• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی ماشین صنعت اراک:

قدرت تصمیم‌گیری از تولیدکنندگان سلب شده است

  • کد خبر : 20937
  • 22 خرداد 1402 - 5:14
قدرت تصمیم‌گیری از تولیدکنندگان سلب شده است
مدیرعامل شرکت تعاونی ماشین صنعت اراک، تولیدکننده قطعات فولادی گفت: قطعی برق واحدهای تولیدی از یک سو و عدم تخصیص ارز دولتی جهت واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز از سوی دیگر، شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی ماشین صنعت اراک، تولیدکننده قطعات فولادی گفت: قطعی برق واحدهای تولیدی از یک سو و عدم تخصیص ارز دولتی جهت واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز از سوی دیگر، شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ما ملزم به پیروی از تصمیمات دولت هستیم و هیچ اختیاری برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری جهت ادامه فعالیت خود نداریم.

مصطفی کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: ذوب و ریخته‌گری فلزات رنگین مانند آلومینیوم به همراه ذوب و ریخته‌گری چدن و فولاد، عمده فعالیت شرکت تعاونی ماشین صنعت اراک را تشکیل می‌دهد. قطعات تولیدشده در مجموعه در بخش‌های مختلف همچون معدن و حمل‌ونقل ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به برخی قطعات کاربردی در ساخت واگن اشاره کرد. یکی از این قطعات خاص، کویلر (قلاب) اتصال واگن‌های قطار به یکدیگر است که خود از ۳۰ قطعه جزئی تشکیل شده و تنها توسط سه شرکت در داخل تولید می‌شود. طراحی و تولید این محصول با پیچیدگی‌ها و سختی‌های فراوانی همراه است و پیش‌تر توسط شرکت‌های روسیه‌ای تولید و به داخل وارد می‌شد اما خوشبختانه ما موفق به مهندسی معکوس و بومی‌سازی این قطعه طی یک سال اخیر شده‌ایم و نیاز شرکت‌های فعال در عرصه واگن‌سازی مانند شرکت واگن پارس مپنا، شرکت صنایع آهن و فولاد درخشان، شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) و… به آن را تامین می‌کنیم.

عدم تخصیص ارز دولتی به واردات برخی قطعات خاص

وی ضمن اشاره به دشواری‌های واردات برخی قطعات استراتژیک و خاص، عنوان کرد: متاسفانه یکی از ریزقطعات مورد نیاز ساخت کویلر در داخل تولید نمی‌شود و ما ناچار به واردات آن از کشور بلاروس هستیم. ساخت قلاب، نیازمند یک ضربه‌گیر از جنس لاستیک با خاصیت ارتعاشی بالاست که دانش ساخت آن در داخل وجود ندارد و تا به امروز هیچ شرکتی نسبت به تولید این قطعه اقدام نکرده است. دانش و تکنولوژی تولید این محصول در اختیار دو کشور آلمان و بلاروس است و ما موفق به واردات از بلاروس، آن هم بدون تخصیص ارز دولتی و با استفاده از ارز آزاد شده‌ایم؛ در حالی که با چالش انتقال ارز در این زمینه مواجه هستیم و حدود ۱۵ روز است که نسبت به انتقال ارز از طریق سه کشور واسطه اقدام کرده‌ایم اما همچنان کالای خود را تحویل نگرفته‌ایم!

مدیرعامل شرکت تعاونی ماشین صنعت اراک در ادامه به قطعی برق واحدهای صنعتی طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: قطعی برق واحدهای صنعتی فعال در فصل تابستان طی چند سال اخیر، به طور کلی فرایند تولید را مختل ساخته است. به دنبال سهمیه‌بندی و قطعی برق، یک تولیدکننده روزهای گرم سال را به سختی سپری می‌کند و در حالی که به دنبال رونق تولید در ادامه است، هم با قطعی برق و هم قطعی گاز در روزهای سرد سال مواجه می‌شود؛ این در حالی است که حدود دو ماه سال نیز به دلیل تعطیلات رسمی، تولید متوقف می‌شود و اگر یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم، به این نتیجه می‌رسیم که نیمی از سال، عملا تولید در یک واحد صنعتی انجام نمی‌شود. در واقع شرایط به نحوی است که دولت، تصمیم‌ می‌گیرد که آیا تولید توسط فعالان بخش خصوصی انجام شود یا خیر! باید توجه داشت که زمان، سرمایه بزرگی است که با این اقدامات دولت و سازمان‌های دولتی هدر می‌رود و هیچ راهی برای جبران زمان از دست رفته وجود ندارد.

کرمی در همین راستا ادامه داد: قرار بر این است که برق مجموعه ما طی یک روز هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع شود و می‌توان پیش‌بینی کرد که تولید عملا در این روز از دست خواهد رفت. همچنین به تولیدکنندگان ابلاغ شده است که تعداد روزهای تعطیل هم‌زمان با گرم‌تر شدن آب و هوا افزایش خواهد یافت و ما اعتراضات خود را نسبت به این مسئله اعلام کرده‌ایم. حال این سوال مطرح می‌شود که در صورت تعطیلی نه تنها شرکت تعاونی ماشین صنعت اراک بلکه سایر واحدهای تولیدی، چه شخص و یا سازمانی جوابگوی نیاز مالی و معیشتی کارفرمایان و کارگران خواهد بود؟ نزدیک به ۷۰ نفر در مجموعه ما مشغول فعالیت هستند و اگر نتوانیم حقوق آن‌ها را به دنبال عدم تامین نقدینگی مورد نیاز پرداخت کنیم، مشخص نیست که در ادامه چه مشکلاتی پیش روی خانواده‌های این افراد قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش تولید به ویژه در صنعت ریخته‌گری تبدیل شده است، اظهار داشت: حدود چند روز از انتشار آگهی استخدام ۱۵ نفر در شرکت ماشین صنعت اراک می‌گذرد اما متاسفانه هنوز موفق به جذب نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص نشده‌ایم. از آنجایی که فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود و دشواری‌های مختص به خود را دارد، بنابراین خیلی از افراد مشتاق به کار در این صنعت نیستند. از طرفی، تکنولوژی مورد استفاده در این کارگاه‌ها متعلق به ۳۰ سال پیش قاره اروپاست و افراد تحصیل‌کرده که آشنا به روش‌های نوین ریخته‌گری در جهان هستند، رغبتی به استفاده از تکنولوژی قدیمی نشان نمی‌دهند.

از قافله توسعه تکنولوژی صنعتی عقب مانده‌ایم

مدیرعامل شرکت تعاونی ماشین صنعت اراک با اشاره به اینکه متاسفانه از دانش و تکنولوژی روز تولید عقب مانده‌ایم، گفت: در حالی که نسل‌ها جابه‌جا شده اما تکنولوژی هیچ تغییری نکرده است و روزبه‌روز بر عقب‌ماندگی ما از قافله توسعه و پیشرفت تکنولوژی افزوده می‌شود. شاید باور این مسئله کمی سخت باشد اما تولیدکنندگان سوریه‌ای که تا چند سال پیش درگیر جنگ و مشکلات سیاسی بودند، از تولیدکنندگان داخلی جلو افتاده‌اند و همین مسئله در سایر کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات متحده عربی نیز دیده می‌شود.

کرمی با بیان اینکه تنها حمایت دولت از بخش خصوصی این است که دست از سر فعالان این بخش بردارد، خاطرنشان کرد: دولت موظف است برق شرکت‌های فعال در شهرک‌های صنعتی که هزینه‌های هنگفتی هم برای راه‌اندازی خط تولید خود داشته‌اند را تامین کند اما در کمال تعجب تولیدکننده باید دغدغه تامین برق که جزئی از مطالبات به حق نیز هست را داشته باشد. ما به دنبال اجرای یک طرح توسعه جهت افزایش ظرفیت تولید مجموعه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی هستیم که می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی ۱۵۰ نفر را فراهم کند اما متاسفانه سختگیری‌های بیش از اندازه سازمان محیط زیست، راه‌اندازی آن را به تعویق انداخته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در ادامه فکری به حال صنعتگرانی که با چنگ و دندان تولید خود را حفظ کرده‌اند، شود. تولید، مهم‌ترین عامل توسعه و پیشرفت اقتصادی یک کشور است و بنابراین اگر ما به دنبال رشد تولید و رونق اقتصاد ایران اسلامی هستیم، باید چاره‌ای اساسی برای رفع موانع و مشکلات صنعتگران سختکوش کشور بیندیشیم. تعداد واحدهای صنعتی مجاز در استان مرکزی به دو هزار واحد می‌رسد که متاسفانه به دنبال افزایش روزانه مشکلات، در حدود نیمی از این واحدها تعطیل شده‌اند و تنها نامی از آن‌ها باقی مانده است. این آمار و ارقام تنها مختص به یک استان در کشور است و اگر قرار به تعطیلی واحدهای صنعتی در سراسر کشور باشد، چیزی شبیه فاجعه در آینده نزدیک به وقوع خواهد پیوست و خسارات جبران‌ناپذیری بر بدنه تولید و در نهایت اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20937

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.