• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

قیمت طلا زیر تیغ سیاست‌های فدرال رزرو

  • کد خبر : 23180
  • 21 تیر 1402 - 14:30
قیمت طلا زیر تیغ سیاست‌های فدرال رزرو
انجمن بازار شمش فلزات گران‌بهای لندن (LBMA)، یک انجمن تجاری بین‌المللی شناخته می‌شود که مرجع جهانی قیمت‌گذاری فلزات گران‌بهایی چون طلا، نقره، پلاتین و پالادیم است.

انجمن بازار شمش فلزات گران‌بهای لندن (LBMA)، یک انجمن تجاری بین‌المللی شناخته می‌شود که مرجع جهانی قیمت‌گذاری فلزات گران‌بهایی چون طلا، نقره، پلاتین و پالادیم است. ۱۵۰ سازمان و شرکت از سراسر جهان در این انجمن عضویت دارند که شامل بسیاری از بانک‌های مرکزی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، شرکت‌های معدنی، تولیدکنندگان، پالایشگاه‌ها «Refinery» و سازندگان می‌شود. میانگین قیمت طلا در (LBMA) در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳، به مقدار یک هزار و ۹۳۳ دلار بر اونس تروی به ثبت رسیده که نسبت به ۶ ماه اول سال ۲۰۲۲ با مقدار حدود یک هزار و ۸۷۳ دلار، با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است. این رشد قیمت طلا نتیجه افزایش تمایل به خرید آن به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه شرایط ناپایدار و نامطلوب اقتصاد جهانی بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، قیمت‌گذاری فلزات گران‌بها در انجمن بازار شمش فلزات گران‌بهای لندن روزانه و در ساعت‌های مشخص انجام می‌شود. قیمت طلا دو بار در روز در ساعت ۱۰:۳۰ و ۱۵:۰۰ به وقت لندن تعیین می‌شود. قیمت نقره نیز هر روز در ساعت ۱۲:۰۰ ظهر به وقت لندن مشخص می‌شود. پلاتین و پالادیم دو بار در روز در ساعت ۹:۴۵ و ۱۴:۰۰ به وقت لندن قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت‌ها به دلار آمریکا برای هر اونس تروی است.

در نمودار۱، قیمت طلا (محور سمت چپ) و قیمت نقره (محور سمت راست) در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ قابل مشاهده است. به‌ طور کلی قیمت طلا در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳، نوسانات زیادی را تجربه کرده است. طلا در ماه آپریل و می به بالاترین حد خود رسید اما این افق صعودی چندان دوامی نداشت. افزایش نرخ‌ بهره در آمریکا، منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در بازار طلا در ماه ژوئن شد. به‌ لحاظ بنیادی، همواره افزایش نرخ بهره موجب کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری روی طلا و به تناسب کاهش قیمت طلا است و این دو با یکدیگر هم‌بستگی منفی به نسبت قوی دارند.

قیمت هر اونس طلا در سه ماهه‌ اول سال ۲۰۲۲ با آغاز جنگ اوکراین افزایش یافت. سپس قیمت طلا از ماه‌های آپریل تا نوامبر سال ۲۰۲۲ روندی کاهشی داشت؛ تا آنجایی که در ماه نوامبر به کمترین میزان در حدود یک هزار و ۶۱۷ دلار رسید.

طیف گسترده‌ای از عوامل مانند عرضه و تقاضا، نرخ بهره، ارزش دلار آمریکا، شرایط ایمنی و بهداشت به‌ ویژه در مورد کرونا در مناطقی مانند چین و همچنین مسائل سیاسی و اتفاقات ژئوپلیتیکی مانند بحران در روسیه و اوکراین ممکن است بر قیمت طلا تاثیر بگذارد.

عرضه و تقاضا، دو نیروی اصلی و کلیدی هستند که قیمت طلا را تعیین می‌کنند. از آنجایی که طلا یک منبع محدود است، قیمت آن در واکنش به افزایش تقاضا، تمایل به صعود دارد. اگر تقاضا برای جواهرات یا سرمایه‌گذاری‌هایی با پشتوانه‌ طلا افزایش یابد، قیمت نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، در صورت افزایش عرضه و یا کاهش تقاضا برای طلا، احتمال اینکه قیمت طلا کاهش یابد، زیاد است.

نرخ بهره، متغیر مهم دیگری به شمار می‌آید که ممکن است بر قیمت طلا تاثیر بگذارد. هزینه‌ فرصت نگهداری طلا زمانی که نرخ‌های بهره پایین است، کاهش می‌یابد؛ بنابراین طلا در این مواقع به گزینه‌ سرمایه‌گذاری جذاب‌تری تبدیل می‌شود. پیامد مستقیم این امر، وجود این احتمال است که تقاضا برای طلا رشد کند و در نتیجه قیمت آن را افزایش دهد. از سوی دیگر، وقتی نرخ‌های بهره بالا هستند، طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذابیت کمتری پیدا می‌کند.

اگرچه قیمت طلا در شرایط بحرانی همچون شرایط رخ داده در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل جنگ اوکراین و روسیه با افزایش روبه‌رو می‌شود اما از سوی دیگر، سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای مهار تورم، همانند سدی در مقابل افزایش بیش از حد قیمت طلا عمل می‌کند. این نهاد در سال ۲۰۲۲ بارها برای مهار تورم مداخله کرد.

علاوه‌براین، قیمت طلا ممکن است تحت تاثیر رویدادهای سیاسی باشد. تغییر نگرش سیاست‌گذاران نسبت به درگیری‌های ژیوپلیتیک جهانی ممکن است آن‌ها را تشویق کند تا به جای حفظ ذخایر ارزی خارجی، ذخیره‌ طلا را به منظور حمایت از ذخایر خود در اولویت قرار دهند. تلاش برخی کشورها از جمله چین و روسیه در انجام مبادلات تجاری خود با ارزهای داخلی، ممکن است در دراز مدت تاثیراتی در این خصوص داشته باشد.

قیمت طلا نیز همانند سایر کامودیتی‌ها با افزایش ارزش دلار آمریکا، با کاهش روبه‌رو می‌شود. رویکرد سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲، موجب تقویت دلار و کاهش قیمت طلا شد. در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳، دلار آمریکا با تغییر سیاست‌های فدرال رزرو و تحت تاثیر برخی روندهای جهانی با کاهش ارزش روبه‌رو شده که این امر باعث حمایت از قیمت طلا شده است.

با وجود اینکه قیمت طلا در ماه می ۲۰۲۳ به یک رکورد جدید رسید اما دورنمای ادامه افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، باعث کاهش قیمت آن خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه ژانویه بالا ببرد که می‌تواند به‌ عنوان مانعی کاهشی بر مسیر قیمت طلا قرار بگیرد.

قیمت نقره در آپریل ۲۰۲۳، به بالاترین حد در ۱۲ ماه گذشته و برای اولین بار به ۲۵ دلار آمریکا در هر اونس تروی رسید. افزایش قیمت نقره تحت تاثیر طیف گسترده‌ای از عوامل از جمله تقاضای صنعتی، کمبود عرضه، نرخ‌های تورم و عدم قطعیت اقتصادی جهانی است. تقاضای صنعتی، یکی از بزرگ‌ترین تاثیرات پایدار بر قیمت‌ نقره است. در سال ۲۰۲۲، عرضه نقره با کاهش مواجه شده و مادامی‌ که عرضه کم باشد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نقره در سال ۲۰۲۳، بالاتر از آستانه ۲۵ دلار آمریکا در هر اونس و حتی به ۳۰ دلار آمریکا خواهد رسید که بالاترین قیمت در یک دهه اخیر است.

افت و خیز قیمت پلاتین و پالادیم در ماه‌های اخیر

در نمودار۲، قیمت پلاتین و پالادیوم در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است. در ژوئن سال ۲۰۲۳، قیمت پلاتین حدود ۹۷۱ دلار بر اونس تروی است که در مقایسه با ژوئن سال ۲۰۲۲ که قیمت پلاتین به مقدار ۹۵۱ دلار بر اونس بوده، ۲ درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت پلاتین در سال ۲۰۲۳ به‌ سبب عواملی مانند قطع برق در آفریقای جنوبی، جنگ در اوکراین و افزایش تولید خودروهای هیبریدی افزایش یابد.

آفریقای جنوبی معمولا بیش از ۷۰ درصد از استخراج معدن پلاتین جهان را به خود اختصاص می‌دهد اما این روند به‌ دلیل بحران شدید برق در این کشور محدود شده است. طبق گزارش WPIC، کاهش ۲۴ درصدی تولید پلاتین این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورده است و نوسانات در تولید پلاتین ادامه خواهد داشت.

عرضه روسیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد کاهش یافت و تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ، مانع از حمل‌ونقل محصولات حاوی پلاتین شد. تخمین زده می‌شود که مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی در سال جاری ادامه خواهد داشت و تولید کلی پلاتین در روسیه کاهش خواهد یافت.

پلاتین در حال تبدیل شدن به یک جزو مهم در خودروهای جدید است و جایگزین پالادیم گران‌تر در مبدل‌های کاتالیزوری می‌شود. این فلز به خنثی کردن آلاینده‌های مضر در وسایل نقلیه کمک می‌کند و بنابراین قوانین سخت‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش محبوبیت خودروهای هیبریدی، سبب افزایش تقاضای پلاتین و در نتیجه قیمت پلاتین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

قیمت پالادیم نیز در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۳، افت‌وخیزهایی را تجربه کرده و نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. به‌ طور میانگین قیمت پالادیم در ۶ ماهه اول امسال، حدود یک هزار و ۵۰۸ دلار بر اونس بوده که همین رقم در ۶ ماهه نخست، به مقدار دو هزار و ۲۰۷ دلار بر اونس بوده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=23180

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.