• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

شاخص‌های اثرگذار در تولید مواد معدنی حیاتی

  • کد خبر : 21495
  • 30 خرداد 1402 - 9:12
شاخص‌های اثرگذار در تولید مواد معدنی حیاتی
تولید فلزات حیاتی برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، با موانعی روبه‌روست که نیازمند تعامل و سیاست‌هایی برای کسب مجوز‌های تجاری و تعیین استانداردها برای فعالیت است.

تولید فلزات حیاتی برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، با موانعی روبه‌روست که نیازمند تعامل و سیاست‌هایی برای کسب مجوز‌های تجاری و تعیین استانداردها برای فعالیت است. تولید این فلزات می‌تواند فرصت‌هایی را برای کشورهای غنی از این مواد معدنی و تامین امنیت زنجیره تامین برای کشورهای غربی فراهم کند.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، ماریا خوزه باپتیستا، مسئول امور بین سازمانی و بین دولتی در حوزه محیط زیست سازمان ملل بیان کرد: کشورهای آمریکای لاتین سهم قابل‌ توجهی از مواد اولیه حیاتی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان دارند و شرکت‌های معدنی می‌توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورهای این منطقه ایفا کنند.

شرکت‌های معدنی تقریبا ۱۴٫۶ درصد از تولید ناخالص داخلی شیلی (GDP) و ۶۴٫۸ درصد از حجم صادرات آن را تشکیل می‌دهند؛ در حالی که این مقدار برای این شرکت‌ها در کشور پرو، حدود ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۶۳٫۹ درصد از حجم صادرات آن است.

به گفته پروفسور تام مورنهوت، از مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا، مهم‌تر از استخراج فلزاتی مانند لیتیوم و مس برای شرکت‌ها، کسب مجوز‌های تجاری و تعیین استانداردها برای فعالیت آن‌هاست. به علاوه یافتن راه‌هایی برای تقسیم سود از استخراج معادن در آمریکای لاتین احساس می‌شود؛ چراکه این مسئله در ادامه راه یک مانع بزرگ خواهد بود.

وی افزود: هم‌‎زمان با افزایش تولید فلزات حیاتی که برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به آن نیاز است، باید راهی برای انجام آن هم‌راستا با پایداری زیست‌محیطی و مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی ارائه شود.

باپتیستا مطرح کرد: سوال اصلی در رابطه با این مسئله این است که چگونه می‌توان از این فرصت برای افزایش تولید مواد معدنی حیاتی و هم‌زمان ارائه روشی برای انجام آن هم‌راستا با پایداری زیست‌محیطی و مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی استفاده کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: مزایای ثبت قراردادهای معاملاتی و شفافیت در بازارهای جهانی کالاها، به ویژه نحوه تعیین قیمت‌ها باید افزایش یابد. همچنین باید از فناوری برای افزایش شفافیت، اعتماد، پایداری زیست‌محیطی و افزایش رقابت میان کشورهای دارای این مواد معدنی حیاتی استفاده شود.

مسئول امور بین سازمانی و بین دولتی در حوزه محیط زیست سازمان ملل تصریح کرد: باید به ایجاد چارچوب‌هایی که در آن بتوان از رانت‌های استخراج معدن استفاده کرد، اندیشید و تلاش کرد در توسعه شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و پایداری زیست‌محیطی آن کشور سرمایه‌گذاری شود. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان از این مسئله برای تنوع‌بخشی به اقتصاد استفاده کرد.

خطرات ژئوپلیتیکی در برابر فرصت‌ها

به گفته باپتیستا، بسیاری از کشورها نگرانی خود از متمرکز شدن زنجیره تامین در تعداد انگشت‌شماری از کشورها برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر را ابراز کردند.

وی اظهار داشت: کشور چین نقش بسیار برجسته‌ای در این راستا ایفا می‌کند. به علاوه بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، تلاش می‌کنند تا سلطه چین را با ایجاد شراکت‌های تجاری کاهش دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: چین در زمینه فناوری در زنجیره تامین و تولید، یک دهه از دیگر کشورها جلوتر است.

پروفسور تام مورنهوت گفت: وقتی شرکت‌های چینی به یک کشور غنی از مواد معدنی پیشنهاد همکاری می‌دهند، با در اختیار داشتن زیرساخت‌های انجام این کار و داشتن هزینه تامین مالی این پروژه‌ها، تضمین تحویل پروژه را به کشورهای غنی از این مواد معدنی ارائه می‌دهند.

وی تاکید کرد: پروژه‌هایی که چینی‌ها مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند، فاقد یک مفهوم بزرگ به نام شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی مناسب است.

به گفته مورنهوت، اگرچه ایالات متحده آمریکا و اروپا در سایر جنبه‌های سرمایه‌گذاری معدنی در کشورهای غنی از مواد معدنی نسبت به چین ضعیف‌تر عمل کرده‌اند اما ایالات متحده آمریکا و اروپا بهتر می‌توانند با مردم محلی ارتباط برقرار کنند و نشان دهند که به اجرای استانداردهای مرتبط با شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی پایبند هستند.

برقراری تعادل میان کارایی و امنیت تامین

خوان کارلوس ژوبت، وزیر اسبق انرژی و معدن شیلی و رئیس دانشکده بازرگانی دانشگاه «Adolfo Ibáñez» در شیلی، تردید خود نسبت به روند جهانی‌زدایی که با تهاجم روسیه به اوکراین سرعت آن افزایش یافت را ابراز کرد.

وی ضمن اشاره به اقتصاد جهانی یکپارچه به عنوان کارآمدترین روش، عنوان کرد: گاهی اوقات یک اصطکاک میان کارایی و امنیت تامین وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن یک تعادل میان این دو برقرار کرد.

وزیر اسبق انرژی و معدن شیلی در ادامه عنوان کرد: فرایند افزایش تولید برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، به صورت محلی می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد و امنیت زنجیره تامین را فراهم کند و وابستگی به چین را کاهش ‌دهد.

ژوبت اظهار داشت: برای به دست آوردن امنیت، تامین هزینه آن باید صورت پذیرد اما تولیدکنندگان مواد معدنی، پرداخت چنین هزینه‌ای را در نظر نمی‌گیرند.

به گفته وی، کلید تضمین در زنجیره تامین کارآمد و ایمن نه دست کشیدن از فرایند جهانی شدن بلکه تنوع‌بخشی زنجیره تامین است. در واقع گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در مفهوم برقراری تعادل و بده‌بستان‌ها معنا خواهد یافت.

رئیس دانشکده بازرگانی دانشگاه «Adolfo Ibáñez» با اشاره به افزایش نیاز روزافزون به استخراج معادن، از اثرات منفی آن بر تنوع زیستی سخن گفت و مطرح کرد: استخراج معادن، کلید گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر برای توقف تغییرات آب و هوایی است که البته بر تنوع زیستی تاثیر منفی گذاشته و خواهد گذاشت.

ژوبت عنوان کرد: اولین مسئله‌ای که به ذهن‌ها خطور می‌کند، یافتن راه‌حلی که هزینه‌بر نباشد، برای این موضوعات است که در حال حاضر چنین مسئله‌ای وجود خارجی ندارد.

وی اضافه کرد: باید صادقانه در مورد این موضوع بحث شود؛ چراکه در غیر این صورت، باید وانمود کرد می‌توان مشکل تغییرات آب‌وهوایی را بدون هیچ هزینه‌ای حل کرد که در واقع انجام این کار با چنین پیش فرضی کاملا غیرممکن است.

وزیر اسبق انرژی و معدن شیلی در پایان یادآور شد: چنین تعاملی در تمام مراحل گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد و راه حل مشکلات آن‌ها منطقی بودن، بررسی تمام و کمال مراحل اجرا، گفت‌وگو با همه بخش‌های فعال در این مراحل و ایجاد شفافیت است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=21495

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.