• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل شرکت فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان مطرح کرد:

صنعت آلومینیوم در گیرودار چالش‌های داخلی

  • کد خبر : 40752
  • 02 اسفند 1402 - 14:27
صنعت آلومینیوم در گیرودار چالش‌های داخلی
مدیرعامل شرکت فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان گفت: امروزه با توجه به سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی، شاهد جایگزینی محصولات مختلفی هستیم که با وزن و قیمت کمتر، کارایی یکسانی را ارائه می‌کنند. فلز آلومینیوم پس از اکسیژن و سیلیکون، فراوان‌ترین عنصر و همچنین فراوان‌ترین فلز در پوسته کره زمین به شمار می‌آید که به سرعت مسیر خود را در صنایع مختلف باز کرده است.

مدیرعامل شرکت فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان گفت: امروزه با توجه به سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی، شاهد جایگزینی محصولات مختلفی هستیم که با وزن و قیمت کمتر، کارایی یکسانی را ارائه می‌کنند. فلز آلومینیوم پس از اکسیژن و سیلیکون، فراوان‌ترین عنصر و همچنین فراوان‌ترین فلز در پوسته کره زمین به شمار می‌آید که به سرعت مسیر خود را در صنایع مختلف باز کرده است و کشورهای مختلف از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در زمینه تولید آلومینیوم انجام داده‌اند. در ایران نیز صنعت آلومینیوم یکی از صنایع استراتژیک و پراهمیت به شمار می‌آید؛ با این حال یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان شمش آلیاژی آلومینیوم و صنایع پایین‌دستی در کشور، تامین کافی مواد اولیه است. به طوری که اکنون میزان عرضه شمش آلومینیوم خالص در بورس کالا پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست.

محمد خاموشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با تاریخچه و زمینه فعالیت شرکت فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان، بیان کرد: این مجموعه توسط مدیران باسابقه صنعت آلومینیوم راه‌اندازی شد و با بهره‌گیری از تجربیات چندین‌ ساله آن‌ها در سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرد. گفتنی است که این شرکت در بدو تاسیس، موفق شد که استاندارد و گواهینامه‌های مربوط به صنعت خودروسازی و تولید قطعات خودرو را دریافت کند؛ همچنین در راستای بهبود خدمات، شرکت فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان موفق به اخذ استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ از سازمان ملی استاندارد شد و این مجموعه تنها شرکت در شهرستان گلپایگان است که با داران بودن دو سایت آماده‌سازی و نمونه‌گیری، به عنوان آزمایشگاه همکار خدماتی را به سایر تولیدکنندگان ارائه می‌دهد. گفتنی است که در حال حاضر مصرف‌کنندگان عمده شمش‌های آلیاژی این مجموعه، صنایع خودروسازی هستند اما صنایع پایین‌دستی آلومینیوم نیز که محصولاتی مانند سیستم‌های گرمایشی، قطعات ریخته‌گری، ظروف آلومینیومی و… را تولید می‌‌کنند با ما همکاری دارند.

تب بالای صنعت آلومینیوم

وی با اشاره به بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان شمش آلومینیوم آلیاژی، عنوان کرد: در حال حاضر سهمیه‌بندی خرید شمش آلومینیوم خالص از بورس کالا و ابلاغ سهمیه هر یک از واحدهای تولیدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، سبب کند شدن حرکت تولیدکنندگان در مسیر رشد و توسعه شده است. به عنوان مثال سهمیه خرید مواد اولیه از بورس کالا برای مجموعه‌ای که ماهانه دو هزار تن شمش تولید می‌کند، ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن تعیین شده است. گفتنی است که مبنای این سهمیه‌بندی بر اساس میزان تولید و پروانه بهره‌برداری تعیین می‌شود اما شاهد هستیم که سهمیه کارخانه‌هایی که فقط حدود هشت ماه از زمان فعالیت آن‌ها می‌گذرد، نسبت به سهمیه شرکت‌های باسابقه‌ای که سال‌های زیادی در صنعت آلومینیوم فعالیت دارند، بسیار بیشتر است. به همین دلیل باید گفت که محاسبات انجام شده صحیح نیست و شرکت‌هایی که تامین‌کننده اصلی شمش آلیاژی صنایع بزرگ کشور همانند صنایع خودروسازی هستند، به دلیل تامین نشدن مواد اولیه کافی، امکان رفع نیاز کامل مصرف‌کنندگان را ندارند. همان طور که اشاره شد این مسئله چالش‌های زیادی را برای تولیدکنندگان شمش آلومینیوم آلیاژی به وجود آورده است که یکی از آن‌ها کاهش میزان تولید محصولات به شمار می‌آید. به همین دلیل ما برای رفع این چالش، پیگیری‌های مکرری از خانه صنعت، و معدن تجارت شهرستان و اداره کل صمت استان اصفهان به عمل آورده‌ایم که متاسفانه تا به امروز نتیجه مطلوبی در این خصوص حاصل نشده است. از طرف دیگر، تولیدکنندگان با وجود این شرایط ناچارند برای ادامه فعالیت مجموعه و کارکنان، شمش آلومینیوم خالص مورد نیاز را از بازار آزاد با قیمت بیشتری نسبت به بورس کالای ایران خریداری کنند. به طوری که اگر قیمت شمش در بورس کالا ۱۳۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم باشد، قیمت آن در بازار آزاد با اختلاف هشت هزار تومانی ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

مدیرعامل شرکت فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان در رابطه با چالش سهمیه‌بندی خرید شمش آلومینیوم از بورس کالا ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف کنترل بازار نسبت به اجرای این دستورالعمل در سال جاری اقدام کرد اما این موضوع تاثیر معکوس داشته و سبب هیجانی شدن شرایط بازار شده است. به طوری که اگر تولیدکنندگان به هر دلیلی موفق به خرید شمش از بورس کالا نشوند، در عرضه‌های بعدی امکان خرید کمتری نسبت به هفته قبل را دارند زیرا به واسطه فرمول‌های پیچیده تعیین شده در بورس کالا، سهمیه تولیدکنندگان در صورت عدم خرید شمش باطل می‌شود و واحدهای تولیدی به ناچار باید برای تامین مواد اولیه وارد میدان رقابت‌ بورس کالا شوند. این در حالی است که قبل از اجرای این دستورالعمل هم به دلیل عدم عرضه کافی شمش در این تالار صنعتی، رقابت میان خریداران بسیار زیاد بود و قیمت شمش آلومینیوم روند افزایشی را طی می‌کرد. گفتنی است که به موجب توافق سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید هر هفته ۱۰ هزار تن شمش آلومینیوم خالص در بورس کالا عرضه شود اما حداکثر میزان عرضه شمش در هر هفته به ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار تن می‌رسد. همین موضوع باعث می‌شود به دلیل تقاضای بالای مصرف‌کنندگان نسبت به میزان عرضه، رقابت برای خرید شمش افزایش یابد و قیمت آن که با قیمت پایه ۹۲ تا ۹۶ هزار تومان در این تالار صنعتی عرضه شده است با حدود ۴۰ هزار تومان اختلاف به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برسد. این در حالی است که میزان تولید شمش آلومینیوم خالص در کشور مناسب است و فقط نحوه عرضه آن سبب ایجاد چنین معضلاتی می‌شود. متاسفانه باید اذعان کرد علی‌رغم پیگیری‌های تولیدکنندگان از طریق سندیکای صنایع آلومینیوم ایران برای رفع چالش‌های عرضه شمش در بورس کالا و ارائه پیشنهاداتی از سوی آن‌ها، تغییری در شرایط موجود حاصل نشده است. علاوه بر چالش‌هایی که مطرح ‌شد، واردات شمش‌های ضایعاتی آلومینیوم از کشور عراق نیز با مشکلاتی مواجه است و به سختی انجام می‌شود؛ در حالی که این شمش‌ها کاربرد زیادی برای آلیاژسازی دارند، ظرفیت‌های زیادی برای تولید این محصول در کشور ایجاد نشده است. به عنوان مثال میزان تولید داخلی شمش ضایعاتی به ۱۰ تا ۱۵ تن می‎‌رسد که پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست؛ در صورتی که در هر مرحله از واردات حدود ۵۰۰ تا یک هزار تن شمش به کشور وارد و مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شود. علی‌رغم اینکه باید ظرفیت‌های بیشتری در این زمینه ایجاد شود، سرمایه‌گذار به دلیل عدم وجود منابع مالی کافی و سرمایه در گردش، تمایل و رغبتی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدکننده شمش ضایعاتی ندارد. به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای حل این موضوع تمهیداتی بیندیشد و اقدامات لازم را در راستای تسهیل واردات شمش انجام دهد.

خاموشی در پاسخ به این سوال که چرا تولیدکنندگان شمش آلومینیوم خالص علی‌رغم قیمت بالای آن در داخل تمایل زیادی به صادرات شمش با قیمت پایین‌تر به کشورهای همسایه دارند، گفت: احتمال می‌دهیم که این شرکت‌ها به سبب وجود شرایط تحریمی، تخصیص نیافتن ارز و برای تامین بخشی از منابع ارزی خود تمایل به صادرات محصولات دارند. به عنوان مثال تولیدکنندگان آلومینیوم ارز حاصل از صادرات را برای واردات آلومینا به کشور استفاده می‌کنند. البته باید توجه داشت که این مسئله روی میزان عرضه شمش آلومینیوم خالص در رینگ‌های معاملاتی داخلی تاثیر‌گذار است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت آلومینیوم در بازارهای داخلی، تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت رقابت شده شمش آلومینیوم خالص در کشور بالاتر از قیمت‌های جهانی است، اکثر تولیدکنندگان شمش آلیاژی به دلیل قیمت بالای تمام شده محصولات، امکان حضور در بازارهای صادراتی را ندارند. به عنوان مثال اگر قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی دو هزار و ۱۸۵ دلار در هر تن باشد، در برخی موارد قیمت این فلز پس از رقابت در بازارهای داخلی به دو هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن نیز می‌رسد.

آلومینیوم فلزی کاربردی

مدیرعامل شرکت فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان در رابطه با جایگزینی فلز آلومینیوم با سایر فلزات توضیحاتی ارائه داد و گفت: میزان پایین اصطکاک، سایش و خوردگی و وزن و قیمت کمتر آلومینیوم نسبت به مس و فولاد باعث شده است که کاربردهای این فلز روز‌به‌روز در صنایع مختلف مانند صنایع سرمایشی و گرمایشی، صنایع نظامی، صنایع هوایی، صنایع خودروسازی و صنایع پزشکی افزایش یابد. به عنوان مثال اکنون در صنایع هوایی و صنایع الکتریکی شاهد افزایش مصرف آلومینیوم در ساخت هواپیما‌ها و کابل‌های خودنگهدار هستیم. علاوه‌براین، با توجه به مقوله مقاوم‌سازی و سبک‌سازی در صنعت خودرو، رینگ‌ اتومبیل‌ها نیز از آلومینیوم ساخته می‌شود که کاهش وزن خودرو و اصطکاک آن با هوا و کاهش میزان مصرف سوخت را به همراه دارد. گفتنی است که سرعت پیشرفت صنعت آلومینیوم در ایران مناسب است اما باید توجه داشت که وجود منابع مالی کافی می‌تواند تاثیرات مثبت گسترده‌ای بر توسعه واحدهای تولیدی بگذارد و کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان را که به دلیل عدم پرداخت به‌ موقع مطالبات از سوی مشتریان به وجود می‌آید، جبران کند تا روند فعالیت مجموعه دچار اخلال نشود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40752

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد
12اردیبهشت
تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»
در راستای فرایند کربن‌زدایی انجام شد؛

تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.