• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیرعامل شرکت پاک بازیافت پلیکان مطرح کرد:

صنعت بازیافت در حاشیه

  • کد خبر : 38452
  • 26 دی 1402 - 8:40
صنعت بازیافت در حاشیه
مدیرعامل شرکت پاک بازیافت پلیکان، بازیافت‌کننده فلزات‌ گران‌بها گفت: عدم حمایت دولت و سازمان‌های دولتی، یکی از بزرگ‌ترین معضلات فعالان صنعتی به شمار می‌رود؛ به طوری که یکی از دلایل غیرفعال شدن این مجموعه که در زمینه استحصال فلز گران‌قیمت جیوه از لامپ‌های جیوه‌ای فعالیت داشت، عدم حمایت دولت بود.

مدیرعامل شرکت پاک بازیافت پلیکان، بازیافت‌کننده فلزات‌ گران‌بها گفت: عدم حمایت دولت و سازمان‌های دولتی، یکی از بزرگ‌ترین معضلات فعالان صنعتی به شمار می‌رود؛ به طوری که یکی از دلایل غیرفعال شدن این مجموعه که در زمینه استحصال فلز گران‌قیمت جیوه از لامپ‌های جیوه‌ای فعالیت داشت، عدم حمایت دولت بود. از اثرات منفی دیگر این موضوع می‌توان به تمایل افراد برای مهاجرت و فعالیت در کشورهای خارجی اشاره کرد.

بهرام رعنا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: متاسفانه حاشیه سود پایین، هزینه‌های بالای بازیافت، عدم پرداخت مطالبات از سوی مشتریان دولتی و شکایت سازمان حفاظت محیط زیست علیه مجموعه باعث شد تا شرکت پاک بازیافت پلیکان دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشد. در حالی که این شرکت تنها واحدی بود که در کل منطقه خاورمیانه به طور اصولی لامپ‌های جیوه‌ای را امحا و خنثی‌سازی می‌کرد. لازم به ذکر است که توان خنثی‌سازی شرکت‌های سوئدی و آمریکایی حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد است اما ما با اجرای طرح‌های نوآورانه و فرمول‌های جدید، امکان خنثی‌سازی کامل را داشتیم. در اوایل دهه ۹۰ قول همکاری از سوی سازمان‌های دولتی به مجموعه داده شد و ما فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشی خود را آغاز کردیم اما پس از تغییراتی در بدنه دولت، حمایتی از این شرکت صورت نگرفت؛ در صورتی که هزینه‌های امحا و خنثی‌سازی بر عهده دولت است. در حال حاضر تولید لامپ‌های جیوه‌ای در کشورهای خارجی متوقف شده است اما در گذشته دولت‌های این کشورها، هزینه خنثی‌سازی را به سرعت به شرکت‌های امحا‌کننده پرداخت می‌کردند.

وی در خصوص شکایت سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: ادعای این سازمان این بود که ادامه فعالیت مجموعه تهدیدی علیه بهداشت عمومی است اما ما به طور اصولی فرایند امحا و خنثی‌سازی را انجام می‌دادیم و بر اساس قوانین وضع شده (بند یک ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی) اعلام این جرم و طرح دعوی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. با این حال حکم صادره برای ما شامل مجازات قضایی و پرداخت جریمه نقدی بود که پس از اعتراض، مجازات قضایی حذف و نیمی از جریمه بخشیده شد؛ این پرونده همچنان در جریان بوده و ما به دنبال اخذ رای نهایی هستیم. مشکلات فراوان و عدم حمایت از فعالان صنعتی، باعث ناامیدی و دلسرد شدن آن‌ها نسبت به ادامه مسیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پاک بازیافت پلیکان در رابطه با فرایند خنثی‌سازی و استحصال فلز جیوه، توضیح داد: همان طور که ذکر شد کشورهای سوئد و آمریکا در این زمینه بسیار باقدرت عمل کرده‌اند و از روش‌های فیزیکی برای خنثی‌سازی استفاده می‌کنند اما ما با بهره‌گیری از روش‌های فیزیکی و شیمیایی موفق به خنثی‌سازی ۱۰۰ درصدی شدیم. گفتنی است که برخی از کشورهای آسیایی مانند چین، کره جنوبی و سنگاپور نیز دانش و تکنولوژی خنثی‌سازی لامپ‌های جیوه‌ای را در اختیار دارند اما در کشورهای حوزه خلیج فارس در این زمینه اقداماتی انجام نشده است. ابتدا خردایش لامپ‌ها توسط دستگاه‌های خردکننده صورت می‌گیرد و بخار جیوه متصاعد شده از این فرایند به وسیله فلیترهایی جمع‌آوری و وکیوم می‌شود؛ سپس بخار جیوه توسط کربن اکتیو که جاذب جیوه است، جذب شده و با حرارت دادن آن استحصال فلز جیوه انجام می‌شود. در مرحله بعدی شیشه‌های آلوده، درون محلولی قرار گرفته و شست‌و‌شو داده می‌شوند که با این کار  مجددا به چرخه تولید باز می‌گردند. فسفر موجود در لامپ‌های جیوه‌ای، خطری برای افراد و یا محیط زیست ندارد و این ماده در مقابل هوا و نور سوزانده شده و پس از شست‌و‌شو تبدیل به اسید فسفریک می‌شود؛ علاوه بر فلز جیوه، شیشه‌های لامپ و فسفر، پلاستیک‌ و سایر مواد جانبی نیز بازیافت می‌شوند که هر کدام از آن‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که جیوه فلزی گران‌قیمت و کمیاب است اما با این وجود میزان تقاضای آن در بازار بسیار بالاست و واحدهای بازیافت چالشی در زمینه فروش این فلز ندارند.

سلامت جامعه در خطر است!

رعنا با اشاره به اثرات منفی امحاسازی غیراصولی، اظهار داشت: برخی از شرکت‌ها مدعی هستند که امکان امحا‌سازی لامپ‌های جیوه‌ای را دارند اما فقط فرایند خردایش را انجام داده و پالایش به صورت کامل انجام نمی‎شود؛ در حالی که اصلی‌ترین مرحله امحا و خنثی‌سازی لامپ‌ها، استحصال فلز جیوه است. متاسفانه این واحدها لامپ‌های خرد شده را زیر خاک دفن می‌کنند که با بارش باران، جیوه‌ موجود در آن‌ها شسته شده و متیل جیوه وارد سفره‌های آب‌های زیرزمینی می‌شود. پس از نوشیدن این آب، فلزات سنگین به بدن افراد منتقل شده و باعث بروز بیماری‌هایی می‌شود؛ برای رفع این مشکل اقدامات و پیگیری‌های فراوانی را انجام دادیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد. گفتنی است که جیوه‌ فلزی بسیار خطرناک و سمی است، به طوری که یکی از عوامل بروز بیماری کبد چرب در افراد به شمار می‌آید؛ طبق برآورد سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) وابسته به وزارت نیرو، جیوه لامپ‌های رها شده در طبیعت در هر ثانیه حدود ۴۰۰ هزار لیتر از آب‌های کشور را آلوده می‌کند (در صورت شکسته شدن یک لامپ کم‌مصرف متوسط، ۱۹۰ هزار لیتر آب آلوده شده و قابل شرب نیست). علاوه بر آلودگی آب، مردم کشور با معضل آلودگی هوا نیز دست به گریبان‌ هستند که سلامت آن‌ها را به خطر انداخته است. در این شرایط مسئولان کشور برای بهبود سلامت افراد اقدام به واردات دارو می‌کنند، در حالی می‌توانند با حمایت از فعالان صنعتی، مانع از بروز این مشکلات شوند.

وی افزود: در سال‌های گذشته لامپ‌های تنگستن مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما به دلیل اینکه ۹۰ درصد انرژی این لامپ‌ها تبدیل به حرارت و مابقی به روشنایی می‌شد، استفاده از آن‌ها دیگر مقرون به صرفه نبود. به همین دلیل لامپ‌های جیوه‌ای و لامپ‌های کم‌مصرف وارد بازار شدند؛ هدایت‌ یون‌ها بین قطب‌ مثبت و منفی لامپ‌های جیوه‌ای، بر عهده فلز جیوه است اما نوری که از این فرایند ساطح می‌شود نامرئی بوده و تولیدکنندگان برای تبدیل آن به نور مرئی، سطح داخلی لامپ را با فسفر می‌پوشانند. تا زمانی که این لامپ‌ها دچار آسیب نشوند، خطری برای مصرف‌کنندگان به همراه ندارند اما بعد از شکستن آن‌ها، افراد باید محل را ترک کرده و پس از گذشت یک ساعت با رعات نکات ایمنی و بدون تماس پوستی با بقایای لامپ، آن را جمع‌آوری کنند. تولید این لامپ‌ها از سال ۲۰۱۵ در اروپا ممنوع شد اما تولید لامپ‌های کم‌مصرف و جیوه‌ای همچنان در ایران ادامه دارد؛ اگرچه لامپ‌های ال ای دی وارد بازار شده‌اند اما این نوع از لامپ‌ها هم خطراتی به همراه دارند. ما به طور اتفاقی متوجه شدیم زمانی که لامپ‌های ال ای دی پرقدرت روشن هستند، امواج رادیویی دچار اختلال می‌شوند؛ پس از در میان گذاشتن این موضوع با متخصصان و کارشناسان حوزه الکترونیک، متوجه شدیم که در کشور فرانسه هم اما و اگرهایی در خصوص تولید و مصرف لامپ‌های ال ای دی وجود دارد.

بازیافت، صنعتی ناشناخته و مهجور

مدیرعامل شرکت پاک بازیافت پلیکان در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در واحدهای امحا‌کننده، ابراز کرد: زمانی که ما فعالیت خود را آغاز کردیم، ماشین‌سازان داخلی به طور کامل با فرایند امحا و خنثی‌سازی لامپ‌های جیوه‌ای آشنا نبودند؛ به همین دلیل فقط امکان ساخت دستگاه‌های خردکننده را داشتند. در این شرایط ما برای رفع نیاز خود، نسبت به بومی‌سازی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها اقدام کردیم که خوشبختانه با مشکل خاصی در زمینه تعمیر و نگهداری آن‌ها مواجه نشدیم.

رعنا در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی که ما با آن در کشور مواجه هستیم، عدم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در رابطه با مقوله بازیافت و حفاظت از محیط زیست است؛ این مسئله باعث شده تا برخی از افراد شناخت کافی از سموم و فلزات خطرناک نداشته باشند و در زمان خرید مواد بازیافتی، اهمیتی به پالایش صحیح و از بین بردن کامل آلاینده‌ها ندهند. لازم به ذکر است که مواد اولیه این مجموعه از طریق سازمان‌ها دولتی تامین می‌شد و ما هزینه امحا و خنثی‌سازی لامپ‌های جیوه‌ای را از این سازمان‌‌ها دریافت می‌کردیم؛ اگرچه در خصوص لامپ‌هایی که در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داشته و واحدها بازیافت به آن دسترسی ندارند، پیشنهاد کردیم تا در تمام استان‌ها مراکزی به منظور جمع‌آوری لامپ‌های جیوه‌ای و پسماندهایی که قابلیت بازیافت دارند، دایر شوند اما توجهی به این مسئله نشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38452

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.