• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیرعامل شرکت مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان:

صنعت منیزیم به زمان بیشتری نیاز دارد

  • کد خبر : 30150
  • 10 مهر 1402 - 9:29
صنعت منیزیم به زمان بیشتری نیاز دارد
مدیرعامل شرکت مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان، تولیدکننده آلیاژهای منیزیم گفت: تولید فلز منیزیم و آلیاژهای آن در کشور ما در مقایسه با سایر فلزات اعم از آهنی و غیرآهنی، سابقه کمتری داشته و آنچنان که باید توسعه نیافته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان، تولیدکننده آلیاژهای منیزیم گفت: تولید فلز منیزیم و آلیاژهای آن در کشور ما در مقایسه با سایر فلزات اعم از آهنی و غیرآهنی، سابقه کمتری داشته و آنچنان که باید توسعه نیافته است. با توجه به سبکی منیزیم و همچنین کاربرد آن در صنایع مهمی همچون خودروسازی، هوا و فضا، نفت و گاز و پتروشیمی، باید سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانجات تولید شمش منیزیم بیش از پیش در برنامه شرکت‌های معدنی و فلزی کشور قرار بگیرد تا ضمن تامین ماده اولیه معدود تولیدکنندگان آلیاژهای منیزیم، از واردات شمش منیزیم و همچنین خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود.

سید علی‌اکبر جلادتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: با توجه به نیاز صنایع مختلف کشور به آلیاژهای منیزیم و از آنجایی که ما به دانش فنی تولید این آلیاژها دست یافته بودیم، شرکت مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان را در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی کردیم. آلیاژهای (AM60)، (AZ91)، (AZ61) و (AZ63)، از جمله آلیاژهایی است که به منظور استفاده در صنایعی همچون خودروسازی، هوا و فضا، نفت، گاز و پتروشیمی، نظامی و دفاعی در این مجموعه تولید می‌شود؛ البته کاربرد بیشتر این آلیاژها در صنعت خودروسازی و در تولید قطعاتی همچون غربیلک فرمان و درب سوپاپ است و بخش عمده‌ای از مشتریان ما را قطعه‌سازان تشکیل می‌دهند.

منیزیم، فلزی سبک و در عین حال پرکاربرد

وی در ارتباط با خواص فلز منیزیم (Mg)، افزود: سبک بودن، مهم‌ترین ویژگی این فلز به شمار می‌آید و آلیاژهای آن، از استحکام خوبی برخوردارند که منجر به افزایش نسبت استحکام به وزن این فلز شده است. منیزیم از رسانایی الکتریکی، هدایت حرارتی و قابلیت جذب ارتعاش بالایی برخوردار است و فرایند ریخته‌گری آن که همان ریخته‌گری در خلاء است، با آلودگی زیست‌محیطی همراه نیست.

مدیرعامل شرکت مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان در ادامه به واردات شمش منیزیم خالص از کشور چین اشاره کرد و گفت: شمش منیزیم مورد نیاز خود با عیار ۹۹٫۹۹ را از کشور چین وارد می‌کنیم. این محصول در حال حاضر توسط دو تا سه شرکت داخلی تولید می‌شود که از جمله می‌توان به شرکت فروسیلیس غرب فارس (زیرمجموعه هلدینگ میدکو) اشاره کرد. ایران، جزو سه کشور برتر جهان از لحاظ ذخایر دولومیت (ماده اولیه تولید منیزیم) است و در صورت توسعه اکتشاف و بهره‌برداری از این ذخایر، بدون شک تولید منیزیم در داخل نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اتفاقی که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه، هنوز رخ نداده است و امیدواریم در آینده شاهد افزایش تولید منیزیم و در ادامه عدم واردات آن و خروج ارز از کشور باشیم.

جلادتی در خصوص چالش‌های بخش تولید، مطرح کرد: کمبود شمش منیزیم، مهم‌ترین معضلی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و واردات شمش از چین نیز مشکلات خاص خود را دارد. با توجه به نوسان نرخ ارز و همچنین مشکلاتی که در حوزه واردات وجود دارد، تامین ارز مورد نیاز برای خرید یک کانتینر ۲۰ تنی شمش منیزیم خالص و همچنین اخذ تاییدیه‌های لازم و ترخیص آن از گمرگ، دشوار و زمان‌بر است و همین مسئله گاهی اوقات باعث تاخیر در تحویل سفارش به مشتریان می‌شود.

ریخته‌گری منیزیم در خلاء (Vacuum Casting)

وی با اشاره به اینکه آلیاژهای منیزیم با استفاده از فرایند ریخته‌گری در خلاء تولید می‌شوند، تصریح کرد: در همین راستا، از کوره‌های مخصوص ریخته‌گری منیزیم یا همان کوره‌های خلاء (اتمسفر خنثی) استفاده می‌کنیم؛ در واقع فرایند ریخته‌گری منیزیم با ریخته‌گری چدن و فولاد که در کوره‌های القایی و قوس الکتریکی انجام می‌شود، کاملا متفاوت است. منیزیم زمانی که در معرض هوا (اکسیژن) قرار می‌گیرد، به راحتی آتش گرفته و با شعله‌ای به رنگ سفید می‌سوزد و اکسید می‌شود. بنابراین برای اینکه از اکسید شدن آن جلوگیری کنیم، ناچار به استفاده از فرایند ریخته‌گری در خلاء که در شرایط خاصی انجام می‌شود، هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان در ادامه به بومی‌سازی کوره‌های مورد استفاده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: کوره‌های خلاء توسط کارشناسان و متخصصان خود مجموعه طراحی و بومی‌سازی شده است و ما یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه طراحی و ساخت این کوره‌ها در داخل کشور هستیم.

جلادتی در ارتباط با فعالیت این شرکت در حوزه صادرات، اظهار داشت: به دلیل اینکه ما، جزو معدود تولیدکنندگان آلیاژهای منیزیم هستیم و این آلیاژها نیز به میزان کافی در کشور تولید نمی‌شوند، بنابراین ۱۰۰ درصد تولیدات خود را در داخل عرضه می‌کنیم و در حوزه صادرات فعالیت نداریم. باز هم تاکید می‌کنم که اگر سرمایه‌گذاری در صنعت منیزیم و به دنبال آن تولید شمش افزایش یابد، ماده اولیه بیشتری در اختیار ما قرار خواهد گرفت و در این شرایط می‌توانیم با افزایش تولید آلیاژهای منیزیم، بخشی از محصولات خود را روانه بازارهای صادراتی کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه معضل قطعی برق و گاز، فعالیت این شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عنوان کرد: لازم به ذکر است که انرژی برق و گاز، به طور هم‌زمان نقش بسزایی در فرایند ریخته‌گری در خلاء دارند و به همین علت قطعی برق در تابستان و قطعی برق و گاز در زمستان، منجر به کاهش تولید مجموعه می‌شود. شرکت مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان، در شهرک صنعتی شکوهیه قم واقع شده و برق کارخانجات این شهرک صنعتی در تابستان امسال، دو بار در هفته قطع می‌شد. از طرفی، آب و هوای استان کویری قم، سرد و خشک است و ما زمستان‌های سختی را طی چند سال اخیر پشت سر گذاشته‌ایم. به محض فرارسیدن روزهای سرد سال و افزایش مصرف گاز، متاسفانه گاز واحدهای صنعتی قطع شده و فرایند تولید با مشکل روبه‌رو می‌شود.

با چالش تامین سوخت ژنراتور برق مواجهیم

این فعال صنعت منیزیم در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه تمهیداتی در راستای تامین پایدار انرژی مورد نیاز خود اندیشیده‌اید، مطرح کرد: به منظور تامین برق از ژنراتور استفاده می‌کنیم که این مسئله نیز برای ما چالش‌برانگیز است زیرا سهمیه کافی جهت تامین سوخت مورد نیاز آن (گازوئیل و مازوت) به مجموعه تعلق نمی‌گیرد و با گذشت حدود هفت ماه، هنوز این میزان سهمیه در سال جاری نیز مشخص نشده است!

جلادتی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸ نفر در شرکت مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان مشغول به‌کار هستند که آشنایی لازم با فرایند ریخته‌گری در خلاء را دارند، خاطرنشان کرد: ما فعالیت خود را از صفر شروع کرده‌ایم و همواره روی پای خود ایستاده‌ایم و هیچ‌گاه نیازمند دریافت تسهیلات و وام‌های حمایتی نبوده‌ایم؛ ضمن اینکه پرداخت به موقع حقوق، بیمه و مالیات را هم جزئی از وظایف خود می‌دانیم و خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه آینده صنعت منیزیم در ایران روشن است و به زمان بیشتری برای توسعه و پیشرفت نیاز دارد، یادآور شد: تولید فلز منیزیم و آلیاژهای آن در مقایسه با سایر فلزات، کمتر توسعه یافته است و در حال تعداد تولیدکنندگان شمش منیزیم به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. بنابراین درخواست ما از دولت این است که از صنعتگران و به ویژه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنعت منیزیم حمایت کند و زمینه راه‌اندازی کارخانجات جدید تولید شمش منیزیم را فراهم سازد؛ چراکه با توجه به وجود ذخایر غنی از دولومیت در کشور، ایران می‌تواند در آینده به یکی از قطب‌های صنعت منیزیم در جهان تبدیل شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30150

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.