• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین عنوان کرد:

ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین در صنایع معدنی

  • کد خبر : 24144
  • 03 مرداد 1402 - 5:21
ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین در صنایع معدنی
مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین گفت: متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنایع معدنی کشور، قبل از مطالعات کافی و توجیه‌پذیری پروژه صورت گرفته است؛ به همین دلیل شاهد آن هستیم که ایران علی‌رغم پتانسیل بالایی که در ذخایر معدنی دارد، گام‌های بلندی در این زمینه برنداشته است. درست در این زمان است که لزوم استفاده از روش‌های علمی نوین برای جلوگیری از هدرفت منابع و ایجاد ارزش افزوده احساس می‌شود.

مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین گفت: متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاری انجام شده در صنایع معدنی کشور، قبل از مطالعات کافی و توجیه‌پذیری پروژه صورت گرفته است؛ به همین دلیل شاهد آن هستیم که ایران علی‌رغم پتانسیل بالایی که در ذخایر معدنی دارد، گام‌های بلندی در این زمینه برنداشته است. درست در این زمان است که لزوم استفاده از روش‌های علمی نوین برای جلوگیری از هدرفت منابع و ایجاد ارزش افزوده احساس می‌شود.

عبدالله تیموری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در رابطه با روش‌های تامین منابع مالی شرکت‌هایی که در زمینه تحقیقات و فرآوری مواد معدنی فعالیت دارند، بیان کرد: تعداد این شرکت‌ها به صورت مستقل زیاد نیست و معمولا شرکت‌های بزرگ و معتبر و به خصوص شرکت‌های دولتی، واحدهای تحقیقاتی در درون مجموعه احداث می‌کنند تا برای عملیات اکتشاف، مدل‌سازی، استخراج و فرآوری به معادن و کارخانه‌های فرآوری کمک کنند. اینکه شرکتی به طور مستقل در این زمینه از شرکت‌های معدنی سفارش بگیرد، چندان مسبوق به سابقه نیست و آنچه بیشتر رایج است، آزمایشگاه‌هایی هستند که نمونه‌های معدنی را با روش‌های مختلف آنالیز می‌کنند. شرکت کیمیا فرآوران زرین این آمادگی را دارد که علاوه بر خدمات‌رسانی به شرکت‌های معدنی هلدینگ، از سایر شرکت‌ها نیز سفارش قبول کرده و کلیه امور تحقیقاتی و تجزیه‌ای لازم را از مراحل اولیه تا رسیدن به محصول نهایی انجام دهد. طبعا تامین مالی نیز از محل کارمزدی که برای این خدمات اخذ می‌شود، انجام خواهد شد. در واقع می‌توان گفت محصول این شرکت، دانش فنی است که تولید و در اختیار مشتری گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به سایر روش‌های تامین منابع مالی شرکت‌های کیمیا فرآوران زرین، تاکید کرد: مجموعه کیمیا فرآوران زرین منابع مالی خود را عمدتا بدون مشارکت بانکی و از محل سرمایه‌گذاری اولیه و افزایش سرمایه شرکا تامین می‌کند و تاکنون به همین روش فضای کاری، ساختمان‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه و تکمیل کرده است. گفتنی است که تنوع و تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات این شرکت، در بین شرکت‌های خصوصی کم‌نظیر است؛ در حال حاضر واحد فرآوری شرکت کیمیا فرآوران زرین قادر به آنالیز عنصری تمام عناصر در هر نمونه‌ای است و واحد تحقیقات نیز امکان بررسی فرآوری و کانه‌آرایی تمامی کانسنگ‌ها را دارد.

عدم حصول نتیجه مطلوب با تکیه بر روش‌های سنتی

مدیرعامل شرکت کیمیا فرآوران زرین در خصوص مزایا و معایب تامین منابع مالی از این روش‌ها، مطرح کرد: بزرگ‌ترین مزیت این است که تولید دانش فنی، نیاز به مواد اولیه چندانی ندارد که دستخوش فرازو‌نشیب‌های بازار کالا و ارز شده و یا با مشکلات حمل‌و‌نقل و نگهداری روبه‌رو شود. مهم‌ترین عامل این تولید، ذهن و تفکر نیروی متخصص، آزمایش‌ها و نتیجه‌گیری‌های آن‌هاست که شرکت کیمیا فرآوران زرین سعی کرده بهترین و تواناترین نیروهای متخصص را برای این منظور جذب و در خدمت بگیرد اما از آنجایی که در کشور و جامعه ما دانش فنی و تلاش فکری، هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته و معمولا در مقایسه با سرمایه نقدی، ماشین‌آلات، مواد اولیه و مستحدثات، به آن توجه کمتری می‌شود، تعداد صاحبان صنعت و معدن که برای شروع و ادامه کار، نیاز خود را به تخصص و برنامه‌ریزی علمی به خوبی حس کنند، هنوز در اقلیت هستند. معمولا تفکر شکل‌ گرفته به معدن‌کاری مانند بسیاری از حرفه‌ها، سنتی و تجربی و فرض بر این است که تکرار و ادامه روش‌های سنتی موجود متضمن موفقیت خواهد بود. در صورتی که در پیش گرفتن این رویه مستلزم صرف وقت و هزینه‌های کلان است که معمولا هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. در صورتی که اگر از ابتدای کار، بررسی‌های علمی و فنی انجام و با هزینه‌ای متعارف آزمایش‌های اولیه صورت گرفته و نتایج بررسی شود، ریسک عدم حصول نتیجه تاحد بسیار زیادی کاهش یافته و سرمایه‌گذاری با درجه اطمینان بالاتری انجام خواهد شد. معدن یک علم است که در کنار علوم دیگر از جمله زمین‌شناسی، شیمی و اقتصاد، بهترین راه را برای بهره‌برداری از منابع زیرزمینی در اختیار می‌گذارد.

تیموری‌نیا در همین راستا ادامه داد: با نگاهی به پرونده‌های ثبت شده معادن، درمی‌یابیم که در موارد بسیار زیادی سرمایه‌گذار در مراحل مختلف حتی پس از اخذ پروانه بهره‌برداری و پس از مدتی برداشت، به دلیل اقتصادی نبودن، کار را رها کرده و معدن نیز سال‌ها و بلکه دهه‌ها به حال خود رها شده است. عمده این توقف‌ها به دلیل عدم مطالعه کافی پیش از بهره‌برداری است؛ در صورتی که اگر از ابتدا کار به صورت علمی و آکادمیک شروع شده بود، در برسی‌های اولیه یا مشخص می‌شد که کار و سرمایه‌گذاری روی پهنه و منطقه عاقلانه نیست و توجیه ندارد که در این حالت سرمایه‌گذار وقت و پول خود را هدر نمی‌داد و یا اینکه در صورت وجود یک پتانسیل قوی و مناسب با روش‌های علمی، استخراج انجام شده و سود خوبی نصیب سرمایه‌دار می‌شد. فعالان حوزه معدن، چه کسانی که در شروع کار هستند و چه افرادی که سال‌ها است در این حوزه فعالیت دارند، باید آگاه باشند که وجود مشاوران و کارشناسان مجرب تا چه حد می‌تواند کمک‌کننده بوده و ضریب اطمینان از سرمایه‌گذاری را بالا ببرد.

کارها به صبر برآید

وی در رابطه با نقش بانک‌ها و موسسات مالی در تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بانک‌ها و موسسات مالی به دلایلی نتوانسته‌اند آن‌طور که باید نقش مشارکتی خود را در بخش صنایع معدنی تقویت کنند. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به سخت‌گیری در اعطای تسهیلات و زمان‌بر بودن آن‌ها، درخواست وثائق سنگین، نرخ سود بالا و زمان کوتاه برای شروع بازپرداخت اقساط اشاره کرد. معدن‌کاری فرایندی زمان‌بر بوده و از ابتدای عملیات اکتشافی تا بهره‌برداری و در صورت لزوم فرآوری، چندین سال زمان لازم است. به همین دلیل نباید شرایط بازپرداخت اقساط تسهیلاتی که به معدن‌کار اعطا می‌شود، مانند یک کار صنفی یا کشاورزی باشد. از سوی دیگر، حاشیه سود کار معدنی با توجه به قیمت‌های بسیار بالای ماشین‌آلات و سایر هزینه‌ها، کمتر از آن است که جوابگوی نرخ سودهای بانکی وام و تسهیلات باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=24144

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.