• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
در نشست هم‌اندیشی انجمن سیم و کابل ایران مطرح شد:

صنعت پلیمر؛ گرفتار چالش‌های داخلی

  • کد خبر : 22544
  • 14 تیر 1402 - 5:37
صنعت پلیمر؛ گرفتار چالش‌های داخلی
روز دوشنبه 12 تیر ماه اولین نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان مواد پلیمری با عنوان جلسه بحران‌های شرکت‌های تولیدکننده مواد پلیمری در محل انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران برگزار شد.

روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه، اولین نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان مواد پلیمری با عنوان جلسه بحران‌های شرکت‌های تولیدکننده مواد پلیمری در محل انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در سال ۱۳۷۴ با تجمیع شرکت‌های فعال در صنعت سیم و کابل، تولیدکنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعت سیم و کابل، با هدف حفظ حقوق كارفرمايان، ارتقا جايگاه صنعتي و تامین منافع ملي اين صنعت، تاسيس شد. در راستای این اهداف روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۱، اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران و صنایع وابسته در هتل المپیک و روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه سال جاری اولین نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان مواد پلیمری در محل انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران برگزار شد.

سعید قاسمی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران، در ابتدای این نشست بیان کرد: زمانی که اینجانب فعالیت خود را در این انجمن آغاز کردم، با بررسی‌ صورت‌جلسه‌ها متوجه شدم که انجمن در زمینه گرانول‌سازی و «PVC» اقداماتی انجام نداده و فعالیت آن بیشتر متمرکز در حوزه مس بوده است. در حال حاضر با تجمیع نظرات اعضای انجمن، پیگیری‌هایی در خصوص مشکلات صنعت گرانول‌سازی صورت گرفته و امیدواریم با همکاری تولیدکنندگان، آن‌ها را رفع کنیم. البته باید اذعان کنم که انجمن‌های هر صنعتی، قدرت اجرایی نداشته و تنها می‌توانند پیگیر امور تولیدکنندگان در نهاد‌های بالادستی باشند. حدود پنج ماه پیش میزان عرضه «PVC» در بورس کالای ایران، ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار تن بود و این موضوع باعث می‌شد تا رقابت تنگانگی برای خرید «PVC» شکل بگیرد؛ به طوری که شاهد رقابت ۶۰ تا ۷۰ درصدی بین خریداران بودیم. البته پیگیری‌های فراوانی در این خصوص انجام شد که نتیجه آن عرضه مستمر حداقل ۱۱ تا ۱۲ هزار تن «PVC» در بورس کالا و کاهش میزان رقابت بین خریداران بود. علاوه‌براین عدم تفکیک فروش نقدی و فروش اعتباری «PVC» در بورس کالا یکی از مشکلات دیگر تولیدکنندگان است؛ اگر تولیدکننده‌ای امکان خرید نقدی مواد اولیه را نداشته باشد، خرید اعتباری را انتخاب می‌کند؛ بدیهی است که رقابت بین مشتریان بیشتر در خرید اعتباری است اما متاسفانه هر بار شاهد این موضوع هستیم که در آخرین عرضه هفتگی «PVC» در بورس کالا، تمام خریداران چه خریدارن نقدی و چه خریداران اعتباری، هم‌زمان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که در نتیجه افزایش قیمت اعتباری باعث افزایش قیمت نقدی نیز می‌شود. در این شرایط تولیدکنندگانی که «PVC» را به صورت نقدی خریداری می‌کنند، هزینه بیشتری را متحمل می‌شوند؛ به همین دلیل انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در تلاش است تا طی روز‌های آتی این مشکل را با مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح و آن را رفع کند.

وی در ادامه با اشاره به سایر اقداماتی که انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در خصوص صنعت گرانول‌سازی انجام داده است، مطرح کرد: یکی از موضوعات مهم برای انجمن، تولید «PVC S70» در داخل کشور با قیمت مناسب است؛ در گذشته تولیدکنندگان بر اساس سهمیه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شد، به راحتی می‌توانستند «PVC S70» مورد نیاز خود را تهیه کنند اما ۱۰ سال پیش یکی از شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی، به طور ناگهانی تولید این محصول را متوقف کرد. البته با مراجعه تولیدکنندگان گرانول به شرکت‌های پتروشیمی، این مشکل رفع شد اما این شرکت‌ها عنوان کردند که تولید «PVC S70» با قیمت برابر با «PVC S65» برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل قیمت «PVC S70» را ۱۰ درصد بالاتر از «PVC S65»  اعلام کردند و به دلیل اینکه قیمت این محصول در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت پیشنهادی بود، تولیدکنندگان موافقت کردند. این افزایش قیمت باعث شد تا مشتریان تمایل بیشتر به خرید «PVC S65» داشته باشند و «PVC S70» تنها به صورت رقابتی در بورس کالا معامله ‌شود. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان از «PVC S65» استفاده می‌کنند و تنها برای تولید محصولات خاص از «PVC S70» بهره می‌برند. عدم استفاده از «PVC S70» خط تولید سیم و کابل را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند. تولید کابل‌های قطر بالا با روکش «PVC S65» به دلیل تغییر میزان کشش با چالش‌هایی همراه است؛ همچنین باید گفت که سرعت خطی سیم و کابل را نمی‌توان با «PVC S65» افزایش داد.

قاسمی در همین راستا ادامه داد: مجددا برای حل این چالش به مدیرکل صنایع سلولزی و شیمایی وزارت صمت مراجعه کردیم. وی، واردات «PVC S70» را پیشنهاد کرد اما واردات این محصول آن هم با قیمتی بالاتر، این چالش را حل نخواهد کرد؛ در تمام شرکت‌های بزرگ دنیا قیمت «PVC S70» و «PVC S65» حدود یک تا ۲٫۵ درصد با یکدیگر تفاوت دارند. در نهایت مدیرکل صنایع سلولزی و شیمایی وزارت صمت بیان کرد که تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن راهبرد‌هایی، قیمت «PVC S70» وارداتی نزدیک به قیمت «PVC S65» باشد؛ البته این مقام مسئول مطرح کرد که در خصوص این موضوع، وزارت صمت به تنهایی تصمیم‌گیرنده نبوده و صنایع پتروشیمی نیز باید نظر خود را اعلام کنند. در همین راستا حدود دو ماه پیش طی جلسه‌ای که با مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشتیم، قول مساعدت و همکاری برای رفع این مشکل داده شد. انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا این چالش را به بهترین شکل ممکن برطرف کند.

جولان واسطه‌گران در بازار

در ادامه این نشست فرزاد برومند، مدیرعامل شرکت پلیمر ایساتیس قندی ابرکوه، اظهار کرد: این شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه‌ گروه کارخانجات تولیدی شهید قندی بوده و ۱۱ سال است که فعالیت خود را در زمینه تولید پلیمر‌های صنعتی آغاز کرده است. در تایید صحبت‌های مطرح شده، باید اضافه کنم که کیفیت کامپاند‌های تولید شده از «PVC S70» قابل قیاس با «PVC S65» نیستند اما متاسفانه به دلایل ذکر شده، برخی تولیدکنندگان همچنان ناچار به استفاده از «PVC S65» هستند. همچنین به دلیل اینکه این شرکت متمرکز روی تولید محصولاتی برای کابل‌های مخابراتی است، در زمینه تهیه پلی‌اتیلن هم با چالش‌هایی مواجه است زیرا با اورهال و توقف ناگهانی خطوط تولید صنایع پتروشیمی، قیمت پلی‌اتیلن به شدت دچار نوسان شده و رقابت برای خرید آن افزایش می‌یابد. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به طور صحیحی در این زمینه فعالیت نکرده و کامپاند‌های پلی‌اتیلنی که به سایر کشور‌ها صادر می‌کنند، از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. همچنین برخی واسطه‌گران خارجی در تلاش هستند تا با ترفند‌هایی همچون اضافه کردن موادی به پلی‌اتیلن، آن را از ایران به سایر کشور‌ها صادر کرده و سود‌های کلانی را نصیب خود کنند.

قاسمی در رابطه با چالش‌های به وجود آمده در این حوزه، توضیح داد: صادرات پلی‌اتیلن به این روش، تنها نشات گرفته از وجود نرخ‌های متفاوت ارز است. اگر دولت فقط نرخ ارز بازار آزاد را مبنا قرار می‌داد و یا سایر نرخ‌های ارز را تقریبا برابر با نرخ ارز آزاد تعیین می‌کرد، این اتفاقات صورت نمی‌گرفت. لازم به ذکر است که این موضوع تنها مختص به پلی‌اتیلن نبوده و در زمینه «PVC» و مس نیز به سبب وجود نرخ‌های متفاوت ارز، صادرات غیرقانونی در جریان است.

ثبات بازار، مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان

مساواتی معاون بازرگانی گروه کارخانجات تولیدی شهید قندی در این جلسه به چند نکته اشاره کرد و گفت: ثبات قیمت‌ها بیش از هر موضوع دیگری برای صنعت و تولیدکنندگان حائز اهمیت است. با توجه به اینکه صنعت پلیمر یکی از صنایع مهم و اشتغال‌زای کشور است، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این حوزه با هدف صادرات فرآورده‌های پلیمری انجام داد و آرزش‌آفرینی بیشتری نسبت به صادرات مواد اولیه توسط صنایع پتروشیمی برای کشور به ارمغان آورد. یکی از چالش‌هایی که ما در مسیر تولید با آن مواجه هستیم، تغییرات شدید کیفیت مواد اولیه عرضه شده از سوی صنایع پتروشیمی است.

محمدی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت پویا پلیمر تهران، عنوان کرد: این شرکت همگام با فعالیت در صنعت گرانول‌سازی، در زمینه تولید ترموپلاستیک‌های پلی‌الفین‌ها و پلی‌استر‌ها نیز فعال است؛ به طور ماهانه این شرکت حدود ۶ هزار تن محصول را تولید می‌کند که ۳۶ درصد آن در بازار‌های خارجی و باقی آن در بازار‌های داخلی عرضه می‌شود. این مجموعه موفق شده تا در زمینه کامپاند‌های جکد، کامپاند‌های «HFFR»، فیلر‌های پلی‌اتیلن و کامپاند‌های عایق، محصولاتی خوبی را به بازار عرضه کند اما نقطه عطف فعالیت‌های این مجموعه تولید کامپاند‌هایی بر پایه پلی‌الفین‌ها بوده است. کمبود «PVC» در کشور و قیمت بالای آن باعث شد تا ما این محصول را با مزیت‌های بیشتر جایگزین کامپاند‌های «PVC» کنیم. چالشی که اکنون ما با آن مواجه هستیم، عدم همکاری صنایع پتروشیمی با تولیدکنندگان داخلی است. صنایع پتروشیمی داخلی توانایی تولید «MDI»‌‌های خوبی را دارند اما مشکل اینجاست که یا آن را در زمان‌های نامناسب تولید کرده و یا آن را صادر می‌کنند. مشکل دیگری که با آن روبه‌رو هستیم واردات کامپاند‌های «HFFR» از کشور‌های هند و ترکیه است؛ در صورتی که تولیدکنندگان ایرانی توانایی تولید‌ آن‌ها را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در داخل دارند.

مهدی مسبح نائب رئیس هلدینگ توسعه صنایع رضا، ابراز کرد: این مجموعه در صنایع مختلفی همچون شیمیایی، معدنی و پلیمری فعالیت می‌کند. یکی از مشکلاتی که ما هم درگیر آن هستیم، کاهش کیفیت «PVC S70» تولیدی شرکت‌های داخلی است؛ به همین دلیل از برند‌های خارجی استفاده می‌کنیم اما استفاده از این محصولات باعث افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی و از دست دادن برخی از بازار‌های هدف شده است. البته لازم به ذکر است که این مجموعه در ابتدا تمام تمرکز خود را روی تولید محصولاتی برای صنایع سیم و کابل قرار داده بود اما به سبب مشکلات و چالش‌های به وجود آمده در خصوص تهیه «PVC S70»، در حال حاضر فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات آن به صنعت سیم و کابل اختصاص دارد.

محمدی مدیر تدارکات شرکت سیم و کابل تبریز گفت: سال‌های گذشته یکی از مشکلات اصلی ما عدم عرضه «PVC S70» از سوی صنایع پتروشیمی در بورس کالا بود که خوشبختانه در حال حاضر دیگر این مشکل وجود ندارد. البته نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که به دلیل رقابت زیادی که بین خریدارن برای خرید «PVC S65» در بورس کالا وجود دارد، قیمت نهایی فروش آن تفاوت زیادی با «PVC S70» ندارد.

تولیدکنندگان واقعی در مقابل تولیدکنندگان کاغذی

بهمن رهبری مدیرعامل شرکت کیمیا پلیمر کوشا در رابطه با چالش‌هایی که در مسیر تولید با آن مواجه هستند، بیان کرد: متاسفانه یکی از معضلاتی که شاهد آن هستیم، ارسال سفارشی مواد اولیه به مشتریان از سوی صنایع‌ پتروشیمی است؛ به عنوان مثال محصولاتی که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، برای مشتریان خاصی ارسال می‌شوند. همچنین برخی از افراد، تولیدکنندگان حقیقی نبوده و تنها با خریداری برخی ماشین‌آلات مستمعل، به دنبال دریافت سهمیه ماهانه خود برای خرید مواد اولیه هستند.

اسکندر آتشک مدیرعامل شرکت لیا قزوین، با اشاره به مشکلات عرضه «PVC» در بورس کالا، مطرح کرد: حدود هشت ماه است که میزان عرضه و تقاضای «PVC» در بورس کالا با یکدیگر تناسبی ندارد و میزان تقاضا بسیار بالاتر از میزان عرضه است؛ در صورتی که میزان مصرف «PVC» در داخل این مقدار نیست. به عنوان مثال در دومین هفته فروردین ماه امسال که اکثر واحد‌های تولید مشغول به فعالیت نبودند، میزان تقاضا برای خرید «PVC» دو برابر میزان عرضه در بورس کالا بود. همچنین یکی از معضلات ما تهیه روغن «DOP» است زیرا با قیمت‌های بالا و بسیار محدود در بازار عرضه می‌شود.

داوود صبوری مدیرعامل شرکت آمیزه‌های پلیمری ابهر، اذعان کرد: در کنار مشکلات مطرح شده، تولیدکنندگان با چالش‌های دیگری همچون ابلاغ بخشنامه‌های متعدد و خلق‌الساعه از سوی وزارت صمت، برداشت‌های متفاوت از این بخشنامه‌ها در سازمان‌‌های استانی صمت، بروکراسی‌های اداری طولانی، انحصار در صنایع پتروشیمی، رفع تعهد ارزی، پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و محدودیت‌ انرژی صنایع، دست و پنجه نرم می‌کنند.

شهاب حاجی حسینلو مدیرعامل شرکت لیاکا با بیان اینکه در حال حاضر کمبود نیروی انسانی یکی از معضلات اصلی اکثر صنایع است، اضافه کرد: متاسفانه علاوه‌بر چالش کمبود نیروی کار، یکی از موضوعات مهمی که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند، حفظ نیروی کار در واحد‌های تولیدی است. به عنوان مثال در برخی موارد شاهد هستیم که عده‌ای از کارکنان فعال در مجموعه، مشخصات و سابقه خود را در سایت‌ها و برنامه‌های کاریابی ثبت کرده‌اند.

انجمن سیم و کابل، حافظ منافع تولیدکنندگان

محمدرضا معتمدرسا مدیرعامل شرکت دیبا پلیمر، اظهار کرد: خوشبختانه مذاکراتی با پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در خصوص هم‌افزایی و رفع مشکلات تولیدکنندگان مواد پلیمری انجام شده است. گفتنی است که پژو‌هشگاه‌ها و موسسات علمی کشور از پتانسیل‌های بالایی برخوردار بوده و توانایی حل چالش‌های بسیاری از تولیدکنندگان را دارند. همچنین در جلساتی که با این مراکز داشتیم، پیشنهاد برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، تنها با موضوع پلیمر از سوی آن‌ها ارائه شد.

حمید مرادی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در خصوص توافق‌نامه فی‌مابین انجمن سیم و کابل و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، عنوان کرد: پیش‌نویس توافق‌نامه آماده شده است و به زودی در روز‌های آینده به امضا خواهد رسید. بر اساس این توافق‌نامه، قرار است تا این پژو‌هشگاه امکانات خود را در اختیار انجمن قرار داده و خدماتی را به انجمن ارائه دهد. با تشکیل گروه آموزشی و پژوهشی پلیمر، تولیدکنندگان می‌توانند در آینده از این طریق، نیاز‌های خود را پیگیری و رفع کنند. تمام تلاش ما در انجمن این است که حافظ حداکثر منافع تولیدکنندگان باشیم و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

در نهایت با اجماع نظرات تولیدکنندگان حاضر در این جلسه، قرار بر این شد تا انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران، مواردی همچون تولید باکیفیت و با قیمت مناسب «PVC S70»، عرضه پایدار آن از سوی صنایع پتروشیمی، تخصیص سهمیه به تولیدکنندگان طبق نیاز آن‌ها، اصلاح شیوه عرضه «PVC» و اصلاح مدت زمان تسویه خرید این محصول در بورس کالا و زمان عودت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را پیگیری کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=22544

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.