• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیر کارخانه نورد گسترش شرق:

شرایط تولید در آینده غیرقابل پیش‌بینی است

  • کد خبر : 30992
  • 19 مهر 1402 - 8:59
شرایط تولید در آینده غیرقابل پیش‌بینی است
مدیر کارخانه نورد گسترش شرق، تولیدکننده تسمه فولادی گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های مختلف تولید اعم از قیمت مواد اولیه، حامل‌های انرژی، بیمه، مالیات و... دائما در حال نوسان است و دولت نیز حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی به ویژه واحدهای کوچک‌مقیاس را به عمل نمی‌آورد، بنابراین نمی‌توان آینده مشخصی برای تولید پیش‌بینی کرد.

مدیر کارخانه نورد گسترش شرق، تولیدکننده تسمه فولادی گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های مختلف تولید اعم از قیمت مواد اولیه، حامل‌های انرژی، بیمه، مالیات و… دائما در حال نوسان است و دولت نیز حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی به ویژه واحدهای کوچک‌مقیاس را به عمل نمی‌آورد، بنابراین نمی‌توان آینده مشخصی برای تولید پیش‌بینی کرد.

محمودرضا فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: از ابتدای مهر ماه امسال، تولید خود را به دلیل تشدید رکود حاکم بر بازار محصولات فولادی به ویژه تسمه متوقف کرده‌ایم و در حال حاضر مشغول انجام تعمیرات اساسی در کارخانه هستیم. ما فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ در زمینه تولید و فروش انواع نبشی و تسمه فولادی در بازار آهن مشهد آغاز کردیم و حدود ۱۸ سال است که حضوری مستمر در این عرصه داریم.

وی در خصوص تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: ورق و میلگردهای ضایعاتی، بخش عمده ماده اولیه مورد استفاده در کارخانه را شامل می‌شود و ما ضایعات مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. نوسان قیمت، مهم‌ترین چالشی است که در این زمینه با آن روبه‌رو هستیم؛ ضمن اینکه نوسان نرخ ارز هم تاثیر مستقیم بر قیمت ضایعات می‌گذارد. قیمت میلگرد ضایعاتی در روز پایانی هفته گذشته، حدود ۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما به دنبال آغاز جنگ در نوار غزه و افزایش نرخ ارز به بیش از ۵۰ هزار تومان، در حال حاضر قیمت آن به حدود ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. افزایش قیمت حدود دو هزار تومانی ضایعات طی چهار روز، دقیقا همان معضلی است که باعث عدم امکان برنامه‌ریزی دقیق و منظم در یک کارخانه تولید تسمه فولادی می‌شود!

مدیر کارخانه نورد گسترش شرق در ارتباط با فرایند تولید تسمه فولادی، مطرح کرد: تسمه فولادی با استفاده از دو روش نورد و ماشین‌کاری تولید می‌شود که ما از روش نورد برای تولید این محصول استفاده می‌کنیم؛ بدین صورت که ابتدا ضایعات خریداری شده در کوره‌های زمینی ذوب و تبدیل به شمش می‌شود. در ادامه شمش‌ تولید شده تا دمای حدود یک هزار و ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد پیش‌گرم شده و با عبور از چندین ردیف غلتک در خط تولید، نورد شده و به شکل تسمه تبدیل می‌شود؛ البته به دلیل دمای بالای تسمه تولیدی، عملیات خنک‌کاری نیز انجام می‌شود.

از دستگاه‌ نورد ساخت داخل استفاده می‌کنیم

فولادی با بیان اینکه از دستگاه‌های نورد ساخت داخل برای تولید تسمه استفاده می‌کنیم، افزود: خوشبختانه اقدامات مناسبی در راستای بومی‌سازی دستگاه‌های نورد اعم از گرم و سرد طی سالیان اخیر در کشور انجام شده و تولیدکنندگان محصولات نوردی را بی‌نیاز از هرگونه واردات دستگاه‌های نورد کرده است.

وی با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی، ادامه فعالیت در کارخانجات فولادی را دشوار کرده است، تصریح کرد: یکی دیگر از معضلاتی که نه تنها مجموعه نورد گسترش شرق بلکه اکثر واحدهای کوچک‌مقیاس فولادی با آن مواجهند، نبود نیروی انسانی اعم از متخصص و کارگری است. ما همواره حقوق ۱۰ نفر شاغل در کارخانه را به موقع پرداخت کرده‌ایم و مشوق‌های مختلفی در این زمینه در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم انگیزه آن‌ها جهت ادامه فعالیت در مجموعه را حفظ کنیم اما واقعیت امر این است که تمایل افراد جهت اشتغال در کارخانجات نوردی، به دلیل دشواری‌های موجود در تولید تسمه فولادی و به طور کلی محصولات نوردی کاهش یافته و از سوی دیگر، میل به فعالیت در مشاغل آسان و کاذب رشد پیدا کرده است!

مدیر کارخانه نورد گسترش شرق در ادامه ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان بخش خصوصی، اظهار داشت: متاسفانه دولت حمایت چندانی از فعالان بخش خصوصی نمی‌کند و اخذ وام و تسهیلات حمایتی نیز تقریبا غیرممکن شده است. در حال حاضر میزان سرمایه لازم جهت راه‌اندازی یک خط تولید تسمه فولادی مشابه نورد گسترش شرق، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است که با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کشور، رقم چندان بالایی برای احداث یک کارخانه نیست. با این وجود، سرمایه‌گذاری در این حوزه را به افراد پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا هزینه‌های جانبی تولید اعم از قیمت حامل‌های انرژی، بیمه، مالیات و… به شدت در حال افزایش بوده و بدون شک فعالیت در عرصه تولید، بیش از پیش در آینده دشوار خواهد شد.

فولادی در ادامه به افزایش قیمت سوخت کوره مورد استفاده در کارخانه نورد گسترش شرق اشاره کرد و گفت: ما از کوره زمینی (بوته‌ای) ثابت در خط تولید استفاده می‌کنیم که گازوئیل، سوخت مورد استفاده در آن بوده و سهمیه مشخصی هم به مجموعه اختصاص داده شده است. افزایش ناگهانی و حدود پنج تا ۶ برابری قیمت، معضلی است که هم‌اکنون در این زمینه با آن مواجه هستیم. قیمت گازوئیل تا چند ماه پیش، ۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر بود و در حال حاضر قیمت آن به حدود یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر لیتر افزایش یافته است. لازم به ذکر است که ما مشکل چندانی در زمینه تامین برق و گاز مورد نیاز کارخانه نداریم و عملکرد شرکت بیشتر تحت نوسان قیمت سوخت قرار دارد.

امیدواریم صنعت ساخت‌وساز از رکود خارج شود

وی با بیان اینکه کاربرد عمده تسمه تولیدی در صنعت ساختمان‌سازی است، خاطرنشان کرد: عمده کاربرد مقاطع تخت و طویل فولادی در صنعت ساخت‌وساز بوده و رکود حاکم در این صنعت، بازار این محصولات را هم از رونق انداخته است. امیدواریم با تدابیر دولت و تکمیل و توسعه پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، خرید و فروش محصولات نوردی همچون تسمه رونق پیدا کند و تولیدکنندگان با آسودگی خاطر بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

این تولیدکننده تسمه فولادی با اشاره به اینکه به دنبال افزودن دستگاه‌های جدید نورد در خط تولید هستیم، ادامه داد: هدف از اجرای این کار، افزایش تولید و دستیابی به ظرفیت اسمی مجموعه است که متاسفانه به دلایلی که پیش‌تر ذکر شد، هنوز موفق به تحقق آن نشده‌ایم. همچنین تمام تلاش خود را در راستای کاهش آلایندگی حاصل از ریخته‌گری با کوره‌های زمینی به‌کار گرفته‌ایم و در این راستا از یک‌سری فیلترهای مخصوص استفاده می‌کنیم.

فولادی در پایان یادآور شد: اگر شرایط حاکم بر صنعت ساختمان‌سازی کشور به همین شکل ادامه پیدا کند، نمی‌توان آینده روشنی برای صنایع نوردی فولادی متصور شد. البته پیش‌بینی شرایط تولید در آینده امری دشوار است و به سیاست‌‌های دولت و همچنین نحوه مدیریت در بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد بستگی دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30992

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.