• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
با سرمایه‌گذاری هوشمند تحقق یافت؛

شرکت فولاد مبارکه، الگوی بی‌بدیل دستیابی به اهداف توسعه‌ای

  • کد خبر : 41814
  • 22 اسفند 1402 - 7:09
شرکت فولاد مبارکه، الگوی بی‌بدیل دستیابی به اهداف توسعه‌ای
سرمایه‌گذاری هدفمند که توسعه یکپارچه‌ای را در تحقق اهداف و چشم‌اندازهای صنعت فولاد رقم بزند، اهمیت بسیاری دارد. در این میان، شرکت فولاد مبارکه را می‌توان الگوی بی‌نظیری از تحقق مفهوم توسعه دانست که با سرمایه‌گذاری هوشمندانه در طرح‌‎ها و پروژه‌ها در مسیر دستیابی به اهداف و برنامه‌های خود گام برمی‌دارد.

سرمایه‌گذاری هدفمند که توسعه یکپارچه‌ای را در تحقق اهداف و چشم‌اندازهای صنعت فولاد رقم بزند، اهمیت بسیاری دارد. در این میان، شرکت فولاد مبارکه را می‌توان الگوی بی‌نظیری از تحقق مفهوم توسعه دانست که با سرمایه‌گذاری هوشمندانه در طرح‌‎ها و پروژه‌ها در مسیر دستیابی به اهداف و برنامه‌های خود گام برمی‌دارد. استراتژی‌های توسعه این شرکت در حوزه‌های مختلف رسیدن به ظرفیت اسمی تولید، ایجاد ظرفیت‌های جدید، احداث زیرساخت‌های مرتبط با صنعت فولاد و بومی‌سازی تعریف و دنبال می‌شوند. این نگاه فراگیر به توسعه منجر شده است که شرکت فولاد مبارکه نه‌تنها در مسیر تحقق اهداف خود در سطح ملی یعنی الگوی ملی در بنگاهداری حرکت کند، بلکه با اتخاذ رویکردهای مدیریتی نوین در صنعت فولاد، بتواند گام‌های بلندی را در رسیدن به اهداف جهانی خود و قرارگیری در فهرست ۲۰ شرکت برتر جهان بردارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، امروزه تاثیر و اهمیت سرمایه‌گذاری در رشد تولید، ارزش‌آفرینی و توسعه صنعت فولاد بر کسی پوشیده نیست اما این سرمایه‌گذاری باید به گونه‌ای هدفمند انجام شود تا به تمام اهداف و چشم‌اندازهای یک بنگاه صنعتی جامه عمل بپوشاند. در شرکت فولاد مبارکه که پیشران توسعه صنعت فولاد در کشور به شمار می‌آید، سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه منجر به برداشتن گام‌هایی فراتر از تولید و خلق ارزش شده و این شرکت هم‌اکنون در گذرگاه توسعه‌ای فراگیر در حال حرکت است.

شرکت فولاد مبارکه با ماموریت تولید فولاد خام پای به عرصه صنعت نهاد و توانست با دنبال کردن استراتژی‌های مدون و هدفمند به جایگاه ویژه‌ای دست یابد؛ به نحوی که امروز شرکت فولاد مبارکه در قلب توسعه صنعت فولاد کشور جای دارد. با توجه به این مسئله، این شرکت اهداف و چشم‌اندازهای خود را در جهت بهبود و ارتقای مستمر جایگاه ملی و جهانی در میان تولیدکنندگان تعریف کرده است؛ به طوری که موفق شده در سطح کشور به الگوی ملی در بنگاه‌داری تبدیل شود، جایگاه اول در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر کشور (IMI100) را به خود اختصاص دهد و با رویکرد تولید با ظرفیت‌های موجود، در سطح کلاس جهانی نیز در فهرست ۲۰ شرکت فولادی برتر جهان قرار بگیرد.

کسب درآمد سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار، تبدیل شدن به سازمانی سرآمد در جایزه پایداری سازمانی انجمن جهانی فولاد، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، تکمیل زنجیره متوازن و ایجاد ظرفیت تولید ۱۸ میلیون تن انواع فولاد خام و…، از دیگر اهداف شرکت فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴ است. در این راستا، استراتژی‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه در پنج حوزه اصلی بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های تولید با تمرکز بر محصولات ویژه، توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌ها، ارتقای نوآوری و فناوری، سرمایه‌های انسانی و توسعه پایدار تعریف و برنامه‌های توسعه‌ای برای ایجاد بستر مناسب تحقق اهداف و چشم‌اندازهای این شرکت تدوین شده‌‎اند. به نظر می‌رسد که با عملیاتی شدن پروژه‌های در دستور کار و برنامه‌های پیشرفت سازمانی شرکت فولاد مبارکه، می‌توان انتظار داشت این شرکت اهداف و چشم‌اندازهای خود را محقق خواهد کرد.

جایگاهی ارزشمند در صنعت فولاد

شرکت فولاد مبارکه همواره در مسیری حرکت می‌کند که بیشترین پیشرفت و توسعه را در صنعت فولاد رقم بزند و از این طریق به اهداف و چشم‌اندازهای خود نیز دست یابد. پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت در حوزه‌های مختلف رشد تولید، افزایش ظرفیت‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و … تدوین و اجرا می‌شوند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت‌ گرفته، بسیاری از پروژه‌های در دست اقدام در زمان مقرر به بهره‌برداری خواهند رسید. در حال حاضر ۱۳۰ پروژه در شرکت فولاد مبارکه تعریف شده است که سرمایه‌گذاری آن‌ها به بیش از ۴۸۰ میلیون یورو و ۶۶ هزار میلیارد ريال می‌رسد.

شرکت فولاد مبارکه، یکی از متنوع‌ترین سبد محصولات فولادی را در میان تولیدکنندگان کشور در اختیار دارد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر ۵۵۰ گرید فولادی در سبد محصول این شرکت وجود داشته و با توجه به رویکردهای توسعه سبد محصول، ۲۰ گرید فولادی جدید نیز طی دو سال آینده به سبد محصولات این شرکت اضافه خواهد شد. بر همین اساس، افزایش ظرفیت‌های تولید یکی از بخش‌های مهم سرمایه‌گذاری‌های شرکت فولاد مبارکه را تشکیل می‌دهد تا این شرکت بتواند سبد محصولات خود را متناسب با نیاز مشتریان داخلی و خارجی تنظیم کند.

در راستای توسعه ظرفیت‌های تولید، پروژه‌های احداث خط نورد گرم شماره ۲، نورد سرد، خط تولید ورق رنگی شماره ۲، خطوط گالوانیزه و آنیلینگ در دستور کار شرکت فولاد مبارکه قرار دارند. خط نورد گرم شماره ۲ که به منظور تکمیل زنجیره ارزش و افزایش ظرفیت تولید این شرکت در دستور کار قرار گرفته است، در سال ۱۳۹۸ کلید خورد. دشواری و چالش‌های تامین تجهیزات موجب شد تا روند پیشرفت و راه‌اندازی این پروژه به تعویق بیفتد اما با توجه به تقویت رویکردهای توسعه‌محور شرکت فولاد مبارکه، برنامه‌ریزی دقیقی برای سرعت بخشیدن به احداث این پروژه انجام شده است. در این راستا می‌توان به تامین مالی، ارائه خدمات لجستیک و تامین امکانات و تجهیزات خط نورد گرم شماره ۲ اشاره کرد و پیش‌بینی می‌شود که با سرعت فعلی پیشبرد، پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

باید در نظر داشت که برخی از طرح‌ها و پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید شرکت فولاد مبارکه، در بستر شرکت‌های زیرمجموعه اجرا می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به تکمیل طرح فولادسازی و ریخته‌گری تختال و بیلت شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری و توسعه خطوط نورد سرد و اسیدشویی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان اشاره کرد. از آنجایی که ورق رنگی باکیفیت، یکی از محصولات اساسی در سبد محصولات شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آید، احداث خط تولید ورق رنگی باکیفیت و مورد استفاده در صنایع لوازم‌ خانگی و دکوراسیون از دیگر پروژه‌های در دست اقدام این شرکت محسوب می‌شود.

باید یادآور شد که تسریع در اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت، رویکردی است که شرکت فولاد مبارکه پس از دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه‌ها در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر تولید فولاد در بسیاری از واحدهای فولادسازی و نورد به ظرفیت اسمی و حتی عبور از آن رسیده است اما می‌توان با افزایش بهره‌وری خطوط تولید، کیفیت محصولات و سطح رقابت‌پذیری را نیز به طور قابل‌توجهی ارتقا داد. در همین راستا، رویکردهای شرکت فولاد مبارکه به جز افزایش ظرفیت تولید، بر حفظ و ارتقای کیفیت محصولات نیز متمرکز می‌شود.

احداث یک زیرساخت حیاتی و مهم

در فضای رقابتی صنعت فولاد، مفهوم توسعه با رشد تولید محصول و مصرف انرژی گره خورده است؛ به نحوی که تولید، توسعه و ارزش‌آفرینی در این صنعت بدون مصرف انرژی ممکن نیست. این در حالی است که طی چند سال اخیر، تولیدکنندگان فولاد کشور با چالش‌ها و عدم قطعیت‌های تامین پایدار انرژی مواجه شد‌ه‌اند و این مسئله از کافی نبودن ظرفیت نیروگاهی و ناتوانی شبکه برق در تامین انرژی صنعت در زمان اوج مصرف برق نشئت می‌گیرد. شرکت فولاد مبارکه به منظور برطرف کردن چالش‌ها و عبور از توقفات اجباری تولید، سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌‎ها را در مرکز برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار داده است؛ به نحوی که اکنون تسریع در احداث و راه‌اندازی نیروگاه برق در دستور کار قرار دارد.

پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد مبارکه با ظرفیت ۹۱۴ مگاوات در دست اقدام و راه‌اندازی است. فاز اول این نیروگاه با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به صورت گازی با رکورد بی‌نظیری در ساخت و احداث نیروگاه در تابستان سال جاری به بهره‌برداری رسیده است. فاز دوم این نیروگاه نیز با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات با خوراک گاز طبیعی و ۳۰۰ مگاوات بخار پس از اتمام در مدار قرار خواهند گرفت. با توجه به ظرفیت بالای نیروگاه و تکنولوژی جدید آن، راندمان سه برابری نسبت به نیروگاه‌های قدیمی‌تر دارد و می‌توان انتظار داشت که راه‌اندازی آن با تامین برق مورد نیاز کارخانه‌های شرکت فولاد مبارکه، بیشترین بازدهی را برای این شرکت به همراه دارد. اگرچه احداث نیروگاه پروژه‌ای کلان و در ابعاد صنعت به شمار می‌آید اما شرکت فولاد مبارکه توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌ها را در راس چشم‌اندازهای خود قرار داده است. بنابراین احداث نیروگاه با ظرفیت بالا، توانایی این شرکت را در حل معضلات در ابعاد صنعت به تصویر می‌کشد.

فولاد مبارکه؛ هم‌تراز بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان

ورق گالوانیزه از اولین محصولات تولید شده در شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آید که در سال‌های نخست فعالیت این شرکت، تولید این محصول استراتژیک بسیار به تجهیزات، تکنولوژی و دانش خارجی وابسته بود اما امروز به همت شرکت فولاد مبارکه، نه‌ تنها این وابستگی کاهش یافته است بلکه امکان تولید محصولات گالوانیزه ضخامت پایین نیز در این شرکت وجود دارد. به طور کلی در سال‌های اخیر، رویکردهای بومی‌سازی صنعت با هدف کاهش و یا حتی قطع وابستگی صنعت فولاد به سایر کشورها در این شرکت دنبال می‌شود. راه‌اندازی مراکز نوآوری این شرکت در دانشگاه صنعتی اصفهان و مشارکت و گسترش همکاری در پروژه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله برنامه‌هایی هستند که حرکت این شرکت در مسیر توسعه را شتاب می‌دهند.

شرکت فولاد مبارکه در چشم‌اندازهای توسعه خود، بر تولید محصولات ویژه متمرکز شده و در چند سال اخیر نیز به موفقیت‌های فراوانی در این زمینه دست یافته است. این شرکت قادر به تولید فولادهای مقاوم به خوردگی در محیط‌های اسیدی و بازی و پرکاربرد در صنایع سنگین به علاوه فولادهای الکتریکی، آلیاژی، پوشش‌دار و گالوانیزه در گریدهای مختلف شده است. این سبد متنوع و با تولید گریدهای بالا، توانایی شرکت فولاد مبارکه و تمرکز آن بر ارتقای نوآوری و به‌روزرسانی تکنولوژی را نشان می‌دهد.

در رویکردهای مدیریتی صنعت فولاد و اهداف توسعه پایدار، برنامه‌ریزی برای تحقق مفهوم فولاد سبز بیش از گذشته اهمیت دارد. مفهومی که در چند سال آینده حتی می‌تواند به عاملی برای معیار رقابت‌پذیری صنایع تبدیل شود. در همین راستا، شرکت فولاد مبارکه رویکردهای تولید فولاد سبز را سرلوحه پروژه‌های توسعه‌ای خود قرار داده و با اقداماتی نظیر استانداردسازی فعالیت‌ها، بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی در کارخانه‌ها، کاهش انتشار گاز کربن دی‌اکسید را در دستور کار قرار داده است تا بتواند هم‌تراز بزرگ‌ترین فولادسازان بزرگ جهان قرار بگیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41814

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.