• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
به دنبال کاهش قیمت محصولات فلزی،

سود شرکت «Glencore» به شدت افت پیدا کرد

  • کد خبر : 41837
  • 22 اسفند 1402 - 8:44
سود شرکت «Glencore» به شدت افت پیدا کرد
بر اساس گزارش سالانه شرکت «Glencore» که در روز چهارشنبه 21 فوریه 2024 منتشر شد، میزان سود این شرکت در سال 2023 به دلیل کاهش قیمت محصولات فلزی، حدود 50 درصد افت را تجربه کرد.

بر اساس گزارش سالانه شرکت «Glencore» که در روز چهارشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ منتشر شد، میزان سود این شرکت در سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش قیمت محصولات فلزی، حدود ۵۰ درصد افت را تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، میزان درآمد تعدیل شده بخش فلزات و مواد معدنی شرکت «Glencore» قبل از اعمال شاخص بهره، مالیات و استهلاک «EBITDA» در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲، با ۴۱ درصد کاهش به ۵٫۴ میلیارد دلار رسید.

عملکرد ضعیف‌ بخش فلزات، منجر به کاهش ۵۰ درصدی میزان درآمد تعدیل‌ شده قبل از اعمال شاخص بهره، مالیات و استهلاک «EBITDA» شرکت مذکور شد. میزان سود شرکت «Glencore» از فروش زغال‌سنگ نیز در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ با افت همراه بود.

کاهش قیمت کبالت، نیکل و روی

میزان سودآوری شرکت «Glencore» به دلیل کاهش قیمت کبالت، نیکل و روی، روند نزولی را در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند.

تغییر اولویت شرکت‌ها در استفاده از باتری‌های لیتیوم فسفات آهن (LFP) به جای باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM)، منجر به ایجاد وضعیت مازاد عرضه کبالت و افت حجم تقاضا برای این فلز در سال ۲۰۲۳ شد.

بر اساس ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets»، شاخص قابل فروش پیشنهادی برای رسوب هیدروکسید مخلوط کبالت با شرط تحویل محموله کبالت در بندر روتردام، معادل ۴۸ تا ۵۰ درصد هزینه تحویل محموله کبالت در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) در روز چهارشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به شاخص ارزیابی شده در روز ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ تغییری در آن مشاهده نشد.

همچنین قیمت نیکل در بورس فلزات لندن نیز در سال ۲۰۲۳ تحت فشار نزولی قرار گرفت و از ۳۱,۱۵۰ دلار در هر تن در روز سوم ژانویه ۲۰۲۳، به ۱۶,۲۵۰ دلار در هر تن در روز ۲۹ دسامبر همان سال کاهش یافت که حاکی از کاهش بیش از ۴۷ درصدی قیمت فلز مذکور دارد.

علاوه‌براین، افزایش ظرفیت تولید رسوب هیدروکسید مخلوط (MHP) در اندونزی که قرار است جایگزین بریکت‌های نیکل یا کاتد در تولید باتری شوند، سبب شد قیمت نیکل در سال ۲۰۲۳ روند نزولی را تجربه کند. از همین رو، افت قیمت نیکل باعث شد راه‌اندازی واحدهای تولید جدید و فعالیت برخی از تولیدکنندگان این فلز در سراسر جهان به طور موقت متوقف شوند.

اندی کول، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد روند نزولی قیمت رسوب هیدروکسید مخلوط لیتیوم در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت و قیمت آن به حدود ۲۰ هزار دلار در هر تن در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

وی افزود: احتمال ایجاد وضعیت مازاد عرضه مجدد برای رسوب هیدروکسید مخلوط لیتیوم وجود دارد که همین مسئله باعث می‌شود قیمت‌ها و پویایی در بازار این محصول با نوسان همراه شود.

تورم ناشی از فشار هزینه‌ها در سال‌های اخیر به دلیل افزایش بهای انرژی و دستمزد کارگران به دنبال شیوع ویروس کرونا، برای  شرکت‌های معدنی فعال در بخش فلزات پایه زیان‌هایی را به همراه داشته است. در حال حاضر چنین تورمی ناشی از فشار هزینه‌ها در گزارش عملکرد مالی شرکت «Glencore» مشهود به نظر می‌رسد.

هزینه تولید مس در معادن تحت اختیار شرکت «Glencore»، رقمی معادل ۱٫۶۳ دلار به ازای هر پوند در سال ۲۰۲۳ اعلام شد که حدود ۰٫۸۳ دلار در هر پوند بیشتر از هزینه تولید فلز مذکور توسط این شرکت در سال ۲۰۲۲ بود.

بخشی از این افزایش هزینه را می‌توان به کاهش میزان تولید محصولات جانبی مانند کبالت در معادن مس تحت مدیریت شرکت «Glencore» نسبت داد. میزان درآمد شرکت مذکور از تولید محصولات جانبی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۰٫۵ دلار در هر پوند کاهش را به ثبت رساند.

هزینه‌های تولید نیکل در معادن تحت اختیار شرکت «Glencore» در سال ۲۰۲۳، به ۸٫۷۱ دلار در هر پوند رسید که ۲٫۴ دلار به ازای هر پوند افزایش را نسبت به هزینه‌های تولید این فلز در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد.

یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید نیکل در معادن تحت مدیریت شرکت «Glencore»، هزینه‌های سرمایه‌ای زیان‌ده شرکت نامبرده شده در معدن «Koniambo» بود. بر همین اساس شرکت «Glencore» طی بیانیه‌ای که در روز ۱۲ فوریه ۲۰۲۴ رسانه‌ای شد، اعلام کرد که قصد دارد دارایی‌های خود در معدن «Koniambo» را به فروش برساند.

هزینه تولید فلز روی نیز در سال ۲۰۲۳ با کاهش همراه شد. شرکت «Glencore» هزینه تولید فلز روی خود را ۰٫۴۹ دلار در هر پوند در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که ۰٫۱۱ دلار در هر پوند نسبت به هزینه تولید گزارش شده شرکت مذکور در سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41837

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.