• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ‌آهن:

صادرکنندگان اقدام به سرمایه‌گذاری مولد کرده بودند اما دولت مانع‌ ایجاد کرد

  • کد خبر : 4874
  • 24 شهریور 1398 - 12:11
صادرکنندگان اقدام به سرمایه‌گذاری مولد کرده بودند اما دولت مانع‌ ایجاد کرد
عضو هیئت مدیره انجمن سنگ‌آهن گفت: در این سال‌ها با به توازن رسیدن زنجیره فولاد و ظرفیت مازاد تولید سنگ‌آهن، تولیدکنندگان صادرات کنسانتره و گندله را در برنامه خود قرار دادند و درآمد حاصل از فروش صادراتی را صرف توسعه فعالیت‌های معدنی خود کردند اما اکنون دولت با محدودیت‌هایی که برای صادرات در نظر گرفته، موجب شده تا سرمایه‌گذاران به سراغ ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن و صنایع معدنی نروند.
عضو هیئت مدیره انجمن سنگ‌آهن گفت: در این سال‌ها با به توازن رسیدن زنجیره فولاد و ظرفیت مازاد تولید سنگ‌آهن، تولیدکنندگان صادرات کنسانتره و گندله را در برنامه خود قرار دادند و درآمد حاصل از فروش صادراتی را صرف توسعه فعالیت‌های معدنی خود کردند اما اکنون دولت با محدودیت‌هایی که برای صادرات در نظر گرفته، موجب شده تا سرمایه‌گذاران به سراغ ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن و صنایع معدنی نروند.

قدیر قیافه در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما اکنون به هیچ عنوان با مشکل کمبود سنگ‌آهن مواجه نیستیم و توازن در کل زنجیره با توجه به فعالیت‌های واحدهای کوچک و بزرگ تامین سنگ‌آهن برقرار است.

این فعال حوزه معدن در خصوص صادرات سنگ‌آهن اذعان کرد: درصد زیادی از صادراتی که انجام می‌شود، توسط واحدهای بزرگ صورت می‌گیرد و میزان کمی از آن، توسط واحدهای کوچک و متوسط انجام می‌شود. در طرح جامع فولاد، ظرفیت واحدهای کوچک و متوسط دیده نشده و با توجه به صحبت‌هایی که در جلسه اخیر فعالین حوزه معدن و صنایع معدنی در اتاق بازرگانی ایران مطرح گردید، قرار بر این شد که ظرفیت این واحدها هم در طرح جامع فولاد، در نظر گرفته شود.

کشور با کمبود سنگ‌آهن مواجه نیست

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در این سال‌ها در بازار فولاد و در کل زنجیره عرضه، به توازن رسیدیم و با کمبود سنگ‌آهن مواجه نبودیم، واحدهای تولیدکننده سنگ‌آهن و بخش‌های مختلف زنجیره تولید، صادرات محصولات معدنی خود را در دستور کار قرار دادند و با توجه به تنگناهای مالی که در داخل کشور وجود دارد، اقدام به سرمایه‌گذاری مولد در توسعه واحدهای خود در حوزه‌های تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، نمودند.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ‌آهن تصریح کرد: مجموعه‌هایی بزرگی همچون گل‌گهر و چادرملو سعی کرده‌اند کل زنجیره تولید را در اختیار بگیرند؛ هرچند برخی از کارشناسان این امر را نادرست می‌دانند اما به عقیده بنده، اتفاق درستی رخ داده است. از ابتدای کشف معدن تا تولید یک محصول نیمه‌نهایی یا نهایی، مانند ورق یا میلگرد و …، در یک هلدینگ انجام می‌شود.

درآمد حاصل از صادرات، صرف توسعه شد

قیافه درباره مشکلات صادرکنندگان اضافه کرد: درآمد حاصل از صادرات صرف توسعه شده است اما اکنون، با وضع عوارض صادراتی برای فعالان معدنی بخش خصوصی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند؛ در حالی که اگر به وضعیت صادرات در سال گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بیشتر صادرکنندگان مجموعه‌های بزرگ بوده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته، بخش کوچکی از صادرات، مربوط به سنگ‌آهن دانه‌بندی و بقیه آن، شامل کنسانتره و گندله بوده است. ما صادرات را نباید به عنوان یک موضوع مخرب و آسیب‌رسان به چرخه تولید داخلی ببینیم، باید برای هر یک دلار بجنگیم تا بازار صادراتی خود را حفظ کنیم. اگر این کار را نکنیم، نمی توانیم نیازهای اساسی کشور را تامین کنیم، به همین جهت، باید نگاه ویژه‌ای به صادرات داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری را به دلیل فعالیت مولدی که انجام داده، مجازات می‌کنند

وی در خصوص مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، عنوان کرد: دولت با سیاست‌گذاری‌های غلط خود این سیگنال را به سرمایه‌گذاران بخش معدن ارسال می‌کند که به خاطر اکتشاف، فرآوری، تولید کنسانتره و گندله و در مجموع، فعالیت مولدی که انجام دادند، باید مجازات شوند اما مجازات آن‌ها چیست؟ اینکه صادرات برای آن‌ها سخت شود و با ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی مواجه شوند. چرا باید برای سرمایه‌گذاری که در حوزه معدن، اشتغال ایجاد کرده و باعث تولید ثروت در کشور شده است، عوارض صادراتی ۲۵ تا ۳۰ درصدی وضع می‌شود؟!

قیافه در ادامه اظهار کرد: این سیاست‌گذاری‌ها باعث می‌شود تا تولیدکننده به جای اینکه به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتری برود، برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها تشویق شود. شما در نظر بگیرید کسی که پول خود را در بانک سپرده می‌کند، هیچ مالیاتی از او دریافت نمی‌شود و ۲۱ درصد نیز سود دریافت می‌کند، در نتیجه صاحبان سرمایه ترجیح می‌دهند بدون دردسر سود کافی را دریافت کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ‌آهن افزود: به این ترتیب، اگر هر شخص، سرمایه‌گذاری غیرمولد انجام دهد، دولت با او کاری ندارد اما اگر کار توسعه‌ای انجام دهد، مجازات خواهد شد. این یعنی ارسال سیگنال منفی، یعنی عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه می خواهند تولید این کشور را به سمت نابودی سوق دهند، تولیدکننده را مجازات کنند و به همه این پیام را بدهند که در این کشور دنبال تولید نروید. به همین دلیل، این سخن که مگر عقل شما عیب دارد که به دنبال تولید رفته‌اید! در کشور مصطلح شده است.

وی در ارتباط با تولید گندله در کشور، اذعان کرد: خط تولید گندله در کشور بومی‌سازی شده و ما تکنولوژی تولید این محصول معدنی را داریم. ما امروز توانایی داریم حدود ۷۰ درصد تجهیزات گندله‌سازی را بسازیم، لوله‌های ریفورمر، نمونه بارز این تجهیزات است که در کشور ساخته می‌شود. کاتالیزورهای صنعت فولاد نیز از مواردی است که در داخل تولید می‌شود و کیفیت آن، بسیار بالاتر از نمونه‌های خارجی آن است.

قیافه در پایان یادآور شد: تمام تجهیزات از معدن تا گندله‌سازی در کشور قابل تولید است، با سرمایه‌گذاری مناسبی می‌توان واحد گندله‌سازی راه‌اندازی کرد اما در شرایطی که صادرات محصولات معدنی با ممنوعیت و محدودیت مواجه است، عاقلانه نیست که فرد به سراغ ایجاد ارزش افزوده در صنایع معدنی برود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4874
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت