• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان مطرح کرد:

ضرورت افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در اقتصاد کشور

  • کد خبر : 24126
  • 02 مرداد 1402 - 9:14
ضرورت افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در اقتصاد کشور
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در اولین رویداد ملی فناوری اطلاعات در صنایع معدنی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید و دانشجویان مثلث تولید هستند که صنایع معدنی را به سمت پیشرفت و استفاده از دستاوردهای علوم کاربردی در صنعت سوق می‌دهند.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در اولین رویداد ملی فناوری اطلاعات در صنایع معدنی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید و دانشجویان مثلث تولید هستند که صنایع معدنی را به سمت پیشرفت و استفاده از دستاوردهای علوم کاربردی در صنعت سوق می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد سنگان، اولین رویداد ملی فناوری اطلاعات در صنایع معدنی به همت شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان و همکاری پارک علم و فناوری خراسان رضوی و با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برگزار شد.

علی امرایی در آیین افتتاحیه این رویداد که در محل سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، بیان کرد: هر سال مقام معظم رهبری با نام‌گذاری سال، استراتژی کلان و رویکرد کلی کشور را ترسیم می‌کند و این مهم رهنمود ارزشمندی برای برنامه‌ریزی در سطوح مختلف اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و… است. این روند با پایان آن سال نباید به فراموشی سپرده شود و باید به سال‌های بعد نیز منتقل شده و همواره بخشی از راهبرد کلان شرکت‌ها باشد.

وی سال ۱۴۰۲ و شعار این سال را در ادامه و‌ پیوند با شعار دانش‌بنیان برشمرد و عنوان کرد: ادامه این مسیر برای پیشرفت و رشد و شکوفایی کشور محتوم است؛ چراکه تولید دانش‌بنیان و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نیاز ضروری برای کشور بوده و این امر چه در سال ۱۴۰۲ و چه سال‌های بعد ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مباحث روز دنیا است و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته را اقتصاد دانش‌بنیان تشکیل می‌دهد؛ به عنوان مثال، سهم فناوری‌های نوین در اقتصاد آلمان ۲۵ درصد بوده است و به طور کلی کشورهای دنیا به این سمت در حرکت هستند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده‌اند.

امرایی با اشاره به اینکه سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ما تک رقمی است، مطرح کرد: چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نداریم و لازم است سهم شرکت‌های دانش‌بنیان را در اقتصاد کشور افزایش دهیم. در این راستا باید در مسیری حرکت کنیم که صنایع از صاحبان ایده و طرح‌های دانش‌بنیان حمایت کنند. در حوزه تحقیق و توسعه ۳ درصد سهم اقتصاد را داریم و شرکت‌های بزرگ دنیا زمانی سرآمد و متعالی می‌شوند که در موضوع به‌روزرسانی فناوری هزینه کنند.

وی تصریح کرد: در قرن ۲۱، برابر با ۲۰ قرن گذشته تولید علم شده ‌است و این سرعت و جهش علم را نشان می‌دهد؛ به طوری که استقرار انقلاب چهارم صنعتی باعث افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری و کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی خواهد شد و در کنار آن‌ها در بخش هوشمندسازی، علاوه بر افزایش بهره‌وری، در نهایت منجر به صیانت بیشتر از محیط زیست به عنوان میراث آیندگان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با اشاره به وقوع انقلاب‌های چهارگانه در دوره‌های مختلف و نتایج انقلاب صنعتی چهارم، از نقش هوش مصنوعی در صنعت و اقتصاد جهان سخن گفت و افزود: در حال حاضر کشورهایی مانند چین، آلمان، کره جنوبی و حتی کشور‌های منطقه و…. سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه هوش مصنوعی انجام داده‌اند. برخی از آن‌ها با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ قصد دارند به سمت کشور فناور و هوشمند حرکت کنند‌ و در حال حاضر از نظر استراتژی دولتی در هوش مصنوعی جهان، وضعیت خوبی را به خود اختصاص داده‌اند.

امرایی در خصوص اثرات هوش مصنوعی و انقلاب صنعتی چهارم، اظهار داشت: اگرچه استقرار این انقلاب باعث از دست رفتن برخی مشاغل خواهد شد و در حالت کمینه ۴۰۰ میلیون و در بیشینه حالت ۸۰۰ میلیون فرصت شغلی را حذف خواهد کرد اما به همین ترتیب برخی حرفه‌های جدید را به وجود خواهد آورد که از هم‌اکنون باید به دنبال آموزش منابع انسانی برای ورود به این عرصه باشیم. بسیاری از تکنولوژی‌ها به علت تحریم‌ها به ما نمی‌رسد اما باید خود در این مسیر گام برداریم تا تولید تکنولوژی و فناوری در کشور به جایگاه بالا و شایسته برسد. یکی از راه‌های دستیابی به این هدف، تربیت نیروی انسانی است.

وی در کنار افزایش بهره‌وری، رشد تولید، کاهش هزینه و مدیریت منابع انرژی، صیانت از اکوسیستم زمین را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب چهارم صنعتی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان مطرح کرد: پردیس صنایع معدنی دانش‌بنیان فولاد سنگان با همکاری پارک علم و فناوری، صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را راه‌اندازی کرده است و ما پذیرای مجموعه‌هایی که در حوزه صنایع معدنی کار می‌کنند، هستیم. از آنجایی که یکی از چالش‌های کشور، عدم کاربردی بودن دانش در حوزه صنعت است، ما با برگزاری تورهای صنعتی و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی و تخصیص بودجه در این مسیر همراهی خواهیم کرد.

امرایی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید و دانشجویان مثلث تولید هستند که صنایع معدنی را به سمت پیشرفت و استفاده از دستاوردهای علوم کاربردی در صنعت سوق می‌دهند. در شرایطی که در کشور ما، منابع انرژی رو به کاهش است، باید حداکثر صرفه‌جویی را داشته باشیم. شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی ایده داشته باشند، علاوه بر پرداخت هزینه تحقیقات، در سود این صرفه‌جویی شریک خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بومی‌سازی، افرادی که صنایع فولاد سنگان را از خرید تجهیزات خارجی بی‌نیاز کنند، حمایت خواهند شد. با تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با ریسک بالا در راستای توسعه صنعتی حمایت خواهیم کرد. فولاد سنگان به وظایف خود در امر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از دستاوردهای انقلاب چهارم صنعتی، هوشمندسازی و جاری کردن دستاوردهای علوم نوین در عرصه صنعت به خوبی عمل کرده است و در ادامه نیز به رسالت خود عمل خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=24126

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.