• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

رشد بی‌سروصدای استفاده از زغال‌سنگ متالورژیکی در جهان

  • کد خبر : 40985
  • 08 اسفند 1402 - 5:08
رشد بی‌سروصدای استفاده از زغال‌سنگ متالورژیکی در جهان
وقتی صحبت از مواد اولیه مورد استفاده در تولید فولاد به میان می‌آید، با توجه به حجمی از سنگ‌آهن که در تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش پررنگ آن در اقتصاد چین، بخش عمده‌ای از خبرهای مربوط به فلزات در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

وقتی صحبت از مواد اولیه مورد استفاده در تولید فولاد به میان می‌آید، با توجه به حجمی از سنگ‌آهن که در تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش پررنگ آن در اقتصاد چین، بخش عمده‌ای از خبرهای مربوط به فلزات در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از خبرگزاری رویترز، حجم استفاده از زغال‌سنگ متالورژیکی به عنوان یکی دیگر از مواد اولیه و سوخت مورد استفاده در صنایع فلزی به خصوص فولاد، رشد بی سروصدایی را در ماه‌های اخیر تجربه کرده است.

کشور استرالیا حدود نیمی از حجم صادرات زغال‌سنگ متالورژیکی جهان از طریق دریا را در اختیار دارد که تقریبا سه برابر حجم محموله‌های زغال‌سنگ متالورژیکی دومین صادرکننده بزرگ جهان یعنی ایالات متحده امریکا است. قیمت زغال‌سنگ متالورژیکی استرالیا که به زغال‌سنگ کک‌شو نیز معروف است، در بورس سنگاپور به ۳۱۵ دلار در هر تن در روز چهارشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ رسید.

قیمت این ماده معدنی تولید استرالیا با در نظر گرفتن هزینه حمل رایگان آن تا عرشه کشتی، نسبت به پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۳ یعنی ۲۲۴ دلار و ۵۰ سنت در هر تن در روز ۶ جولای ۲۰۲۳، حدود ۴۰٫۳ درصد افزایش یافته است.

در مقابل، قیمت زغال‌سنگ حرارتی استرالیا با محتوای انرژی بالاتر، تنها ۰٫۵ درصد رشد بیشتر نسبت به قیمت زغال‌سنگ حرارتی استرالیا با محتوای انرژی پایین در سال ۲۰۲۳ را به ثبت رسانده است، در عین حال قیمت نفت خام برنت نسبت به پایین‌ترین سطح خود در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، ۱۳٫۴ درصد افزایش داشته و قیمت گاز طبیعی مایع کاهش حدود ۲٫۲ درصدی نسبت به کمترین سطح به ثبت رسیده خود در سال ۲۰۲۳ را تجربه کرده است.

اگرچه قیمت زغال‌سنگ متالورژی استرالیا در حال حاضر نسبت به قیمت ۶۳۵ دلار در هر تن به ثبت رسیده برای این ماده معدنی در ماه مارس ۲۰۲۲ به دلیل ترس از ایجاد اختلال در عرضه جهانی پس از تهاجم روسیه به اوکراین بسیار پایین‌تر بوده اما همچنان رقم آن بسیار بالاتر از محدوده قیمتی ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلاری است که از سال ۲۰۱۸ تا اواسط سال ۲۰۲۱ برای زغال‌سنگ متالورژیکی استرالیا گزارش شده بود.

برخلاف سنگ‌آهن که بیش از ۷۰ درصد از مصرف حجم محموله‌های دریای آن در سطح جهانی به چین اختصاص دارد، توزیع حجم تقاضا برای زغال‌سنگ کک‌شو در برخی بازارهای کشورهای توسعه‌یافته شمال آسیا و کشورهای در حال توسعه جنوب آسیا یکنواخت‌تر بوده است.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط تحلیلگران شرکت «Kpler»، بیشترین افزایش قیمت زغال‌سنگ کک‌شو در سال‌های اخیر به دلیل افزایش حجم تقاضا برای این ماده معدنی از سوی هند بوده است. در همین راستا، حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو به هند از ۵۳٫۳۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۰، به ۷۰٫۴۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرد.

حجم صادرات زغال‌سنگ کک‌شو از مبدا استرالیا به مقصد هند در سال ۲۰۲۳، به ۴۱ میلیون تن رسید که اندکی نسبت به حجم ۴۳٫۲۲ میلیون تنی به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۲ برای صادرات ماده معدنی نام برده کاهش را نشان داد.

شایان ذکر است که هند از زمان آغاز جنگ مسکو با اوکراین، بخشی از زغال‌سنگ کک‌‌شوی مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کند. گفتنی است روسیه به دلیل وضع تحریم‌ها، امکان فروش زغال‌سنگ کک‌‌شوی تولید خود به کشورهای اروپایی را ندارند و بر همین اساس مجبور است که این ماده معدنی را با تخفیف بیشتری به کشورهای دیگر بفروشد.

حجم صادرات زغال‌سنگ متالورژیکی از روسیه به هند در سال ۲۰۲۳، به ۱۱٫۷۶ میلیون تن افزایش یافت که تقریبا دو برابر حجم صادر شده ۶٫۰۷ میلیون تنی به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۲ و چهار برابر حجم ۲٫۶۳ میلیون تن گزارش شده در سال ۲۰۲۱ بود.

از سوی دیگر، حجم واردات محموله‌های دریایی زغال‌سنگ کک‌شو به چین در سال ۲۰۲۳ روند صعودی به خود گرفت و به ۳۶٫۸ میلیون تن رسید که نسبت به حجم ۲۷٫۰۵ میلیون تنی گزارش شده در سال ۲۰۲۲، روند افزایشی را نشان می‌دهد.

روند صعودی صادرات زغال‌سنگ کک‌شو از استرالیا به چین، تا حد زیادی به پایان اختلافات سیاسی میان این دو کشور که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده بود، نسبت داده می‌شود.

حجم واردات و قیمت زغال‌سنگ کک‌شو به کشورهای آسیایی

ثبت رکود حجم صادرات زغال‌سنگ کک‌شو از مبدا استرالیا

حجم صادرات زغال‌سنگ کک‌شو از مبدا استرالیا در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است که عمدتا به دلیل اختلالات ایجاد شده در روند عرضه آن ناشی از شرایط جوی ناپایدار در ایالت کوئینزلند به عنوان اصلی‌ترین محل تولید زغال‌سنگ کک‌شو بوده است.

با این حال، حجم صادرات زغال‌سنگ کک‌شو از مبدا کشور مذکور در ماه فوریه ۲۰۲۴ طبق داده‌های به دست آمده از شرکت «Kpler»، حدود ۱۷٫۸۶ میلیون تن گزارش شده است که نشان از بازیابی حجم صادرات این ماده معدنی دارد. با این حال، نسبت به حجم ۱۸٫۶۵ میلیون تنی به ثبت رسیده در ماه ژوئن ۲۰۱۹ روند کاهشی را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش شرکت «Kpler»، بیشترین حجم واردات به ثبت رسیده برای زغال‌سنگ کک‌شو در ماه فوریه ۲۰۲۴ به ژاپن اختصاص دارد. رقم ثبت شده برای واردات زغال‌سنگ کک‌شو به ژاپن، حدود ۴٫۵۶ میلیون تن گزارش شده که حدود ۳٫۸۶ میلیون تن آن از مبدا استرالیا تامین شده است.

طبق داده‌های ارائه شده مبتنی بر گزارش مذکور، حجم واردات زغال‌سنگ کک‌شو به کره‌جنوبی ۳٫۴۵ میلیون تن در ماه فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد که بیشترین حجم واردات از ماه نوامبر ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. با توجه به آمارهای ارائه شده، حجم تقاضا برای زغال‌سنگ کک‌شو در برخی کشورهای آسیا در حال بازیابی است.

در همین راستا، داده‌های شرکت «Kpler» نشان می‌دهد حجم واردات ماده معدنی مذکور در برخی کشورهای آسیایی برای سومین ماه متوالی در ماه فوریه ۲۰۲۴ با افزایش همراه شده و به ۱۹٫۸ میلیون تن رسیده است. رقم اعلام شده نسبت به حجم ۱۹٫۴۶ میلیون تن ارزیابی شده در ماه ژانویه ۲۰۲۴، یک روند افزایشی را ثبت کرده است.

با توجه به تلاش‌های جهانی در راستای کاهش میزان انتشار کربن در بخش فولاد، چشم‌انداز بلندمدت برای زغال‌سنگ کک‌شو تفاوت ناچیزی با آمارهای ارائه شده فعلی خواهد داشت.

شرکت «BHP Group» به عنوان بزرگترین صادرکننده زغال‌سنگ متالورژیکی جهان معتقد است که هنوز امکان چندین دهه استفاده از ماده معدنی مذکور وجود دارد زیرا جایگزین‌های استفاده از زغال‌سنگ در تولید فولاد از لحاظ هزینه امکان رقابت را ندارند و بعید است بتوان چشم‌انداز مثبتی در کوتاه‌مدت و به خصوص بلندمدت برای جایگزین‌های ارائه شده پیش‌بینی کرد.

با این حال، شرکت «BHP Group» اخیرا در ارائه نتایج خود هشدار داد که تمایل به سرمایه‌گذاری در معادن جدید به خصوص در ایالت کوئینزلند استرالیا، جایی که دولت ایالتی در ماه جولای ۲۰۲۲ رای به افزایش حق بهره مالکانه از معادن داد، کاهش یافته است.

در حالی که انتظار می‌رود شرکت‌ها در برابر پرداخت مالیات‌های بالاتر از خود مقاومت نشان دهند، شرکت «BHP Group» بر این باور است که با افزایش سرمایه‌گذاری باید میزان تولید را به اندازه کافی بالا نگه داشت تا حجم تقاضا برآورده شود. به علاوه، این افزایش تولید باید به اندازه‌ای باشد که اولا قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد و ثانیا شرایطی را رقم نزند که دولت محلی ایالت کوئینزلند تهدید خود مبنی بر سلب مجوزهای فعالیت‌های معدنی شرکت «BHP Group» را در صورت عدم سرمایه‌گذاری کافی اجرایی کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40985

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.