نیاز کشور از این تامین نمی‌شود و نیازمند سرمایه‌گذاری و توسعه در این حوزه هستیم. با اضافه شدن ۴۵۰ هزار تن ظرفیت جدید به این کارخانه طی سه سال آینده، نیاز داخل را به‌ طور کامل مرتفع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تامین خوراک، یکی از دغدغه‌های ما در توسعه‌ها، تخصیص ارز و در توسعه‌های انجام شده است، گفت: این دغدغه‌ها با وزیر صمت مطرح شد. کشور با توجه به افزایش ظرفیت تولید خودرو، نیازمند ورق خودرویی است و در تامین ورق مربوطه به دلیل محدودیت در تخصیص سهمیه‌ها و تخصیص بهینه ارز، ورق خودرو نمی‌تواند با ظرفیت کامل کار کند. از این‌ رو وزیر صمت قول اصلاح سهمیه‌ها و تخصیص ارز داده‌اند تا بتوانیم نیاز صنایع پایین‌دستی را مرتفع کنیم.

توسعه متوازن تولید در دستور کار فولاد مبارکه

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در خصوص افتتاح و بهره‌برداری از خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد، مطرح کرد: رویکرد ما در شرکت فولاد مبارکه، گروه فولاد مبارکه و زیرمجموعه‌ها، توسعه کمی، کیفی و متوازن بوده و هست؛ توسعه کمی و کیفی در سال‌های گذشته به‌ نوعی محقق شده و در این دوره توازن در تولید را دنبال می‌کنیم.

طیب‎‌نیا ابراز کرد: بخش اول، توازن در زنجیره است. در این بخش علی‌رغم توسعه‌های خوب و تبدیل‌ شدن به قدرت فولادی و کسب رتبه دهم تولید بین فولادسازان بزرگ دنیا، در بالادست و پایین‌دست خلاء داریم. باوجود ظرفیت‌های بالا، تنها از ۶۵ درصد آن‌ها بهره‌برداری شده و مابقی بهره‌برداری نشده است.

وی ادامه داد: در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته که یکی از آن‌ها خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد است که خوراک کارخانه تاراز را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با بیان اینکه بخش دوم توازن در تولید و تمرکززدایی و حرکت به سمت مناطق کم‌برخوردار است، خاطرنشان کرد: ما توسعه‌های خود را با لحاظ ظرفیت‌های جغرافیایی، منطقه‌ای، آمایش سرزمینی و ظرفیت نیروی انسانی در دستور کار قرار می‌دهیم و از این‌ رو در استان چهارمحال و بختیاری با در نظر گرفتن این شاخص‌ها بهره‌برداری از پروژه‌ها را دنبال کرده‌ایم.

طیب‌نیا در مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: شرکت ورق خودرو، پروژه‌های توسعه‌ای مختلفی را در حال اجرا دارد که بخشی از آن در مناطق محروم است؛ اگرچه این پروژه‌ها وظیفه فولاد مبارکه در مقابل نظام است اما هم‌اکنون این شرکت برای اجرای پروژه‌های خود با مشکلات مختلفی ازجمله تخصیص ارز مواجه شده می‌شود.

وی اضافه کرد: با اینکه صنعت خودروسازی، نیاز اصلی کشور محسوب می‌شود و شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، تنها کارخانه تامین‌کننده ورق مورد نیاز این صنعت در کشور است اما چالش‌های یاد شده در مسیر فعالیت این شرکت نیز وجود دارد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در پایان یادآور شد: در مسیر ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد از سنگ تا رنگ، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی برای پر کردن خلاءهای موجود انجام شده و اجرای توسعه‌ها در برخی مناطق کمتر برخوردار و استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34077

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.