• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

  • کد خبر : 43067
  • 29 فروردین 1403 - 13:47
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
شرکت «Codelco» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، در حال بهره‌برداری از هفت معدن مختلف فعال، یک واحد ذوب و همچنین مشارکت با سه شرکت معدنی است.

شرکت «Codelco» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، در حال بهره‌برداری از هفت معدن مختلف فعال، یک واحد ذوب و همچنین مشارکت با سه شرکت معدنی است. مجموع ذخایر مس این شرکت در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و تولید مس معدنی آن، یک میلیون و ۵۵۲ هزار تن (مس محتوی) برآورد شد. به‌ جز مس، سایر محصولات شرکت «Codelco» شامل کنسانتره و آند مس، مولیبدن، طلا، نقره و اسید سولفوریک می‌شود که تولید تمام آن‌ها در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. از این‌ رو درآمد و سود شرکت نیز به‌ ترتیب کاهش ۱۰ و ۴۶ درصدی را تجربه کرد. مهم‌ترین دلایل این رکود، عیار پایین سنگ معدن در برخی مناطق و تاخیر در پروژه‌های زیرساختی در کنار سایر عوامل بیرونی بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت «Codelco» تولیدکننده کاتد، کنسانتره و آند مس و همچنین محصولات جانبی مانند مولیبدن، نقره، طلا، رنیوم و اسید سولفوریک است. این شرکت در هفت بخش معدنی مختلف و یک واحد ذوب و پالایشگاه به‌ نام «Ventanas» در کشور اکوادور فعالیت می‌کند. در واقع ذخایر و کارخانه‌های معدن متعلق به دولت شیلی است و این شرکت بهره‌برداری و مدیریت تسهیلات را بر عهده دارد. دفتر مرکزی این شرکت نیز در سانتیاگو، پایتخت کشور شیلی واقع شده‌ است.

شرکت «Codelco» علاوه‌ بر بهره‌برداری از این هفت معدن، با شرکت‌های «Anglo American Sur»، «Inca de Oro» و «El Abra» نیز مشارکت دارد و سهم شرکت از ذخایر این سه شرکت، حدود ۲۰ میلیون تن مس محتوی است. بنابراین منابع و ذخایر متعلق به «Codelco» با در نظر گرفتن سهام آن در این شرکت‌ها، حدود ۴۷.۵ میلیون تن مس محتوی است. در سال ۲۰۲۲، شرکت «Codelco» حدود ۷ درصد از کل تولید مس جهان و ۲۹ درصد از تولید مس ملی شیلی را به‌ خود اختصاص داد. کل حجم تولید مس این شرکت با در نظر گرفتن سهام در «EL «Abra و «Anglo American Sur»، حدود یک میلیون و ۵۵۲ هزار تن و کل تولید مولیبدن حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن بود.

کاهش تولید مس در سال ۲۰۲۲ به عیار کمتر معادن مس برمی‌گردد. در معادن «El Teniente» و «Chuquicamata» به‌ دلیل عیار کمتر مس، افت فعالیت و کاهش فرآوری مس در کارخانه‌های تغلیظ این امر رخ داد. در منطقه «Salvador»، پایان ذخایر سولیفیدی و تاخیر در پروژه «Roja Inca» منجر به کاهش تولید مس شد. تغییرات در طرح استخراج به‌ دلیل رانش زمین در یک بخش از معدن در منطقه «Minister Hales Division» و کاهش بازیابی اکسیدها و مشکلات در کارخانه‌های ذوب و پالایشگاه در «Radomiro Tomic» نیز از دیگر دلایل عمده کاهش تولید شرکت بودند. در نمودار یک، میزان تولید محصولات شرکت Codelco در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ارایه شده است.

علاوه بر مس و مولیبدن، تولید سایر محصولات تولیدی شرکت «Codelco» از جمله نقره، طلا و اسید سولفوریک نیز در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. تولید نقره در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۷۱ هزار و ۲۰۲ کیلوگرم است که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۸.۶ درصد کاهش یافته است. میزان تولید طلا در سال ۲۰۲۲، حدود دو هزار و ۷۴۱ کیلوگرم بود و ۲۰.۷ درصد کاهش داشته است؛ همچنین اسید سولفوریک با کاهش ۱۰.۸ درصدی در سال ۲۰۲۲ به‌ میزان دو میلیون و ۷۴۸ هزار تن تولید شد.

هزینه مستقیم تولید هر پوند مس به‌ طور میانگین نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۲۵ درصد افزایش یافت که به کاهش تولید مس و سایر محصولات جانبی و تورم اقلام مختلف هزینه‌های عملیاتی برمی‌گردد. به‌ طور خاص، هزینه هر واحد تولید کاتد مس شرکت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۲۲.۵ درصد افزایش یافت. علت این امر به ‌همان دلایل ذکر شده و نیز تاثیر منفی تغییر نرخ ارز بر بدهی‌ها که با کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی جبران شد، برمی‌گردد.

درآمد و بازار فروش محصولات شرکت «Codelco»

قیمت مس در چهار ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ روند صعودی داشت که ناشی از بهبود اقتصاد جهانی، کاهش موجودی در بورس فلزات و عدم اطمینان درمورد تولید معادن پس از همه‌گیری کرونا بود. با این وجود، به‌ دلیل اختلال‌های به وجود آمده در نتیجه جنگ اوکراین و سیاست‌های انقباضی اعمال شده برای کنترل تورم، نهایتا قیمت مس در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل حدود ۶ درصد کاهش یافت. درآمد و سود (EBITDA) شرکت «Codelco» از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۲ در نمودار ۲ نمایان است.

همان‌طور که در نمودار قابل ملاحظه است، درآمد و سود شرکت «Codelco» در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نوساناتی را تجربه کرده است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت با تغییر استراتژی فروش، رفع محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و افزایش تولید بیشترین سود را به‌ میزان ۱۰ میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار کسب کرد؛ البته بدیهی است که افزایش قیمت مس در این سال و قیمت بهتر نسبت به سال بعدی و سال‌های قبلی تاثیر بسیار زیادی بر روند سودآوری این شرکت داشته است. در سال ۲۰۲۲ با کاهش نسبی قیمت مس و کاهش تولید محصولات کل فروش به ۱۷ میلیارد دلار رسید و نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۹.۸ درصد کاهش یافت.

سود شرکت «Codelco» در سال مالی ۲۰۲۲، حدود پنج میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار بود که کاهش ۴۶ درصدی را نسبت به سال قبل به‌ دلیل کاهش فروش و افزایش هزینه‌های عملیاتی به‌ ویژه هزینه برق و گازوییل تجربه کرد. حاشیه سود «EBITDA» نیز پس از ثبات دو ساله در سال ۲۰۲۲ به ۳۲.۷ درصد رسید.

به‌ عنوان جمع‌بندی کمی آنچه پیش‌تر ذکر شد، ۷۷ درصد کاهش تولید شرکت در سال ۲۰۲۲ به‌ دلیل عیارهای پایین سنگ معدن که منجر به توقف معادن و از دست‌ دادن انعطاف‌پذیری در توسعه معادن شد، برمی‌گردد. ۲۳ درصد باقیمانده نیز با تاخیر در راه‌اندازی پروژه‌های جدید با ماهیت پیچیده بوجود آمد. در واقع شرکت «Codelco» هم‌زمان با پروژه‌های «Chuquicamata Subterránea»، «Teniente Portfolio» و «Traspaso Andina» درگیر چالش توسعه دو سیستم زیرزمینی بزرگ در مقیاس جهانی نیز بود. از طرفی، پروژه «Rajo Inca» که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد نیز بر پیچیدگی پروژه‌های درحال توسعه در سال ۲۰۲۲ افزود.

در سال ۲۰۲۲، شرکت «Codelco» نظارت بر آموزش پیمانکاران، بازنگری استانداردهای ایمنی و نظارت بر پروژه‌ها را تقویت کرد و همچنین اجرای طرح‌ها و اقدامات مدیریتی برای بازیابی منابع و ظرفیت‌های اجرایی پروژه‌ها را ادامه داد. این فرایندها منجر به افزایش ۷۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری نسبت به سال ۲۰۲۱ شد و سرمایه‌گذاری را به‌ میزان سه میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار رساند. رقم سرمایه‌گذاری پروژه‌های مذکور به یک میلیارد و ۴۲۹ میلیون دلار رسید که ۴۲ درصد از کل سرمایه‌گذاری سال ۲۰۲۲ را به‌ خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری اکتشافی «Codelco» بالغ‌ بر ۸۱.۵ میلیون دلار آمریکا بود که حدود ۷۵.۵ میلیون دلار آن در شیلی و ۶ میلیون دلار آن خارج از مرز این کشور صورت گرفته است. از برنامه‌های مهم زیست‌محیطی شرکت «Codelco» نیز می‌توان به بسته‌ شدن عملیات ذوب «Ventanas» و قرارداد تامین برق جدید با شرکت «Colbun» اشاره کرد؛ این قرارداد تامین برق را از انرژی‌های تجدیدپذیر امکان‌پذیر خواهد ساخت که تا سال ۲۰۲۶، به ۷۰ درصد برق پاک و تا سال ۲۰۳۰، به ۱۰۰ درصد افزایش یابد. اعمال این موضوع از طرف بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مس، حاکی از اهمیت فراوان محدودیت‌ها و هزینه‌هایی است که در آینده نزدیک در نتیجه سیاست‌های کاهش تولید کربن به تولیدکنندگان معدنی تحمیل خواهد شد.

همچنین در سال ۲۰۲۲، شروع ساخت اولین کارخانه آب شیرین‌ کن برای فعالیت‌های شرکت در کالاما تصویب شد. یکی دیگر از اقدامات آغاز فعالیت بزرگ‌ترین ناوگان اتوبوس‌های معدنی برقی در شیلی با ۱۵۵ وسیله نقلیه بود که در «Chuquicamata»، «Andina» و «El Teniente» انتشار آلایندگی مستقیم را صفر می‌کند.

فروش به سه قاره مختلف

نمودار ۳ فروش شرکت Codelco به‌تفکیک جغرافیا و دو محصول اصلی آن را ارائه می‌کند.

چین واردکننده اصلی محصولات مسی در سراسر دنیا محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۱ درصد از مس تولیدی و ۵ درصد مولیبدن شرکت «Codelco» را خریداری کرده است. در مجموع ۳۱ درصد از درآمد کل شرکت در سال ۲۰۲۲ به چین تعلق دارد. پس از چین، آمریکای شمالی حدود ۲۴ درصد فروش مس «Codelco» را به‌ خود اختصاص داده است. ۱۷ درصد درآمد فروش مس به سایر کشورهای آسیا به جز چین و ۱۵ درصد آن به اروپا تعلق دارد.

بزرگ‌ترین واردکننده مولیبدن شرکت «Codelco» نیز ژاپن با سهم ۵۹ درصدی و پس از آن آمریکای جنوبی با سهم ۱۹ درصدی است. سایر کشورهای آسیا به جز چین، ۸ درصد و اروپا ۷ درصد درآمد فروش مولیبدن شرکت را به‌ خود اختصاص دادند.

«Codelco» در سال ۲۰۲۱ با هدف گسترش بازارها در ۲۰ سال آتی در بخش آسیای جنوب شرقی و هند، دفتر جدیدی به‌ نام کودلکو سنگاپور افتتاح کرد. بزرگ‌ترین چالش تجاری شرکت «Codelco»، فروش دو میلیون تن مس تصفیه‌ نشده شامل چهار حدود یک میلیون تن مس محتوی کنسانتره مس با آرسنیک بیش از ۰.۵ درصد بوده که این محدودیت از جانب چین وارد شده بود. در نهایت در سال ۲۰۲۱، مجوز واردات این نوع کنسانتره نیز از جانب چین صادر شد و راه را برای صادرات در مقیاس بزرگ این محصول گشود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43067

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

02اردیبهشت
رقابت‌ واحدهای ذوب در چین افزایش یافته است
هم‌زمان با کاهش تعرفه‌های ذوب مس،

رقابت‌ واحدهای ذوب در چین افزایش یافته است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.