• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

رویکردهای ذوب‌ آهن اصفهان در تحقق اهداف ۱۴۰۲

  • کد خبر : 30245
  • 12 مهر 1402 - 12:01
رویکردهای ذوب‌ آهن اصفهان در تحقق اهداف ۱۴۰۲
شرکت ذوب‌ آهن اصفهان، یکی از نقش‌آفرینان مهم صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید که در سال‌های گذشته توانسته است با ارتقای کمی و کیفی تولید و عرضه محصولات متنوع، در جایگاه سوم تولیدکنندگان برتر فولاد کشور قرار بگیرد.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان، یکی از نقش‌آفرینان مهم صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید که در سال‌های گذشته توانسته است با ارتقای کمی و کیفی تولید و عرضه محصولات متنوع، در جایگاه سوم تولیدکنندگان برتر فولاد کشور قرار بگیرد. این شرکت به منظور ارتقای درآمدهای ارزی و ریالی، افزایش توانایی در تامین نیاز مشتریان، استراتژی توسعه سبد محصولات را در پیش گرفته که نتیجه آن، تولید محصولات جدیدی همچون ریل، آرک معدن و تیرهای بال پهن‌ بوده است. با توجه به عملکرد موفق این شرکت در سال‌های گذشته، شرکت ذوب‌ آهن اصفهان چشم‌انداز سال ۱۴۰۲ خود را بر افزایش تولید و ارائه محصولات ارزش‌افزا متمرکز کرده است و انتظار می‌رود که با برنامه‌ریزی همه‌جانبه‌ این شرکت، کلیه اهداف و برنامه‌ها محقق شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، شرکت ذوب‌ آهن اصفهان با قدمت ۵۲ ساله خود، سنگ بنا و نقطه آغاز توسعه صنعت فولاد ایران محسوب می‌شود و در چند دهه گذشته، سهم بالایی از تولید فولاد، رشد اقتصادی و ارزآوری را به خود اختصاص داده است. این شرکت با بیش از نیم قرن فعالیت مستمر در این صنعت و کسب تجربیات مختلف، هم‌اکنون نقش مهمی در تامین نیاز داخلی کشور به محصولات فولادی، توسعه صادرات و رشد درآمدهای ارزی کشور ایفا می‌کند.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان امروز به مرحله‌ای رسیده است که با برخورداری از سبد متنوعی از محصولات استراتژیک فولادی، یکی از قدرتمندترین تامین‌کنندگان محصولات مورد نیاز توسعه زیرساخت‌ها از جمله ساختمانی و حمل‌ونقل ریلی به شمار می‌آید. این شرکت در اهداف بلندمدت خود، پیشتاز شدن در تولید مقاطع طویل فولادی صنعتی و ساختمانی در غرب آسیا، تبدیل شدن به شرکتی سرآمد در کیفیت و سودآوری و برندی معتبر و شناخته‌شده در بازار را ترسیم کرده است. لازمه تحقق چشم‌اندازهای بلندمدت شرکت ذوب‌ آهن اصفهان و حفظ حرکت روبه‌جلو، تعریف و تبین چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت، برنامه‌ریزی‌ استراتژیک و اجرای گام‌‎به‌گام برای مواجهه کمتر با چالش‌ها و منحرف نشدن از مسیر برنامه‌ها است. با توجه به اینکه در چند سال گذشته، صنعت فولاد با چالش‌ها و عدم‌ قطعیت‌های فراوانی روبه‌رو شد، این شرکت برنامه‌های متفاوت‌تری برای حل چالش‌ها و تحقق برنامه‌های تولید محصولات در چشم‌انداز ۱۴۰۲ در پیش گرفته است.

رشد تولید محصولات استراتژیک در ذوب آهن

نگاهی به کارنامه فعالیت شرکت ذوب‌ آهن اصفهان نشان می‌دهد که تولید شمش، مقاطع و محصولات فولادی این شرکت با کمترین تاثیرپذیری از ریسک‌های موجود در تولید، همواره روند صعودی داشته و در سال‌های اخیر این شرکت در رتبه سوم برترین تولیدکنندگان فولاد کشور قرار گرفته است. با توجه به اینکه تحلیل عملکرد گذشته و فعالیت فعلی بنگاه، یکی از پارامترها و مبناهای تعریف و تدوین اهداف هر بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود، شرکت ذوب‌ آهن اصفهان نیز هدف‌گذاری‌های فعلی خود را با تحلیل روند گذشته و رفع موانع موجود تدوین کرده است.

از آنجایی که سال گذشته شرکت ذوب‌آهن اصفهان در تحقق برنامه تولید موفق بود، در هدف‌گذاری سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌ ارتقای تولید محصولات میانی و نهایی را در دستور کار دارد؛ به طوری که میزان تولید چدن مذاب به سه میلیون تن، محصولات نوردی به یک میلیون و ۷۳۵ هزار تن، فولاد خام به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن و محصولات صادراتی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد. شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در حوزه فروش محصولات نیز برای سال ۱۴۰۲، فروش داخلی یک میلیون و ۴۱۵ هزار تن و صادرات ۳۷۰ هزار تن محصولات نوردی و ۱۶۰ هزار تن چدن را برنامه‌ریزی کرده است. همچنین این شرکت فروش ۵۰ هزار تن ریل فولادی را در سال جاری در دستور کار دارد.

مجموع تولید محصولات این شرکت در سال ۱۴۰۱ برابر با دو میلیون و ۷۲۱ هزار تن بوده که سهم ۹٫۱۴ درصدی از کل تولید فولاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد. سهم تولید فولاد خام، تیرآهن و میلگرد شرکت ذوب‌‎آهن اصفهان نیز از مجموع تولید این محصولات در سال ۱۴۰۱ به ترتیب برابر با ۱۴٫۱۸ درصد، ۶۸٫۵ درصد و ۴٫۵۲ درصد بوده است. سایر محصولات این شرکت، اغلب محصولات منحصربه‌فردی هستند که امکان تولید آن‌ها فقط در این واحد فولادسازی وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ریل فولادی و آرک معدن اشاره کرد. در پنج‌ ماهه نخست سال جاری، تولید میلگرد ۲۳۸ هزار و ۹۸۲ تن، تیرآهن ۴۴۴ هزار و ۷۶۴ تن، ریل ۱۵ هزار و ۲۳۲ تن، کلاف ۴۶ هزار و ۲۵۵ تن، نبشی و ناودانی ۵۸۷ هزار تن و شمش چدن ۸۱ هزار و ۸۴۷ تن بوده است که همگی آن‌ها (به جز شمش چدن) نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته‌اند. گفتنی است در این بازه زمانی، تیرآهن با فروش داخلی ۳۶۵ هزار و ۹۹۸ تن و شمش با ۳۲۸ هزار و ۱۰۵ تن، به ترتیب پرفروش‌ترین محصولات داخلی و صادراتی شرکت ذوب‌ آهن اصفهان بوده‌اند.

تنوع بالای محصولات ذوب‌ آهن

تحولات نیاز بازار مصرف، یکی از موضوعات دائمی و جاری در بازارهای داخلی و بین‌المللی فولاد محسوب می‌شود و لازمه حفظ روند سودآوری، شناسایی نیاز بازار و برنامه‌ریزی برای تولید محصولات مطابق با تقاضای مشتریان است؛ موضوعی که برنامه‌های شرکت ذوب‌ آهن اصفهان را به سمت تولید محصولات ارزش‌افزا و مطابق با نیاز مشتریان هدایت می‌کند. تولید انواع ریل، انواع تیرآهن‌های بال پهن‌ و نیم‌بال در سایزهای مختلف، ریل زبانه سوزن و آرک معدن، از جمله محصولات با ارزش افزوده بالای موجود در سبد محصول این شرکت به شمار می‌آیند که در هدف‌گذاری سال ۱۴۰۲، تولید آن‌ها افزایش می‌یابد.

در این خصوص شرکت ذوب‌ آهن اصفهان ۴۰ درصد از بودجه سال جاری را به محصولات ارزش‌افزا و دانش‌بنیان اختصاص داده است. حتی پیش‌بینی می‌شود این سهم در سال‌های بعد به ۷۵ درصد نیز افزایش یابد. باید اشاره کرد که تولید محصولات نسبتا قدیمی‌تر موجود در سبد محصولات این شرکت، در آینده‌ای نزدیک به واحدهای صنعتی کوچک‌تر در اکثر نقاط کشور واگذار خواهد شد تا تمرکز ذوب‌ آهن اصفهان بیش از گذشته بر محصولات ارزش‌افزا باشد.

تاکنون ۱۰۰ هزار تن ریل فولادی در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی به راه‌آهن سراسری و متروی کلانشهرها توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تحویل داده است و با توجه به سیاست‌های دولت برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، در چشم‌انداز ۱۴۰۲ این شرکت، برنامه‌ریزی برای تولید بیش از ۵۰ هزار تن ریل فولادی انجام شده است. آرک معدنی (TH29) نیز جدیدترین محصول شرکت ذوب‌آهن اصفهان به شمار می‌آید که امکان تولید آن برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه فراهم شده است و از آن به عنوان دستاورد ارزشمندی در تولید محصولات استراتژیک فولادی یاد می‌شود. به علاوه این شرکت در ماه‌های اخیر موفق به تولید سه محصول جدید شامل تیرآهن سبک ۱۴، فوق سبک ۱۴ و میلگرد آلیاژی (۲۷۰Cr) سایز ۶۰ شده و تولید آزمایشی تیرآهن ۲۰ نیز با موفقیت انجام شده است. بر این اساس، سبد محصولات شرکت ذوب‌ آهن اصفهان حاوی ۱۳ نوع محصول است و این شرکت، یکی از متنوع‌ترین سبد محصولات را در میان فولادسازان کشور در اختیار دارد.

بُعد دیگری از چشم‌اندازها

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در راستای تحقق برنامه‌های تولید و فروش، بخشی از برنامه‌های خود را در راستای بهبود و ارتقای کیفیت محصولات، متنوع‌سازی سبد محصولات و افزایش تولید محصولات ارزش‌افزا و همچنین تحویل به موقع محصولات در راستای کسب رضایت مشتریان متمرکز کرده است. به علاوه بخشی از برنامه‌های این شرکت نیز در راستای بهینه‎‌سازی مصرف کک، مواد نسوز و سایر نهاده‌های تولید به منظور مدیریت و بهینه‌سازی بهای تمام‎‌شده تعریف شده‌اند تا به این ترتیب هدف‌گذاری‌های تولید این شرکت برای سال ۱۴۰۲ محقق شوند. علاوه‌براین، در چشم‌انداز ۱۴۰۲ شرکت ذوب‌آهن اصفهان، طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای متعددی پیش‌بینی شده‌اند که برخی از آن‌ها به زودی در مرحله بهره‌برداری قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به پروژه در آستانه بهره‌برداری از پلنت اکسیژن اشاره کرد. احداث کوره‌های پاتیلی «LF1» با پیشرفت ۸۴ درصد و «LF3» با پیشرفت ۵۸ درصد، از دیگر پروژه‌هایی هستند که پیش‌بینی می‌شود تا بهمن‌ ماه سال جاری به بهره‌برداری برسند. شرکت ذوب‌آهن اصفهان پروژه بازسازی باتری شماره ۲ کک را در دستور کار قرار داده که زمان بهره‌برداری آن بهمن ماه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

از آنجایی که شرکت ذوب‌ آهن یکی از نقش‌آفرینان اصلی کشور در صادرات محصولات فولادی به شمار می‌آید و بیش از ۵۰ درصد صادرات تیرآهن کشور را به خود اختصاص می‌دهد، بخشی از اهداف چشم‌انداز این شرکت در راستای کاهش هزینه‌های تولید و بهبود مصرف انرژی تعریف شده‌اند. بازسازی کوره‌ها، انجام تعمیرات دیگ‌های بخار، پروژه شارژ گرم و پروژه تزریق پودر زغال، بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت انرژی شرکت ذوب‌ آهن اصفهان هستند که اجرای آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این شرکت و محدودیت دسترسی به منابع آبی، پروژه‎‌های کاهش مصرف آب شامل انتقال فاضلاب شهری، تصفیه پساب‌های بهداشتی و صنعتی و خط انتقال پساب تعریف شده‌اند که به ترتیب پیشرفت ۷۰، ۸۲ و ۹۲ درصدی داشته‌اند. علاوه‌براین، بخشی از برنامه‎‌های شرکت ذوب‌آهن نیز در مسیر ارتقای دانش و مهارت‌های منابع انسانی تعریف شده‌اند. در ادامه هدف‌گذاری سال ۱۴۰۲، ارتقای هوشمندسازی فرایندهای کسب‌وکار و مشارکت بیشتر نیروی انسانی در بهبود فرایندها دستور کار قرار گرفته است تا به این ترتیب شرکت ذوب‌آهن اصفهان در مسیر پویایی و تحقق اهداف خود با شتاب بیشتری حرکت کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30245

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.