• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل شرکت نورد آهنین اسپادانا مطرح کرد:

صادرات تسمه فولادی در گرو تعدیل قیمت مواد اولیه

  • کد خبر : 26718
  • 01 شهریور 1402 - 12:01
صادرات تسمه فولادی در گرو تعدیل قیمت مواد اولیه
مدیرعامل شرکت نورد آهنین اسپادانا، تولیدکننده تسمه فولادی گفت: تولیدات مجموعه ما تا پیش از افزایش قیمت ورق، به کشورهایی همچون ارمنستان، گرجستان و عراق صادر می‌شد.

مدیرعامل شرکت نورد آهنین اسپادانا، تولیدکننده تسمه فولادی گفت: تولیدات مجموعه ما تا پیش از افزایش قیمت ورق، به کشورهایی همچون ارمنستان، گرجستان و عراق صادر می‌شد. از طرفی، تسمه فولادی با استفاده از شمش در واحدهای نوردی نیز تولید می‌شود و با توجه به اینکه در حال حاضر یک اختلاف قیمت حدود ۱۰ هزار تومانی میان شمش و ورق فولادی وجود دارد، طبیعتا تولید تسمه با استفاده از شمش و در ادامه صادرات آن، مقرون‌به‌صرفه‌تر از ورق خواهد بود. بنابراین اگر قیمت مواد اولیه مورد نیاز ما در بورس کالای ایران تعدیل شود، می‌توانیم فعالیت خود در بازارهای صادراتی را از سر بگیریم.

رسول ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت نورد آهنین اسپادانا فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ با هدف تولید تسمه فولادی در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان آغاز کرد؛ ما از سال ۱۳۷۸ در صنعت فولاد کشور حضور داشتیم و پس از کسب تجربه و دانش کافی، نسبت به راه‌اندازی خط تولید تسمه فولادی اقدام کردیم.

کاربرد تسمه فولادی در تولید گریتینگ (Grating)

وی در خصوص کاربرد تسمه فولادی، عنوان کرد: این محصول به طور عمده در تولید گریتینگ که در صنایع ساختمان‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و… کاربرد دارد، استفاده می‌شود. از جمله خواص گریتینگ که در انواع تسمه در تسمه، تسمه در نیم‌تسمه، تسمه در میلگرد و تسمه در چهارپهلو تولید می‌شود، می‌توان به وزن و قیمت مناسب و همچنین مقاوت بالا اشاره کرد؛ ضمن اینکه این محصول به دو روش جوش CO2 و الکترو فورجینگ در وزن‌های مختلف تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت نورد آهنین اسپادانا در ارتباط با تامین مواد اولیه، مطرح کرد: ورق فولادی، ماده اولیه مورد نیاز تولید تسمه است که ما آن را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم. خوشبختانه ورق با کیفیت عالی توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان محصولات فولادی همچون تسمه، لوله و پروفیل قرار می‌گیرد.

ابوطالبی با اشاره به اینکه تا پیش از افزایش به یک‌باره قیمت ورق، صادرات تسمه فولادی این شرکت به کشورهای ارمنستان، گرجستان و عراق انجام می‌شد، تصریح کرد: افزایش قیمت ماده اولیه، منجر به توقف صادرات تسمه فولادی در مجموعه ما شد. لازم به ذکر است که این محصول با استفاده از شمش در واحدهای نوردی فولادی نیز تولید می‌شود و از آنجایی که در حال حاضر قیمت شمش حدود ۲۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و قیمت ورق حدود ۳۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است، بنابراین می‌توان گفت که تولید تسمه با اسفاده از شمش و در ادامه صادرات آن، مقرون به صرفه‌تر از ورق است.

وی با بیان اینکه ماشین‌کاری، فرایند تولید تسمه فولادی در این مجموعه است، اضافه کرد: دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز جهت تولید تسمه فولادی، به طور کلی ساخت داخل بوده که از کیفیت عالی و استانداردهای روز دنیا برخوردارند.

زنگ خطر کاهش نیروی انسانی به صدا درآمده است

این تولیدکننده تسمه فولادی در خصوص کاهش نیروی انسانی جهت فعالیت در واحدهای صنعتی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۰ نفر به طور مستقیم در شرکت نورد آهنین اسپادانا مشغول فعالیت هستند. در این زمینه، با یک معضل اساسی به نام افت انگیزه نیروی انسانی مواجهیم؛ در حالی که بازار کار خوب و مناسبی برای افراد جویای کار به ویژه جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بخش تولید و صنعت ایجاده شده است اما متاسفانه شاهد کاهش انگیزه افراد جهت فعالیت در این بخش و گرایش به سمت مشاغل غیرمولد هستیم.

ابوطالبی ضمن اشاره به قطعی برق واحدهای صنعتی طی هفته‌های اخیر، اظهار داشت: برق کارخانجات فعال در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان طبق زمان‌بندی اعلام شده، یک روز در هفته قطع می‌شود. از طرفی، برق نقش بسزایی در تولید تسمه فولادی با استفاده از دستگاه‌های برش‌کاری دارد و به همین دلیل زمان قطعی برق، ما کارخانه را به منظور حفظ ایمنی و کاهش حداکثری ریسک خرابی تجهیزات و دستگاه‌ها تعطیل می‌کنیم.

وی در ادامه به تولید انواع تسمه‌های فولادی توسط شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای اشاره کرد و گفت: کشور چین، پیشرو در تولید انواع محصولات فولادی به ویژه تسمه بوده و به نوعی بازار تمامی کشورها را در دست گرفته است. با این وجود، تسمه فولادی با کیفیت عالی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و خوشبختانه ما بی‌نیاز از واردات این محصول هستیم.

مدیرعامل شرکت نورد آهنین اسپادانا در پایان خاطرنشان کرد: آینده صنعت فولاد در کشور ما کاملا روشن است و اگر قیمت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای نوردی تعدیل یابد، بدون شک منجر به رونق تولید و صادرات انواع محصولات فولادی به ویژه تسمه به بازار کشورهای همسایه خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=26718

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.