• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

عدم توافق در تنظیم سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد

  • کد خبر : 33863
  • 24 آبان 1402 - 14:16
عدم توافق در تنظیم سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد
برخی از منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا پس از عدم دستیابی به یک توافق جامع در مورد یک سری از مسائل مهم، به مذاکره در مورد تنظیم سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد و آلومینیوم «GASSA» تا پایان سال 2023 ادامه خواهند داد.

برخی از منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا پس از عدم دستیابی به یک توافق جامع در مورد یک سری از مسائل مهم، به مذاکره در مورد تنظیم سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد و آلومینیوم «GASSA» تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، مذاکرات بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا درباره تنظیم این سند از ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ آغاز شد. در این تاریخ، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا توافق کردند که در رابطه با مفاد این توافق‌نامه و تنظیم سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد و آلومینیوم مذاکراتی صورت پذیرد. در این توافق‌نامه، موضوعاتی همچون مقابله با ایجاد وضعیت مازاد جهانی فولاد و آلومینیوم و تغییرات اقلیمی مورد ارزیابی قرار گرفت.

مطلب دیگری که در این مذاکرات مطرح شد، ترغیب فعالان این دو صنعت در جهت کاهش مقدار تولید فولاد و آلومینیوم پر‌کربنی بود که در رسیدن به ظرفیت مازاد جهانی این دو فلز در برخی از کشورها تاثیرگذار است. در صورت توافق بر مفاد کلی این سند، اگر تولیدکنندگان در این دو صنعت میزان کربن تولیدی خود را کاهش دهند، از آن‌ها حمایت خواهد شد.

در همین رابطه، باید اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا را که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ وضع شده بود، مشروط بر اینکه اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تا پایان ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ در مورد اقداماتی برای رسیدگی به ایجاد ظرفیت مازاد فولاد و آلومینیوم در کشورهایی مانند چین و افزایش فرآیند تولید زیست‌پایشی در این دو صنعت به یک توافق جامع دست پیدا کنند، به حالت تعلیق درآورد.

تاد تاکر، مدیر سیاست صنعت و تجارت در اندیشکده «Roosevelt Institute»، روز دوشنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets»، به کاهش سطح این مذاکرات اشاره کرد و آن را تعجب‌آور خواند.

وی با اشاره به اینکه موضع ایالات متحده آمریکا در طول دو سال مذاکرات به طور تدریجی به مواضع اتحادیه اروپا نزدیک شده بود، عنوان کرد: ایالات متحده آمریکا، طرح پیشنهادی خود که در آن سیستم تعرفه‌های کاهش میزان کربن اروپا در طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن را به عنوان مکمل و نه جایگزین اعلام کرده بود، اصلاح کرد.

این مقام مسئول مطرح کرد: با توجه به تعهدات سیاسی و نوع سیاست‌گذاری‌ها در اتحادیه اروپا، می‌توان امیدوار بود که توافقی جامع در رابطه با تنظیم سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد و آلومینیوم «GASSA» صورت خواهد گرفت.

لوئیس لیبوویتز، وکیل تجارت بین‌الملل به موسسه «Fastmarkets» تصریح کرد: به نظر می‌رسد دو طرف برای حل اختلافات خود جدی هستند اما در عمل هنوز در این رابطه توافقی جامع حاصل نشده است. هر یک از طرفین دلایل خاص خود را ارائه می‌دهند اما ناتوانی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در حل اختلافات خود در بحبوحه بحران‌های جهانی، می‌تواند عواقبی ناگوار در پی داشته باشد.

برخی منابع اعلام کردند که انجام مذاکرات با هدف کاهش کربن تولیدی فولاد وارداتی می‌تواند موضوعی چالش‌برانگیز باشد. این منابع تاکید کردند که روند مذاکرات، احتمالا حداقل تا دو سال آینده متوقف خواهد شد.

در حقیقت می‌توان بیان کرد که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در باطن بیش از آنچه که در ظاهر مشاهده می‌شود، در زمینه دستیابی به یک توافق جامع با یکدیگر هم‌سو هستند.

روز دوشنبه ۲۳ اکتبر سال ۲۰۲۳، مارگارت هانسبرو، مدیر کمپین «SteelWatch» به موسسه «Fastmarkets» گفت: این دو تمایل دارند اقتصادهایشان تحت این سیاست‌های تجاری و هم‌راستا با سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد و آلومینیوم «GASSA» توسعه پیدا کند اما واقعیت اینکه رسیدن به توافق جامع، بسیار چالش‌برانگیز است؛ ضمن اینکه سیاست‌گذاران زمان زیادی برای اصلاح و تدوین آن صرف می‌کنند و می‌توان یک اقدام را مثبت دانست و به فال نیک گرفت.

وی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای این سیاست‌ها، اظهار داشت: این سند توافق‌نامه جهانی، تاثیر مثبتی برای افزایش حجم تقاضای فولاد سبز خواهد داشت و راه را برای سایر کشورهایی که در نظر دارند در این مسیر حرکت کنند، هموار می‌کند.

تاکید بر ماندگاری سهمیه تعرفه واردات

یکی از موضوعات مهم در مذاکرات بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، سیستم تعیین نرخ سهمیه تعرفه واردات است که بر اساس بخش ۲۳۲ این سند، محصولات فولادی اتحادیه اروپا بدون اعمال تعرفه پریمیوم ۲۵ درصدی می‌توانند وارد بازار ایالات متحده آمریکا شوند.

روز جمعه ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۳، فیلیپ بل، مدیر انجمن تولیدکنندگان فولاد آمریکا در بیانیه‌ای مطرح کرد: برای صنعت فولاد داخلی آمریکا، ماندگاری سیستم تعیین نرخ سهمیه تعرفه واردات (TRQ) که از سال ۲۰۲۱ هم‌زمان با برگزاری مذاکرات به اجرا در آمد، اهمیت دارد.

یکی از منابع آگاه روز دوشنبه ۲۳ اکتبر سال ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که سیستم تعیین نرخ سهمیه تعرفه واردات (TRQ) یک اقدام ضروری است و باید برای مقابله با ایجاد ظرفیت مازاد همچنان ماندگار باشد.

این منبع در ادامه افزود: این نگرانی وجود دارد که محصولات فولادی تولید شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایالت متحده آمریکا از میانگین تاریخی خود فراتر روند.

هانسبرو خاطرنشان کرد: سیستم تعیین نرخ سهمیه تعرفه واردات (TRQ) به طور غیرمستقیم در جلوگیری از تغییرات اقلیمی تاثیر مثبت خواهد داشت اما تاثیرگذاری این سیستم در کنار افزایش مقدار تولید فولاد سبز اولیه در ایالات متحده آمریکا بیشتر خواهد شد.

هم‌اکنون ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند تا روند مذاکرات را تا پایان سال جاری ادامه دهند اما هنوز مفاد مذاکرات میان این دو در رابطه با سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد و آلومینیوم «GASSA» در دو ماه آینده نامشخص است.

مسیر نامشخص روند مذاکرات

می‌توان بیان کرد که در حال حاضر، مسیر روند مذاکرات در ارتباط با سند جهانی تولید زیست‌پایشی فولاد و آلومینیوم «GASSA» نامشخص است.

تاکر در این خصوص عنوان کرد: دستیابی به یک توافق درباره افزایش مقدار تولید فولاد سبز، به افزایش همکاری هر دو طرف مذاکره منوط شده است. اینکه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته‌اند به یک توافق جامع در این دو صنعت که از قضا دستیابی به آن آسان است برسند، رسیدن به توافق میان این دو در دیگر صنایع را دشوارتر خواهد کرد.

هانسبرو، استفاده از گواهی (EPD) مبتنی بر استاندارد ایزو «۱۴۰۲۵» به عنوان یک اقدام آغازین را مناسب ارزیابی کرد و تعیین سقف میزان شدت انتشار کربن ناشی از فرایند تولید فولاد اولیه و ثانویه را اقدامی هوشمندانه خواند.

وی، دلیل هوشمندانه خواندن این اقدام را اطمینان حاصل کردن از عدم بهر‌ه‌برداری سوء تولیدکنندگان فولاد اولیه، از روند افزایش مقدار تولید فولاد از قراضه بر مبنای توافقات صورت گرفته در صنعت بازیافت عنوان کرد.

یک منبع آگاه به مذاکرات تصریح کرد: اگرچه انگیزه دو طرف مذاکره برای دستیابی به توافق تا پایان سال وجود دارد اما انتظار می‌رود این توافق احتمالی در رابطه با سیستم تعیین نرخ سهمیه تعرفه واردات (TRQ) صورت پذیرد.

این منبع در پایان یادآور شد: هر توافقی که تا پایان سال جاری انجام شود، محدود خواهد بود و شامل موضوع کاهش میزان کربن تولیدی نخواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33863

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.