• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیر مهندسی ساخت و خودکفایی سایپا دیزل مطرح کرد

ضعف در داخلی‌سازی ورق‌های گالوانیزه خودرویی

  • کد خبر : 1200
  • 09 دی 1398 - 13:35
ضعف در داخلی‌سازی ورق‌های گالوانیزه خودرویی
مدیر مهندسی ساخت و خودکفایی سایپا دیزل گفت: تولید ورق‌های گالوانیزه خودرویی در کشور تنها گام اول داخلی‌سازی این ورق‌ها محسوب می‌شود و گام‌های بعدی یعنی برش و قالب‌سازی این ورق‌ها در ابعاد دلخواه، هنوز انجام نشده است.

مدیر مهندسی ساخت و خودکفایی سایپا دیزل گفت: تولید ورق‌های گالوانیزه خودرویی در کشور تنها گام اول داخلی‌سازی این ورق‌ها محسوب می‌شود و گام‌های بعدی یعنی برش و قالب‌سازی این ورق‌ها در ابعاد دلخواه، هنوز انجام نشده است.

عباس صبایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص کاربرد ورق‌های گالوانیزه در صنعت خودرو، اظهار داشت: ورق‌های گالوانیزه عمدتا در تولید خودروهای سواری و سنگین و بیشتر در بدنه آن‌ها به کار می‌رود. این ورق‌ها در ساخت خودروهای سنگین در شرکت سایپا دیزل کاربرد نسبتا زیادی دارد. تقریبا بدنه تمامی خودروهای سواری و دیزلی از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، اکثر قطعات ورق‌های خودرویی به صورت CKD (قطعات تکمیل شده) از خارج تامین می‌شوند و شرکت‌های خودروساز هنوز به بحث داخلی‌سازی بسیاری از ورق‌ها ازجمله ورق گالوانیزه وارد نشده‌اند.

مدیر مهندسی ساخت و خودکفایی سایپا دیزل در مورد عدم داخلی‌سازی ورق‌های گالوانیزه خودرویی، عنوان کرد: مشکلی که در حال حاضر برای داخلی‌سازی ورق‌های گالوانیزه خودرویی وجود دارد، عدم قالب‌سازی و برش آن‌ها به قطعه‌های مورد نظر خودروسازان است؛ زیرا خودروسازان نمی‌توانند از ورق رول به صورت خام استفاده کنند و باید این ورق ابتدا برش داده شود و به اندازه‌های مخصوص خودرو درآید.

صبایی در توضیح این موضوع، تصریح کرد: یک براکت که از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود، ابتدا قالب‌سازی آن شکل می‌گیرد و سپس قطعه به صورت محصول نهایی به کشور وارد می‌شود که خودروسازان آن قطعه را خریداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان به ویژه در حوزه تولید خودروهای دیزلی، برنامه‌ای برای داخلی‌سازی قطعات خودرویی ازجمله بدنه داشته باشند، باید ابتدا به دنبال تامین مواد اولیه آن باشند؛ اما تولیدکنندگان خودروهای سواری به این صورت نیستند و روند دیگری را طی می‌کنند.

مدیر مهندسی ساخت و خودکفایی سایپا دیزل با بیان اینکه شرکت سایپا دیزل از ورق گالوانیزه برای تولید بخشی از کابین خودروها استفاده می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر این ورق‌ها تماما وارداتی هستند زیرا هنوز تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در داخل نتوانسته‌اند ورق با کیفیت مدنظر این شرکت را تولید کنند.

صبایی در ادامه تصریح کرد: پس از ساخت این ورق‌ها در شرکت‌های فولادی، برش آن‌ها و تولید قالب‌های مناسب در و بدنه خودروهای دیزلی بسیار مهم است؛ اما باید توجه داشت که برای تولید قطعات و قالب‌های بدنه خودرو سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی لازم است که بسیاری از خودروسازان در شرایط کنونی قادر به انجام آن نیستند. اگر خودروسازان بتوانند ورق‌ها را قالب‌سازی کنند، سپس به دنبال تامین ورق‌های مورد نیاز خود از تامین‌کنندگان داخلی و خارجی می‌روند که در حال حاضر برای بدنه خودرو تامین‌کننده داخلی وجود ندارد.

وی در پایان میزان مصرف ورق‌های خودرویی در واحدهای تولیدی خودروهای سواری مانند سایپا و ایران‌خودرو را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: این طیف از مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو، از ورق‌های گالوانیزه بسیار خاصی استفاده می‌کنند. برای تولید هر خودروی سواری باید حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم ورق مصرف کرد که عمده این ورق‌ها به صورت گالوانیزه هستند. اگر تولید خودروی کشور در هر سال را حدود یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن ورق باید در کشور تولید شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1200

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت