• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیئت عامل ایمیدرو مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری؛ زمینه‌ساز مقابله با خام‌فروشی و توسعه صادرات

  • کد خبر : 22360
  • 11 تیر 1402 - 7:32
سرمایه‌گذاری؛ زمینه‌ساز مقابله با خام‌فروشی و توسعه صادرات
مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: سرمایه‌گذاری، تنها راهکار مقابله با خام‌فروشی در حوزه معدن و صنایع معدنی است که از طریق آن، کاهش صادرات مواد خام معدنی و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا محقق می‌شود.

مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: سرمایه‌گذاری، تنها راهکار مقابله با خام‌فروشی در حوزه معدن و صنایع معدنی است که از طریق آن، کاهش صادرات مواد خام معدنی و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا محقق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امیر صباغ بیان کرد: حوزه معدن و صنایع معدنی، تولیدکننده مواد اولیه بخش‌های صنعتی و حوزه پایین‌دست است.

وی افزود: این حوزه از سنگ‌آهن خام که کلوخه است و به آن مواد خام گفته می‌شود تا محصولی مثل فولاد را شامل می‌شود و هرچه ارزش افزوده بیشتری روی زنجیره به دست بیاورید، تولید به محصول نهایی نزدیک‌تر می‌شود و از مواد خام فاصله می‌گیرد.

مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: راهکار مقابله با خام‌فروشی، مقابله با تولیدکننده نیست بلکه تنها از طریق سرمایه‌گذاری است و باید صنعتی ایجاد شود که بتواند آن ماده خام را مصرف کند.

صباغ عنوان کرد: از دیدگاه ما، نقش سازمان‌های توسعه‌ای و نقش سرمایه‌گذاری که این سازمان‌ها دارند، پررنگ است. توسعه زنجیره‌های ارزش به نحوی است که ما بتوانیم همواره شاهد صادرات محصول با ارزش افزوده بالا نسبت به محصول خام باشیم.

وی تصریح کرد: البته در بسیاری از حوزه‌ها ناچار به خام‌فروشی هستیم، وقتی برق صنعت در تابستان محدود می‌شود، طبیعتا واحد‌های فولادی کاهش تولید دارند و آهن اسفنجی مازاد می‌شود که به دلیل مازاد تولید باید صادر شود؛ در غیر این صورت واحد تولیدی تعطیل خواهد شد.

مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: همچنین در زمستان وقتی گاز صنعت قطع می‌شود، به عنوان نمونه در زنجیره فولاد، واحد‌های آهن اسفنجی تعطیل می‌شوند و ماده معدنی گندله، محصولی است که مصرف نخواهد شد و به عنوان ماده خام باید از کشور صادر شود. پس هرچه ما سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم و زیر ساخت بیشتری را برای صنعت ایجاد کنیم می‌توانیم شاهد کاهش صادرات ماده خام و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا باشیم.

صباغ مطرح کرد: حوزه معدن و صنایع معدنی، سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات دارد؛ اگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری طی دو تا سه سال آینده محقق بشود، ما این عدد را به حدود ۱۵ میلیارد دلار افزایش می‌دهیم. حوزه‌های پتروشیمی و معدن و صنایع معدنی، دو بال ارزآور کشور هستند که دولت روی منابع ارزی آن‌ها برای حوزه‌های صنعتی و بخش صنایع استراتژیک حساب باز کرده است.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکل ماشین‌آلات معدنی به دلیل نیاز ارزی سایر بخش‌ها، اولویت‌بندی که در بانک مرکزی و در وزارتخانه‌های متولی انجام می‌شود، اجازه‌ مصرف ارز حوزه‌ی معدن و پتروشیمی را به خود نمی‌دهند و این محدودیت در سامانه نیما در ثبت سفارش‌ها اعمال می‌شود.

مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیئت عامل ایمیدرو اظهار داشت: بخش معدن برای اینکه بتواند ماشین‌آلات جدید وارد کند‌، نمی‌تواند ارز خود را مصرف کند و دچار تاخیر می‌شود. در یک سال اخیر، گشایش‌هایی در حوزه ماشین‌آلات صورت گرفته است که گلوگاه اصلی کار کمبود منابع ارزی در کشور هست و اگر آن برطرف شود، حوزه ماشین‌آلات معدنی هم تا حدودی برطرف می‌شود و ما می‌توانیم شاهد رشد قابل توجه ظرفیت و تولید باشیم و آن هدف ۱۱٫۷ درصد رشد اقتصادی که در برنامه‌ هفتم توسعه پیش‌بینی شده را می‌توانیم از این طریق برطرف کنیم.

صباغ با اشاره به برنامه‌های ایمیدرو، گفت: نقشه‌ راه معدن که تدوین و در حال پیاده‌سازی آن هستیم، بالغ بر ۱۰۰ برنامه استخراج شده است و در قالب فعالیت‌های مختلف در حال اجراست که یکی از برنامه‌ها، توسعه فعالیت‌های اکتشافی است.

وی مطرح کرد: در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان زمین‌شناسی و نهاد‌های حاکمیتی دیگری که داده‌های اکتشافی دارند، منعقد شده است؛ خروجی آن هم به اکتشافات برخی معادن بزرگ در مناطق مرزی و مناطقی که دولت هدف اشتغال دارد و مناطق کمتر توسعه‌یافته بوده است. همچنین توانستیم سرمایه‌گذار را جذب و  بخش خصوصی و تأمین خوراک کنیم برای زنجیره‌ای که در پایین دست آن معادن ایجاد شده و در حال سرمایه گذاری هستند.

مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیئت عامل ایمیدرو عنوان کرد: نمونه‌های بسیاری نیز از معدن مهدی‌آباد تا معدن جانجا در استان سیستان و بلوچستان و همچنین معدن طلا که در ناحیه خراسان است، داریم. زمانی که این معدن مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، ما چالش کمتری در آینده در حوزه تامین مواد اولیه‌ صنایع خواهیم داشت.

صباغ خاطرنشان کرد: نگاه صنعتی به سمت فناوری نوین و به سمت صنایع استراتژیک خودرو‌های برقی، باتری، انرژی‌های خورشیدی در حال حرکت است. تمامی این‌ها مواد اولیه‌ای می‌خواهد که لزوما در حال حاضر هدف تولید صنعتی بخش معدن نیست.

وی در پایان یادآور شد: در ایمیدرو یک طرح توسعه مواد استراتژیک مصوب و به وزارتخانه ارائه کرده‌ایم که اکتشافات عناصر خاص استراتژیک، و دستیابی به دانش فرآوری آن‌ها در این طرح گنجانده شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=22360

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»
در راستای فرایند کربن‌زدایی انجام شد؛

تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»

12اردیبهشت
دستاوردهای درخشان گهرزمین در شاخص‌های عملکردی
در سال مالی منتهی به آذر ماه 1402 تحقق یافت؛

دستاوردهای درخشان گهرزمین در شاخص‌های عملکردی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.