• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت صدر سیم اصفهان مطرح کرد:

لزوم آماده‌سازی بسترهای تولید

  • کد خبر : 35554
  • 16 آذر 1402 - 6:31
لزوم آماده‌سازی بسترهای تولید
مدیرعامل شرکت صدر سیم اصفهان، تولیدکننده سیم لاکی و برقی گفت: تولیدکنندگان با وجود معضلات فراوان، ناامید نشده و به مسیر خود ادامه می‌دهند اما دولت می‌تواند با اعطای وام و تسهیلات، رفع چالش‌ تامین مواد اولیه به مقدار کافی، رایزنی با مقامات سایر کشورها به منظور صادرات محصولات و بهبود شرایط اقتصادی، مسیر رشد واحدهای تولیدی و صنعت کشور را هموار کند.

مدیرعامل شرکت صدر سیم اصفهان، تولیدکننده سیم لاکی و برقی گفت: تولیدکنندگان با وجود معضلات فراوان، ناامید نشده و به مسیر خود ادامه می‌دهند اما دولت می‌تواند با اعطای وام و تسهیلات، رفع چالش‌ تامین مواد اولیه به مقدار کافی، رایزنی با مقامات سایر کشورها به منظور صادرات محصولات و بهبود شرایط اقتصادی، مسیر رشد واحدهای تولیدی و صنعت کشور را هموار کند.

جواد مختاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت صدر سیم اصفهان فعالیت خود از سال ۱۳۷۶ در استان اصفهان آغاز کرد و در سال ۱۳۹۹ برای تسهیل فرایندهای تولید و تامین قطعات یدکی و جذب آسان‌تر نیروی انسانی به واسطه فاصله کمتر مجموعه با منطقه شهری، به شهرک برق و الکترونیک خمینی‌شهر انتقال یافت. در حال حاضر سیم و کابل‌های برقی مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی و سیم لاکی گرد که در الکتروموتورها به‌کار می‌رود، سبد محصولات این شرکت را تشکیل می‌دهند.

وی در رابطه با مشکلات و چالش‌هایی که صنعتگران در مسیر تولید با آن مواجه هستند، اذعان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود نقدینگی، عدم تامین کافی مواد اولیه، رکود بازار مصرف، کمبود نیروی انسانی، محدودیت‌های انرژی و… اشاره کرد. در گذشته ما مواد اولیه (مفتول مس هشت میلی‌متری) مورد نیاز را از بورس کالای ایران خریداری می‌کردیم اما اکنون به طور مستقیم از تولیدکنندگان مفتول اقدام به خرید می‌کنیم. به همین دلیل عدم عرضه‌ و یا تاخیر در زمان عرضه مفتول مسی از سوی این تولیدکنندگان، باعث می‌شود تا نتوانیم مواد اولیه را به‌موقع و به مقدار کافی خریداری کنیم که نتیجه آن ایجاد وقفه‌ در فرایند تولید است. از سوی دیگر با افزایش قیمت‌ مواد اولیه و به طبع آن با افزایش قیمت محصولات، تولیدکنندگان با معضلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند زیرا برخلاف روند صعودی قیمت‌ها، بازار مصرف دچار رکود شدیدی شده و توان خرید مشتریان کاهش یافته است. یکی از مشکلات دیگر ما کمبود نقدینگی است که این موضوع در کنار عرضه‌های نامنظم و افزایش قیمت مواد اولیه، سبب شده تا ما در زمان خرید مفتول مسی به مشکل برخورده و با محدودیت‌هایی مواجه شویم. برای رفع چالش کمبود نقدینگی، اقدامات لازم را انجام داده و به سازمان‌های مربوطه مراجعه کرده‌ایم اما در نهایت به دلیل عدم همکاری بانک‌ها تاکنون موفق به اخذ وام و تسهیلات نشده‌ایم زیرا بانک‌ها به ما اعلام می‌کنند که بودجه‌ای برای اعطای وام در اختیار ندارند. از سوی دیگر به دلیل فرایند زمان‌بر و طولانی اداری، مهلت اعطای وام در طرحی که از سوی سازمان‌های دولتی در نظر گرفته شده بود، به پایان رسید و از این طریق هم ما موفق به رفع چالش کمبود نقدینگی نشدیم.

سایه رکود، بر بازار مصرف کشور

مدیرعامل شرکت صدر سیم اصفهان در همین راستا ادامه داد: ما برای افزایش میزان فروش خود، بر اساس تجربه‌ای که در این صنعت داریم راهبردهای مختلفی را اتخاذ کردیم؛ یکی از این راهبردها، توسعه بازارهای هدف و ارسال محصولات به سایر استان‌های کشور است که به همین دلیل محصولات این مجموعه علاوه بر استان اصفهان در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها مانند شیراز، کرمان تبریز، ساوه، اردبیل، قم، تهران، سیرجان و… به فروش می‌رسد. اگرچه تلاش‌های زیادی را در رابطه با توسعه بازارهای هدف انجام دادیم اما مسئله اینجاست که این رکود به طور کلی بر کشور حاکم بوده و شرایط بازار مصرف اکثر استان‌ها تعریفی ندارد. به طوری که در سال‌های گذشته ما و بیشتر فعالان این صنعت با ۳۰ تا ۴۰ درصد توان خود مشغول به تولید بودیم اما در سال جاری با وخیم‌تر شدن شرایط بازار مصرف و مشکلات اقتصادی، این میزان به یک سوم تقلیل یافته است؛ باید اضافه کنم که این چالش‌ها تنها به صنعت سیم لاکی محدود نشده و سایر فعالان صنعتی در کشور به دلیل مشکلات فراوان، از شرایط خوبی برخوردار نیستند. گفتنی است که راهبرد توسعه بازارهای هدف این مجموعه تنها به بازارهای داخلی ختم نشده و ما به دنبال ورود به بازارهای خارجی و صادرات محصولات به کشورهای همسایه هستیم که آن هم شرایط و مشکلات خاص خود را به همراه دارد. لازم به ذکر است که محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و امکان رقابت با محصولات خارجی را دارند اما ماشین‌آلاتی که صنعتگران داخلی در خطوط تولید از آن بهره می‌برند، باعث شده تا در حال حاضر تنها امکان صادرات به کشورهای همسایه را داشته باشند زیرا ماشین‌آلاتی که در واحدهای تولیدی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قدیمی بوده و همانند ماشین‌آلات به‌روز و جدید از سرعت بالایی برخوردار نیستند؛ ضمن اینکه میزان مصرف انرژی و تعداد افرادی که باید در خطوط تولید به‌کار گرفته شوند، در واحدهای تولیدی به‌روز پایین‌تر است و اکثر اقدامات به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می‌شود. گفتنی است که اکنون تولیدکنندگان ترک با بهره‌گیری از دستگاه‌های جدید یک گام از تولیدکنندگان ایرانی جلوتر بوده و ما به دلیل وجود تحریم‌ها، شرایط دشوار واردات و قیمت ‌بالای ماشین‌آلات امکان خرید آن‌ها را نداریم.

خواستیم اما نشد

مختاری در رابطه با بومی‌سازی ماشین‌آلات و تولید لاک در کشور، ابراز کرد: ماشین‌سازان داخلی گام‌هایی در زمینه بومی‌سازی ماشین‌آلات برداشته‌اند اما به دلیل وجود متغیرهای فراوان، دقت و حساسیت بالای دستگاه‌های تولید سیم لاکی تاکنون موفق به ساخت این دستگاه‌ها نشده‌اند. در حال حاضر در قاره آسیا تنها کشور چین موفق به ساخت دستگاه‌های تولید سیم لاکی شده است که کیفیت آن مطلوب نیست؛ به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان از ماشین‌آلات ایتالیایی استفاده می‌کنند که ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم. خوشبختانه ما به دلیل اینکه در زمان واردات ماشین‌آلات اقدام به خرید برخی از قطعات یدکی مهم کردیم، اکنون در زمینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها با چالشی روبه‌رو نیستیم؛ اگرچه امکان جایگزینی و تامین برخی از قطعات به دلیل وجود متخصصان و مهندسان باتجربه از منابع داخلی وجود دارد. گفتنی است که تولیدکنندگان سیم لاکی به دلیل وجود تحریم‌‌ها با شرایط دشوار و قیمت‌های بالا، موفق به واردات لاک مورد نیاز از کشورهای اروپایی می‌شوند. اگرچه در گذشته برخی از تولیدکنندگان در داخل اقدام به تولید لاک کردند و حتی با رایزنی‌های صورت گرفته بین دو شرکت ایرانی و ایتالیایی، به فرمول ساخت لاک نیز دست یافتند اما تحریم‌ها باعث شد تا مواد اولیه برای تولید لاک به کشور وارد نشده و این تولیدکنندگان مجبور به کناره‌گیری از میدان رقابت باشند. لازم به ذکر است که ما بسیار تلاش کردیم تا با خریداری لاک از تولیدکنندگان داخلی، آن‌ها را حمایت کرده و موجب رشد و ارتقای این صنعت در کشور شویم؛ ضمن اینکه خرید لاک از منابع داخلی برای تولیدکنندگان آسان‌‌تر و مقرون به صرفه‌تر بود اما تحریم‌ها مانع از ادامه فعالیت این واحدها شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صنعت سیم لاکی نیز تولیدکنندگان غیرمجازی حضور دارند، اظهار داشت: برخلاف صنعت سیم و کابل برقی که تولیدکنندگان غیرمجاز زیادی در آن فعالیت دارند، در زمینه تولید سیم لاکی این مشکل مشاهده نمی‌شود زیرا سیم لاکی، محصول خاصی بوده که به راحتی امکان تولید غیراستاندارد آن وجود ندارد. همچنین مشتریان کاملا به حساسیت این محصول واقف بوده و در صورت تولید محصولات نامرغوب، تولیدکنندگان غیرمجاز امکان فروش و ادامه فعالیت نخواهند داشت. البته یکی از چالش‌های ما واردات سیم لاکی از کشور چین است که متاسفانه طبق آخرین اطلاعاتی که در اختیار داریم، مس مورد نیاز برای تولید این محصولات از ایران به چین صادر شده و محصول نهایی با ارزش افروده بیشتر به کشور بازمی‌گردد. واردات سیم لاکی بر میزان فروش شرکت‌های داخلی تاثیر‌گذار بوده است و تولیدکنندگان خواستار اعمال محدودیت‌هایی در این زمینه به منظور کاهش میزان ورود سیم لاکی خارجی به بازارهای داخلی هستند زیرا صنعتگران ایرانی توانایی تولید محصولات باکیفیت برای رفع نیاز مشتریان را دارند.

مدیرعامل شرکت صدر سیم اصفهان در رابطه با سایر موانع تولید، تصریح کرد: بلاشک کمبود نیروی انسانی یکی از معضلات مشترک اکثر صنایع در کشور است که با توجه به حقوق پایین، نیروی کار انگیزه‌ای برای کار در واحدهای تولیدی ندارد. ما همواره سعی می‌کنیم تا با پرداخت مبالغ بیشتر، نیروی کار مورد نیاز خود را جذب کرده و از آن‌ها حمایت کنیم اما با توجه به کاهش میزان تولیدات، در حال حاضر پرداخت حقوق‌های بالاتر نیز برای ما و اکثر کارفرمایان دشوار است. چالش بعدی تولیدکنندگان، حفظ نیروی انسانی است که ما با توجه به دوره آموزشی ۶ ماهه کارکنان، تمایلی به جابه‌جایی مکرر افراد نداریم اما در برخی موارد شاهد هستیم که علی‌رغم زمان و هزینه‌ای که صرف آموزش افراد کرده‌ایم، آن‌ها بعد از مدت کوتاهی منصرف شده و مایل به ادامه فعالیت نیستند. با توجه به شرایط موجود، اکنون ۲۰ نفر به طور مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند اما امکان به‌کارگیری ۱۰۰ نفر در شرکت صدر سیم اصفهان وجود دارد.

مختاری در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید برای توسعه صنعت سیم لاکی و حمایت از فعالان این صنعت، مانع از اعطای بی‌رویه پروانه‌های بهره‌برداری شود و امکانات لازم برای تولیدکنندگان را فراهم کند زیرا با وارد مدار شدن واحدهای جدید، صنعتگران باید برای فروش محصولات خود به بازارهای صادراتی ورود پیدا کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35554

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.