• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
در سال 2023،

رکورد تقاضا برای زغال‌سنگ شکسته شد

  • کد خبر : 36331
  • 27 آذر 1402 - 6:26
رکورد تقاضا برای زغال‌سنگ شکسته شد
روز جمعه 15 دسامبر 2023، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که تقاضای جهانی برای زغال‌سنگ در سال میلادی جاری، ۱.۴ درصد افزایش یافت و برای نخستین بار از رکورد هشت میلیارد و 500 میلیون تن فراتر رفت.

روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که تقاضای جهانی برای زغال‌سنگ در سال میلادی جاری، ۱.۴ درصد افزایش یافت و برای نخستین بار از رکورد هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن فراتر رفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، در گزارش سالانه زغال‌سنگ ۲۰۲۳ آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: هر چند تقاضا برای زغال‌سنگ در آمریکا و اتحادیه اروپا در سال میلادی جاری ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد اما استفاده از زغال‌سنگ در اقتصادهای نوظهور بسیار قوی باقی ماند و به دلیل افزایش تقاضا برای برق و تولید ضعیف برق‌آبی در سال ۲۰۲۳ در هند به میزان ۸ درصد و در چین به میزان ۵ درصد افزایش یافت.

پس از آنکه در سال ۲۰۲۲ رکورد سالانه استفاده از زغال‌سنگ شکسته شد، امسال دومین سال رکورد بالای تقاضا برای زغال‌سنگ در سطح جهانی بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی بر اساس پیش‌بینی‌ها از توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در سه سال آینده انتظار دارد که مصرف زغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۶ در مقایسه با سطح بی‌سابقه امسال ۲.۳ درصد کاهش پیدا کند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود تقاضای چین برای زغال‌سنگ در سال آینده میلادی کاهش یابد و تا سال ۲۰۲۶ یکنواخت شود؛ همچنین انتظار می‌رود تقاضای جهانی تا سال ۲۰۲۶ کاهش پیدا کند اما چین، نقش تعیین‌کننده‌ای در این عرصه خواهد داشت.

این آژانس خاطرنشان کرد که دورنمای زغال‌سنگ در چین طی سال‌های آینده به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر سرعت استفاده از انرژی پاک، شرایط آب و هوایی و تغییرات ساختاری در اقتصاد این کشور قرار خواهد گرفت.

سه کشور تولیدکننده بزرگ زغال‌سنگ در جهان شامل چین، هند و اندونزی، تولید خود را که به بالاترین حد رسیده است، افزایش داده‌اند؛ انتظار می‌رود این سه تولیدکننده زغال‌سنگ که در بیش از ۷۰ درصد از تولید زغال‌سنگ جهان سهیم هستند، رکوردهای تولید خود را در سال ۲۰۲۳ بشکنند و تولید جهانی را در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود برسانند.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، با وجود کاهش اندک سالانه که پس از سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود، مصرف جهانی تا سال ۲۰۲۶ بیش از هشت میلیارد تن باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با نرخ منطبق با اهداف توافق اقلیمی پاریس استفاده از زغال‌سنگ باید با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=36331

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین افزایش یافت
پس از بازیابی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور،

صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.