• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

روند مشابه سرانه مصرف سرب و روی تصفیه‌شده

  • کد خبر : 25411
  • 18 مرداد 1402 - 8:48
روند مشابه سرانه مصرف سرب و روی تصفیه‌شده
به‌ طور کلی روند سرانه مصرف روی، سرب و مس تصفیه‌شده در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ صعودی بوده است. در سال ۲۰۰۹، سرانه مصرف سرب و روی تصفیه‌شده به ترتیب حدود ۱.۱ و ۵.۳ درصد افت داشت.

به‌ طور کلی روند سرانه مصرف روی، سرب و مس تصفیه‌شده در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ صعودی بوده است. در سال ۲۰۰۹، سرانه مصرف سرب و روی تصفیه‌شده به ترتیب حدود ۱.۱ و ۵.۳ درصد افت داشت. با شروع بحران مالی ۲۰۰۸، سرانه مصرف سرب و روی تصفیه‌شده نیز کاهش یافت. سرانه مصرف مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۰۹، حدود ۰.۹ درصد افت داشت. با وجود کاهش مصرف روی در آمریکا به‌ دلیل بحران مالی ایالات متحده، افزایش مصرف در چین این افت را جبران کرد. با رشد بیشتر جمعیت نسبت به رشد مصرف مس، سرانه مصرف مس کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۲، سرانه مصرف سرب و روی به خاطر بحران بدهی اروپا، با افت همراه بود اما سرانه مصرف مس تحت تاثیر قرار نگرفت. با توجه به اینکه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مس در آمریکا و آسیا قرار دارند، بحران بدهی اروپا تاثیر چندانی بر سرانه مصرف مس نداشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، فلز مس سومین فلز پرکاربرد در دنیا است. کاربردهای اصلی فلز مس در سیم‌کشی برق، سقف، لوله کشی و ماشین‌آلات صنعتی است. برای بسیاری از این کاربردها، مس به شکل خالص خود استفاده می‌شود. با این حال، در صورت نیاز به افزایش سطوح سختی، آن را با فلزات دیگر آلیاژ می‌کنند. بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG)، روی و سرب پس از آلومینیوم و مس، دو فلز غیرآهنی پرمصرف در دنیا هستند. روی عمدتا به عنوان یک پوشش محافظ برای فلزات دیگر مانند فولاد و آهن برای جلوگیری از خوردگی کاربرد دارد. روی در آلیاژهای نیکل، نقره، برنج و برنز مصرف می‌شود. اصلی‌ترین مصرف سرب، در تولید باتری‌های مورد استفاده در صنایع خودروسازی است. امروزه انواع متنوعی از باتری‌های سربی در بازار وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع سیل شده یا به اصطلاح بازار نوع خشک آن اشاره کرد که نسبت به باتری‌های سربی قدیمی، دارای طول عمر بیشتری هستند. یکی دیگر از کاربردهای مهم سرب، در تولید کابل‌های زره‌دار برای انواع مقاوم به حرارت و رطوبت است. از سرب در مهمات‌سازی و تولید گلوله نیز استفاده می‌کنند.

افت ۴.۹ درصدی سرانه مصرف روی در سال ۲۰۱۲

نمودار ۱، سرانه مصرف سرب، روی و مس تصفیه‌شده از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ برای کل دنیا را نشان می‌دهد. روند سرانه مصرف روی تصفیه‌شده در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ صعودی بوده است. نرخ رشد مرکب سالانه سرانه مصرف روی تصفیه‌شده در دنیا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۲، حدود ۰.۶ درصد بود. در سال ۲۰۰۹ سرانه مصرف روی تصفیه‌شده، حدود ۵.۳ درصد نسبت به سال گذشته افت داشت. بررسی‌های آتورپات نشان می‌دهد این کاهش سرانه مصرف روی به دلیل بحران مالی سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و تمامی بازارهای دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

با شروع بحران مالی، مصرف بازار روی تصفیه‌شده نیز کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۰ پس از بهبود شرایط ناشی از بحران مالی، سرانه روی تصفیه‌شده حدود ۱۲.۹ درصد رشد داشت. در سال ۲۰۱۲ نیز سرانه مصرف روی تصفیه‌شده حدود ۴.۹ درصد افت پیدا کرد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد، بحران بدهی‌های اروپا در سال ۲۰۱۲، مصرف روی تصفیه‌شده در دنیا را تحت تاثیر قرار داد. پس از سال ۲۰۱۵، روند سرانه مصرف روی تصفیه‌شده در دنیا نزولی شد.

بر اساس آمار ارائه شده توسط موسسه ILZSG، آسیا (به واسطه حضور چین) بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی تصفیه‌شده در دنیا به‌ شمار می‌رود. با توجه به اینکه نیمی از روی تصفیه‌شده در کشور چین مصرف می‌شود، مصرف این کشور اثر زیادی بر مصرف روی تصفیه‌شده در دنیا دارد. در سال ۲۰۱۵، چین برنامه ساخت چین ۲۰۲۵ خود را به عنوان بخشی از استراتژی توسعه صنعتی میان‌مدت تا بلندمدت خود اعلام کرد. چین، پس از سال‌ها توسعه سریع، با افزایش هزینه نیروی کار و محدودیت‌های منابع و محیط‌ زیست مواجه شد. از سال ۲۰۱۶، با توقف رشد سریع چین در مصرف روی تصفیه‌شده، سرانه مصرف چین نیز با رشد بیشتر جمعیت، کاهش پیدا کرد و این امر منجر به روند نزولی سرانه مصرف روی در جهان شد. سرانه مصرف روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲، حدود ۱.۷ کیلوگرم بود که نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۴.۹ درصد کاهش داشت. یکی از دلایل کاهش سرانه مصرف روی، عدم رشد مصرف روی در دنیا بوده است.

انعطاف‌پذیری مصرف سرب در بحران مالی

به‌ طور کلی روند سرانه مصرف سرب تصفیه‌شده از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ صعودی بوده است. نرخ رشد سالانه سرانه سرب تصفیه‌شده در دوره مورد بررسی، حدود ۱.۹ درصد بود. با افزایش سرعت شهرنشینی، تقاضا برای SLI (باتری‌های سرب)، باتری‌های پشتیبان و همچنین تاسیسات ذخیره انرژی افزایش یافت و استفاده از فلز سرب تصفیه‌شده نیز افزایش پیدا کرد؛ به‌ طوری که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲، نرخ رشد سالانه سرانه مصرف سرب حدود ۳.۴ درصد بود. در سال ۲۰۰۹، سرانه مصرف سرب حدود ۱.۱ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرد. بررسی‌های ما نشان از تاثیر بحران مالی ۲۰۰۸ بر این کاهش بود. در سال ۲۰۱۲ نیز مصرف سرب تصفیه‌شده حدود ۱.۸ درصد افت پیدا کرد. یکی از دلایل این امر، بحران بدهی‌های اروپا بود. سرانه مصرف سرب تصفیه‌شده در مقایسه با سرانه مصرف روی در برابر بحران‌ها مالی انعطاف‌پذیر بود و با افت قابل توجهی روبه‌رو نشد. یکی از دلایل این امر، کاربرد گسترده سرب در باتری‌ها بوده که به دلیل قیمت پایین باتری‌های سرب اسید، جایگزینی برای آن پیدا نشد.

دیجیتالی شدن و افزایش دسترسی به اطلاعات، انقلابی را در تحقیق، توسعه، ساخت و همه جوانب زندگی و نحوه مدیریت جامعه را به وجود آورده است. برای انطباق با تغییرات جدید و تطبیق با آن‌ها، کشورهای صنعتی بزرگ استراتژی‌های توسعه را برای تغییر قابلیت‌های تولیدی خود ارائه دادند.

در سال ۲۰۱۱، ایالات متحده طرح تولید هوشمند را با هدف بازگرداندن قابلیت‌های تولید به ایالات متحده آغاز کرد. در سال ۲۰۱۳، آلمان ابتکار تولید خود را با هدف ارتقای قابلیت صنعتی آلمان از طریق تحول دیجیتال مطرح کرد. در سال ۲۰۱۴، انگلستان یک استراتژی منسجم برای تولید مجدد در سراسر بریتانیا را آغاز کرد و مفهوم تولید آینده را پیشنهاد کرد و موسسات تحقیقاتی در این زمینه تاسیس کرد. در سال ۲۰۱۵، چین برنامه ساخت چین ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد.

به‌ طور کلی لازمه توسعه بیشتر بخش فلزات غیرآهنی، تولید سبز است. تا سال ۲۰۲۵، مصرف انرژی در واحد ارزش افزوده صنعتی باید ۳۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش یابد. انتشار CO2 در واحد ارزش افزوده صنعتی باید ۴۰ درصد افت پیدا کند. شرکت‌های فلزات غیرآهنی از جمله عملیات ذوب و پالایش سرب و روی، تحت نظارت دقیق قرار گرفتند و این امر منجر به هزینه‌های عملیاتی بالاتر و نیاز به مواد خام تمیزتر هنگام واردات سنگ معدن و کنسانتره شد. به همین دلیل از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، سرانه مصرف سرب تصفیه‌شده در مقایسه با سال‌های پیش با شیب کمتری افزایش پیدا کرد.

کاهش ۶ درصدی مصرف مس در ایالات متحده

روند سرانه مصرف مس تصفیه‌شده از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ صعودی بوده است. نرخ رشد سالانه سرانه مصرف مس تصفیه‌شده، حدود ۱.۴ درصد در دوره مورد بررسی بود. در سال ۲۰۰۸، سرانه مصرف مس تصفیه‌شده حدود ۰.۹ درصد کاهش در مقایسه با سال گذشته ثبت کرد. به دلیل بحران مالی ۲۰۰۸، مصرف مس تصفیه‌شده در ایالات متحده حدود ۶ درصد کاهش یافت و به کمترین میزان در بیش از ۲۰ سال گذشته رسید. بر اساس اداره آمار فلزات آمریکا، علاوه بر ضعف در بازار مسکن، بازار لوله مسی تحت تاثیر جایگزینی مداوم پلاستیک قرار گرفت اما رشد مصرف مس تصفیه‌شده در چین، کاهش مصرف در آمریکا، اروپا و سایر مناطق را جبران کرد و مصرف مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۰۸ افزایش داشت اما رشد آن کمتر از رشد جمعیت در دنیا بود. در سال ۲۰۲۲، سرانه مصرف مس تصفیه‌شده حدود ۳.۳ کیلوگرم بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۲ درصد رشد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=25411

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.