• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

شتاب مضاعف «وکغدیر» در سودآوری و توسعه صنایع معدنی و فلزی

  • کد خبر : 41128
  • 09 اسفند 1402 - 14:22
شتاب مضاعف «وکغدیر» در سودآوری و توسعه صنایع معدنی و فلزی
شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در طول سه سال گذشته توانسته است با ایجاد تحول در رویکردهای سرمایه‌گذاری و مدیریتی، عملکرد چشمگیری را در توسعه سبد سرمایه‌گذاری و ارتقای سودآوری به ثبت برساند.

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در طول سه سال گذشته توانسته است با ایجاد تحول در رویکردهای سرمایه‌گذاری و مدیریتی، عملکرد چشمگیری را در توسعه سبد سرمایه‌گذاری و ارتقای سودآوری به ثبت برساند. رشد ۱۷ برابری درآمدهای عملیاتی و سود خالص این شرکت در بازه سال‌های مالی منتهی به شهریور ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ و همچنین افزایش حدودا پنج برابری این شرکت در میان شرکت‌های سرمایه‌پذیر در همین بازه زمانی، از جمله مهم‌ترین نتایج و نمودهای مسیر رشد و اعتلای «وکغدیر» به شمار می‌آید؛ مسیری که به نظر می‌رسد با توجه به طرح‌های توسعه شرکت‌های وابسته و سرمایه‌گذاری‌های گسترده صورت‌ گرفته در آینده نیز حتی با شتاب بیشتری تداوم خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، آنچه بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی را از سایر صنایع و فعالیت‌های اقتصادی متمایز می‌کند، دامنه گسترده اثرگذاری آن در رشد اقتصاد محلی و کشوری، رونق‌بخشیدن به طیف وسیعی از صنایع وابسته بالادستی و پایین‌دستی و اشتغال‌زایی گسترده‌ای است که می‌تواند گره‌گشای بسیاری از معضلات اقتصادی کشور باشد. همین امر باعث شده است که توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه در حوزه فولاد، به عنوان یکی از سرفصل‌ها و محورهای سیاست‌های کلان رشد اقتصادی کشور مطرح شود. در این بین موضوع کلیدی، جذب سرمایه‌ها و هدایت آن‌ها برای تسریع رشد و توسعه ظرفیت‌هاست تا به این ترتیب بتوان با بهره‌مندی از مزیت‌های خدادادی و کم‌نظیر کشور، این صنعت را به پیشران اقتصاد ایران بدل ساخت. موضوعی که شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر را می‌توان یکی از پیشگامان آن قلمداد کرد.

این شرکت به عنوان یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، محور اصلی فعالیت‌های خود را بر سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن متمرکز کرده است تا به این ترتیب بتواند از طریق ایفای نقش سرمایه‌گذار و مدیریت کلان پروژه‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی، ماموریت خود را در رابطه با ارتقای ارزش دارایی سهام‌داران و رشد اقتصادی پایدار و متوازن کشور ایفا کند. این شرکت طی سه سال گذشته توانسته است با مدیریت بهینه و تنظیم سبدهای سرمایه‌گذاری، به سطوح جدیدی از رشد سودآوری و ارزش‌آفرینی پایدار دست یابد و جهش‌های قابل‌توجهی را در شاخص‌های عملکردی خود به ثبت برساند.

دستاوردهای درخشان

توسعه زنجیره فولاد در چند دهه گذشته، یکی از مفاهیم پرتکرار در ادبیات اقتصادی ایران بوده است؛ رویکردی که نتیجه آن افزایش چند برابری تولید فولاد در کشور به عنوان محصولی استراتژیک است. با این حال، نگاهی گذرا بر محیط کسب‌وکار در این صنعت، گویای مشکلات، چالش‌ها و ریسک‌هایی است که عمدتا ریشه‌ای بیرونی دارند. از طرفی، قطعی‌های برق و گاز عملا حدود یک‌ چهارم از توان سالانه و ظرفیت فعالیت صنایع زنجیره را سلب می‌کنند و از سوی دیگر، افزایش‌ قیمت حامل‌های انرژی و همگام شدن با نرخ‌های جهانی، آن هم در شرایطی که اساسا مطالعات امکان‌سنجی توسعه صنعت فولاد با تکیه بر مزیت‌های نسبی انرژی صورت گرفته بود، حاشیه سود و حتی صرفه اقتصادی صنایع نامبرده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه‌براین، موضوع تحریم‌ها نیز دسترسی صنایع معدنی و فلزی کشور را که عملکرد آن‌ها به شدت به تجهیزات صنعتی وابسته است، به تامین‌کنندگان معتبر بین‌المللی قطعات و تجهیزات محدود ساخته است. این موضوع می‌تواند تاثیرات منفی قابل‌توجهی را بر بهره‌وری و بهای تمام شده صنایع داشته باشد. به علاوه، نوسانات بازارهای جهانی در سال‌های اخیر در کنار مکانیزم‌های بعضا نامناسب قیمت‌گذاری زنجیره فولاد در کشور، خود عامل دیگری برای تحت فشار قرار گرفتن حاشیه سود صنایع معدنی و فلزی به شمار می‌آید. نگاهی به صورت‌های مالی اغلب فولادسازان و فعالان زنجیره فولاد کشور نیز نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته، حاشیه سود و حتی سودآوری این صنایع دچار کاهش شدید شده و این اخطار داده می‌‎شود که تداوم این شرایط می‌تواند بسیاری از صنایع زنجیره فولاد کشور را از حیز انتفاع خارج کند.

با این حال و علی‌رغم تمام این چالش‌ها، مطالعه صورت‌های مالی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، از جهش عملکرد و سودآوری این شرکت طی دو سال گذشته حکایت دارد. در واقع این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری توانسته است در سایه خلاقیت، نوآوری، فعالیت گروهی و ارزش‌های اخلاقی استراتژی‌های رشد کسب‌وکار خود را توسعه دهد و به کسب مزیت رقابتی پایدار و خلق ارزش برای سرمایه‌گذاران بپردازد و به این ترتیب ضمن شناسایی فرصت‌ها، بهینه‌کردن سبد سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت بهینه‌ دارایی‌ها، عملکرد روبه‌رشدی را به ثبت برساند. البته این روند رو‌به‌رشد در حدود سه سال گذشته، شکلی جدید و شیب تندتری به خود گرفته است؛ به طوری که علی‌رغم تمام چالش‌های حاکم بر اقتصاد و محیط کسب‌وکار کشور، درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۲، به ۷۹ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۵۶ درصد افزایش یافته و نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از ۳٫۴ برابر شده است.

سود خالص این شرکت نیز در پایان سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۲، با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، از مرز ۷۸ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال گذشته است. بررسی این دو شاخص، خود مهر تاییدی بر عملکرد درخشان شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در چند سال اخیر است؛ موضوعی که سودآوری و حفظ منافع سهامداران را تضمین می‌کند و همچنین زمینه لازم برای توسعه شرکت‌های سرمایه‌پذیر را در مسیر رشد اقتصادی کشور فراهم می‌آورد. گفتنی است عملکرد چشمگیر شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در ماه‌های اخیر باعث شد که این شرکت، در رتبه‌بندی شرکت برتر ایران در سال جاری، رتبه ۴۸ را به خود اختصاص دهد و به ‎عنوان شرکت پیشرو از میان ۵۰۰ شرکت برتر ایران انتخاب شود.

درآمدهای عملیاتی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در سال‌های اخیر

افزایش سرمایه‌های متعدد این شرکت نیز که در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲، منجر به رشد ۴۵۰ درصد سرمایه ثبت‌ شده این شرکت شده است، خود نشانگر تسریع روند توسعه و نقش‌آفرینی «وکغدیر» در توسعه صنایع معدنی و فلزی کشور است تا به این ترتیب، این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری کشور با سرعت بیشتری در مسیر تحقق چشم‌انداز خود مبنی بر حضور در جمع پنج شرکت برتر بورسی حوزه معادن و صنایع مرتبط کشور به لحاظ ارزش بازار حرکت کند.

تداوم مسیر توسعه

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، محور فعالیت‌های خود را سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه صنایع و معادن قرار داده است و مجموعه فعالیت‌های آن در چهار حوزه و زیربخش شامل پهنه‌های اکتشافی در داخل و خارج از کشور، استخراج معادن و فراوری، توسعه صنایع معدنی آهنی، غیرآهنی و غیرفلزی و صنایع غیرمعدنی شامل الکتروموتور و صنایع وابسته قابل تعریف است. براساس آخرین آمارها، نزدیک به ۶۲ درصد از مجموعه سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به استخراج کانه‌های فلزی، ۳۲٫۸ درصد به حوزه فلزات اساسی، ۳ درصد به ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و مابقی نیز به محصولات چوبی، جمع‌آوری، تصفیه و توزیع آب و سایر فعالیت‌ها اختصاص دارد. باید توجه داشت ارزش بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های «وکغدیر» در حالی در پایان دی‌ ماه سال ۱۴۰۲ به ۶۶٫۴ هزار میلیارد ریال رسید که این عدد در پایان سال مالی ۱۳۹۹ تنها برابر ۷٫۹ هزار میلیارد ریال بود. در این مدت ارزش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در شرکت‌های بورسی تقریبا ۱۲٫۷ برابر و در شرکت‌های غیربورسی، تقریبا ۶٫۶ برابر شده است.

سرمایه ثبت‌ شده شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در سال‌های مالی اخیر

گفتنی است تعداد شرکت‌های سرمایه‌پذیر «وکغدیر» هم‌اکنون به ۱۹ شرکت می‌رسد که از این تعداد، هفت شرکت متعلق به بازار سرمایه و ۱۲ شرکت نیز غیربورسی هستند. سهام‌داری ۱۸٫۹۴ درصدی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، ۴۳٫۶۴ درصدی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، ۳۸٫۲۴ درصدی شرکت فولاد آلیاژی ایران، ۶۵ درصدی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، ۱۰ درصدی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، ۱۸ درصدی شرکت صنایع معدنی نوظهور کویر بافق و ۴۲٫۳۴ درصدی شرکت موتوژن، تنها بخشی از دامنه گسترده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به شمار می‌آید.

چنانچه به نظر می‌رسد، سبد سرمایه‌گذاری‌های «وکغدیر» مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در سراسر زنجیره فولاد، از سنگ‌آهن تا تولید فولاد را در بر می‌گیرد و با توجه به طرح‌های توسعه متعددی که در زمینه افزایش ظرفیت‌های تولید، تکمیل زنجیره‌های ارزش و توسعه سبد محصولات در این شرکت‌ها جریان دارد (از جمله پروژه یزد یک شرکت فولاد آلیاژی و پروژه فولادسازی شرکت فولاد غدیر نی‌ریز)، می‌توان انتظار داشت که عملکرد و سودآوری شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در سال‌های آتی کماکان با سرعت بالایی رشد یابد و در آینده‌ای نزدیک، شاهد تحقق چشم‌انداز این شرکت و نقش‌آفرینی موثر آن در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور باشیم.

سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر تا پایان دی ‌ماه ۱۴۰۲

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41128

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.