• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان مطرح کرد:

ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت در پایین‌دست فولاد

  • کد خبر : 41037
  • 08 اسفند 1402 - 13:15
ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت در پایین‌دست فولاد
مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان گفت: با نگاهی به کشورهای توسعه‌یافته جهان و همچنین شرکت‌های برجسته فولادی در می‌یابیم که برنامه‌ریزی مدون و استراتژیک در بلندمدت، رمز موفقیت آن‌ها در گذر زمان بوده است.

مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان گفت: با نگاهی به کشورهای توسعه‌یافته جهان و همچنین شرکت‌های برجسته فولادی در می‌یابیم که برنامه‌ریزی مدون و استراتژیک در بلندمدت، رمز موفقیت آن‌ها در گذر زمان بوده است؛ عاملی کلیدی که متاسفانه جای خالی آن به شدت در کشور ما و همچنین شرکت‌های تولیدکننده مقاطع فولادی احساس می‌شود و مادامی که یک برنامه‌ریزی مشخص و بلندمدت برای تولید و فروش در این واحدها وجود نداشته باشد، نمی‌توان در مسیر توسعه و رشد تولید گام برداشت.

عبدالله جواهری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص عملکرد شرکت صنایع مفتولی زنجان در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: چند سالی است که روند ثابت و مشخصی را در زمینه تولید و فروش محصولات شرکت صنایع مفتولی زنجان زیر سایه تورم و تشدید رکود حاکم بر صنعت ساختمان‌سازی سپری می‌کنیم؛ متاسفانه شرایط تولید به ویژه در صنایع پایین‌دستی فولاد به نحوی است که نمی‌توان پیشرفت چندانی برای فعالان این بخش متصور شد. محصولات پایین‎دست زنجیره فولاد اعم از میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، لوله و پروفیل، مفتول و… از اهمیت بالایی در ساختمان‌سازی برخوردارند اما از آنجایی که ساخت‌وساز به ویژه در شهرهای بزرگ از رونق افتاده و همچنین سرعت اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی کاهش یافته است، متاسفانه حال تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی نیز چندان مساعد نیست. از طرفی، تورم منجر به کاهش نقدینگی و افت قدرت خرید آحاد افراد جامعه در حوزه مسکن شده و با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم در هر سال، شرایط ادامه تولید در کارخانه‌های نورد و صنایع پایین‌دستی فولاد بیش از پیش دشوارتر و بغرنج‌تر شده است.

روزمرگی تولید

وی تصریح کرد: در واقع ما تمام ذهنیت خود را بر روی حفظ حیات مجموعه متمرکز کرده‌ایم و علی‌رغم اینکه برند شناخته‌ شده‌ای در زمینه تولید برخی محصولات خاص همچون  (ACSR)، فیلر جوشکاری  (TIG)، سیم جوشکاری با گاز محافظ (MAG) و سیم جوشکاری زیرپودری (SAW) به شمار می‌آییم اما به دلیل آنچه اشاره شد، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی برای افزایش تولید و درآمد حاصل از فروش این محصولات داشته باشیم. نوسان نرخ ارز و به دنبال آن تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها در بازار، قدرت برنامه‌ریزی را از تولیدکنندگان بخش خصوصی سلب کرده است و کارفرمایان دچار نوعی روزمرگی در بخش تولید شده‌اند.

مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان در ادامه عدم برنامه‌ریزی بلندمدت را به عنوان مهم‌ترین چالش موجود در صنایع پایین‌دستی فولاد برشمرد و عنوان کرد: با نگاهی به کشورهای توسعه‌یافته جهان و همچنین شرکت‌های برجسته فولادی در می‌یابیم که برنامه‌ریزی مدون و استراتژیک در بلندمدت، رمز موفقیت آن‌ها در گذر زمان بوده است؛ عاملی مهم و اساسی که متاسفانه جای خالی آن به شدت در کشور ما و همچنین شرکت‌های تولیدکننده مقاطع فولادی احساس می‌شود و مشخصا زمانی که یک برنامه‌ریزی مشخص و بلندمدت برای تولید و فروش وجود نداشته باشد، نمی‌توان در مسیر توسعه و رشد تولید گام برداشت. در حال حاضر انواع مقاطع فولادی با استفاده از تکنولوژی روز و تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن در دنیا تولید می‌شوند و  در صنایع مختلف به ویژه ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید و برنامه‌ریزی برای تولید در بلندمدت، شرکت‌های داخلی چاره‌ای جز استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی و نیز ماشین‌آلات فرسوده و مستهلک ندارند. برای مثال تکنولوژی تولید مفتول فولادی در ایران، متعلق به دهه ۱۹۹۰ میلادی است و متاسفانه هیچ نوآوری خاصی در این زمینه طی سالیان اخیر حاصل نشده است. از طرفی، زیرساخت‌های لازم جهت توسعه دانش و فناوری تولید در اکثر کارخانه‌های فولادی کشور وجود ندارد و بر همین اساس نمی‌توان توقع پیشرفت و سودآوری در صنایع پایین‌دستی فولاد را داشت.

جواهری با اشاره به معضل تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و خلق‌الساعه در بخش تولید و آثار سوء آن به ویژه در حوزه صادرات، مطرح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌هایی که در بخش تولید به ویژه در حوزه صادرات با آن روبه‌رو هستیم، تصمیمات غیرکارشناسانه و خلق‌الساعه است. برای مثال، رفع تعهد ارزی و الزام به عرضه ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، نتیجه‌ای جز افت صادرات علی‌الخصوص در صنایع پایین‌دستی فولاد به همراه نداشته است؛ در حالی که دولت می‌تواند با تسهیل شرایط صادرات و در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی، زمینه توسعه صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا را فراهم کند و در شرایطی که بیش از گذشته نیازمند رشد اقتصادی هستیم، ارزآوری مناسبی از این طریق داشته باشد.

به نام تولید، به کام دولت

وی با بیان اینکه تامین انرژی در روزهای مختلف سال، به معضلی همیشگی برای صنایع مختلف به ویژه فولاد کشور تبدیل شده است، اظهار داشت: کارفرمایان با در نظر گرفتن عیدی و پاداش پایان هر سال، موظف به پرداخت بیمه و حقوق نیروی انسانی به مدت ۱۴ ماه هستند؛ در حالی که اگر تعطیلات اجباری ناشی از قطعی گاز و برق صنایع را حداقل به مدت چهار ماه در نظر بگیریم، عملا درآمدزایی واحدهای فولادی در این مدت به صفر می‌رسد. در چنین شرایطی، مشخص نیست که کارفرمایان چگونه باید نقدینگی لازم برای پرداخت حقوق نیروی انسانی را تامین کنند و متاسفانه در هر سال، به مدت زمان قطعی برق و گاز کارخانه‌های فولادی افزوده می‌شود! هم‌اکنون کارخانه‌های بزرگ‌مقیاس فولادی که میزان مصرف برق آن‌ها بیش از یک مگاوات است، ملزم به خرید برق از بورس انرژی شده‌اند و در غیر این صورت، شامل جریمه ۳۰ درصدی بیشتر از سقف معامله شده در تابلوی بورس خواهند شد؛ در حالی که طبق آنچه در پروانه بهره‌برداری شرکت‌های فولادی قید شده، دولت و وزارتخانه‌های مرتبط موظف به تامین برق مورد نیاز فولادسازان هستند و نباید الزامی برای خرید برق از بورس انرژی وجود داشته باشد و برق و گاز کافی باید طبق قرارداد در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد. گویا در نهایت همه چیز به نفع دولت تمام شده و در این بین سود چندانی عاید تولیدکنندگان بخش خصوصی نخواهد شد. از این رو درخواست ما این است که دولت، همپای بخش خصوصی در حوزه تولید حرکت کند تا تمامی منافع و سود حاصل، شامل بدنه حاکمیت اعم از بخش دولتی، خصولتی و خصوصی شود.

مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی زنجان در ادامه به ضروت ایجاد توازن در زنجیره فولاد به ویژه بخش پایین‌دست تاکید کرد و یادآور شد: عدم توسعه متوازن زنجیره فولاد، یکی دیگر از معضلاتی به شمار می‌آید که هم‌اکنون بدنه صنعت فولاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بالادست زنجیره فولاد و عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید برای احداث کارخانه‌های نورد متناسب با میزان مصرف و ظرفیت تولید ایجاد شده، نفس واحدهای نوردی کوچک‌مقیاس را به شماره انداخته است. صدور مجوزهای بی‌رویه جهت احداث کارخانه‌های جدید فولادی، آن‌ هم در مناطقی که زیرساخت‌های مورد نیاز آن به ویژه در حوزه حامل‌های انرژی (آب و برق) تامین نشده است، بر توسعه نامتوازن زنجیره فولاد و آسیب‌پذیری بیشتر بخش پایین‌دست زنجیره دامن زده و منجر به شکل‌گیری چنین شرایط بحرانی در واحدهای کوچک‌مقیاس شده است.

جواهری در پایان ضمن اشاره به عدم اجرای طرح‌های توسعه‌ای جدید در شرکت صنایع مفتولی زنجان، تسهیل شرایط صادرات و رفع چالش‌های موجود در این حوزه به ویژه رفع تعهد ارزی را از مسئولان ذی‌ربط خواستار شد و بر ضروت پررنگ‌تر شدن هرچه بیشتر نقش بخش خصوصی در تولید و اقتصاد تاکید کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41037

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.