• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مطرح کرد:

روند کاهشی حوادث منجر به فوت در معادن

  • کد خبر : 29455
  • 04 مهر 1402 - 6:47
روند کاهشی حوادث منجر به فوت در معادن
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: تا سال 1398، آمار حوادث معادن در کشور افزایشی بود اما از سال ۱۴۰۰ با تاکید بر نظارت و بازرسی، حوادث منجر به فوت در معادن روند کاهشی داشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: تا سال ۱۳۹۸، آمار حوادث معادن در کشور افزایشی بود اما از سال ۱۴۰۰ با تاکید بر نظارت و بازرسی، حوادث منجر به فوت در معادن روند کاهشی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین» و به نقل از ایرنا، رضا بسطامی بیان کرد: عملیات معدنی خطرپذیر است و ما سعی می‌کنیم این اتفاقات را به حداقل میزان برسانیم. در صورتی که سازمان برنامه و بودجه همکاری کند، با تزریق اعتبار میزان حضور بازرسان را چندین برابر می‌کنیم.

وی ادامه داد: این سازمان به عنوان بازوی تخصصی وزارت صمت است که بازرسی و ایمنی معادن را به صورت سالانه انجام می‌دهد. سال گذشته، یک هزار و ۴٠٠ بازرسی از معادن صورت گرفت و برای امسال نیز بیش از یک هزار و ٢٠٠ بازرسی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از توسعه ١٣ درصدی معادن در برنامه هفتم خبر داد و افزود: سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی، موضوع مهمی بوده که در حال پیگیری است. این سازمان ۴۵ هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد که ١٢ هزار عضو پروانه اشتغال دارند و اغلب شاغل هستند و بیکاری در این زمینه بسیار کم است.

بسطامی به اجرای طرح فاجد با همکاری ایمیدور اشاره کرد و گفت: به منظور توانمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی و رفع کمبود نیروهای متخصص و مجرب در این بخش، طرح فاجد توسط سازمان نظام مهندس معدن و ایمیدرو در حال انجام است. در این طرح، افراد حائز شرایط تحت عنوان کارورز به واحدهای مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی معرفی و به مدت ۱۱ ماه مشغول به‌کار خواهند شد. حق‌الزحمه ماهانه کارورزان طرح فاجد برابر با حداقل دستمزد مورد تایید وزارت کار بوده که ۵۰ درصد آن توسط واحد پذیرنده و ۵۰ درصد دیگر آن از محل اعتبارات این طرح تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری دولت در بخش استخراج است، اظهار داشت: دو سازمان تخصصی ایمیدور و زمین‌شناسی در این زمینه فعال هستند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کنند. شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران نیز باید دارای صلاحیت فنی و مالی باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با بیان اینکه معادن در هشت گروه دسته‌بندی شده‌اند، خاطرنشان کرد: نظرات همه نخبگان را در نظر گرفته‌ایم و آهن و مس نهایی شده است و سال آینده بر مبنای فرمول صورت می‌گیرد. ظرفیت معادن خوبی در کشو داریم که باید مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

بسطامی بر فرهنگ‌سازی در عرصه معدن تاکید کرد و یادآور شد: عده‌ای فکر می‌کنند که معدن یعنی گنج؛ در حالی که این گونه نیست و اکتشاف، سختی‌های بسیاری دارد. یکی از معضلات بخش معدن، عدم همراهی برخی از نهادها و معارضان محلی است که باید احساس امنیت برای بهره‌برداران را در حوزه معدن پررنگ کنیم؛ چراکه شاهد اتفاقات ناگواری برای بهره‌بردارن هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29455

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.