• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

شرکت «Rio Tinto» به دنبال کاهش هزینه‌های تولید آلومینیوم سبز

  • کد خبر : 26055
  • 25 مرداد 1402 - 12:53
شرکت «Rio Tinto» به دنبال کاهش هزینه‌های تولید آلومینیوم سبز
بر اساس گزارش روزنامه رویترز در روز سوم آگوست 2023، شرکت «Rio Tinto» اعلام کرد که تولید آلومینیوم کم‌کربن دشوار خواهد بود.

بر اساس گزارش روزنامه رویترز در روز سوم آگوست ۲۰۲۳، شرکت «Rio Tinto» اعلام کرد که تولید آلومینیوم کم‌کربن دشوار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «Rio Tinto» هزینه کاهش ارزش خود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در دو پالایشگاه آلومینای استرالیا این شرکت را ۱٫۱۷۵ میلیارد دلار اعلام کرد.

شرکت «Rio Tinto» وضعیت به وجود آمده را با شرایط چالش‌برانگیز بازار برای آلومینا و بوکسیت مرتبط می‌داند. همچنین این موضوع به هزینه‌های کربن‌زدایی دو واحد از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای این شرکت نیز ارتباط دارد.

لازم به ذکر است که هزینه‌های صرف شده در کوتاه‌مدت به عنوان معضل اول، در قالب طرح جدید مالیات کربن استرالیا بر تولیدکنندگان بزرگ صنعتی مطرح می‌شود. معضل دوم در درازمدت، مربوط به وابستگی هر دو پالایشگاه آلومینا و ذوب آلومینیوم این شرکت به یک شبکه تامین برق استرالیا است که عمدتا انرژی آن‌ها توسط زغال‌سنگ و گاز تامین می‌شود.

گفتنی است تولید فلز آلومینیوم که یکی از اصلی‌ترین فلزات مورد استفاده در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر است، موجب انتشار دی‌اکسید کربن زیادی در جو زمین خواهد شد. همچنین بخش تولید آلومینیوم هر ساله، حدود دو درصد از حجم کل انتشار گاز گلخانه‌ای تولید بشر را به خود اختصاص می‌دهد.

معضل افزایش تولید کربن شرکت «Rio Tinto»

شرکت «Rio Tinto» اعلام کرد که بعید است به هدف‌گذاری ۱۵ درصدی خود برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵ بدون خرید اعتبار کربن دست یابد، هرچند همچنان به هدف‌گذاری خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به سطح ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ متعهد است.

بیشترین کربن تولیدی این شرکت مربوط به بخش آلومینیوم است که در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۱٫۱ میلیون تن از مجموع ۳۰٫۳ میلیون تن کربن تولیدی در صنایع دیگری که این شرکت در آن فعالیت دارد را به خود اختصاص داد.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی شرکت «Rio Tinto» در سال ۲۰۲۲، واحد ذوب این شرکت در کانادا که انرژی آن از طریق نیروگاه برق‌آبی کبک تامین می‌شود در سال ۲۰۲۲ حدود ۴٫۸ میلیون تن دی‌اکسید کربن معادل تولید کرد که نصف مقدار تولید شده توسط واحدهای ذوب این شرکت در منطقه اقیانوسیه است.

دو پالایشگاه شرکت «Rio Tinto» با نام‌های «Queensland Aluminium» و «Yarwun» واقع در قاره اقیانوسیه، با مجموع تولید ۶٫۴ میلیون تن آلومینا در سال ۲۰۲۲، حدود نیمی از انتشار مستقیم کربن در گستره یک در استرالیا را به خود اختصاص دادند.

همچنین این دو واحد ذوب به همراه سه واحد ذوب دیگر این شرکت در قاره اقیانوسیه حدود نیمی از انتشار مستقیم و انتشار کربن در گستره دو که شامل کربن دی اکسید تولیدی مورد استفاده در فرآیند تولید آلومینیوم است را به خود اختصاص دادند.

کاهش ارزش موجودی‌ها در اثر استهلاک

هزینه کاهش ارزش شرکت «Rio Tinto» که پس از کسر مالیات به ۸۲۸ میلیون دلار می‌رسد، شامل کاهش ارزش موجودی‌ها در اثر استهلاک پالایشگاه «Yarwun» و ۲۲۷ میلیون دلار کاهش ارزش پالایشگاه «Queensland Aluminium» است.

این شرکت در حال ارزیابی یک پروژه سرمایه‌گذاری بزرگ در پالایشگاه «Yarwun» با هدف افزایش کارایی و کاهش انتشار کربن تولیدی است. این شرکت اعلام کرد اگر پروژه موسوم به کاهش حجم مضائف کربن دی اکسید تولیدی مجوزهای لازم را دریافت نکند،  ارزش موجودی‌های واحد پالایشگاهی مذکور به طور کامل در اثر استهلاک کاهش خود را از دست می‌دهد. همچنین محرک این کاهش، طرح مکانیسم حمایتی بازنگری شده دولت استرالیا است که در ماه جولای ۲۰۲۳ به اجرا درآمد. بر اساس این طرح برای برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای استرالیا، سقف‌ تولید کربن تعیین شده است و این تولیدکنندگان در صورتی که بیش از سقف مجاز تعیین شده کربن تولید کنند، باید هزینه آن را پرداخت کنند.

جیکوب استاشولم، مدیرعامل شرکت «Rio Tinto»، در رابطه با گزارش سه ماهه این شرکت به تحلیلگران گفت: اجرای چنین طرح‌هایی هزینه‌های اضافی بر بخش تولید این شرکت که درآمد چندانی از آن عاید این شرکت «Rio Tinto» نمی‌شود، تحمیل خواهد کرد.

بر اساس طرح مکانیسم حمایتی بازنگری شده استرالیا، مقدار مبنا برای محاسبه سقف تولید کربن تا سال ۲۰۳۰ هر سال ۴٫۹ درصد کاهش می‌یابد. دولت امیدوار است با ارائه این طرح، شرکت‌های تولیدی بتوانند فعالیت‌های کربن‌زای خود را کاهش دهند.

شرکت «Rio Tinto» بر این اساس که واحدهای تولید آلومینیوم این شرکت بخشی استراتژیک و مهم صنعتی کشور استرالیا محسوب می‌شوند، حق امتیاز انحصاری را از دولت این کشور دریافت کرده است اما دو پالایشگاه این شرکت، هنوز از تاثیر منفی ضرر مالی این شرکت در قالب هزینه کاهش ارزش در امان نیستند.

تغییر سیستم شبکه تولید برق استرالیا

شرکت «Rio Tinto» علاوه بر به‌روزرسانی زیرساخت‌های انرژی واحد پالایشگاه «Queensland Aluminium»، با شرکت «Sumitomo» ژاپن برای استفاده از هیدروژن به جای گاز طبیعی در پالایشگاه «Yarwun» قرارداد همکاری امضا کرده است. در یک طرح آزمایشی، این واحد پالایشگاهی حدود ۶ هزار تن آلومینا در سال تولید خواهد کرد و در عین حال میزان انتشار دی‌اکسید کربن آن، حدود سه هزار تن در سال کاهش خواهد یافت.

با این حال، هنوز از میزان عملکرد فناوری شرکت ژاپنی اطلاعی در دست نیست و در واقع این فناوری نمی‌تواند راه حلی فوری برای کربن‌زایی بالای شبکه برق استرالیا ارائه دهد.

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی آلومینیوم، ۶ پالایشگاه آلومینای استرالیا در سال ۲۰۲۱، حدود ۹۳ درصد به انرژی زغال‌سنگ یا گاز وابسته بودند.

همچنین سه واحد ذوب شرکت «Rio Tinto» و واحد ذوب «Portland» که اکثریت سهام آن متعلق به شرکت آمریکایی «Alcoa» است، انرژی آن‌ها‌ از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود. در واقع مقیاس تبدیل شبکه موجود برق استرالیا مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار گسترده است.

وی تصریح کرد: تغییر سیستم انرژی برق استرالیا مبتنی بر انرژی بادی یا خورشیدی، به معنای ساخت یک پارک انرژی تجدیدپذیر ۱۲ برابر بزرگ‌تر از هر واحد تامین برقی است که تاکنون در استرالیا ساخته شده است.

به گفته وی، حل مشکل شبکه برق استرالیا زمان‌بر خواهد بود و در کوتاه‌مدت امکان رفع آن میسر نیست.

معضل دراز‌مدت

شرکت «Rio Tinto» در واحدهای تولید آلومینیوم خود در آمریکای شمالی، به دنبال اجرای روش‌های متعددی به منظور تولید آلومینیوم سبز است.

این شرکت با همکاری شرکت «Alcoa» با استفاده از فناوری کاتد خنثی، به دنبال تولید آلومینیوم کم‌کربن است که باعث کاهش انتشار کربن در گستره یک در فرایند واحدهای ذوب شرکت «Rio Tinto» در آمریکای شمالی می‌شود. ساخت سلول‌های نمونه اولیه کاتد خنثی در مقیاس تجاری در واحد ذوب شرکت «Rio Tinto» در کانادا قرار است در سال ۲۰۲۳ آغاز شود.

ظرفیت تولید آلومینیوم کم‌کربن این واحد ذوب با استفاده از تکنولوژی «AP60»، حدود ۱۶۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ این خط تولید راه‌اندازی شود. شرکت «Rio Tinto» درصدد است سرمایه‌گذاری هنگفتی بر روی آلومینیوم بازیافتی انجام دهد که می‌تواند تنها با استفاده از ۵ درصد برق مورد نیاز برای تولید فلز آلومینیوم اولیه ذوب، مجدد آن انجام شود.

این شرکت به تازگی یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت «Giampaolo»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم ثانویه در آمریکای شمالی با ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن فلز بازیافتی در سال را انجام داده است.

به نظر می‌رسد وضعیت واحدهای تولید آلومینیوم این شرکت در استرالیا برای گذار به تولید آلومینیوم کم‌کربن همچنان نامشخص باقی خواهد ماند.

به گفته پیتر کانینگهام، مدیر ارشد مالی شرکت «Rio Tinto»،  این شرکت کسب‌وکار تولید آلومینیوم را بسیار حیاتی قلمداد می‌کند.

وی عنوان کرد: کسب‌وکار تولید آلومینیوم برای استرالیا نیز مهم و حیاتی است؛ چراکه همان طور که استاشولم اعلام کرد، این صنعت می‌تواند زمینه را برای گذار آسان‌تر به انرژی‌های تجدیدپذیر در ابعاد گسترده فراهم کند.

در عین حال کانینگهام اعلام کرد اگر شرکت «Rio Tinto» نتواند انرژی‌های تجدیدپذیر را با قیمت رقابتی تامین کند، تولید و صادرات آلومینیوم به خارج از استرالیا برای این شرکت غیرممکن خواهد بود.

در همین راستا ممکن است معضلی که شرکت «Rio Tinto» با آن دست و پنجه نرم می‌کند سایر تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان نیز با آن مواجه شوند. در نتیجه گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز به داشتن زیرساخت‌های این انرژی‌ها دارد و در حال حاضر زیرساخت کافی برای این انرژی‌ها در جهان وجود ندارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=26055

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.