• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری نجف‌آبادی:

صنعت، بی برو برگرد قربانی می‌شود!

  • کد خبر : 29753
  • 06 مهر 1402 - 8:22
صنعت، بی برو برگرد قربانی می‌شود!
مدیر کارگاه ریخته‌گری نجف‌آبادی، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات تولیدکنندگان در کشور، محدودیت‌های انرژی بوده که عدم اطلاع‌رسانی‌ قبلی در رابطه با زمان قطعی برق و یا گاز باعث تحمیل خساراتی به واحدهای تولیدی شده است اما نکته اینجاست که اطلاع‌رسانی در رابطه با این موضوع هم گرهی از کار صنعتگران باز نمی‌کند؛ سازمان‌های دولتی در هر شرایطی و بدون در نظر گرفتن مشکلات، مطالبات خود را از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری نجف‌آبادی، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات تولیدکنندگان در کشور، محدودیت‌های انرژی بوده که عدم اطلاع‌رسانی‌ قبلی در رابطه با زمان قطعی برق و یا گاز باعث تحمیل خساراتی به واحدهای تولیدی شده است اما نکته اینجاست که اطلاع‌رسانی در رابطه با این موضوع هم گرهی از کار صنعتگران باز نمی‌کند؛ سازمان‌های دولتی در هر شرایطی و بدون در نظر گرفتن مشکلات، مطالبات خود را از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند.

احمدنبی نجف‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به وضعیت نامناسب صنعت ریخته‌گری در کشور و فعالان این صنعت، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر شرایط بازار مصرف قطعات ریختگی آلومینیومی تعریفی نداشته و تولیدکنندگان با رکود بازار و کاهش چشمگیر میزان تقاضای محصولات مواجه هستند. دلایل متعددی باعث به وجود آمدن این وضعیت شده‌ است اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که رکود بازار مصرف و مسائل مالیاتی باعث شده‌اند تا میزان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بسیار محدود شود؛ افزایش نرخ تورم، افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصولات، کاهش قدرت خرید مردم و… از جمله دلایلی هستند که سبب به وجود آمدن رکود در بازار مصرف شده‌اند. گفتنی است که ما در این کارگاه ریخته‌گری از شمش آلومینیوم برای تولید محصولات استفاده می‌کنیم که برای تهیه آن از بازار آزاد با مشکلی مواجه نیستیم؛ باید به این مسئله اشاره کنم که قیمت شمش در سال جاری به دلیل رکود شدید بازار، نوسان زیادی را تجربه نکرد اما قیمت آن در سال گذشته بسیار افزایشی بود. اکنون مهم‌ترین چالش‌ تولیدکنندگان در مسیر تولید، تامین مواد اولیه نبوده و شرایط نامناسب بازار مصرف آن‌ها را تحت فشارهای اقتصادی قرار داده است.

وی در خصوص سایر مشکلاتی که روی روند تولید محصولات و فعالیت تولیدکنندگان تاثیر منفی می‌گذارد، اذعان کرد: عدم پرداخت مطالبات مشتریان از سوی سازمان‌های دولتی و همچنین عدم اعطای وام به تولیدکنندگان باعث شده تا سرمایه‌ کافی برای سفارش قطعات جدید و یا سفارش تناژ بالا را نداشته باشند؛ به همین دلیل کل چرخه تولید تحت تاثیر قرار گرفته و سرعت رشد صنعت کشور کند شده است. گفتنی است که ما با استفاده از دستگاه‌های دایکست (ریخته‌گری تحت فشار)، توانایی تولید هر نوع قطعه‌ای که مشتریان سفارش دهند را داریم اما در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را روی ریخته‌گری قطعات صنعتی و خودرویی قرار داده‌ایم.

ظاهر و باطن یکی نیست

مدیر کارگاه ریخته‌گری نجف‌آبادی در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید، ابراز کرد: اکثر تولیدکنندگان در حال حاضر از ماشین‌آلات و دستگاه‌های دایکست قدیمی بهره‌ می‌برند و ما هم از دستگاه‌های داخلی و ساخت روسیه استفاده می‌کنیم. باید گفت که ماشین‌سازان داخلی موفق به بومی‌سازی ماشین‌آلات مورد نیاز در صنعت ریخته‌گری شده‌اند اما تولیدکنندگان با توجه به شرایط بد بازار، قیمت بالای دستگاه‌ها و سرمایه در گردش محدود، امکان خرید نداشته و تهیه این ماشین‌آلات برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست؛ البته این موضوع تنها مختص به ماشین‌آلات داخلی نبوده و تمایل تولیدکنندگان برای خرید ماشین‌آلات خارجی هم کاهش یافته است. باید اضافه کنم که ماشین‌آلات خارجی توسط شرکت‌های بزرگ طبق آخرین استانداردهای روزدنیا تولید می‌شوند اما در داخل، ماشین‌سازان ایرانی مانند ماشین‌سازان خارجی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای ساخت دستگاه‌ها انجام نداده‌ و مانند ماشین‌سازان خارجی به برخی از مواد اولیه و تجهیزات لازم دسترسی ندارند؛ به همین دلیل ایراداتی که در ماشین‌آلات ایرانی وجود دارد بسیار بیشتر از ماشین‌آلات خارجی بوده و کیفیت پایین‌تری دارند. به عنوان مثال از نظر ظاهری ماشین‌آلات ایرانی تفاوتی با ماشین‌آلات خارجی ندارند اما بعد از گذشت دو سال، کارایی و بهره‌وری این ماشین‌آلات در حد ماشین‌آلات قدیمی خارجی کاهش می‌یابد. در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات به دلیل تجربه بالایی که در این حوزه داریم، با چالش خاصی روبه‌رو نبوده و لوازم و قطعات یدکی مورد نیاز، در بازار موجود هستند؛ تنها نکته مهمی که باید در نظر داشت، نوسان نرخ دلار و افزایش قیمت قطعات یدکی در بازار است.

نجف‌آبادی در پاسخ به سوال که آیا در مسیر خود با چالش‌های زیست‌محیطی روبه‌رو بوده‌اید، گفت: خوشبختانه به دلیل اینکه ما تمام مسائل زیست‌محیطی را رعایت کرده و از ورود هرگونه آلودگی به محیط زیست جلوگیری می‌کنیم، در این زمینه با مشکلی مواجه نشده‌ایم. همچنین باید اضافه کنم که با توجه به ماهیت صنعت ریخته‌گری، همواره سعی کرده‌ایم که در زمینه ایمنی بسیار سخت‌گیرانه عمل کنیم؛ به همین دلیل به کارکنان جدیدالورود پس از کسب مهارت‌های لازم، اجازه فعالیت در کارگاه داده می‌شود و موضوع ایمنی و سلامتی تمام کارکنان، برای ما در اولویت بوده و نکات ایمنی مجددا قبل از شروع کار برای نیروی‌های مجموعه یادآوری می‌شوند؛ همچنین در کنار آموزش، تجهیزات و لوازم ایمنی نیز در اختیار کارکنان مجموعه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به چالش کمبود نیروی انسانی، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر صنایع در کشور با این چالش دست به گریبان هستند زیرا امروزه افراد جوان به دلیل سختی کار بالا در واحدهای صنعتی، به فعالیت در شغل‌های کاذب و انتخاب راه‌های آسان‌تر برای کسب درآمد تمایل دارند؛ به همین دلیل ما به ناچار در این کارگاه‌ ریخته‌گری با تعداد افراد کمتری به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و برای حدود چهار تا پنج نفر به طور مستقیم و برای ۱۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی انجام داده‌ایم. تنها راهکاری که اکنون پیش پای صنعتگران و فعالان اقتصادی وجود دارد، استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته مانند کشورها‌ی توسعه‌یافته به منظور کاهش وابستگی به نیروی انسانی و یا استفاده از نیروی کار خارجی است. باید اضافه کنم که استخدام نیروی کار خارجی ممکن است به سبب وجود تفاوت‌های فرهنگی برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز باشد؛ کمااینکه اکنون برخی واحدهای تولیدی با نیروی‌های کار ایرانی نیز بر سر برخی مسائل به سختی به تفاهم می‌رسند. گفتنی است که اپراتوری دستگاه‌های دایکست به تخصص و مهارت زیادی نیاز نداشته و افراد معمولی می‌توانند بعد از چند ماه آموزش زیر نظر افراد باتجربه، مشغول به‌ کار شوند اما در زمینه ذوب مواد نیز باید کارکنان مهارت و تجربه بالایی داشته باشند.

افزایش پلکانی قیمت‌ها

مدیر کارگاه ریخته‌گری نجف‌آبادی تصریح کرد: در سه ماهه ابتدایی سال گذشته وضعیت بازار مصرف و فعالان صنعت ریخته‌گری مناسب بود اما بعد از این مدت به دلیل رکود بازار و اقدامات سازمان امور مالیاتی مانند اخذ مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان بدون توجه به شرایط، اوضاع تغییر کرد؛ در صورتی که سازمان امور مالیاتی باید این سخت‌‌گیری را در رابطه با افراد سودجو اعمال کند نه در مورد واحدهای تولیدی که هدفی جز تولید و اشتغال‌زایی ندارند. همچنین باید اذعان کنم که فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز در داخل، روی فعالیت کارگاه‌های مجاز تاثیر منفی گذاشته است زیرا این واحدها بدون پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، به راحتی به کار خود ادامه داده و با تولید محصولات ارزان‌قیمت اما بی‌کیفیت، نظر مشتریان را جلب می‌کنند. گفتنی است که اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از تمام تولیدکنندگان (صنایع بالادستی تا صنایع پایین‌دستی) باعث می‌شود تا قیمت محصول نهایی به صورت پلکانی افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان مزیت رقابتی خود را از دست بدهند؛ به همین دلیل برای رونق بازار و کاهش قیمت تمام شده محصول، بهتر است این مالیات یک بار و از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود.

نجف‌آبادی در خصوص وضعیت صنعت ریخته‌گری در کشورهای همسایه، تاکید کرد: تخصص و دانش فعالان صنعت ریخته‌گری در داخل از تولیدکنندگان کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان بسیار بالاتر است زیرا به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی در برخی از این کشورها و همچنین تولید محصولات بی‌کیفیت توسط ریخته‌گران پاکستانی، امکان رقابت با ما را ندارند. لازم به ذکر است که از نظر دانش و تخصص تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان ترک برابر هستند اما تولید‌کنندگان ترک به دلیل استفاده از ماشین‌آلات خارجی، از نظر تکنولوژی از ما جلوتر هستند.

آب در هاون کوبیدن

وی در رابطه با چالش محدودیت‌های انرژی، مطرح کرد: در سال جاری ما با دو روز قطعی برق در هفته مواجه بودیم که باید برای رفع این مشکل اقدامات لازم از سوی نهادهای مربوطه انجام شود زیرا زمانی که مذاب درون کوره قرار دارد، با قطعی ناگهانی برق تمام زمان و انرژی صرف شده برای ذوب مواد به هدررفته و تولیدکنندگان از برنامه‌ریزی خود عقب می‌مانند. گفتنی است که در شهرک صنعتی که کارگاه ما در آن قرار دارد، اطلاع‌رسانی قبلی قطعی برق صورت می‌گیرد اما متاسفانه این کار برای تولیدکنندگان با توجه به مشکلات ذکر شده مفید فایده نیست زیرا آن‌ها در هر صورت با کاهش درآمد و مسائل مالیاتی روبه‌رو خواهند شد.

مدیر کارگاه ریخته‌گری نجف‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات فراوان در مسیر تولید و افزایش چشمگیر هزینه‌ها، سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری ندارند؛ به همین دلیل اگر شرایط بر همین روال ادامه پیدا کند شاهد کاهش بیشتر میزان تولید محصولات در کشور خواهیم بود. در این زمان تولیدکنندگان برای رفع مشکلات خود نیازمند حمایت‌های دولت، مانند اعطای وام‌های کم‌بهره و اصلاح قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29753

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.