• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

شمارش معکوس برای افتتاح کارخانه تیتانیوم کهنوج

  • کد خبر : 27860
  • 13 شهریور 1402 - 7:05
شمارش معکوس برای افتتاح کارخانه تیتانیوم کهنوج
فرماندار کهنوج گفت: کارخانه تیتانیوم کهنوج با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. برآورد فعلی معدن تیتانیوم کهنوج ۱۵۰ میلیون تن بوده که تا ۴۵۰ میلیون تن هم پیش‌بینی شده است.

فرماندار کهنوج گفت: کارخانه تیتانیوم کهنوج با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. برآورد فعلی ذخیره معدن تیتانیوم کهنوج ۱۵۰ میلیون تن بوده که تا ۴۵۰ میلیون تن هم پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از صدا و سیما، علی شعبانی با بیان اینکه پهنه اول این معدن فعال بوده و پیش‌بینی می‌شود کارخانجات فرآوری آن تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، عنوان کرد: در حال حاضر ۵۱۰ نفر در این مجتمع معدنی مشغول به فعالیت هستند که با راه‌اندازی این پروژه، این میزان به دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه این معدن، بزرگ‌ترین معدن تیتانیوم خاورمیانه است.

عسکری، مدیر فنی معدن تیتانیوم کهنوج از کارخانه کنسانتره ایلمنیت کهنوج به عنوان اولین کارخانه کنسانتره ایلمنیت کشور نام برد و گفت: محصول نهایی این کارخانه در صنعت رنگ‌سازی و استخراج فلز تیتانیوم کاربرد دارد. تیتانیوم کهنوج، از دو بخش اصلی کراشه و ناحیه اصلی تشکیل شده است که سنگ با سایز یک هزار و ۱۰۰ میلی‌متر وارد سنگ‌شکن‌های فکی، ژیراتور و کن کراشه می‌شود و سایز محصول ما را به ۱۵ میلی‌متر می‌رساند. سپس وارد مرحله فرآوری شده که در این ناحیه توسط بالمیر خردایش انجام شده و در ادامه توسط سه روش سقلی، مغناطیسی و الکتریکی عیارسازی می‌شود که در نهایت عیار ایلمنیت بین ۴۵ تا ۴۷ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: تاکنون در این بخش ۲۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفته و چهار هزار تن سازه فلزی نصب شده است. همچنین پروژه به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر فنی معدن تیتانیوم کهنوج با بیان اینکه در کنار محصول اصلی که ایلمنیت تیتانیوم است، یک محصول فرعی به نام تیتانومگنت نیز تولید می‌شود، مطرح کرد: در حال حاضر ۵۱۰ نفر در این معدن مشغول به‌کار هستند که برخی از نیرو‌ها مربوط به خود شرکت و برخی مربوط به پیمانکار است.

زارع، مدیر تولید معدن تیتانیوم کهنوج اظهار داشت: در تلاشیم این پروژه را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم که در آن زمان، ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر به طور غیرمستقیم در پروژه مشغول به‌کار خواهند شد.

آزادی، کارشناس معدن تیتانیوم کهنوج تصریح کرد: وسعت معدن تیتانیوم کهنوج ۱۶ کیلومترمربع با عیار میانگین ۵.۵ درصد است که ماهانه ۸۰ هزار تن برداشت صورت می‌گیرد. در قسمت حفاری، چهار هزار تن حفاری اکتشافی انجام دادیم و در حال حاضر نیز سه هزار و ۵۰۰ تن حفاری در قسمت آنومالی شمالی کارخانه در حال انجام است.

وی ابراز کرد: سالانه دو میلیون تن استخراج در بخش معدن صورت می‌گیرد و ظرفیت اولیه اکتشافی تکمیلی معدن، ۳۰۰ میلیون تن در بخش سنگی برآورد شده است. عیار ورودی سنگ معدن ۵.۵ است که طی مراحل مختلف و خروج نهایی، عیار تیتانیوم دی‌اکسید به ۴۶.۵ درصد می‌رسد.

سلیمی، مسئول فنی کارگاه ساخت معدن تیتانیوم کهنوج بیان کرد: واحد کارگاه ساخت مجتمع تیتانیوم کهنوج از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. در اوج فعالیت ماهانه بین ۷۰ تا ۱۱۰ تن تولید داشتیم و در دو شیفت شب و روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر مشغول به‌کار هستیم. تمام عوامل در این واحد بومی هستند و اکثر سازه‌های موردنیاز مجتمع تیتانیوم توسط نیرو‌های متخصص بومی تولید شده است.

گنجی، کارشناس آزمایشگاه این مجتمع نیز از شناسایی و تشخیص عنصر TiO2 و آهن در این آزمایشگاه خبر داد.

سلیمانی، رئیس دفتر فنی برق مجتمع تیتانیوم کهنوج در خصوص برق‌رسانی به مجتمع تیتانیوم، مطرح کرد: پست ۲۳۰ کارخانه کهنوج از رینگ اصلی دکل شماره ۸۶ گرفته شده و یک انشعاب از این دکل برای برق‌رسانی به کل کارخانه توسط ۱۰ دکل مشبک وارد کارخانه می‌شود که هشت دکل در خارج کارخانه و دو دکل در داخل کارخانه است. ترانس برق ۴۰MV برق ۲۳۰ کیلو ولت را به ۱۱ کیلوولت تبدیل می‌کند و در دو مسیر، یکی به سمت کارخانه فرآوری و یکی به سمت معدن و ناحیه سنگ‌شکن می‌رود.

وی یادآور شد: مسیر برق‌رسانی ۱۱ کیلو وات به سمت معدن و سنگ‌شکن با ۱۹ دکل بتنی و مسیر برق‌رسانی به کارخانه فرآوری با ۶ دکل تلسکوپی انجام می‌شود. به صورت اختصاصی، پست برق ۲۳۰ مجتمع تیتانیوم کهنوج پیشرفت ۸۰ تا ۸۵ درصدی را داراست.

به گفته مسئولان، با توجه به اینکه سالانه ۵۰ هزار تن پیگمنت (رنگ‌دانه) به کشور وارد می‌شود، با اتمام این کارخانه نیاز کشور به پیگمنت تامین خواهد شد. تیتانیوم، کروم و مس، از مهم‌ترین معادن جنوب استان کرمان است که عملیات اکتشاف و استخراج در پهنه‌های معدنی این منطقه در دست اجراست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27860

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.