• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه در جهت تحقق اهداف محیط زیستی

  • کد خبر : 13819
  • 11 اسفند 1401 - 5:24
سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه در جهت تحقق اهداف محیط زیستی
رئیس واحد محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: مدیریت ارشد شرکت فولاد مبارکه اصفهان به گونه فزاینده‌ای به آثار احتمالی فعالیت‌ها، فرایندها، فراورده‌ها و خدمات خود در محیط‌ زیست می‌اندیشد و با استقرار نظام مدیریت محیط‌ زیست سعی کرده است به وظیفه اسلامی، انسانی و جهانی خود در این راستا عمل کند.

رئیس واحد محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: مدیریت ارشد شرکت فولاد مبارکه اصفهان به گونه فزاینده‌ای به آثار احتمالی فعالیت‌ها، فرایندها، فراورده‌ها و خدمات خود در محیط‌ زیست می‌اندیشد و با استقرار نظام مدیریت محیط‌ زیست سعی کرده است به وظیفه اسلامی، انسانی و جهانی خود در این راستا عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، در شرایط کنونی که تولید و توسعه در دنیا از مهم‌ترین مولفه‌های رشد کشورهاست، یکی از مهم‌ترین الزامات و البته افتخارات هر سازمان‌ این است که به‌ موازات این رشد، در مسیر عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود و بهبود فرایندهای زیست‌محیطی گام بردارند.

به‌ طور مشخص شرکت فولاد مبارکه به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور که سهم ۱٫۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی «GDP» و سهم ۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد، در کوتاه‌ترین زمان پس از بهره‌برداری، در روز ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۷۶ توانست پس از اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های گسترده گواهینامه «ISO14001» را کسب کند و از آن پس نیز با رویکرد توسعه پایدار در این مسیر حرکت کرده است.

بهنام کاویانی، رئیس واحد محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: فرایندهای صنعتی شدن و نوسازی در جهان امروز با پیامدهای نامطلوبی برای محیط‌ زیست و سلامت آدمی همراه بوده و دنیای صنعت را به بحث درباره این مشکل و گرایش به ایجاد نظام‌ها و فرایندهای مانوس با محیط‌ زیست سوق داده است. فرهنگ و بینش غنی اسلامی، تاکیدات و راهبردهای فراوانی در امر توجه به محیط‌ زیست انسان داشته و هرگونه تلاش در جهت حفظ محیط‌ زیست، در واقع توجه و احترام به کرامت انسانی است.

وی ادامه داد: به‌کارگیری استانداردهای «ISO 14001:2015» ابزاری برای تحقق این هدف است. نظام مدیریت محیط‌ زیست با نظام مدیریت کیفیت پیوند زده می‌شود تا بینشی یکپارچه از کیفیت و جنبه‌های زیست‌محیطی به وجود آورد. از این رهگذر ایمنی فرایندها به نحو قابل‌ توجهی افزایش خواهد یافت.

رئیس واحد محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: استاندارد «ISO 14001:2015» الزاماتی را برای سازمان مشخص می‌کند تا به دستاوردهایی که برای سیستم مدیریت محیط‌ زیست تعیین شده است، دست یابد. در همین راستا و براساس استراتژی پایداری سازمان برنامه پنج‌ ساله اول ارتقای محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان (۱۴۰۵ -۱۴۰۱) تدوین شد.

کاویانی ابراز کرد: موفقیت یک سیستم مدیریت محیط‌ زیست به تعهد تمام بخش‌های سازمان تحت هدایت مدیریت رده‌ بالا بستگی دارد. سازمان می‌تواند از فرصت‌ها بیشترین بهره را ببرد تا از پیامدهای زیست‌محیطی زیان‌آور پیشگیری کند یا آن‌ها را کاهش دهد و پیامدهای زیست‌محیطی سودمند، به‌ خصوص مواردی را که تبعات راهبردی و رقابتی دارند، افزایش دهد.

وی افزود: در شرکت فولاد مبارکه با تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و گردشکارهای یکپارچه «EMSPR 012, EMSPR 013, EMSMA 012» و… به شناسایی جنبه‌ها و پیامدهای زیست‌محیطی پرداخته می‌شود و پس از اولویت‌بندی جنبه‌ها و تعیین جنبه‌های بارز و همچنین ریسک و فرصت‌ها، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه تعریف می‌شود.

رئیس واحد محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: وضعیت آلایندگی به‌ صورت مستمر توسط آزمایشگاه معتمد در قالب طرح خوداظهاری، به‌ صورت پرتابل دوره‌ای و اضطراری به‌ صورت آنلاین، بر اساس شاخص کیفیت هوا «AQI» و با استفاده از ایستگاه پایش هواشناسی با قابلیت اتصال به سامانه کشوری مورد پایش قرار می‌گیرد و نتایج در قالب کارنامه ارزیابی عملکرد محیط‌ زیست به‌ صورت ماهیانه برای نواحی ارسال می‌شود.

کاویانی تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه متعهد است تاثیرات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌ها و محصولات خود را با به‌کارگیری روش‌های مناسب و بهبود مستمر در عملکردها با رعایت اصول کلی، همچون انطباق با قوانین و مقررات، استقرار موثر و بهبود مستمر سیستم مدیریت محیط‌ زیستی، مشارکت در رسیدن به توسعه پایدار، مدیریت بر محصولات، پایش و گزارش‌دهی مناسب، ترغیب و تشویق تامین‌کنندگان و پیمانکاران در راستای حفظ محیط‌ زیست و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی زیست‌محیطی به حداقل برساند. در این راستا بر اساس حوزه‌های تمرکز محیط‌ زیستی خود، اهداف و شاخص‌های خود را تعریف کرده و بر اساس آن اقدامات بهبود تعریف شده و در حال انجام است.

محمد رحمتی، کارشناس واحد محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: افزایش تصویب قوانین سخت‌گیرانه، فشارهای روزافزون بر محیط‌ زیست در اثر آلودگی، استفاده ناکارآمد از منابع، مدیریت نامناسب پسماند، تغییر اقلیم و از دست دادن تنوع زیستی، انتظارات جامعه را برای توسعه پایدار، شفافیت و مسئولیت‌پذیری متحول کرده است. این موضوع منجر به هدایت سازمان‌ها در پذیرش رویکردی نظام‌مند در این زمینه از طریق استقرار سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی با هدف کمک به رکن محیط‌ زیست شده است که از ارکان پایداری شمرده می‌شود.

 وی ادامه داد: در همین راستا شرکت فولاد مبارکه اهداف محیط‌ زیستی خود را براساس برنامه پنج‌ ساله اول، ارتقای محیط‌ زیست و به حداقل رساندن ردپای محیط‌ زیستی شرکت تعیین کرده است. مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع آبی، کاهش انتشار «CO2» در راستای دستیابی به فولاد کربن صفر، کاهش انتشار آلاینده‌ها به هوا، کاهش شدت مصرف انرژی، مدیریت محصولات جانبی و دستیابی به «Zero Waste» محافظت از تنوع زیستی، از جمله اقدامات فولاد مبارکه در این زمینه است.

رحمتی خاطرنشان کرد: در همین راستا شرکت بر اساس اهداف تعیین‌ شده شاخص‌های پایداری خود را تعریف کرد. متناسب با شاخص‌های تعریف‌ شده و در راستای دستیابی به اهداف محیط‌ زیستی سازمان، تاکنون بالغ‌ بر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و در مرحله انجام است. 

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13819

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.