• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
یک تولیدکننده ظروف مسی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

صنایع‌دستی به دست فراموشی سپرده شده است

  • کد خبر : 32457
  • 09 آبان 1402 - 10:25
صنایع‌دستی به دست فراموشی سپرده شده است
یک تولیدکننده ظروف مسی گفت: متاسفانه اکنون بازار مصرف دچار رکود شدیدی بوده و خرید صنایع‌دستی در اولویت مصرف‌کنندگان قرار ندارد؛ همین موضوع سبب افت درآمد واحدهای تولیدی شده و بسیاری از صنعتگران ناچار به تعدیل نیرو و تعطیل کردن مجموعه خود شده‌اند.

یک تولیدکننده ظروف مسی گفت: متاسفانه اکنون بازار مصرف دچار رکود شدیدی بوده و خرید صنایع‌دستی در اولویت مصرف‌کنندگان قرار ندارد؛ همین موضوع سبب افت درآمد واحدهای تولیدی شده و بسیاری از صنعتگران ناچار به تعدیل نیرو و تعطیل کردن مجموعه خود شده‌اند.

نبی‌الله احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان و بازار مصرف هر دو از شرایط خوبی برخوردار نیستند، اذعان کرد: در سال‌های گذشته شرایط مساعدتر بود و تولیدکنندگان امکان پرداخت هزینه‌های ثابت و متغیر را داشتند اما اکنون اوضاع تغییر کرده و واحدهای تولیدی متحمل خسارات مالی شدیدی شده‌اند که این موضوع ادامه فعالیت را برای صنعتگران بسیار دشوار ساخته است. از سوی دیگر علی‌رغم شعارهای فراوانی که در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود، هیچ گامی به منظور عملی کردن وعده‌ها برداشته نشده و صنعتگران امیدی به بهبود شرایط ندارند. باید گفت که وضعیت بازار و صنعت کشور به نقطه‎‌ای رسیده که حتی اخذ وام و تسهیلات نیز گرهی از مشکلات تولیدکنندگان باز نمی‌کند زیرا میزان فروش و درآمد واحدها به قدری کاهش یافته که بازپرداخت مبالغ وام برای تولیدکنندگان غیرممکن است. باید اضافه کنم که علی‌رغم اینکه قیمت محصولات نسبت به سال گذشته افزایش زیادی را تجربه نکرده است، در نیمه نخست سال جاری بازار مصرف دچار رکود شدیدی بود؛ این در حالی است که در سال گذشته میزان تقاضا برای محصولات و شرایط بازار مصرف تا حدودی مناسب بود. البته این مشکل مختص به صنعت ظروف مسی نبوده و اکثر فعالان صنعتی در حال حاضر با رکود بازار و افت میزان تقاضا مواجه هستند. افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش قدرت خرید مشتریان باعث شده تا آن‌ها خرید ملزومات و مایحتاج اولیه را به خرید ظروف مسی ترجیح دهند. گفتنی است که افرادی که برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید کالا کرده‌ بودند، به سبب رکود بازار و عدم فروش محصولات متضرر شده‌اند؛ به همین دلیل افراد تمایلی به خرید نداشته و برای حفظ سرمایه خود گزینه‌های دیگری را انتخاب می‌‌کنند. همچنین به سبب نوسان شدید قیمت‌ها، تامین‌کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان هم تمایلی به فروش ندارند مگر اینکه مشتریان محصولات را به صورت نقدی خریداری کنند؛ با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی و کاهش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، فروش محصولات به صورت اعتباری برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر نیست زیرا شرایط به گونه‌ای است که احتمال عدم تسویه مشتریان در زمان مقرر افزایش یافته است و در چنین شرایطی، طولانی بودن پیگیری وصول مطالبات و رجوع به مراجع قضایی، باعث ایجاد خسارت زیادی می‌شود.

وی در رابطه با شرایط بازار مصرف ادامه داد: همان طور که ذکر شد مشکل اصلی تولیدکنندگان، رکود بازار و کمبود سرمایه در گردش است و ما در زمینه تامین مواد اولیه با چالشی مواجه نیستیم. به همین دلیل اگر بازار از شرایط مناسب‌تری برخوردار بود، تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت نیازی به نقدینگی بالایی نداشته و امکان فروش محصولات به صورت اعتباری را داشتند. تنها راهکاری که می‌تواند به رونق بازار کمک کند، حمایت دولت از واحدهای تولیدی است؛ به طوری که وام‌های کم‌بهره به تولیدکنندگان اعطا شود، صنعتگران امکان صادرات مازاد محصولات را به سایر کشورها داشته باشند و همچنین ریسک بازگشت سرمایه از سوی مشتریان خارجی به سبب وجود تحریم‌ها کاهش یابد. علاوه‌براین موارد، رونق بازار ظروف مسی و به طور کلی صنایع‌دستی در گرو رونق صنعت گردشگری است؛ به همین دلیل دولت باید همگام با افزایش مراودات تجاری، اقدامات لازم برای رونق صنعت گردشگری و افزایش آمار ورود گردشگران خارجی به کشور را در دستور کار خود قرار دهد. لازم به ذکر است که در یک برهه زمانی صنایع‌دستی از ترکیه وارد کشور می‌شد و همین موضوع تاثیر منفی بر میزان فروش محصولات ما گذاشته بود اما اکنون دیگر واردات صورت نگرفته و تولیدکنندگان توانمند داخلی به راحتی امکان عرض‌اندام در بازارهای خارجی را دارند.

ظاهر و باطن یکی نیست

این فعال صنعتی در خصوص کیفیت محصولات ایرانی و خارجی، عنوان کرد: خوشبختانه تولیدکنندگان ظروف مسی در کشور به سبب مهارت و تجربه بالایی که در این حوزه دارند، محصولات باکیفیت و ارزان‌قیمتی را نسبت به محصولات خارجی تولید می‌کنند؛ به عنوان مثال محصولات ترک تنها ظاهر زیبایی داشته و از نظر کیفیت به پای محصولات ایرانی نمی‌رسند. گفتنی است که این کارگاه در استان زنجان واقع شده و ما محصولات خود را علاوه بر این استان در سایر استان‌ها مانند تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و… به فروش می‌رساندیم. در زمینه صادرات نیز به سبب نبود تجربه کافی به طور مستقیم فعالیت نداشته و برخی از تجار محصولات ما را به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان صادر می‌کردند. لازم به ذکر است که ما در ابتدا در زمینه ریخته‌گری شمش مس فعالیت داشتیم اما به دلیل متحمل شدن خسارات مالی زیاد و تجربه‌ای که از گذشته در خصوص تولید صنایع‌دستی داشتیم، برای ادامه فعالیت، تولید ظروف مسی را انتخاب کردیم.

احمدی با اشاره به فرایند تولید ظروف مسی و ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید، تصریح کرد: برای کاهش خطرات احتمالی برخی از مراحل اولیه تولید مانند فرم‌دهی و تاب‌گیری با استفاده از ماشین‌آلات انجام شده و مراحل بعدی به صورت دستی و توسط کارکنان ماهر صورت می‌گیرد؛ در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که واحدهای تولیدی صنایع‌دستی وابستگی زیادی به ماشین‌آلات نداشته و اکثر محصولات به صورت دستی تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که ماشین‌آلات مورد نیاز مانند پرس فورج، با کیفیت و قیمت مناسبی در داخل توسط ماشین‌سازان داخلی ساخته شده و احتیاجی به واردات و خرید دستگاه‌های خارجی نیست؛ به همین دلیل تولیدکنندگان مشکلی در خصوص تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نداشته و قطعات یدکی به راحتی از بازارهای داخلی تامین می‌شوند.

رکود بازار کمر تولیدکنندگان را شکست

وی در رابطه با چالش نیروی انسانی، ابراز کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات تولیدکنندگان حفظ نیروی کار است که ما هم به سبب رکود بازار، ناچار به تعدیل نیرو شده و تعداد کارکنان خود را از ۲۴ نفر به پنج نفر کاهش دادیم. در صورتی که اگر بازار مصرف رونق یابد و درآمد مجموعه روند صعودی به خود بگیرد، با پرداخت حقوق مکفی و ارائه مشوق‌های مالی، مشکلی در جذب و حفظ نیروی کار نداشته و ظرفیت اشتغال‌زایی برای حداقل ۳۰ نفر را داریم. باید به نکته مهمی اشاره کنم که این صنعت بسیار دشوار و پیچیده نبوده و افراد تازه کار نیز پس از کسب مهارت‌های لازم و آموزش در کنار افراد باتجربه، امکان فعالیت در کارگاه را دارند. به عنوان مثال در استان زنجان بسیاری از بانوان پس از آموزش و کسب مهارت در این حوزه، اقدام به راه‌‌اندازی واحدهای تولیدی کرده و مشغول به‌کار شدند که عملکرد بسیار خوبی داشته و محصولات باکیفیتی را تولید می‌کردند اما متاسفانه رکود بازار باعث شد تا سرنوشت اکثر کارگاه‌ها به تعطیلی ختم شود.

این فعال صنعتی در خصوص سایر چالش‌های تولیدکنندگان، اظهار داشت: یکی از مشکلات مشترک اکثر تولیدکنندگان در کشور، محدودیت‌های انرژی است اما ما در فصل تابستان علی‌رغم قطعی برق واحدهای صنعتی، با مشکل خاصی روبه‌رو نشدیم زیرا از مولدهای برق استفاده‌ می‌کردیم؛ لازم به ذکر است که در خصوص تامین سوخت مورد نیاز مولدها نیز با چالشی دست به گریبان نبوده و موفق به اخذ سهمیه از شرکت نفت شدیم. همچنین با اطلاع‌رسانی قبلی در خصوص زمان قطعی برق، برنامه تولید مجموعه به نحوی تنظیم می‌شد تا اقداماتی که به برق زیادی نیاز ندارند، در این ساعات انجام شده و کارکنان مشغول به فعالیت باشند. باید اذعان کنم که علاوه بر محدودیت‌های انرژی، افزایش هزینه‌های انرژی به مانعی بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان تبدیل شده است و صنعتگران قادر به حل آن نیستند؛ در این شرایط تنها راه برای پوشش هزینه‌های اضافه، افزایش درآمد واحدهای تولیدی است که آن هم به سبب رکود بازار امری محال به نظر می‌رسد. باید تاکید کنم که اگر قیمت محصولات مسی روند نزولی به خود بگیرد، باز هم رکود بازارهای داخلی ادامه خواهد یافت زیرا مشتریان نسبت به آینده نگران‌ بوده و تمایلی به خرید ندارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32457

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.