• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
پایانی شیرین در سال محدودیت‌های بی‌سابقه؛

فولاد مبارکه همچنان طلایه‌دار عمل به شعار سال در عرصه تولید است

  • کد خبر : 42509
  • 18 فروردین 1403 - 15:34
فولاد مبارکه همچنان طلایه‌دار عمل به شعار سال در عرصه تولید است
با همت تمام کارکنان فولاد مبارکه و علی‌رغم محدودیت‌های موجود، 10.2 میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه تولید شد و در این بین حماسه دستیابی به رکورد تولید هفت میلیون و 335 هزار تن فولاد خام در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد مبارکه رقم خورد.
با همت تمام کارکنان فولاد مبارکه و علی‌رغم محدودیت‌های موجود، ۱۰٫۲ میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه تولید شد و در این بین حماسه دستیابی به رکورد تولید هفت میلیون و ۳۳۵ هزار تن فولاد خام در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد مبارکه رقم خورد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا پس از دیدار نوروزی با کارکنان شرکت فولاد مبارکه، بیان کرد: اگرچه در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم اما خوشبختانه با همراهی و تلاش بی‌بدیل همکاران و با برنامه‌ریزی‌های کاملا هوشمندانه و هدفمندی که انجام شد، توانستیم در بسیاری از بخش‌ها و نواحی به دستاوردهای بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۱ دست یابیم.

وی از تولید ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، فولاد سبا فولاد هرمزگان و شرکت فولاد سفیددشت) در سال ۱۴۰۲ خبر داد و عنوان کرد: این میزان تولید که خوراک اصلی کوره‌های قوس الکتریکی گروه را تامین می‌کند، در شرایطی حاصل شده است که شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین محدودیت‌ها در حوزه گاز و برق فولادسازان را شاهد بوده‌ایم.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از ثبت رکورد جدید و رشد ۱٫۷ درصدی تولید فولاد خام در واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه خبر داد و گفت: با تلاش همکاران در این بخش توانستیم هفت میلیون و ۳۳۵ هزار تن فولاد خام تولید کنیم که با تحقق ۱۰۲ درصدی برنامه همراه بوده است.

طیب‌نیا در ادامه از رشد ۱٫۷ درصدی تولید در مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: همکاران در این شرکت توانستند با تولید یک میلیون و ۴۵۹ هزار تن کلاف گرم به رکورد جدیدی دست یابند.

وی در ادامه از تحقق ۱۰۲ درصدی برنامه تولید در واحد نورد گرم و رشد ۰٫۸ درصدی در این خط نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ خبر داد و تصریح کرد: تولید کلاف گرم در فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲، به پنج میلیون و ۱۹۷ هزار تن افزایش یافت.

به گفته مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، مجموع تولید کلاف گرم فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا در سال گذشته به ۶ میلیون و ۶۵۶ هزار تن رسیده است که در مجموع نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد یک‌ درصدی را نشان می‌دهد.

طیب‌نیا اظهار داشت: در خط تاندم میل نورد سرد فولاد مبارکه نیز در سال ۱۴۰۲ علی‌رغم اینکه زمان زیادی را صرف اجرای طرح‌های توسعه و توقفات ناشی برنامه‌ریزی و عملیاتی کردیم، رشد ۰٫۶ درصدی به دست آمد و با تولید یک‌ میلیون و ۳۷۵ هزار تن محصول، ۱۱۰ درصد برنامه‌های این بخش محقق شد.

وی مطرح کرد: میزان تولید ورق قلع‌اندود در فولاد مبارکه با رشد ۶.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲، رکورد ۱۰۸ هزار و ۸۵۰ تن را به ثبت رساند. همچنین در خط گالوانیزه نیز با تولید ۱۹۷ هزار تن محصول، رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال قبل و تحقق ۱۰۳ درصدی اهداف و برنامه‌های سالانه محقق شد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه سخنان خود از تلاش کارکنان این گروه  به‌ مثابه جهاد یاد کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت تولید و لزوم تامین حداکثری نیاز بازار داخل، همکاران در گروه فولاد مبارکه اجازه ندادند که محدودیت‌ها چالشی در فرایند کار ایجاد کند؛ تا جایی که میزان تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه (شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد سبا) علی‌رغم محدودیت‌های شدید و بی‌سابقه‌ای که در حوزه برق و گاز در سال ۱۴۰۲ به شرکت تحمیل شد، همانند سال ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه با سهم ۳۲٫۲ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد خام کشور، ایران توانسته است جایگاه دهم خود را در رتبه‌بندی تولیدکنندگان برتر فولاد جهان حفظ کند، گفت: امروز بالغ‌ بر پنج هزار کارخانه و کارگاه در بالا و پایین‌دست فولاد مبارکه مشغول به کار و فعالیت هستند. برخی از این شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی، تامین و تولید مواد اولیه و قطعات و تجهیزات مورد نیاز فولاد مبارکه را بر عهده دارند و برخی دیگر نیز به انحای مختلف مصرف‌کننده انواع محصولات این شرکت هستند.

به گفته وی، فولاد مبارکه در بالادست خود با حمایت و اعتماد به تامین‌کنندگان و سازندگان قطعات داخل کشور شرایطی فراهم کرده است که امروز در تولید و تامین بیش از ۹۵ درصد قطعات مورد نیاز این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم و از سوی دیگر هزاران شرکت و کارخانه صنعتی از محصولات فولاد مبارکه در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند که اگر این میزان تولید در فولاد مبارکه صورت نمی‌گرفت، قطعا به واردات انواع محصولات فولادی تخت به ارزش پنج میلیارد دلار نیازمند بودیم که با در نظر گرفتن یک میلیارد دلار محصولی که از فولاد مبارکه به خارج از کشور صادر شده است، در اثر تلاش کارکنان این مجموعه بیش از ۶ میلیارد دلار ارزآوری انجام شده است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه صنعت فولاد را اصل ارزش‌ افزوده برای کشور دانست و تاکید کرد: در گروه فولاد مبارکه، زنجیره‌ای از سنگ تا رنگ تعریف شده است؛ امروز سنگ‌آهن در داخل کشور استخراج می‌شود و پس از آن در خطوط مختلف فولاد مبارکه به گندله، آهن اسفنجی، انواع و اقسام ورق گرم و سرد و پوشش‌دار، گالوانیزه، قلع‌اندود و رنگی تبدیل می‌شود و فقط در بخش کارخانه فولاد مبارکه با تبدیل شدن سنگ‌آهن به محصولات مذکور، ارزش‌ افزوده قابل‌توجهی ایجاد می‌شود. پس از آن نیز در خارج از شرکت، محصول نیمه‌نهایی فولاد مبارکه در شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌ خانگی، خودروسازی، لوله و پروفیل و انواع سازه‌ها و قطعات به محصولات نهایی با ارزش‌ افزوده بالاتر تبدیل می‌شود. از این‌ رو فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲، رتبه دوم کشوری در خلق ارزش‌ افزوده را به خود اختصاص داد.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز در صنعت فولاد به خودکفایی رسیده‌ایم؛ به این معنا که در بالادست فولاد مبارکه بیش از ۹۵ قطعه که روزی تمام آن‌ها وارداتی بودند، در داخل کشور بومی‌سازی می‌شود و از سوی دیگر شاهد این هستیم که در بخش محصولات فولادی تخت به‌ جز برخی گریدهای خاص، دیگر نیاز به واردات نداریم و مصرف کشور را می‌توانیم در داخل تولید کنیم.

 وی با اشاره به طرح‌های توسعه در دست اجرا در فولاد مبارکه، مطرح کرد: در جریان بازدید ریاست محترم جمهوری از فولاد مبارکه، شاهد افتتاح بخش نخست نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه بودیم و امروز با احداث این نیروگاه و همچنین نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور تا به امروز خواهد بود و سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی بادی ،در حوزه خودتامینی انرژی نیز اقدامات موثری انجام داده‌ایم. فولاد مبارکه در مجموع در حوزه‌های انرژی و خودتامینی و همچنین توسعه‌های خود بالغ‌ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. امروز توسعه‌های فولاد مبارکه در حوزه انرژی به تولید برق محدود نشده بلکه این شرکت در پروژه ملی انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی و بسیاری از استان‌های دیگر کشور نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه افزون‌تر بر مولفه‌های ارتقای شاخص‌های ایمنی و کیفیت محصولات، تقویت کار گروهی و چابکی هرچه بیشتر در سازمان تاکید کرد و یادآور شد: امروز فولاد مبارکه از فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن مولفه‌های یادشده در سازمان بیشترین سود را برده است. با این‌ حال، باید در نظر داشته باشیم که در تمام این موارد می‌توان همواره به پله‌های بالاتر صعود کرد.

طیب‌نیا در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: خانواده بزرگ فولاد مبارکه از روزهای اول سال، عزم خود را برای دستاوردهای جدید جزم کرده‌اند و امیدواریم امسال نیز با توجه به شعار سال که رهبر انقلاب بازهم در آن به رشد تولید توجه و تاکید داشته‌اند، بتوانیم در راستای تحقق این شعار گام برداریم و نقش‌آفرینی موثری داشته باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42509

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.