• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

رشد ۱۵.۸ درصدی تجارت جهانی انواع کابل‌های مخابراتی در سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 37961
  • 19 دی 1402 - 6:25
رشد ۱۵.۸ درصدی تجارت جهانی انواع کابل‌های مخابراتی در سال ۲۰۲۲
از کابل‌های مخابراتی برای انتقال انواع داده و سیگنال‌های مخابراتی استفاده می‌شود. کابل‌های مخابراتی به دو دسته کلی کابل‌های مسی و فیبر نوری تقسیم می‌شوند.

از کابل‌های مخابراتی برای انتقال انواع داده و سیگنال‌های مخابراتی استفاده می‌شود. کابل‌های مخابراتی به دو دسته کلی کابل‌های مسی و فیبر نوری تقسیم می‌شوند. با رشد مصرف اینترنت و توسعه خطوط انتقال داده در جهان، بازار تقاضای این محصولات نیز با روند رو به رشدی مواجه شده است. در سال ۲۰۱۳، ارزش تجارت کابل‌های مخابراتی حدود ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که این مقدار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید. کشورهای چین، آلمان، اسپانیا و ایتالیا، از جمله مهم‌ترین صادرکنندگان کابل‌های مخابراتی در سال ۲۰۲۲ به‌ شمار می‌روند. در این سال، کشور چین حدود ۲۱ درصد از کل تجارت کابل‌های مخابراتی را به خود اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقصادی آرمان آتورپات، به‌ طور کلی از کابل مخابراتی برای انتقال صدا، داده و سیگنال در صنایع مختلف از جمله زیرساخت استفاده می‌شود. خطوط تلفن و اینترنت را می‌توان از مهم‌ترین مصارف کابل‌های مخابراتی معرفی کرد. این محصولات عموما با واحد تن یا کیلومتر اندازه‌گیری می‌شوند. یکی از مواد اولیه مورد استفاده برای تولید کابل مخابراتی، مفتول مسی است. مقدار مس محتوی در مفتول مس، عموما بیش از ۹۹.۹۹ درصد است تا کیفیت انواع سیم و کابل ساخته‌ شده از این محصول در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

تولید کابل مخابراتی مسی از طریق فرایند کشش مفتول مس و سپس عایق کردن آن با روکش صورت می‌گیرد. این محصولات با توجه به نوع کاربرد، دارای تنوع ضخامت زیادی هستند. قیمت‌گذاری کابل مخابراتی مسی با توجه به روند نوسان قیمت جهانی مس دچار تغییر می‌شود. از طرفی، قیمت روکش مورد استفاده در این کابل‌ها با توجه به قیمت جهانی نفت تعیین می‌شود.

گفتنی است که روکش کابل‌های مخابراتی از انواع مختلفی از پلیمرها قابل تولید است. به‌ طور کلی مصرف روکش در تولید کابل‌های مخابراتی به‌ ازای هر تن محصول، در سطح بالاتری نسبت به کابل برقی قرار دارد. علاوه‌براین در تولید کابل‌های مخابراتی، از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود و استانداردهای مشخصی برای تعیین رنگ‌ها وجود دارد تا فرایندهایی مانند عیب‌یابی و نصب با سهولت بیشتری صورت پذیرد. از مهم‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در کابل‌های مخابراتی، می‌توان به سفید، قرمز، زرد، بنفش و مشکی اشاره کرد که به‌ عنوان رنگ‌های اصلی در این صنعت شناخته می‌شوند.

لازم به ذکر است که کابل فیبر نوری، نوع دیگری از کابل‌های مخابراتی است که در تولید آن از نوعی میله شیشه‌ای مرسوم به پیش‌سازه از جنس سیلیکا استفاده می‌شود که پس از کشیده شدن به فیبر تبدیل می‌شود. از سوی دیگر، می‌توان از پلاستیک به‌ عنوان ماده اولیه کابل فیبر نوری استفاده کرد. گفتنی است که روش‌های متعددی برای ساخت انواع پیش‌سازه‌ها وجود دارد که اغلب آن‌ها بر مبنای رسوب‌دهی لایه‌های شیشه‌ای در داخل یک لوله به‌ عنوان پایه قرار دارند. با این حال، می‌توان ساخت پیش‌سازه را به سه روش کلی رسوب‌دهی داخلی در فاز بخار، رسوب‌دهی بیرونی در فاز بخار و رسوب‌دهی محوری در فاز بخار تقسیم کرد. گفتنی است که در فرایند ساخت فیبر نوری، از موادی مانند تتراکلرید سیلیکون، تتراکلرید ژرمانیوم، گاز فلوئور و گاز هلیوم استفاده می‌شود.

در سال‌های اخیر، تمایل به استفاده از کابل‌های فیبر نوری در جهان افزایش پیدا کرده که این امر موجب رشد تجارت این محصول شده‌ است. در سال ۲۰۱۳، ارزش تجارت جهانی فیبر نوری حدود پنج میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بود که این مقدار در سال ۲۰۲۲، به بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. کابل‌های فیبر نوری در مقایسه با محصولات مشابه مسی، در برابر رطوبت مقاوم‌ترند و وزن کمتری دارند. با این حال، در صورتی که کابل فیبر نوری از جنس شیشه تولید شده باشد، ممکن است با خم شدن دچار آسیب شود؛ در حالی که کابل مخابراتی مسی و فیبر نوری از جنس پلاستیک، از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردارند.

چین و آلمان، بزرگترین صادرکنندگان سال ۲۰۲۲

متوسط تجارت کابل مخابراتی و فیبر نوری در این دوره، حدود ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شد. گفتنی است که در سال‌های پایانی این دوره به‌ دلیل افزایش قیمت جهانی مس، ارزش تجارت کابل مخابراتی و فیبر نوری تا حد قابل‌توجهی نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت. در سال ۲۰۲۱، ارزش تجارت کابل مخابراتی و فیبر نوری حدود ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که این مقدار در سال ۲۰۲۲، به حدود ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رشد پیدا کرد.

 کشورهای چین با سهم حدود ۲۱ درصد، آلمان ۱۰ درصد، اسپانیا تقریبا ۸ درصد و ایتالیا ۷ درصد، به‌ ترتیب بیشترین سهم را از ارزش بازار صادرات کابل مخابراتی و فیبر نوری در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادند و در مجموع حدود ۴۵ درصد از کل صادرات این صنعت را در اختیار داشتند. کشورهای نام‌برده از تولیدکنندگان بزرگ کابل‌های مخابراتی مسی یا فیبر نوری محسوب می‌شوند و سالانه حجم قابل‌توجهی از این محصولات را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند. از سوی دیگر، کشورهای آمریکا، آلمان، جمهوری چک و فرانسه، از مهم‌ترین واردکنندگان کابل مخابراتی و فیبر نوری در جهان در سال ۲۰۲۲ محسوب شدند.

گفتنی است که بیشترین ارزش صادرات کابل مخابراتی مسی در سال ۲۰۲۲ از مبدا چین به کشورهای آمریکا، هنگ‌کنگ و ویتنام صورت گرفت. در این سال حدود ۱۷ درصد از کل صادرات کابل مخابراتی مسی چین به آمریکا انجام شد. از طرفی چین علاوه بر کابل مخابراتی مسی، از صادرکنندگان مهم کابل فیبر نوری به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۲۲ این کشور عمده صادرات خود از این محصول را به کشورهای آمریکا، فیلیپین و مکزیک انجام داد.

افزایش استفاده از تکنولوژی «Wireless»

گفتنی است که استفاده از تکنولوژی «Wireless» برای انتقال داده، به نوعی موجب کاهش اندازه بازار تقاضای کابل مخابراتی و فیبر نوری می‌شود. تجهیزات مورد استفاده در تکنولوژی «Wireless» در مقایسه با کابل مخابراتی و فیبر نوری، با هزینه‌ بالاتری همراه است اما نیازی به فعالیت‌هایی از قبیل کابل‌کشی ندارد. از این رو استفاده از این تکنولوژی در مناطق دورافتاده که فرایند کابل‌کشی سخت یا هزینه‌بر است، مزیت دارد.

از سوی دیگر هزینه‌های تعمیر و نگهداری از تجهیزات تکنولوژی «Wireless» در سطح بالاتری در مقایسه با کابل مخابراتی و فیبر نوری قرار دارد. علاوه‌براین، ممکن است سرعت انتقال داده و محدوده تحت پوشش در تکنولوژی «Wireless» تا حدی نسبت به فیبر نوری و کابل مخابراتی تفاوت داشته باشد. در مجموع می‌توان گفت با وجود رشد استفاده از تکنولوژی «Wireless» در سال‌های اخیر، انتظار می‌رود صنعت کابل‌های مخابراتی در سال‌های آتی هم‌چنان توسعه پیدا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37961

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.