• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت اروم هادی نور مطرح کرد:

ضرورت استفاده از محصولات استاندارد

  • کد خبر : 24750
  • 10 مرداد 1402 - 16:19
ضرورت استفاده از محصولات استاندارد
مدیرعامل شرکت اروم هادی نور، تولیدکننده سیم و کابل برق و مخابراتی گفت: متاسفانه تعداد تولیدکنندگان غیرمجاز سیم و کابل در کشور به قدری افزایش یافته که سازمان استاندارد به تنهایی امکان مقابله با آن‌ها را ندارد.

مدیرعامل شرکت اروم هادی نور، تولیدکننده سیم و کابل برق و مخابراتی گفت: متاسفانه تعداد تولیدکنندگان غیرمجاز سیم و کابل در کشور به قدری افزایش یافته که سازمان استاندارد به تنهایی امکان مقابله با آن‌ها را ندارد؛ به همین دلیل مشتریان باید هوشمندانه عمل کرده و محصولات بی‌کیفیت را خریداری نکنند تا تولیدکنندگان مجاز امکان ادامه فعالیت و حضور در بازار مصرف را داشته باشند.

باقر معماری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را در زمینه تولید سیم و کابل برق و مخابراتی از سال ۱۳۸۰ در استان آذربایجان غربی آغاز کرد. گفتنی است که این مجموعه در حال حاضر برای ۱۴۵ نفر، زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

وی با اشاره به چالش‌های توليدکنندگان سیم و کابل در کشور، عنوان کرد: صنعت سیم و کابل با مشکلات فراوانی مواجه است که باعث شده‌اند،‌ شرایط فعالان این صنعت مناسب نباشد؛ در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان به دلیل رکود شدید بازار مصرف، با کاهش میزان تقاضا برای محصولات روبه‌رو ‌هستند. از سوی دیگر به دلیل میزان بالای تولید نسبت به تقاضا، صنعتگران ناچار هستند تا زمان بهبود شرایط، محصولات را در انبار شرکت‌ها ذخیره کنند؛ به طوری که شاهد هستیم برخی شرکت‌ها ۵۰ درصد میزان تولیدات خود را دپو می‌کنند. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان به دلیل محدودیت سرمایه در گردش و برای حفظ منابع مالی خود، استراتژی کاهش میزان تولید را در پیش گرفته‌اند. از عواملی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده است می‌توان به نوسان شدید قیمت مفتول مسی، افزایش نرخ تورم، کاهش پروژه‌های عمرانی و شرایط حاکم بر بازار مصرف اشاره کرد. متاسفانه نوسان قیمت مواد اولیه باعث شده تا تولیدکنندگان امکان اعلام قیمت مشخصی به مشتریان را نداشته باشند؛ به همین دلیل مشتریان به جای خرید محصول در تناژ‌های بالا و به صورت عمده، با توجه به میزان مصرف خود، خرید روزانه و هفتگی را انتخاب کرده‌اند تا با نوسان قیمت محصولات متضرر نشوند. به عنوان مثال در گذشته، فعالان بخش ساخت‌و‌ساز به عنوان مشتریان اصلی سیم و کابل، همزمان با شروع پروژه، اقدام به خرید کامل محصولات مورد نیاز خود می‌کردند اما اکنون در جریان اجرای پروژه و به صورت محدود اقلام مورد نظر را خریداری می‌کنند. لازم به ذکر است شرکت اروم هادی نور مفتول مسی مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران و به صورت نقدی تهیه می‌کند و با چالشی در خصوص تهیه مواد اولیه روبه‌رو نیست؛ تنها مشکل اصلی که وجه اشتراک تمام تولیدکنندگان است، نوسان قیمت‌هاست.

مدیرعامل شرکت اروم هادی نور در خصوص نقش دولت برای حل این مشکلات و حمایت از تولیدکنندگان، مطرح کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه در چند سال اخیر شاهد نامگذاری سال‌ها‌ حول محور حمایت از تولیدکنندگان و تولید هستیم، مسئولان و سازمان‌های دولتی گام‌های موثری برای عمل به وعده‌های خود برنمی‌دارند؛ در صورتی که تولیدکنندگان به دنبال ارتقای صنعت کشور، اشتغال‌زایی و ارزش‌آفرینی هستند. همان طور که ذکر شد یکی از مشکلات تولیدکنندگان، کمبود نقدینگی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و به‌روزرسانی تجهیزات مورد استفاده در خط تولید است؛ با توجه به رکود بازار مصرف و کاهش میزان فروش محصولات، اولین گزینه‌ای که برای تامین منابع مالی در مقابل تولیدکنندگان قرار دارد، اخذ وام و تسهیلات از بانک‌هاست اما مسئله اینجاست که جدای از شرایط دشوار اخذ تسهیلات و سود‌های بالای وام‌های بانکی، این منابع یا محدود بوده و جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست و یا اصلا بودجه‌ای برای اعطای تسهیلات به صنعتگران تخصیص داده نشده است. اگر مشکلات و چالش‌های تولیدکنندگان همچنان حل نشده باقی بماند، باید اذعان کنم که تولیدکنندگان فعال در صنعت سیم و کابل نمی‌توانند آینده روشنی را برای خود ترسیم کنند.

مشتریان، عامل حذف محصولات بی‌کیفیت از بازار

معماری با بیان اینکه تولید محصولات غیراستاندارد توسط تولیدکنندگان غیرمجاز تاثیرات بدی بر بازار مصرف و فعالیت تولیدکنندگان محصولات استاندارد دارد، اظهار کرد: به دلیل نبود نظارت‌های دقیق از سوی مسئولان امر و سازمان استاندارد بر بازار مصرف سیم و کابل، برخی افراد سودجو فرصت را غنیمت شمرده و با تولید محصولات بی‌کیفیت به دنبال کسب سود هستند؛ ناگفته نماند که برخی از تولیدکنندگان غیرمجاز، عاملان فروش و توزیع‌کنندگان محصولات در بازار مصرف بودند که برای کسب سود بیشتر به سمت تولید محصولات روی آوردند. کارگاه‌های غیرمجاز به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب و تولید محصولات ارزان قیمت، نظر مشتریانی که را که به دنبال محصولاتی با قیمت پایین‌تر هستند جلب می‌کنند و با این کار باعث به وجود آمدن رقابت منفی بین تولیدکنندگان می‌شوند؛ به عنوان مثال قیمت یک جفت سیم یک در دو و نیم باکیفیت در بازار، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است اما محصولات غیراستاندارد به دلیل اینکه میزان مس کمتر و روکش‌ نامرغوبی دارند‌، با قیمت ۵۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شوند. در وهله نخست مصرف‌کنندگان برای حفظ منابع مالی خود و جلوگیری از خسارت‌های جانی جبران‌ناپذیر و سپس جهت حمایت از تولیدکنندگان مجاز، باید در هنگام خرید محصولات بسیار بادقت عمل کنند و به دلیل قیمت پایین، هر محصولی را انتخاب نکنند. باید به این نکته اشاره کنم که محصولات غیراستاندارد شباهت بسیار بالایی به محصولات باکیفیت دارند؛ به همین دلیل مشتریان باید هنگام خرید برای شناسایی محصولات استاندارد از محصولات بی‌کیفیت، کد مندرج روی سیم و کابل را به سامانه استعلام سازمان استاندارد ارسال کنند زیرا محصولات غیراستاندارد یا فاقد این کد هستند و یا کد و آدرس شرکت درج شده روی آن‌ها صحیح نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش تعداد تولیدکنندگان غیرمجاز در بازار با مواردی مانند کپی‌برداری از محصولات و یا سو از استفاده برند تجاری خود مواجه بوده‌‌اند، گفت: بله بار‌ها شاهد این موضوع بوده‌ایم که برخی افراد سودجو برای فروش محصولات خود از برند اروم هادی نور که یکی از برند‌های معتبر و مطرح بازار است، سواستفاده کرده‌اند؛ به همین دلیل برای حل این مشکل به سازمان‌های ذی‌ربط مراجعه و شکایات خود را ثبت کرده‌ایم. گفتنی است که در چندین مورد موفق به جلوگیری از ادامه فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز شدیم اما باید اذعان کرد که به دلیل تعداد بالای تولیدکنندگان غیرمجاز، امکان شناسایی تمام آن‌ها وجود ندارد؛ همچنین به دلیل اینکه سازمان استاندارد قدرت اجرایی و قضایی ندارد، برخورد آن با افراد متخلف تنها به اعمال جریمه نقدی ختم می‌شود؛ این افراد بعد از پرداخت جریمه مجددا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به همین دلیل تاکید می‌کنم که مشتریان باید در هنگام خرید، اطلاعات درج شده روی محصول را بررسی و با استعلام از سازمان استاندارد، از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کنند.

هم دور و هم نزدیک

مدیرعامل شرکت اروم هادی نور در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت سیم و کابل، ابراز کرد: خوشبختانه بخش عمده ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت سیم کابل در داخل بومی‌سازی شده‌اند اما مسئله اینجاست که قیمت آن‌ها بسیار بالاست و تولیدکنندگان امکان به‌روزرسانی خط تولید را ندارند؛ در صورتی ماشین‌آلات نقش مهمی در فرایند تولید داشته و استفاده از ماشین‌آلات به‌روز باعث افزایش کیفیت محصول نهایی، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که قیمت بالای ماشین‌آلات داخلی مربوط به ماشین‌سازان نیست و شرایط اقتصادی باعث شده تا تمام صنایع به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، با افزایش قیمت تمام شده محصول روبه‌رو باشند. در این زمان برخی تولیدکنندگان به دنبال واردات ماشین‌آلات هستند اما به دلیل شرایط دشوار واردات و کمبود نقدینگی، امکان انجام آن را هم ندارند زیرا فرایند خرید ماشین‌آلات جدید، زمان‌بر و پرهزینه بوده و مجوز واردات ماشین‌آلات مستعمل نیز برای تولیدکنندگان صادر نمی‌شود. لازم به ذکر است که کشور‌های ایتالیا، فرانسه و آمریکا در زمینه ساخت ماشین‌آلات صنعت سیم و کابل بسیار باقدرت عمل کرده‌اند؛ به همین دلیل در حال حاضر کشور‌های حوزه خلیج فارس تمایل زیادی به واردات ماشین‌آلات از این کشور‌ها برای به‌روزرسانی خطوط تولید دارند. شرکت اروم هادی نور از ماشین‌آلات و تجهیزات ایرانی در خط تولید خود بهره می‌برد و به همین دلیل در زمینه تعمیر و نگه‌داری آن‌ها با چالشی مواجه نیست.

معماری در رابطه با اقدامات شرکت اروم هادی نور در زمینه برندسازی، گفت: شرکت اروم هادی نور همواره سعی داشته با بهره‌گیری از مواد اولیه مرغوب، محصولاتی باکیفیت تولید کند تا از این طریق برند تجاری خود را مطرح کند. همچنین این شرکت با داشتن یگان حمل‌و‌نقل، محصولات خود را به صورت رایگان به مشتریان در هر نقطه از کشور ارسال می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=24750

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.