• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین مطرح کرد:

رشد صنایع معدنی با بهره‌گیری از روش‌های نوین

  • کد خبر : 29166
  • 30 شهریور 1402 - 4:51
رشد صنایع معدنی با بهره‌گیری از روش‌های نوین
مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین گفت: متاسفانه در حال حاضر ارتباط موثری میان دانشگاه‌ها و صنایع به منظور تسهیل فرایندها و ارائه روش‌های نوین برای توسعه فعالیت‌ها و افزایش کیفیت محصولات در کشور برقرار نشده است؛ به همین دلیل شرکت کیمیا فرآوران زرین در تلاش است تا با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، سرعت حرکت شرکت‌های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی را با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به‌روز تسریع بخشد.

مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین گفت: متاسفانه در حال حاضر ارتباط موثری میان دانشگاه‌ها و صنایع به منظور تسهیل فرایندها و ارائه روش‌های نوین برای توسعه فعالیت‌ها و افزایش کیفیت محصولات در کشور برقرار نشده است؛ به همین دلیل شرکت کیمیا فرآوران زرین در تلاش است تا با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، سرعت حرکت شرکت‌های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی را با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به‌روز تسریع بخشد.

عبدالله تیموری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت پیاده‌سازی مدیریت نوآوری در سازمان‌ها، بیان کرد: فضای کسب‌و‌کارهای امروزی بسیار رقابتی شده و سازمان‌‌ها و شرکت‌ها زمانی موفق به کنار زدن رقیبان خود خواهند شد که مقوله نوآوری را در فرایندهای داخلی نهادینه کنند؛ به همین دلیل پیاده‌سازی مدیریت نوآوری بسیار مهم است اما هدف از پیاده‌سازی آن در سازمان‌های مختلف با توجه به طیف مشتریان و نوع فعالیت مجموعه متفاوت است؛ به طور کلی مدیریت نوآوری سعی دارد تا با اقدامات خود تحولی در سازمان ایجاد کند که منجر به ارتقای جایگاه آن و افزایش سودآوری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان شود. علاوه‌براین باید گفت که در شرایط متغیر اقتصادی، صاحبان کسب‌و‌کار می‌توانند با نوآوری، جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند و بازارهای هدف را گسترش دهند. از مزایای دیگر مدیریت نوآوری می‌توان به افزایش بهره‌‍وری، پیشی گرفتن از رقبا، کاهش هزینه‌ها با ارائه راهکارهای نوآورانه، کاهش زمان اجرا و کاهش ریسک پروژه‌ها اشاره کرد. پیشنهاد و ارائه راهکارهای نوآورانه نیاز مبرمی به نیروی‌های خلاق و مستعد دارد؛ به همین دلیل سازمان‌ها باید برای پیاده‌سازی مدیریت نوآوری در گام اول اقدام به جذب افراد متخصص و خلاق کنند و در گام بعدی فضایی را برای رشد نیروی‌های انسانی به منظور آفرینش ایده‌های نو و نهادینه کردن فرهنگ نوآوری آماده کنند. همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی و برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان می‌تواند این مسیر را هموار کرده و سازمان را با سرعت بیشتری به اهداف خود سوق دهد.

وی در رابطه با اهداف شرکت کیمیا فرآوران زرین از اجرا و پیاده‌سازی مدیریت نوآوری، بیان کرد: شرکت کیمیا فرآوران زرین در واقع واحد تحقیقاتی یک هلدینگ معدنی بوده و وظیفه آن انجام امور تحقیقاتی و نوآوری شرکت‌های مجموعه است که به لحاظ ماهیت و عملکرد، رسالت اصلی تولید را بر عهده داشته و نیازمند واحد تحقیقاتی مجهز و کارشناسان مجرب هستند. به همین دلیل به جای اینکه برای هر واحد، کارخانه و معدن یک واحد تحقیقات مستقل احداث شود، این شرکت با امکانات کامل چه به لحاظ نیروی انسانی و چه تجهیزات و دستگاه‌ها، تاسیس شده تا نیازهای تحقیقاتی مجموعه را برآورده کند. به طور خلاصه می‌توان گفت از آن جایی که در دنیای امروز تولید و صنعت بدون تحقیقات امکان‌پذیر و قابل ادامه نیست شرکت کیمیا فرآوران زرین، محور فکر، تحقیق و توسعه واحدهای مجموعه است.

توسعه صنعت، زیرسایه مراکز علمی

مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین با اشاره به رویکرد و سیاست‌گذاری شرکت کیمیا فرآوران زرین در زمینه مدیریت نوآوری، عنوان کرد: با توجه به شتاب قابل مشاهده در علم و تکنولوژی دنیا و رقابتی که صاحبان صنایع در این زمینه با یکدیگر دارند، بقای هر واحد صنعتی که بر قابلیت‌های خود تکیه داشته و حمایت‌های خاص را ندارد، وابسته به کیفیت دائم التزاید محصولات یا خدمات و کاهش قیمت آن‌ها است. در کشورهای توسعه‌یافته رسیدن به این اهداف در سایه همکاری بین صنایع و دانشگاه‌ها محقق می‌شود. در کشور ما این مهم اتفاق نیفتاده و متاسفانه هنوز راه صنعت و بنگاه‌های صنعتی از راه دانشگاه‌ و دانشگاهیان جدا بوده و اهداف مشترک ندارند؛ به همین دلیل نمی‌توانند همراهی موثری داشته باشند. با در نظر داشتن این واقعیت، هلدینگ از سه سال قبل تصمیم گرفت پژوهشگاهی در حد نیاز واحدهای تولیدی خود تاسیس کند تا افراد شاغل در آن ضمن آشنایی با شرکت‌های مجموعه و نیازهای آن‌ها و با برخورداری از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا، از سکون و روزمرگی واحدهای تولیدی جلوگیری کرده و نوآوری را به عنوان پایه‌ای مهم در صنایع معدنی حفظ کند.

تیموری‌نیا در رابطه با دستاوردهای شرکت در زمینه مدیریت نوآوری، اظهار داشت: در واقع نتایج و دستاوردهای این شرکت در گروه و مجموعه شرکت‌ها مشاهده می‌شود؛ با توجه به ماهیت معدنی اکثر شرکت‌های هلدینگ که شامل فعالیت‌‎های اکتشافی، استخراجی، فرآوری است، این واحد فعالیت‌های تحقیقاتی و نوآورانه گسترده‌ای در این زمینه داشته است؛ استفاده حداکثری از کانه‌های به ظاهر کم عیار و کم ارزش و نیز اقدامات زیست‌محیطی در جهت به حداقل رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی طی فعالیت‌های معدنی، از دستاوردهای فعالیت این مرکز طی دو سال اخیر بوده است.

وی در خصوص اصلی‌ترین مولفه‌هایی که در ارتقای نوآوری در زمینه فرآوری مواد معدنی نقش دارند، ابراز کرد: صنایع معدنی نیز همانند سایر صنایع، طی دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های پرشتابی مانند ورود ماشین‌آلات قوی و کارآمد، نرم‌افزارهای مدرن برای مدل‌سازی و برنامه‌ریزی استخراج، روش‌های ژئوشیمی و ژئوفیزیک دقیق و نیز بسیاری نوآوری‌ها در بخش فرآوری مواد معدنی بوده‌اند که این پیشرفت‌ها موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و رسیدن به ارزش افزوده بالاتر شده‌اند. فعالیت‌های معدنی همیشه پرهزینه بوده‌اند و حتی کاهش اندکی از این هزینه‌ها نیز مبالغ عمده‌ای را شامل می‌شود. نیروی انسانی توانمند در کنار ابزار و تجهیزات مدرن به خوبی می‌تواند صرفه‌جویی‌های قابل ملاحظه‌ای در زمان و هزینه‌های عملیاتی به همراه داشته باشد.

لزوم حذف موانع مسیر واردات

مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین در خصوص چالش‌هایی که در مسیر اجرای مدیریت نوآوری در سازمان‌ها وجود دارد، گفت: مهم‌ترین محدودیت در حال حاضر سختی دسترسی به منابع و تکنولوژی‌های خارجی است. تجهیزات و دستگاه‌ها علاوه بر اینکه طی سال‌های اخیر به تبع افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت‌های چند برابری داشته‌اند، به آسانی قابل ورود به کشور نبوده و موانع بوروکراتیک زیادی در این مسیر وجود دارد؛ گفتنی است که از لحظه تصمیم‌گیری برای واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و مواد اولیه تا زمانی که آن کالا در اختیار ما قرار بگیرد، مدت زمان زیادی طول می‌کشد. ایجاد ارتباط موثر با کشورهای صاحب تکنولوژی‌های برتر و از میان برداشتن فرایندهای پیچیده و طولانی تامین و انتقال ارز و ترخیص کالا، می‌تواند مشکلات زیادی را از سر راه صاحبان صنعت برداشته و موجب استفاده بهینه از ثروت‌های ملی شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29166

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.