• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
هم‌زمان با کاهش تعرفه‌های ذوب مس،

رقابت‌ واحدهای ذوب در چین افزایش یافته است

  • کد خبر : 43276
  • 02 اردیبهشت 1403 - 10:52
رقابت‌ واحدهای ذوب در چین افزایش یافته است
به گفته مدیرعامل شرکت «Codelco»، امکان رقابت برای بسیاری از واحدهای ذوب مس چین با ادامه روند کاهشی در تعرفه‌های ذوب و پالایش بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت «Codelco»، امکان رقابت برای بسیاری از واحدهای ذوب مس چین با ادامه روند کاهشی در تعرفه‌های ذوب و پالایش بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، ماکسیمو پاچکو تخمین می‌زند که واحدهای ذوب بزرگ در چین حدود ۸۰ درصد از نیاز خود به کنسانتره مس را از طریق قراردادهایی با زمان تحویل بلندمدت و حدود ۲۰ درصد دیگر را از بازار فیزیکی تامین می‌کنند.

وی افزود: تعداد واحدهای ذوب مس در چین که به تامین نیاز خود از طریق بازار فیزیکی متکی هستند، در حال افزایش است.

مدیرعامل شرکت «Codelco» حضور این مجموعه در بازار کنسانتره و مس تصفیه شده چین را مهم برشمرد و بر ادامه تعاملات این شرکت با مشتریان خود از طریق ثبت قراردادهای بلندمدت و نیز از طریق بازار فیزیکی تاکید کرد.

به گفته پاچکو، با وضعیت فعلی و ادامه روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس، بسیاری از واحدهای ذوب در چین توان رقابتی خود را از دست خواهند داد؛ وی همچنین نیاز صنعت مس به فناوری‌های جدید، وضع قوانین مقرراتی مرتبط با حمایت از محیط زیست و مقابله با خطرات ژئوپلیتیکی را بسیار حائز اهمیت دانست.

وی در نشست سالانه کنفرانس «Cesco Week» که در شهر سانتیاگو کشور شیلی برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد تحول در بازار کنسانتره مس و نقشه‌ راه تولیدکنندگان و معامله‌گران ادامه پیدا خواهد کرد.

گفتنی است تعرفه‌های ذوب به هزینه‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌های معدنی به واحدهای ذوب به منظور تبدیل سنگ معدن نیمه فرآوری شده یا کنسانتره به فلز ساخته شده پرداخت می‌کنند. به طور معمول با ایجاد محدودیت در روند عرضه در بازار فیزیکی، تعرفه‌های ذوب و پالایش کاهش پیدا می‌کند. در همین راستا، تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس طی ماه‌های اخیر به دنبال یک سری اختلالات ایجاد شده در روند عرضه و افت میزان تولید، کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

بر همین اساس، موسسه «Fastmarkets» شاخص هفتگی تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس، با شرط تحویل در بنادر آسیا و اقیانوسیه و تقبل هزینه ارسال توسط  خریدار (cif) را حدود ۰٫۱ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به رقم ۲٫۳ دلار در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، عدد کمتری را به ثبت رساند.

محدودیت مداوم در دسترسی به کنسانتره مس، اخیرا انجمن «Copper Smelters Purchase Team» را بر آن داشت تا درخواست خود مبنی بر کاهش بیشتر ظرفیت تولید را ارائه دهد.

اگرچه روند عرضه کنسانتره مس برای مدتی با محدودیت همراه بود اما زمانی که شرکت «First Quantum» به دلیل صدور حکم دادگاه عالی پاناما فعالیت و تولید در معدن «Cobre Panama» را که میزان تولید آن سالانه ۳۵۰ هزار تن بود متوقف کرد، موضوع محدودیت دسترسی به مس چهره دیگری به خود گرفت.

همچنین تعدادی از تولیدکنندگان مس نیز به طور غیرمنتظره دستورالعمل ظرفیت تولید خود در معادن را برای سال ۲۰۲۴ کاهش دادند که این اقدام، وضعیت محدودیت دسترسی به کنسانتره مس را تشدید کرد.

علاوه‌براین، افزایش ظرفیت ذوب واحدهای تازه تاسیس در سال ۲۰۲۴ به علاوه توسعه واحد ذوب «Gresik» متعلق به شرکت «Freeport-McMoRan» در اندونزی منجر به این شد تا وقفه‌های ایجاد شده در فرایند تعمیر و نگهداری، روند نزولی ظرفیت و تعطیلی برخی از واحدهای ذوب را افزایش داده و هزینه‌های آغاز فرایند تولید برای شماری از تولیدکنندگان غیرقابل تحمل شود.

مدیرعامل شرکت «Codelco» در ادامه گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: هیچ راه حل فوری برای رفع محدویت فعلی در بازار کنسانتره مس وجود ندارد اما ایجاد نوآوری از طریق استفاده از فناوری برای تغییر روش تولید مس و همچنین نحوه استخراج معادن، نقش بسزایی در جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی ایفا خواهد کرد.

پاچکو معتقد است این شرکت تغییراتی در روش تولید مس ایجاد خواهد کرد و تلاش‌ می‌کند با افزایش تمرکز بر بخش تحقیق و توسعه، چگونگی استفاده از فناوری در آن را میسر کند؛ در عین حال، از رعایت قوانین و مقررات در استخراج معادن باید اطمینان‌ حاصل شود.

وی مطرح کرد: با گذشت زمان نیاز به استفاده از مس افزایش خواهد یافت؛ بنابراین تبعیت از قوانین و مقررات در هنگام فرایند استخراج از معادن از سوی شرکت‌ها و حمایت از فعالان این حوزه امری ضروری خواهد بود.

مدیرعامل شرکت «Codelco» بر این باور است که راه‌ و روش‌های جدیدی برای استخراج از معادن را باید دنبال کرد تا در آن بتوان علاوه بر تامین نیاز مشتریان، در راستای اجرای قوانین و مقررات وضع شده گام برداشت.

روند صادرات شرکت «Codelco» به چین

طبق دستورالعمل شرکت «Codelco»، میزان تولید مس پیش‌بینی شده برای این شرکت در سال ۲۰۲۴، رقمی حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار تا یک میلیون و ۳۹۰ هزار تن اعلام شده است. شرکت «Codelco» در سال ۲۰۲۳، حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار تن مس تولید کرد.

در سال ۲۰۲۳، به دلیل مشکلات ایجاد شده در فرایند تولید در مجتمع «Chuquicamata» و توقف فعالیت در واحد ذوب «Ventanas» شرکت «Codelco» در شیلی، حجم فروش مس تصفیه شده از سوی این شرکت به چین کاهش یافت.

پاچکو تاکید کرد: روند فروش مس از سوی شرکت «Codelco» در سال ۲۰۲۴ به چین ادامه خواهد یافت. با این حال، میزان پیش‌بینی شده برای آن هنوز مشخص نشده است.

وی تصریح کرد: بازار فیزیکی در چین، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای دنیا بوده و بر همین اساس شرکت «Codelco» همچنان متمایل به ادامه حضور خود در این بازار پرمتقاضی در جهان است.

مدیرعامل شرکت «Codelco» همچنین به بخشی از استراتژی تجاری خود مبنی بر حضور در بازارهایی که رشد مس در آن‌ها به مرور زمان در حال افزایش است، اشاره کرد.

پاچکو اظهار داشت: تعامل با شرکت‌هایی که تمایل به ثبت قراردادهای با زمان تحویل بلندمدت دارند، ادامه خواهد داشت. با این حال، انعطاف‌پذیری این شرکت در بازار فیزیکی از نظر تنوع در تولید و تمرکز بر آن بیشتر خواهد بود.

به گفته وی، حضور در بازار فیزیکی انعطاف‌پذیری در اجرای استراتژی تجاری شرکت «Codelco» را افزایش خواهد داد. بنابراین این شرکت تلاش خواهد کرد حضور خود در بازار فیزیکی را با چنین رویه‌ای ادامه دهد.

مدیرعامل شرکت «Codelco» در پایان اظهار داشت: بازار چین در سال ۲۰۲۳ در بحبوحه رشد مداوم در بخش‌هایی چون خودروهای الکتریکی (EVs) و انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار قدرتمند ظاهر شد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ نیز این روند ادامه داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43276

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.