• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
به دنبال تخصیص یارانه‌های دولتی،

روند روبه‌رشد بازار خودروهای الکتریکی چین ادامه پیدا کرد

  • کد خبر : 31712
  • 30 مهر 1402 - 8:05
روند روبه‌رشد بازار خودروهای الکتریکی چین ادامه پیدا کرد
بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین (CAAM) در روز چهارشنبه 11 اکتبر 2023، بخش خودروهای الکتریکی (EVs) در چین به دلیل تخصیص یارانه‌های دولتی با رشد مواجه شد. مقدار تولید و حجم فروش این خودروها در ماه سپتامبر 2023 نسبت به مدت مشابه سال 2022 افزایش چشمگیری داشت.

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین (CAAM) در روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳، بخش خودروهای الکتریکی (EVs) در چین به دلیل تخصیص یارانه‌های دولتی با رشد مواجه شد. مقدار تولید و حجم فروش این خودروها در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش چشمگیری داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، با وجود افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی (EV) در چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، عملکرد فروش مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری در بازار با نوسان همراه بود.

افزایش مقدار تولید و حجم فروش خودروهای الکتریکی

چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۸۷۹ هزار دستگاه خودروی الکتریکی تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۱۶٫۱ درصد افزایش داشت. حدود ۵۸۹ هزار دستگاه از این خودروها مربوط به خودروهای تمام الکتریکی (PEV) بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱٫۵ درصد افزایش داشت. این در حالی است که تولید خودروهای هیبریدی حدود ۲۹۰ هزار تن بود که حدود ۶۴٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش را به ثبت رساند.

مجموع حجم فروش خودروهای الکتریکی در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به حدود ۹۰۴ هزار دستگاه خودرو رسید. همچنین حجم فروش خودروهای تمام الکتریکی نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۱۶٫۲ درصد افزایش، به ۶۲۷ هزار دستگاه خودرو رسید و حجم فروش خودروهای هیبریدی نیز با ۶۴٫۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل، تعداد ۲۷۷ هزار دستگاه خودرو را نشان داد.

از ماه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، در مجموع حدود ۶ میلیون و ۳۱۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی تولید شد که ۳۳٫۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت؛ این در حالی است که حجم فروش کل این خودروها در این بازه با ۳۷٫۵ درصد افزایش، به ۶ میلیون و ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو الکتریکی رسید.

در عین حال، مقدار تولید خودروهای تمام الکتریکی در مجموع به چهار میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو رسید که ۲۱٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش داشت. به علاوه مقدار تولید خودروهای هیبریدی با حدود ۷۸٫۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، عدد یک میلیون و ۸۵۰ هزار خودرو را به ثبت رساند. همچنین حجم فروش خودروهای تمام الکتریکی به چهار میلیون و ۴۷۰ هزار دستگاه رسید که ۲۴٫۹ درصد در مدت مشابه افزایش داشت و حجم فروش خودروهای هیبریدی نیز در همین مدت با ۸۳ درصد افزایش، به تعداد یک میلیون و ۸۱۰ هزار دستگاه خودرو رسید.

به گفته انجمن خودروسازان چین، افزایش مقدار تولید و رشد حجم فروش خودروهای الکتریکی در چین را می‌توان به طرح‌های ارائه شده از سوی دولت این کشور و مقامات محلی برای تاثیر بر بازار این خودروها نسبت داد که شامل اختصاص یارانه‌ها و اعطای کوپن‌های خرید می‌شود.

 نوسان در بازار مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری‌ها

به گفته برخی منابع، علی‌رغم رشد کلی در بخش صنایع پایین‌دستی خودروهای الکتریکی، مواد اولیه مورد استفاده در صنایع بالادستی از جمله لیتیوم، کبالت، نیکل و گرافیت به دلیل کاهش تقاضا با روند نزولی قیمت مواجه هستند؛ در حالی که محدودیت‌های عرضه برای کبالت و سولفات نیکل، موجب افزایش قیمت آن‌ها در ماه اخیر شده است. قیمت‌ لیتیوم در چین در ماه اخیر عمدتا با روند نزولی همراه بود که دلیل آن کاهش حجم تقاضا از سوی تولیدکنندگان باتری در بحبوحه وضعیت مازاد عرضه در بازار و بلاتکلیفی در بازیابی تقاضای این عنصر در کوتاه‌مدت بوده است.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که تولیدکنندگان باتری در صنایع پایین‌دستی چین، حجم خرید لیتیوم را به دلیل موجودی کافی انبارهای خود و کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم به دلیل کاهش نرخ تولید ناشی از روند نزولی تقاضا برای آن به منظور تولید باتری کاهش داده‌اند. بر اساس اعلام اتحادیه نوآوری باتری خودروها در چین، مقدار توان تولید باتری‌ها در این کشور در مجموع تقریبا به حدود ۶۹٫۹ گیگاوات رسید اما تنها حدود ۳۶٫۴ گیگاوات ساعت باتری از این توان مصرفی مورد استفاده قرار گرفت.

حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم نیز بسیار کاهش یافته است. همچنین تولیدکنندگان کاتد باتری در بحبوحه انتظار برای روند نزولی مداوم قیمت‌ها و کاهش حجم سفارش‌ها از سوی تولیدکنندگان باتری، موجودی انبار نمک‌های لیتیوم خود را در سطح بسیار پایین نگه می‌دارند. یکی از معامله‌گران لیتیوم در بازار چین اعلام کرد که مصرف‌کنندگان نمک‌های لیتیوم، تنها به اندازه نیاز خود اقدام به خرید لیتیوم می‌کنند.

اگرچه برخی فعالان بازار به طور گسترده انتظار افزایش حجم تقاضا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۳ را با توجه به عملکرد ضعیف در بازار لیتیوم نداشتند اما برخی دیگر از آن‌ها همچنان امیدوار بودند که پس از تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین، فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها آغاز شود.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین بیان کرد: آنطور که به نظر می‌رسد، فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها پس از تعطیلات روز ملی چین آغاز نشد و حجم تقاضا برای لیتیوم به همان روند قبل از تعطیلات مذکور ادامه داد. در همین راستا قیمت لیتیوم چین در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ به دلیل رشد بازار بورس آتی افزایش یافت؛ به علاوه فعالان بازار نگرش محتاطانه‌ای را نسبت به ادامه این روند افزایشی، اتخاذ و دلیل آن را عدم بهبود قابل‌توجه در حجم تقاضای لیتیوم عنوان کردند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت لیتیوم کربنات با خلوص ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار داخلی و فیزیکی چین را حدود ۱۶۳ هزار تا ۱۷۰ هزار یوان (۲۲,۳۵۲ تا ۲۳،۳۱۲ دلار) در هر تن در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار یوان در هر تن تعیین شده در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳، حدود سه هزار یوان در هر تن کاهش داشت. آخرین ارزیابی قیمت لیتیوم، رقم ۱۹۵ هزار تا ۲۰۵ هزار یوان در هر تن را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۲ هزار تا ۳۵ هزار یوان در هر تن در روز هفتم سپتامبر ۲۰۲۳ روند کاهشی را تجربه کرد.

افزایش قیمت‌های لیتیوم در چین به دلیل روند مثبت بازار بورس آتی

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با حداقل خلوص ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار داخلی و فیزیکی چین، قیمت ۱۴۸ هزار تا ۱۶۰ هزار یوان در هر تن را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۵۰ هزار تا ۱۷۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳، حدود دو هزار تا ۱۰ هزار یوان کاهش داشت. همچنین آخرین ارزیابی لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات، عدد بین ۳۲ هزار تا ۴۰ هزار یوان در هر تن را به ثبت رساند که نسبت به قیمت ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان در هر تن تعیین شده در تاریخ هفتم سپتامبر ۲۰۲۳ روند نزولی را تجربه کرد.

برخی منابع اظهار داشتند که قیمت سولفات کبالت یکی دیگر از مواد اولیه بسیار حیاتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها، به دلیل کمبود کاهش دسترسی به این مواد در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ کمی با روند افزایشی همراه بود؛ این در حالی است که تولیدکنندگان قیمت‌های پیشنهادی خود را به منظور آزمایش آستانه تحمل بازار افزایش دادند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت سولفات کبالت با محتوای کبالت با خلوص ۲۰٫۵ درصد، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده را حدود ۳۸ هزار تا ۳۹ هزار یوان در هر تن در روز ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت تعیین شده در تاریخ ۱۱ اکتبر سال جاری میلادی تغییری در آن مشاهده نشد اما نسبت به قیمت ۳۵ هزار تا ۳۶ هزار یوان در هر تن ثبت شده در اول ماه سپتامبر ۲۰۲۳، حدود سه هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

اغلب تولیدکنندگان سولفات کبالت از ماه سپتامبر سال جاری میلادی قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند؛ چراکه دسترسی به هیدروکسید کبالت با محدودیت مواجه شده بود. یکی از تولید‌کنندگان سولفات کبالت اعلام کرد که افزایش مداوم قیمت تترا اکسید کبالت، باعث روند صعودی قیمت سولفات کبالت شد. حجم تقاضا برای باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) در صنایع پایین‌دستی، به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا نکرده است؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید قیمت سولفات کبالت تا چه اندازه افزایش خواهد یافت.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای هیدروکسید کبالت با محتوای کبالت با خلوص حداقل ۳۰ درصد، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت هشت تا ۸٫۳ دلار در هر پوند در روز جمعه ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۷٫۸ تا هشت دلار در هر پوند در ۱۲ اکتبر سال جاری میلادی و نسبت به قیمت ۷٫۳ تا ۷٫۶ دلار در هر پوند تعیین شده در روز اول سپتامبر ۲۰۲۳ افزایش داشت. قیمت سولفات نیکل در چین تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی، به دلیل عدم وجود عوامل محرک‌‌ صعودی در محدوده نزولی خاصی نوسان داشت.

حجم تقاضا برای برای مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری از سوی برخی صنایع پایین‌دستی با روند نزولی مواجه شد و بر همین اساس تولیدکنندگان ظرفیت تولید خود را کاهش دادند؛ به همین دلیل حجم عرضه این مواد در بازار کاهش یافت. در همین حال، محدودیت‌های عرضه ناشی از کمبود مواد اولیه، موجب افزایش قیمت سولفات‌ علی‌رغم کاهش حجم تقاضا برای آن شد.

موسسه «Fastmarkets» قیمت سولفات نیکل با خلوص حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد کبالت ۱۰ قسمت در میلیون (ppm)، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین را حدود ۳۱ هزار تا ۳۲ هزار یوان در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز ۲۹ سپتامبر سال جاری میلادی ثابت بود. همچنین قیمت سولفات نیکل در روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ با ۴٫۱ درصد افزایش، به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تا ۳۲ هزار یوان در هر تن رسید اما قیمت آن در یک هفته بعد از تاریخ مذکور حدود ۰٫۷۹ درصد کاهش را تجربه کرد. برخی منابع تاکید کردند که حجم نقدینگی و تمایل به خرید همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده است.

یک منبع آگاه با اشاره به کاهش قیمت‌های آتی نیکل اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی بازار که در آن سهم‌های بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز در چین در حال کاهش است، ثبات قیمت‌ها یک رویداد خوشایند تلقی می‌شود.

قیمت مبنای نیکل در بورس فلزات لندن در روز ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، به ۱,۸۶۷۲٫۵ دلار در هر تن رسید و تا اواخر ماه سپتامبر سال جاری میلادی، پیرامون همین قیمت در نوسان بود اما به طور قابل‌توجهی نسبت به قیمت ۲۰ دلار و ۶۷۵ سنت در هر تن ثبت شده در روز اول سپتامبر ۲۰۲۳ روند کاهشی را تجربه کرد. برخی فعالان بازار از مازاد عرضه ناشی از افزایش سریع ظرفیت تولید سولفات منگنز در سال ۲۰۲۳ ابراز تاسف کردند و افزودند که این مسئله موجب افزایش فشار بر این بازار شده است.

آخرین ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای سولفات منگنز با خلوص ۳۲ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت پنج هزار تا پنج هزار و ۶۵۰ یوان در هر تن در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت تعیین شده در تاریخ ۱۴ سپتامبر سال جاری میلادی تغییری در آن مشاهده نشد. بازار مواد اولیه مورد استفاده در تولید آند باتری نیز همانند بازار سولفات منگنز با روند نزولی مشابه مواجه شد. قیمت کک نفتی سبز، ماده اولیه مورد استفاده در تولید آند مصنوعی، از ابتدای ماه سپتامبر ۲۰۲۳ روند نزولی را تجربه کرد و طی یک ماه و نیم، حدود ۱۷٫۸۸ درصد کاهش یافته است.

آخرین ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای کک نفتی سبز ۰٫۵ درصد با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین قیمت دو هزار و ۶۰۰ تا سه هزار و ۶۰۰ یوان در هر تن در روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به ارزیابی انجام شده قبلی این موسسه، حدود ۳٫۱۳ درصد کاهش را به ثبت رساند.

در همین حال، برخی منابع اعلام کردند که قیمت کک سوزنی به عنوان ماده اولیه برای تولید آندهای با خلوص بالا، در پایان سپتامبر ۲۰۲۳ به دلیل افزایش هزینه‌‌های تولید و کاهش حاشیه سود فروشندگانی که سعی می‌کردند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند، اندکی با روند صعودی مواجه شد. این موسسه قیمت کک سوزنی را حدود چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار یوان در هر تن در روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به بررسی انجام شده قبلی این موسسه، حدود ۱۰۰ یوان در هر تن کاهش را تجربه کرد.

یکی از تولیدکنندگان کک سوزنی در همین رابطه عنوان کرد: علی‌رغم ثبات فعلی قیمت کک سوزنی، بازار همچنان به دلیل کاهش قیمت کک نفتی سبز که جایگزین احتمالی کک سوزنی در تولید آند خواهد شد، تحت فشار قرار دارد. کک سوزنی فقط در تولید الکترودهای گرافیتی و آندهای مصنوعی با خلوص بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مقایسه با کک سبز استفاده محدودتری دارد.

قیمت گرافیت ورقه‌ای پس از پشت سر گذاشتن افت ۳۰٫۳۶ درصدی در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۳، در ماه سپتامبر به روند نزولی خود اما با شیب کمتری ادامه داد. آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای گرافیت ورقه‌ای با محتوای کربن با خلوص ۹۴ درصد مش منفی ۱۰۰، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده، قیمت ۵۳۰ تا ۶۰۴ دلار در هر تن در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که حدود ۰٫۱۸ درصد نسبت به ارزیابی قبلی کاهش را به ثبت رساند.

به گفته یکی از معامله‌گران، گرافیت ورقه‌ای در حالی که هیچ بازیابی آشکاری در بازار صنایع پایین‌دستی مشاهده نشده است، حتی با وجود یک روند نزولی قیمت در مواد واسطه آند، قیمت گرافیت ورقه‌ای دانه‌بندی شده با در نظر گرفتن تعطیلی موقت واحدهای تولید در فصل زمستان در استان هیلونگ‌ جیانگ به عنوان مرکز اصلی تولید گرافیت ورقه‌ای روند صعودی خواهد داشت.

انتظار می‌رود فرایند تولید گرافیت ورقه‌ای در شمال چین به دلیل آغاز فصل زمستان از اواخر نوامبر تا آوریل سال ۲۰۲۴ متوقف شود.

قیمت گرافیت کروی بدون پوشش که از گرافیت ورقه‌ای دانه‌بندی شده به عنوان مواد اولیه در تولید آن استفاده می‌شود، از ابتدای ماه ژوئن ۲۰۲۳ که به پایین‌ترین میزان خود در ۱۱ سال گذشته رسیده بود، ثابت مانده است. ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای گرافیت کروی با محتوای کربن با خلوص ۹۹٫۵ درصد در حجم ۱۵ میکرون، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده قیمت دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت تعیین شده در تاریخ اول ژوئن سال جاری تغییری در آن ایجاد نشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31712

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.