• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌کند:

فولاد خوزستان، پرچمدار بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل در کشور

  • کد خبر : 38174
  • 23 دی 1402 - 12:03
فولاد خوزستان، پرچمدار بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل در کشور
پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور پررنگ و برجسته شرکت فولاد خوزستان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه بومی‌سازی و رونق ساخت داخل طی روزهای 19 تا 21 دی ماه 1402 در برج میلاد تهران برگزار شد.

پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور پررنگ و برجسته شرکت فولاد خوزستان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه بومی‌سازی و رونق ساخت داخل طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت «ارائه فرصت‌های بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی» با حضور شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی کشور طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ دی ماه در برج میلاد تهران برگزار شد. شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده شمش فولادی در کشور، حضور پررنگی در این نمایشگاه داشت و اقدام به برگزاری نشست‌های رسانه‌ای و تخصصی با حضور اهالی رسانه کرد.

روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، نشست رسانه‌ای مهران خرم‌نیا، معاون فناوری و کامران طاهر، مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی در محل غرفه شرکت فولاد خوزستان برگزار شد. به گفته طاهر، شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در زمینه تحقیقات و تکنولوژی صنعت فولاد کشور شناخته می‌شود که از سابقه ۳۰ ساله در این زمینه برخوردار است. ما موفق شده‌ایم با به‌کارگیری دانش و تجربه برترین کارشناسان و متخصصان این صنعت، اقدامات گسترده‌ای در راستای توسعه پژوهش و بومی‌سازی انجام دهیم؛ ضمن اینکه طی دو سال اخیر، ۳۵ پروژه ارزش‌محور و نیازمحور با ارزش بیش از ۳۰ میلیارد تومان در مجموعه ما اجرا شده است که موتور محرک این پروژه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در سراسر کشور هستند.

تاسیس مرکز نوآوری در شرکت فولاد خوزستان

وی عنوان کرد: در سال جاری و به دستور مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، مرکز نوآوری «فخوز» را در هفت بخش اعم از برق، مکانیک، محیط زیست، متالورژی، هوش مصنوعی و… با هدف ارائه خدمات در حوزه زیست‌بوم نوآوری و فناوری در حداقل زمان ممکن تاسیس و راه‌اندازی کردیم. این مرکز در راستای حمایت از مراکز دانش‌بنیان، پارک علم و فناوری خوزستان و همچنین توسعه بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان فعالیت خواهد کرد و یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت در حوزه تحقیقات و تکنولوژی طی سالیان اخیر بوده است.

مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی شرکت فولاد خوزستان در ادامه به رونمایی از دستگاه تصفیه گازهای سولفیدی برای نخستین بار در کشور توسط «فخوز» در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اشاره کرد و گفت: روش‌های تصفیه عموما مبتنی بر استفاده از فاز مایع نظیر استفاده از اسکرابرهای آهک مایع، اسکرابرهای آمینی، اسکرابرهای سدیم کلریت و جذب در دماهای بالا نظیر جذب با استفاده از جاذب‌های اکسید روی و جذب بر پایه کربن فعال یا اکسیدهای فلزی است اما این دستگاه با استفاده از ۶ فیلتر که فیلترهای نانو و پلاسمای سرد جزئی از آن‌هاست، در زمان کمتر و بهینه‌تر گازهای سولفیدی را تصفیه می‌کند. این دستگاه و فناوری تلفیقی مورد استفاده در آن، برای اولین بار در کشور در مدت زمان ۶ ماه و با صرف هزینه یک سوم نمونه‌های مشابه خارجی، به صورت صنعتی تولید شده و توسط شرکت فولاد خوزستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

طاهر ضمن اشاره به اینکه شرکت فولاد خوزستان در حال حاضر مطالعات وسیعی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تولید فولاد سبز، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و به‌کارگیری فناوری‌های نوین انجام داده است، مطرح کرد: این مطالعات به کمک مشاوران معتبر و کارشناسان خارجی برجسته‌ای که شرکت فولاد خوزستان با آن‌ها در ارتباط است، در حال انجام بوده و اقدامات گسترده‌ای در راستای انقلاب صنعتی نسل چهارم در این شرکت عظیم فولادی به وقوع پیوسته است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت فولاد خوزستان پیشرو در حوزه مدیریت دانش است، تصریح کرد: حدود ۶ سال است که سازوکار مدیریت دانش را در شرکت فولاد خوزستان راه‌اندازی کرده‌ایم؛ ضمن اینکه نرم‌افزار جدیدی را طراحی کرده‌ایم تا پس از ثبت تجربیات به دست آمده کارکنان در زمینه توسعه دانش و فناوری‌های روز، این اطلاعات بدون هیچ محدودیتی در اختیار تمامی افراد شاغل در سازمان قرار بگیرد.

خرم‌نیا نیز در این نشست ضمن اشاره به معضل گرمایش بی‌سابقه کره زمین طی سالیان اخیر که حیات بشری را به مخاطره انداخته است، بیان کرد: با توجه به افزایش بی‌سابقه دمای هوا در سراسر جهان، ضرورت تحقق تولید فولاد سبز بیش از پیش در دستور کار شرکت‌های فولادی قرار گرفته است و تولیدکنندگان فولاد در کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در همین راستا، شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد خوزستان، به دنبال تولید فولاد سبز با جایگزینی هیدروژن به جای گاز طبیعی در فرایند تولید آهن اسفنجی بوده و خوشبختانه به نتایج مطلوبی ضمن برقراری ارتباط با شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی در سطح منطقه دست یافته است.

فولاد خوزستان به دنبال تامین پایدار انرژی

وی در ادامه به اهمیت تامین پایدار برق و گاز مورد نیاز شرکت‌های فولادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فولادسازان کشور با چالش‌های متعددی مواجهند که از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت تامین پایدار انرژی و قطعی برق و گاز اشاره کرد. در حوزه برق، هم‌اکنون صنایع فولادی متعهد به ایجاد ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات برق نیروگاهی شده‌اند. در همین راستا، شرکت فولاد خوزستان احداث نیروگاه یک هزار مگاواتی را در دستور کار خود قرار داده است که در فاز اول، ۵۵۰ مگاوات آن تا ۱۸ ماه آینده و ۴۵۰ مگاوات آن در ادامه وارد مدار تولید خواهد شد.

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان با بیان اینکه ناترازی تولید و مصرف گاز، یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه است، یادآور شد: میزان کل مصرف گاز صنایع فولادی کشور، روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است؛ با این وجود، متاسفانه دولت در ابتدا به سراغ قطعی گاز کارخانجات فولادی در روزهای سرد سال و زمان پیک مصرف گاز می‌رود و تامین گاز پایدار بخش خانگی را در اولویت خود قرار داده است. از این رو شرکت فولاد خوزستان در تلاش است با اجرا و بهره‌برداری از پروژه (CBSI) که همان بهینه‌سازی نرمه و ضایعات آهن اسفنجی است، گامی بلند در راستای رفع این معضل بردارد.

لازم به ذکر است که انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری با شرکت پانیا پرتو کهربا در حوزه تامین و ارتقای فناوری تولید فرومنگنزپرکربن به ارزش ۳۵ میلیون یورو، یکی از دستاوردهای شرکت فولاد خوزستان در نخستین روز پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد بود که با هدف گسترش توان ملی در راستای استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور، حمایت از کالای ایرانی و توسعه بومی‌سازی انجام شد. انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ایران ترانسفو به ارزش دو میلیون یورو که با هدف تامین و ارتقای فناوری ترانس کوره پاتیلی انجام شد، از دیگر دستاوردهای «فخوز» در این روز بود.

روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲، عطا تفضلی، معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در نشست رسانه‌ای که در محل غرفه این شرکت در دومین روز از پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برگزار شد، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف جهت‌دهی به یافته‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و گسترش فناوری، نوآوری و عملیاتی و اجرای اختراعات ثبت شده در کشور، تاسیس و راه‌اندازی شد‌ند (حدود ۹ هزار و ۶۰۰ شرکت)؛ میزان فروش این شرکت‌ها از ابتدای فعالیت تا به امروز، رقمی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار برآورد شده که پنج میلیون دلار آن به فروش صادراتی اختصاص یافته است. در ادامه شرکت‌های دانش‌بنیان به سه گروه نوپا، نوآور و فناور در سال جاری دسته‌بندی شدند و فعالیت این شرکت‌ها شکل جدیدی به خود گرفت؛ به نحوی که هم‌اکنون در ۹ حوزه مختلف اعم از فناوری، تجهیزات و ماشین‌آلات، کشاورزی، دارو و… مشغول به کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه تشدید تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه کشور طی سالیان اخیر، باعث رونق بومی‌سازی و توسعه همکاری‌های فولادسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان شده است، اظهار داشت: بومی‌سازی علاوه بر رفع نیاز به واردات برخی قطعات و تجهیزات مورد نیاز، توسعه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و همچنین به‌کارگیری نیروهای انسانی نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان و جلوگیری از مهاجرت این افراد را به همراه داشته است.

بومی‌سازی بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز توسط «فخوز»

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان با تاکید بر اینکه بومی‌سازی برخی کالاهای استراتژیک مورد نیاز در صنعت فولاد مانند کاتالیست‌ها، پودر ایزوترم و بازوترم، پودر قالب ریخته‌گری، فروسیلیکومنگنز و انواع نسوزها طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، از جمله دستاوردهای «فخوز» در حوزه بومی‌سازی بوده است، گفت: بالغ بر ۲۵ هزار قطعه و تجهیز طی سالیان اخیر با همکاری شرکت فولاد خوزستان بومی‌سازی شده است که از جمله می‌توان به ساخت دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی برای نخستین بار در جهان اشاره کرد. خرید ۷۰۰ کالای دانش‌بنیان در سال و حضور ۴۸۸ شرکت دانش‌بنیان در وندور لیست شرکت فولاد خوزستان، حاکی از آن است که ما با آغوش باز از توسعه همکاری‌ با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بومی‌سازی استقبال می‌کنیم.

تفضلی ضمن اشاره به فراهم شدن شرایط تولید فولاد سبز در شرکت صنعت فولاد شادگان با تامین هیدروژن مورد نیاز از شرکت پتروشیمی اروند، ابراز امیدواری کرد که چالش‌های موجود در حوزه بومی‌سازی به ویژه برخی ایرادات موجود در قانون خرید ساخت داخل رفع شود تا شاهد رونق بومی‌سازی و همکاری روزافزون فولادسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

مهران پاک‌بین، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان در نشست رسانه‌ای که در حاشیه دومین روز از پنجمین جشنواره و نمایشگاه صنعت فولاد ایران در محل غرفه شرکت فولاد خوزستان برگزار شد، گفت: شرکت فولاد خوزستان به عنوان پرچمدار بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور شناخته می‎‌شود که همکاری خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه داشته است. توانمندسازی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان، به یک ضرورت در صنعت فولاد کشور تبدیل شده و منجر به بومی‌سازی بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز توسط «فخوز» طی سالیان اخیر شده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۶ هزار قطعه و تجهیز طی سالیان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ توسط شرکت فولاد خوزستان بومی‌سازی شده که صرفه‌جویی ارزی بیش از ۲۰ میلیون یورویی را برای این شرکت به همراه داشته است، عنوان کرد: فولاد به طور عمده با استفاده از آهن اسفنجی در کوره قوس الکتریکی در کشور ما تولید می‌شود. فولاد خوزستان، نخستین شرکت فولادی در ایران به شمار می‌آید که در سال ۱۳۷۹، موفق به راه‌اندازی نخستین واحد احیا مستقیم (زمزم یک) بر پایه تکنولوژی میدرکس شده و هم‌اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور شناخته می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال، ۱۷۴ شرکت دانش‌بنیان جدید به وندورلیست «فخوز» اضافه شده‌ است و ما به دنبال توسعه همکاری‌ها و حمایت از این شرکت‌ها هستیم، بیان کرد: تغییرات اقلیمی در جهان، شرکت‌های فولادی را به حرکت در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید فولاد سبز سوق داده است. از این رو، شرکت فولاد خوزستان نیز گام‌های بلندی برای تحقق این مهم برداشته است و شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد خوزستان، به دنبال تامین هیدروژن مورد نیاز از شرکت‌های پتروشیمی فعال در سطح منطقه بوده که به تازگی به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته است.

شمارش معکوس برای راه‌اندازی پروژه زمزم ۳

پاک‌بین همچنین به ضرورت تامین آهن اسفنجی مورد نیاز فولادسازان کشور و راه‌اندازی پروژه سوپر مگامدول زمزم ۳ توسط فولاد خوزستان در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: این پروژه زمینه اشتغال ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم در واحد احیا مستقیم و ۱۰۰ نفر در واحدهای جانبی «فخوز» را به همراه خواهد داشت. شرکت فولاد خوزستان پس از راه‌اندازی این پروژه، علاوه بر تولید شمش فولادی، به بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور نیز تبدیل خواهد شد.

در دومین روز از پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، نشست رسانه‌ای سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) نیز برگزار شد که بخش عمده این نشست رسانه‌ای، به تشریح فعالیت‌های این شرکت در دو حوزه بومی‌سازی و نوآوری اختصاص پیدا کرد. به گفته قاسم‌زاده، تافکو با هدف ارائه خدمات در حوزه بومی‌سازی به هلدینگ مادر یعنی گروه فولاد خوزستان، تاسیس و راه‌اندازی شده است؛ ضمن اینکه ایجاد مرکز نوآوری در شرکت فولاد خوزستان، یکی دیگر از وظایف تافکو به شمار می‌آید و در همین راستا توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم تا ضمن تامین نیاز ۱۰۰ درصدی گروه فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی، دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهیم و همکاری سازنده‌ای را با سایر شرکت‌های بزرگ فولادی کشور برقرار کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر یادآور شد: با توجه به شناختی که از بازارهای داخلی و خارجی طی مدت زمان فعالیت خود به دست آورده‌ایم، به دنبال آن هستیم خدمات خود را در بالاترین سطح ممکن به مشتریان ارائه دهیم و در همین راستا می‌توانیم با شرکت‌های خارجی نیز رقابت کنیم.

امیدآفرینی، یکی از رسالت‌های اهالی رسانه است

محمد جامعی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان نیز در نشست با اهالی رسانه، ضمن اشاره به اهمیت رسانه در امیدآفرینی در کشور، بیان کرد: در زمانی به سر می‌بریم که متاسفانه بیشتر افراد به دنبال پیگیری اخبار ناگوار در سطح جامعه هستند و ما به عنوان اهالی رسانه موظف به امیدآفرینی در چنین شرایطی هستیم.

وی ادامه داد: شرکت فولاد خوزستان کتابی را تحت عنوان «سی ماه» منتشر کرده که در آن به موفقیت‌های چشمگیر این شرکت عظیم فولادی اشاره شده است؛ از این رو ضرورت دارد تک تک این موفقیت‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از تولید، مسئولیت اجتماعی، محیط زیست و…، رسانه‌ای و در سطح گسترده اعلام شود.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: به عملکرد موفق شرکت فولاد خوزستان در رینگ داخلی و صادراتی بورس کالای ایران و کسب عنوان برترین تولیدکننده اسلب کشور، باید بیشتر پرداخته شود. بر همین اساس ما انتظار داریم با ایجاد اتاق فکر در رسانه‌های مختلف و با تولید محتواهای تخصصی، بیش از پیش به اقدامات توسعه‌محور و موفقیت‌های «فخوز» اشاره شود.

توسعه همکاری‌های فولاد خوزستان با شرکت‌های دانش‌بنیان

بر اساس این گزارش، انعقاد تفاهم‌نامه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات با صرفه‌جویی ارزی دو هزار یورو با شرکت تافکو و تفاهم‌نامه بومی‌سازی ست و توپی پروس پلاگ و نازل‌های تاندیش با صرفه‌جویی ارزی ۷۶۰ هزار یورو با شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز، از دستاوردهای شرکت فولاد خوزستان در دومین روز از پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران بود. لازم به ذکر است که روز پایانی این جشنواره، با بازدید محمدرضا موثقی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو از غرفه شرکت فولاد خوزستان همراه شد. ضمن اینکه در این دوره از جشنواره، از سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر به پاس حرکت در مسیر بومی‌سازی، توسعه تکنولوژی و افزایش توان پایدار در زنجیره آهن و فولاد و محمدمهدی شریف شاذیله، مدیر بخش فولادسازی شرکت فولاد خوزستان به عنوان چهره‌های ماندگار صنعت فولاد کشور تقدیر شد. پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران روز پنج‌شنبه ۲۱ دی ماه با تقدیر از شرکت‌های فعال در حوزه بومی‌سازی و دانش‌بنیان به کار خود پایان داد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38174

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.